Corsa maakt vreemd geluid en lekt olie na grote beurt

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa maakt vreemd geluid en lekt olie na grote beurt

• Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    zois

Beste Opelvrienden,

Ik heb het volgende probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen (geruststellen ;) )

Ik ben sinds een half jaar trotse bezitter van een opel corsa B 1.4 Sport uit 1994. Ik heb het afgelopen half jaar geen problemen gehad, alleen wat onderhoud. De auto heeft slechts 107.000 km gelopen.

3 weken geleden is het volgende vervangen tijdens een grote beurt;

Olie
      carter pakking
      oliefilter
      luchtfilter
      bougies
      remblokken + remschijven voor

Verder heeft hij een grote schoonmaakbeurt gehad.

Deze beurt is gedaan door mijn schonbroer (vrachtwagen monteur). Nu weet hij wel van wanten en heeft alles heel precies en goed gedaan.
      De auto reed sinds de beurt ook weer als een zonnetje, buiten het oliegebruik wat hij al van het begin heeft gedaan [ iedere week aanvullen, ik rijdt +/- 800 km per week]

Maar sinds gisteren hoor ik een raar geluid, nu ben ik zelf niet erg motor technisch onderlegd, dus leg ik het als volg uit;
      Een geluid alsof iemand onder de motor ligt te ratelen / hameren. [Neej mijn schoonbroer ligt er niet meer onder :D )

Het geluid komt duidelijk van onderin, als ik de auto in zijn vrij zet hoor ik het niet, pas als ik optrek. Het geluid staat niet in verband met toeren en steeds te horen (ook als ik schakel, koppel, rem, stuur etc.)

Nu heb ik vanmorgen een stuk karton onder de auto gelegd en heeft hij op 2 uur tijd 1 druppel olie gelekt.

Vanmorgen bleek ook dat de hele motorkap van buiten onder de oliespetters plakt, alleen weet ik niet of dat van de corsa is, of van iemand waar ik achter reed (het was gisteren erg mistig :argue en heb daardoor niets zien opspatten).

Zondag komt mijn schoonbroer kijken erna, alleen maak ik me toch zorgen over mijn autootje en hoop ik dat iemand van jullie me kan vertellen wat er aan de hand is (mss uit ervaring)

Ik begrijp dat het lastig te zeggen is op afstand maar wie weet!

Alvast bedankt!

Groetjes Joyce

RISL
      Moderator

Als er boven op de motorkap olie ligt, dan komt dat zeer waarschijnlijk niet van je eigen auto.
        Ik zie zelf niets staan in je lijstje wat vervangen is wat voor een dergelijk geluid kan zorgen, maar ik zou ook niet weten wat niet toerenafhankelijk kan rammelen tijdens het rijden.

Is het ook als je de koppeling intrapt en ‘m dan in de versnelling zet? En als je tijdens het rijden de pook in vrij zet?

Die druppel op het karton, dan zal de olieplug niet helemaal goed zijn aangedraaid.

Astraman
        Deelnemer

ehh als je alleen hoort kloppen als je optrekt in de versnelling en niet als je onbelast in de vrij toeren maakt zou ik het eerder zoeken in de aandrijflijn. Kan zijn, dat je homokineten of fusee lagers herrie maken. Als de ashoezen gescheurd zijn kan daar ook olie uit lekker en droge delen van de aandrijfassen gaan dan kloppende geluiden maken.

zois

Ja het is inderdaad erg raar dat het geluid niet synchroom met de toeren loopt,

Nu heeft mijn zus nog eens gekeken en die ziet dat er onderaan de versnellingsbak een schroef weg is…, de druppel olie wat hij gelekt heeft was helemaal zwart, terwijl de nieuwe motorolie heel helder van kleur is (als ik hem pijl).

Zou het kunnen zijn dat de olie uit de versnellingsbak is gelopen en dat die droog staat?
            En is er misschien een peilstok, zodat ik kan zien of er nog olie in de versnellingsbak zit?

Jullie zijn trouwens super, en heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Astraman
            Deelnemer

Ik heb op mijn wagen nog nooit een pijlstok gezien, maar dat is ook niet nodig omdat een versnellingsbak normaliter geen olie verbuikt, een motor altijd wel een beetje (of soms heel veel) dus dat moet je bijhouden.

Maar als er een bout mist en daar komt olie uit dat zou ik er even niet meer mee rijden want dadelijk draai je alles in de soep. Wat versnellingsbakken e.d. houdt het wat mijn kennis zover een beetje op want daar heb ik het nog niet mee aan de stok gehad in mijn wagens.

Maak anders even een foto en vanavond komen er vast nog jongens online die er meer over weten, die kunnen je zo zeggen of het hoort of niet.

RISL
              Moderator

Jep, foto’s zeggen meer dan plaatjes. Op je bak zit geen peilstok, maar verder weet ik ook niet zoveel van de versnellingbak. Ik dacht wel dat vuile transmissie-olie vaak grijs was, en niet zwart. Er zit ook wel ergens een dekseltje waarachter je het olieniveau kunt zien en desnoods bijvullen, maar die weet ik niet te vinden op de Corsa B.

joop1970
                Deelnemer

Bij een maat van mij was uit zijn 1.4 astra de vulplug van de versnellingsbak verdwenen. Lekte wel wat olie. Overigens zwarte olie maar dat is waarschijnlijk omdat je versnellingsbak ook niet zo schoon is.

zois

Hallo allemaal, even een update..

We hebben gisteren de hele middag zitten zoeken en het probleem is gevonden.

Het ligt aan de homokineet links voor., deze heeft speling en als we ermee rammelen horen we het wel bekende geluid.

Auto dus maar even stil laten staan, zo dadelijk wordt alles uit elkaar gedraaid. Ons vermoeden is dat het ringetje van de homokineet kapot is gegaan, en dat er daardoor een beetje speling is.

Als het opgelost is zal ik het hier ook even melden,. Misschien fijn voor als iemand ook dit probleem heeft in de toekomst

RISL
                    Moderator

Heel goed! Vaak wordt er hier een probleem voorgelegd, maar wordt de uiteindelijke oplossing niet gepost, wat dan erg jammer is. En waar kwam nou je olielekkage vandaan?

zois

Helemaal vergeten te vermelden.

Er loopt een rubber slangetje naar de kleppendeksel. (In een hoek van 45 graden met twee slangenklemmen]
                        Daar zat een scheur in 3,5 cm :shock: , daardoor liep dus ook de olie weg, en verbruikte hij zo veel

dus alweer one problem solved :-)

Jurgen
                        Deelnemer

Kijk mooi werk dat het probleem gevonden is! Homokineet vervangen is zo gebeurd, wat ook wel makkelijk is, is gewoon een 2e hands as op te halen bij een lokale sloop, die plop je er zo in, is in een half uurtje gepiept. Maar een nieuwe homokineet is wel beter natuurlijk, maar tegelijk ook duurder ;)

zois

Bedankt,

Ja het wordt een onderdeel van de lokale sloop. Alleen heb ik die net gebeld en die blijkt heel veel te hebben liggen, en hij zegt dat hij moet weten welke ik precies nodig heb, alleen corsa B 1.4 Sport uit 1994 is niet genoeg. Iemand een idee waar ik die info vandaan haal?

De oude as meenemen was het makkelijkste alleen is mijn schoonbroer aan het werk en kan hij hem er nu niet afhalen.

otdh
                            Deelnemer

je moet alleen ff kijken of jij ABS hebt, dat is t enige verschil

verder zijn alle assen van een corsa b uitwisselbaar

Jurgen
                              Deelnemer

Het spul ligt nog niet los? Die as trek je er zo uit namelijk. En anders misschien even kijken welke versnellingsbak je hebt. Bovenop je bak zit het schakelmechanisme, daaronder staat op de bak welke bak het is ( F13 of F15) Dan heb je nog iets meer info, maar volgens mij zijn deze assen gewoon gelijk. Volgens mij kun je er alles van Corsa B instoppen, behalve GSI.

otdh
                                Deelnemer

kan ook gewoon een GSi as in

alle assen zijn uitwisselbaar, t enige verschil is een auto met of zonder abs

zois

Hallo, bij deze weer een update,

De as zit eronder, naar flink wat gedoe want die oude zat moervast.

Alleen jullie raden het al, nog steeds een irritant geluid tijdens het rijden. Roger [schoonbroer] heeft er na gekeken en denkt dat het de drukgroep is.

Nu willen we even checken of er nog wel olie in de versnellingsbak zit, alleen roger is werken en wij kunnen maar niet vinden welke plug/schroef we moeten hebben om te controleren of er nog olie in zit.

We hebben wel bovenop de versnellingsbak een schroef los gedraaid, en een breinaald +/- 10 cm diep erin gestoken. Er zat geen olie op de breinaald dus weet niet of we kunnen concluderen of er te weinig olie in zit, of waar we anders moeten peilen.

[over de as gesproken, de sloop had drie soorten, 1 lange 1 middel en 1 kleine. Het is de middelste geworden, het enigste verschil is inderdaad ABS en benzine of diesel]

zois

zo, next update

zaterdag wordt de koppeling+ drukgroep vervangen

trashmetal
                                      Deelnemer

olie bijvullen doe je via boven
                                        er zit een plug, meestal met een wit dopje
                                        waar je schakelas naar binnen gaat
                                        als je het linker wiel er af haalt zit er ergens een bout die je er uit moet halen voor niveau
                                        zodra bij het vullen daar olie uit begint te komen is hij op pijl
                                        de olie is normaal meestal rood van kleur
                                        van mijn f uit 94 kwam er uit als nieuw toen ik per ongeluk de aandrijfas er uit trok :???:

Gr Mario

EDIT bij vervangen koppeling ook lager mee vervangen!

zois

Hallo allemaal,

nogmaals allemaal bedankt,

het geluid is verholpen,

Wat nu in totaal aan de wagen vervangen is;

Distributieriem
                                          V-snaar
                                          Remschijven
                                          remblokken
                                          olie
                                          koppeling
                                          aandrijfas

en volgens mij vergeet ik nog wel wat :P

In ieder geval bij het loshalen van de koppeling en versnellingsbak, kwamen we erachter dat een kering kapot is, hierdoor liep er motorolie in de versnellingsbak en de koppeling. Alles zat dus helemaal ondergeplakt met olie smeur.

Verder zat de heleboel onder met vloeibare pakking, was er speling in het differentieel wiel en zat er slechts 2 dl rode olie in de versnellingsbak.

Alles vervangen schoongemaakt

> Conclusie Corsa loopt weer als nieuw,

Volgende project wordt het dakraam maken [dit is dichtgekit door de vorige eigenaar eens kijken of we het kunnen maken zonder lekkages]
                                          En de corsa eens een hele grote schoonmaak beurt geven.

O., ja…., en mss een nieuw interieur :D

In ieder geval nogmaals allemaal bedankt!

Greetz Joyce

G-Junit

Afhankelijk van het type dakraam (origineel of aftermarket) kun je een nieuw rubber plaatsen. 9 van de 10 keer is het probleem dan opgelost met de lekkage.

Ondertussen flink wat onderhoud uitgevoerd trouwens :o

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.