Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa P0171 in 1.4T
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 september 2025om 09:20 door
the-duke.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2025 om 19:14 #18559569
Goedemorgen, ik ben Johannes en heb sinds ongeveer een jaar een Corsa E uit 2016, 1.4 T, B14NEH, 150 pk
Fijne auto, alleen is nu de beruchte storing P0171 gekomen, deze was een paar maanden geleden ook een keer gekomen, maar is nu permanent. Tijdens rijden merk ik niet echt wat van.
Nu heb ik zaterdag het e.e.a. gecontroleerd
Het klepje in het inlaatspruitstuk zit er nog in.
De klep die net boven het inlaatspruitstuk gemonteerd zit laat aan 1 kant lucht door.
Het membraam in het kleppendeksel maakt niet echt geluid, als je je oor op het gaatje legt, hoor je iets ‘rommelen’, als ik het gaatje inspuit met sop, bobbelt het sop een beetje, hoort dit zo?
De klepdekselpakking lekt wat, dus die moet zoiezo vervangen worden, maar kan deze de storing oproepen of zou er nog een diepere oorzaak zijn?Ps. Ik zag dat er een bobine van BERU in zit.
19 september 2025 om 09:08 #18559619hmm, dat is een vervelende melding, omdat het zo veel kan zijn.
Je hebt je al goed ingelezen zie ik..
Volgens mij is het zo dat het membraam in het kleppendeksel nog ok is, als je hem niet echt hoort zuigen/fluiten/sissen als je je vinger erop en eraf doet. Als je je kleppendeksel vervangt heb je ook automatisch een nieuw membraam, dus dan is dat sowieso uitgesloten.Kan je misschien eens omschrijven op welke manier je kleppendeksel lekt? Zweet deze olie of hoor je een geluid van lucht die naar binnen gezogen wordt ? En.. mocht je proberen deze vaster te zetten, dan moet je daarmee oppassen, als ik het goed heb is het maar met 8 nm dat deze vast moet.
Als je kleppendeksel olie lekt, snap ik dat niet zo goed, want normaal gezien moet daar onderdruk zijn als de motor stationair draait of wanneer je rijdt maar de turbo geen druk hoeft te leveren, wat deze motoren redelijk lekvrij maakt meestal (behalve wanneer natuurlijk dat terugslagklepje in je inlaat eruit ligt). Check eens wanneer hij stationair draait en je trekt je pijlstok eruit of je dan duidelijk een zuigend/fluitend geluid hoort / lucht die erin getrokken wordt op het moment dat je je pijlstok eruit haalt ?In het algemeen denk ik dat de oorzaak ligt in een vacuumlek ergens (pakking/slang/evap klep etc)
Gr,
The Duke19 september 2025 om 12:47 #18559623Hoi The Duke,
Bedankt voor je reactie, ik heb gisteren de EVAP klep al vervangen, vooral om deze uit te sluiten. Daarna storing gewist, daarna zo’n 30 km gereden. Tot nu toe nog geen motor lampje. Net uitgelezen, ook op de achtergrond geen storing. Dit weekend rijdt de auto meer, dus even afwachten nog.
Wb. klepdekselpakking, deze zweet olie, ik hoor geen zuiggeluiden. Nu wil ik die pakking zoiezo vervangen omdat ik dat zweten toch opgelost wil hebben.
Als ik de pijlstok bij stationair draaien eruit trek hoor ik geen duidelijk zuigend/fluitend geluid. Als ik het pijlstofgat afdicht met m’n vinger zuigt deze wel en na even erop houden en eraf sist deze wel wat van de onderdruk.
Groet Johannes
19 september 2025 om 18:55 #18559628Klinkt goed, zal dan de EVAP zijn geweest hopelijk!
22 september 2025 om 10:54 #18559643Klein vraagje nog..
Toen je de EVAP nog niet had vervangen, liep de motor dan ook een beetje “rommelig” na een koude start, gedurende een paar seconden totdat hij rustig stationair ging lopen ?
Alvast bedankt,
The Duke22 september 2025 om 23:20 #18559646Eigenlijk is er geen verandering in de loop van de motor bij een koude start gekomen. Hij blijft even rustig lopen.
<p style=”text-align: left;”>Ik zie dat er voor een originele klepdekselpakking doorgenummerd wordt naar een compleet (duur) klepdeksel zelf. Of een T-profile pakking. Heb je daar ervaring mee?</p>
Alvast bedankt
<p style=”text-align: left;”>Groet Johannes</p>
23 september 2025 om 09:17 #18559652Bedankt voor je antwoord, dan is het wat makkelijk om de toekomst dit of een ander probleem te herkennen.
Nee, ik heb geen ervaring met kleppendeksel of pakking vervangen, ik heb een modificatie gedaan om te voorkomen dat dat terugslagklepje in het inlaatspruitstuk kapot kan gaan en (wellicht daardoor) nog geen nieuw kleppendeksel nodig gehad.
Ik weet wel van andere modellen motoren dat het soms nodig is deels te kitten met speciale kit op bepaalde punten bij het monteren van een nieuwe pakking, maar weet niet of dat bij de 1.4 turbo ook nodig is, misschien nog iets om uit te zoeken voordat je de pakking of beide vervangt.Gr,
The Duke23 september 2025 om 09:20 #18559653Ik denk dat ik hier het antwoord al heb: inderdaad deels kitten
https://www.cruzetalk.com/threads/how-to-replace-the-valve-camshaft-cover-1-4l-turbo.49665/
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.