Corsa vraagje over 1.000cc 3 cilinder motor.

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa vraagje over 1.000cc 3 cilinder motor.

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263239
    alpineovi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 January 2014

      Ik net een Corsa gekocht voor de dochter en we mogen hem straks afhalen.
      Ben hem net gaan inschrijven en heb gemerkt dat deze 40 kw heeft en het model 2001 44 kw dus weet niet of er veel veranderd is aan de motor?
      Die van ons is van mei 2000 dus ook 3 cilinder maar mijn vraag is of deze ook al met een ketting i.p.v. een distributieriem is?
      Aangezien ik zelf automechanieker ben is het de bedoeling van ook alles zelf aan deze auto te doen dus hopelijk zitten hier wat techniekers waar ik af en toe eens wat technische info aan kan vragen over dit voor mij onbekend motortje?

      #18206366
      PeterNoFear
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 January 2012

        Welkom op Opel-forum,

        Voor zover ik weet heeft de 12v 1000cc (x10xe) een ketting, maar dit weet ik niet 100% zeker.
        Hier zitten veel liefhebbers, en kennis is hier zeker ook!

        #18206367
        johanhummer9
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2011

          Ketting 100% procent

          Blokjes Zijn naar mijn weten nagenoeg gelijk aan de z12xe z12xep z14xep alleen dat er een cilinder minder us en injector etc etc.

          #18206368
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Die 4kw is het verschil tussen de X10XE en Z10XE motor.

            De X10XE zit in de Corsa-B, en de Z10XE in de Corsa-C, 2 totaal verschillende auto’s, technisch gezien, zo ook de motorsturing en regeling.

            Verschil tussen de 2 motoren:

            X10XE heeft:
            een Mechanisch bediende Gasklep.
            Altijd een EGR
            enkele Lambda meting
            Sturing is KWP2000

            Z10XE heeft:
            een Electrisch bediende gasklep.
            Niet altijd EGR
            Lambda Voor en Na de katalysator
            Sturing is Deels Can-Bus

            Verschil in inlaat spruitstuk, zal voor een deel uitmaken in vermogens verschil, volgens mij niet uitwisselbaar.

            Willem

            #18206369
            alpineovi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 January 2014

              Bedankt Peter en Johan maar vooral WimV6 voor wat meer info!
              We hebben het autotje gisteren avond gaan halen en ondertussen had ik het motortje al eens wat beter bekeken en gezien dat het wel degelijk ook met een ketting is.
              Was nog even niet zeker of dit nu een Corsa B of C is aangezien hij van 2000 is en het model toen veranderd is. In de papieren staat enkel dat het een young is? Aangezien het een 40 kw is zal die van ons dus nog de B zijn.
              Prima want hoe minder elektronische rommel hoe beter want ben gewoon om aan oude auto’s en oldtimers te werken! :thumb
              Wel een lekker geluidje zo’n 3 cilindertje en als je wat doortrekt lijkt het wel een V6 zoals mijn Alpine! :)
              Zo vlug mogelijk een K&N luchtfiltert erin nu dus hopelijk bestaat er en vervangfilter voor?

              #18206370
              johanhummer9
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 May 2011

                @alpineovi wrote:

                Bedankt Peter en Johan maar vooral WimV6 voor wat meer info!
                We hebben het autotje gisteren avond gaan halen en ondertussen had ik het motortje al eens wat beter bekeken en gezien dat het wel degelijk ook met een ketting is.
                Was nog even niet zeker of dit nu een Corsa B of C is aangezien hij van 2000 is en het model toen veranderd is. In de papieren staat enkel dat het een young is? Aangezien het een 40 kw is zal die van ons dus nog de B zijn.
                Prima want hoe minder elektronische rommel hoe beter want ben gewoon om aan oude auto’s en oldtimers te werken! :thumb
                Wel een lekker geluidje zo’n 3 cilindertje en als je wat doortrekt lijkt het wel een V6 zoals mijn Alpine! :)
                Zo vlug mogelijk een K&N luchtfiltert erin nu dus hopelijk bestaat er en vervangfilter voor?

                heeft ie langwerpige achterlichten , of meer ronde/vierkante? , langwerpig is corsa C , ronde/vierkante is corsa B

                veel plezier met je auto , maru waarom wil je een ander luchtfilter. ff heel eerlijk je wint er helemaal niks mee

                #18206371
                alpineovi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 January 2014

                  Een open “bimbo” K&N gemonteerd zonder goede afscherming tegen de hitte win je wel deglijk niets maar verlies je zelfs vermogen mee wegens te hete zuurstofarme lucht dat is waar
                  Een K&N filter in de originele luchtfilterbak laat echter wel degelijk wat meer lekker koude lucht door dus win je wel een paar pk’s maar op zo’n Corsa duizendje zal dit wel degelijk te verwaarlozen zijn dat weet ik ook wel. ;)
                  In al mijn auto’s zitten K&N filters omdat ik het geluid als je wat meer gas geeft gewoon zalig vindt zelfs al zit hij in zo’n luchtfilterbak. :mrgreen:

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.