Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa slaat niet aan bij warme start
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 maart 2011 om 21:50 #17234135
Oke, probleempje en ik heb even inspiratie nodig van wat het kan zijn…
Gisteren ging ik naar Goes om even de stad in te gaan, geen problemen. In Goes onderweg reed na toen ik uit de stad kwam de Corsa van de parkeerplaats en toen viel die stil en kreeg ik ‘m niet meer aan de praat. Toen heeft de buurman mij naar huis (Kapelle) gesleept.
Thuis heb ik mijn verdeelkap schoongemaakt, die zag er nogal vervuild uit, bougies eruit gehaald om de onverbrande benzine eruit te blazen. Starten > tik en draaien. Dus ik dacht dat ik het gerepareerd had ;)
Vandaag ben ik van Kapelle naar Rotterdam gereden, zonder problemen. Ik ben even bij mijn zus op de koffie geweest, ga daar weg, ik rij een stukje, valt die weer stil, weer niet aan de praat te krijgen. Dus ik herhaal hetzelfde ritueel als gisteren, maar niks…
Maatje van me heeft me naar mijn kamer in Rotterdam gesleept. Net proberen te starten, zonder iets gedaan te hebben… tik en draaien.
Iemand een idee wat er mis kan zijn? :(
Corsa A 13NB.
13 maart 2011 om 22:50 #17835002spuit ie wel benzine in als hij dan niet meer aan slaat ? en vonk ?
gr.robin
13 maart 2011 om 22:56 #17835003hmz klinkt als mijn probleem
alleen starten met koude start :S en kut lopen?
13 maart 2011 om 22:58 #17835004slecht lopen bedoel ik
13 maart 2011 om 23:10 #17835005[rquote=1890709&tid=144476&author=Vannos]spuit ie wel benzine in als hij dan niet meer aan slaat ? en vonk ?
gr.robin[/rquote]Hij heeft een carburateur, dus hij spuit nooit wat in, het druppelt gewoon naar binnen :D
Nee, maar zonder gekheid, benzine heeft die genoeg, na een paar pogingen om ‘m aan te duwen, hangt er een sterke benzine lucht in de uitlaat. En de benzinepomp heb ik ook al getest, die pompt het ook netjes naar de carb…
Gisteren gekeken of die vonkte, hij had toen een vrij zwakke vonk, daarom maakte ik m’n verdeelkap e.d. schoon, daarna liep die weer als een zonnetje. Toen eigenlijk ook niet meer gekeken of die beter vonkte, want ja.. hij deed het.
Ik zag jou trouwens nog je auto wassen gisteren bij de Shell in Goes, terwijl ik naar Kapelle werd gesleept :P Volgens mij zag jij mij niet ;)
14 maart 2011 om 12:11 #17835006Volgens mij was er laatst eentje bij m’n oom die ook warm niet aan wilde slaan, was de bobine geloof ik.
14 maart 2011 om 12:51 #17835007Ik dacht eigenlijk ook aan de bobine ja
14 maart 2011 om 13:25 #17835008Ik zoek het zelf inderdaad ook in de ontsteking.
Want het rare is dat hij het prima doet als ik gewoon rij. Ik heb gisteren 100km gereden zonder problemen, ik zet ‘m stil, laat ‘m een uurtje staan en ik start weer, rij een meter of 10 en ik val stil.
Mijn theorie is als volgt:
Mijn bougies maken een te zwakke vonk, sterk genoeg om bij rijden vanaf koude start niks van te merken.Op het moment dat ik ‘m een uurtje stilzet, dampt mijn carburateur benzine in de cilinders. Met als gevolg dat ik een te rijk mengsel in mijn cilinders heb. De vonk is op dit moment te zwak om het rijke mengsel te ontsteken en hij kan niet verbranden.
Iets anders kan ik op dit moment even niet verzinnen…
Zijn er ergens waarden te vinden van de weerstand die mijn bobine moet hebben? In dat geval kan ik gewoon even meten en dan kan ik kijken of hij kopersluiting maakt.
14 maart 2011 om 15:52 #17835009heb je een retour leiding op je auto?
mischien zit die verstopt14 maart 2011 om 15:54 #17835010En dan stroomt mijn carb over?
Waarom merk ik dat dan niet als ik 100km rij, maar wel als ik ‘m daarna een uur laat staan en dan nog eens start?
14 maart 2011 om 17:18 #17835011[rquote=1890720&tid=144476&author=TedMechanic][rquote=1890709&tid=144476&author=Vannos]spuit ie wel benzine in als hij dan niet meer aan slaat ? en vonk ?
gr.robin[/rquote]Hij heeft een carburateur, dus hij spuit nooit wat in, het druppelt gewoon naar binnen :D
Nee, maar zonder gekheid, benzine heeft die genoeg, na een paar pogingen om ‘m aan te duwen, hangt er een sterke benzine lucht in de uitlaat. En de benzinepomp heb ik ook al getest, die pompt het ook netjes naar de carb…
Gisteren gekeken of die vonkte, hij had toen een vrij zwakke vonk, daarom maakte ik m’n verdeelkap e.d. schoon, daarna liep die weer als een zonnetje. Toen eigenlijk ook niet meer gekeken of die beter vonkte, want ja.. hij deed het.
Ik zag jou trouwens nog je auto wassen gisteren bij de Shell in Goes, terwijl ik naar Kapelle werd gesleept :P Volgens mij zag jij mij niet ;)[/rquote]
denk dat ik je idd niet gezien had :P
14 maart 2011 om 17:20 #17835012[rquote=1891035&tid=144476&author=Vannos][rquote=1890720&tid=144476&author=TedMechanic][rquote=1890709&tid=144476&author=Vannos]spuit ie wel benzine in als hij dan niet meer aan slaat ? en vonk ?
gr.robin[/rquote]Hij heeft een carburateur, dus hij spuit nooit wat in, het druppelt gewoon naar binnen :D
Nee, maar zonder gekheid, benzine heeft die genoeg, na een paar pogingen om ‘m aan te duwen, hangt er een sterke benzine lucht in de uitlaat. En de benzinepomp heb ik ook al getest, die pompt het ook netjes naar de carb…
Gisteren gekeken of die vonkte, hij had toen een vrij zwakke vonk, daarom maakte ik m’n verdeelkap e.d. schoon, daarna liep die weer als een zonnetje. Toen eigenlijk ook niet meer gekeken of die beter vonkte, want ja.. hij deed het.
Ik zag jou trouwens nog je auto wassen gisteren bij de Shell in Goes, terwijl ik naar Kapelle werd gesleept :P Volgens mij zag jij mij niet ;)[/rquote]
denk dat ik je idd niet gezien had :P[/rquote]Misschien maar goed ook, ik werd door een Renault gesleept :hmmz :P
14 maart 2011 om 17:36 #17835013[rquote=1891037&tid=144476&author=TedMechanic]
Misschien maar goed ook, ik werd door een Renault gesleept :hmmz :P[/rquote]dat is toch het grote voorbeeld van opel, kijk maar naar de vivaro :P;)
15 maart 2011 om 16:14 #17835014Ik heb de waardes gevonden van de bobine:
Delco Remy 3474 221
Weerstand primaire spoel: 0,38-0,48Ohm (bij 20 graden Celsius), 0,47-0,59Ohm (bij 80 graden Celsius).
Weerstand secundaire spoel: 6-8Kilo Ohm (bij 20), 7,4-10 Kilo Ohm (bij 80).Bij hoeveel afwijking van bovenstaand kan ik concluderen dat de bobine stuk is?
15 maart 2011 om 18:55 #17835015bobine lijkt mij niet, ik denk aan de verdeler. De hall sensor zal waarschijnlijk kapot zijn, is een onderdeel van de verderler (gedeelte waar de verderkap op zit geschroefd). Komt geregeld voor…
15 maart 2011 om 19:41 #17835016En waarom denk je dat het eerder de hallgever is en niet de bobine?
Vergeet niet dat die gewoon start en draait he?
Kan ik die hallgever ook doormeten? Wat voor waarden moet ik daar uit krijgen?
15 maart 2011 om 20:12 #17835017Hall gever is vaak het probleem bij deze ontstekingen, evenals de ontstekings versterker en bobine.
de bovengenoemde delen stoppen vaak met werken wanneer ze warm worden.
Hall gever kan je nakijken met een Scope, dan moe je wel kijken als ie niet start
Willem
15 maart 2011 om 20:43 #17835018Oke, maar het deel wat ik niet snap is dat ik 100 km kan rijden zonder gezeik en pas problemen krijg als ik ‘m heb stilgezet.
Als die onderdelen stoppen met werken als ze warm worden, waarom krijg ik die problemen dan nog niet tijdens die 100 km?
(Naast dat ik wil weten wat het probleem is, wil ik ook leren waarom dat het probleem is en waarom het die symptomen vertoont ;))
15 maart 2011 om 20:45 #17835019ja dat is altijd de vraag, maar met starten moet je rekening houden met zowel warme electrodelen en spanningsdip ivm gebruik startmotor.
Willem
15 maart 2011 om 21:18 #17835020Uhu, duidelijk, maar dan zou aanduwen wel moeten werken, maar dat lukte ook niet…
Het is ook niet dat die niet meteen weigerde te starten met warme motor. Maar ik reed een stukje en viel stil toen ik net de straat uit was, ik had toen nog vaart, dus ik zet ‘m in z’n twee en laat de koppeling opkomen, maar daarmee kreeg ik ‘m ook niet meer aan.
Daarna starten en deed die even “prut prut prut” en daarna niks meer.
15 maart 2011 om 21:30 #17835021ffe bij ADG neer gooie :P
15 maart 2011 om 21:36 #17835022[rquote=1892282&tid=144476&author=Vannos]ffe bij ADG neer gooie :P [/rquote]Mwa, ik los het liever zelf op :P
Bovendien staat die nu in Rotterdam en loop ik even geen risico om ergens tussen Rotterdam en Goes stil te komen te staan.
Ik denk dat ik ‘m op school anders wel even naar binnen rij ;)
Maar als ik de weerstand van m’n bobine meet, hoeveel afwijking is dan acceptabel? Ik heb dat ding al gemeten, maar als ik niet weet bij hoeveel afwijking ik kan concluderen dat dat het probleem is, dan weet ik nog niks :P
16 maart 2011 om 16:44 #17835023Vaak als je distrubutieriem een tandje verkeerd staat wil een warme motor moeilijk weer aanslaan. Nu weet ik uit ervaring dat dit bij een diesel zowiezo het probleem zal zijn maar zou dus net zo goed kunnen bij een benzine.
16 maart 2011 om 19:29 #17835024Da’s bij een diesel alleen omdat je inspuitpomp wordt geregeld met de distributieriem. Dan is het inspuitmoment (+ ontbrandingstijdstip) niet goed.
16 maart 2011 om 20:37 #17835025[rquote=1892859&tid=144476&author=TedMechanic]Da’s bij een diesel alleen omdat je inspuitpomp wordt geregeld met de distributieriem. Dan is het inspuitmoment (+ ontbrandingstijdstip) niet goed.[/rquote]
is het niet makkelijker om een 2e hands bobine te regelen ? kan je dat gelijk uitsluiten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.