Corsa van 1995 met een C1.4NZ slaat regematig spontaan af

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Corsa van 1995 met een C1.4NZ slaat regematig spontaan af

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Murphy

Ik heb een corsa van 1995 met een C1.4NZ motor erin en ongeveer 85000 op de teller. Nu heb ik al bijna een jaar een probleem dat de motor spontaan afslaat. Dit doet hij op het moment dat je bijv voor het stoplicht het gas los laat. Motor slaat dan geheel af en alle lampjes op het dashboard gaan branden.

Als hij afgeslagen is kan ik heb na lang proberen te starten meestal wel weer even aan de gang krijgen maar vaak slaat de motor naar enkele meters weer af. Zet ik de auto daarna aan de kant en laat ik heb gewoon even met de motor uit staan dan kan ik hem naar een tijdje weer gewoon starten en doet hij het weer als vanouds. Als de motor loopt, loopt deze gewoon heel rustig geen schokken enz. Ook stationair loopt de motor dan fijn.

Dit verschijnsel treed niet dagelijks op. Ik rijd er ooit een week meer dan 150 km mee en dan gebeurd er niets maar het kan ook zomaar zijn dat ik na een km of 10 afrem en dat dan de motor spontaan stopt. Door bovenstaand verschijnsel is de wagen dus zeer onbetrouwbaar.

Wat heb ik allemaal al gedaan:
      1) Branstof relais vervangen door een nieuwe.
      2) Brandstoffilter vervangen.
      3) Brandstof pomp vervangen.
      4) Brandstof reiniger toegevoegd en V Power getanked.
      5) Bogie kabels en verdeler kap incl rotor vervangen.
      6) Bobine vervangen.
      7) Uitgelezen met de paperclip methode geeft geen fouten.
      ‘8)’ Aan alle kabels getrokken om een kabelbreuk of lossen verbinding te vinden.
      9) Contactslot op en neer bewogen om een losse verbinding te vinden.
      10)Massa verbindingen na chassis en motor schoon gemaakt.

Heeft iemand enig idee waar ik nog na kan kijken ikzelf heb even geen opties meer.

gose91
      Deelnemer

De stappenmotor nagekeken?

Fearless
        Deelnemer

Heb je bij de bobine ook dat stukje elektronica vervangen?
          Die dingen gaan nog wel eens stuk, met soortgelijke storingen.

Murphy

Ja ik heb inderdaad ook dat zwarte blokje elektronica vervangen wat op de steun zit. Ik neem aan dat je dat bedoeld.

Murphy

Nee de stappen motor heb ik nog niet nagekeken. Is er een mogelijkheid om die te testen, kun je die gewoon schoonmaken of moet je die als beste gewoon vervangen? De Corsa rijd namelijk vaak gewoon goed maar heeft zo zo’n kuren dus waar moet ik dan speciaal opletten bij de stappen motor?

gose91
              Deelnemer

Schoonmaken kan altijd en Corsa B’s staan met bosjes tegelijk op de sloop. Vast ook wel met een C14NZ. Die stappenmotors zet je zo over

Murphy

Na wat prive omstandigheden toch eindelijk er aan toegekomen om de stappen motor te vervangen. In eerste instantie heb ik heb schoon gemaakt. Maar dat hielp niet, toen er maar een op sloop gehaald maar daar liep de Corsa niet echt goed mee. Dus uiteindelijk maar een nieuwe erop gezet. Op zich loopt de Corsa goed maar het probleem is helaas nog niet verholpen. Sloeg spontaan af toen ik gewoon rustig een stuk reed met een constante snelheid van 50k/u. Motor management lampje aan en heb hem met de koppeling los aan de kant gezet. Sloeg tijdens het uitdrijven ook niet meer aan. Motor deed niets meer. Proberen te starten maar deed niets. Na een minuut of 2 nogmaals geprobeerd te starten en met een klein beetje moeite sloeg de motor aan en liep daarna weer geweldig. Mooi stationair geen gestotter en gewoon nog door kunnen rijden zonder problemen. Ik weet niet of het iets uit maakt maar het valt mij op de motor altijd uitvalt als ik een afstand heb gereden die tussen de 10 en 15km ligt.
                  Iemand nog suggesties wat ik als volgende kan doen???

astracoupeetje
                  Deelnemer

Zie dar deze post oud is maar toevallig al iemand die weet wat hierbij het probleem is…. ondervind het zelfde probleem :-(

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.