Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › corsa diesel / gas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2013 om 23:39 #17261726
goeden dag allemaal .
moet voor mijn werk straks 80km per dag gaan rijden , denk er over na om naast mijn benzine astra H er een corsa bij tenemen voor woon werk verkeer , dat kan dus diesel zijn of gas , lijkt mij het meest voordelig althans .
vraag voor mij is welk type motor , gaat om een gebruikte corsa C of als hij niet teveel kost een D .
begrijp dat er binnen de corsa C 3 type diesels zijn n.l de 1.7 DTI [ 75 pk ] 1.7 16V [65pk ] en een 1.3 cdti [ 69 pk ] .
wat ik niet kan volgen [ althans wat ik zo wijs kan worden ] is dat ze alle 3 ongeveer 1 op 21 lopen .
weet niet zeker of dit ook echte verbruik cijfers zijn .
wat zijn de voor en nadelen van deze motoren , wat zijn de verbruiken , wat zijn de onderhoudskosten ?
graag even jullie meningen , geld ook natuurlijk voor gas rijders !
ga er van uit dat benzine rijden voor mij niet interessant is .9 november 2013 om 06:12 #18190697Corsa: de 1.4 16v z14xe en 1.8 16v z18xe zijn de enige geschikte lpg motoren, deze liggen enkel in de oudere corsa’s c
En bij de diesels vergeet je het beste paard van stal in de C, de 100pk 1.7cdti welke ook goed 1 op 20 of zuiniger mee te rijden is, en is nog vlot ook.
In de Corsa-D heb je ook nog 110 en 125pk 1.7cdti motoren
Sent from my SAMSUNG MICROWAVE using Tapatalk
Willem
9 november 2013 om 17:20 #1819069880km/dag = 400km/week = 18.400 per jaar. (uitgaande van 25 vakantiedagen + wat feestdagen, al met al 46 werkbare weken).
Is het niet zonde om daar een extra auto voor te kopen? Volgens mij zijn de kosten voor de extra afschrijving, belasting, verzekering en onderhoud vele malen hoger dan wat je bespaart aan benzinekosten. De afschrijving, belasting, verzekering en onderhoud van je Astra gaan ook gewoon door he.LPG inbouw ga je er volgens mij nooit uit halen, dus zul je al eentje moeten zoeken met LPG erin. Wat me wel opvalt is dat de 1.7 dieseltjes minder goed te vinden zijn op autotrack dan de 1.3 dieseltjes, maar dat de dieseltjes over het algemeen goedkoper zijn dan benzine varianten, het verschil is gauw 1000 euro in aanschaf.
Maar zoals gezegd: Reken eens goed door of het wel zinvol is om er een extra auto bij te kopen.
10 november 2013 om 22:58 #18190699ben al druk aan het rekenen . 1 astra diesel is het meest voordelig kom ik aan een totaal kosten plaatje p/m op € 307,57 [ bij de huidige brandstofprijzen en wegenbelasting ] .
auto houden en corsa erbij kom ik per maand op € 388.22 .
alleen huidige astra op benzine kom ik op €389.09 uit .
punten erbij zijn :
1: als ik 40 km verder op zit voor mijn werk heeft moeders geen auto tot haar beschikking !
2: inruil mijn auto tegen een astra diesel [ zal ik in ieder geval 2 jaar er op vooruit moeten anders willen ze niet inruilen en een diesel onder de 200000km] moet er zeker €3700,= bij en een corsa diesel van 20012002 met 135000km kost ongeveer €2250,= scheelt ongeveer €1500,= !
als ik de meerkosten neem van een extra auto : extra aanschafkosten ofwel €1500,= : €80,65 = 18,5 maand rijden met 2 auto’s .
heeft moeders vervoer als er wat is met de kids en heb de astra ook nodig voor de vakantie’s met de caravan !
geef toe je hebt 2 keer apk en onderhoud .
dus dit is nog een behoorlijk dilemma !kom trouwens als ik met 1 auto ga rijden aan de 27480 km per jaar ongeveer dus dat geeft wel heel wat meer onderhoudskosten en afschrijving dan 2 auto’s met verdeelde km , mijn astra van 2005 schrijf je niet veel meer op af en een corsa van 20012002 ook niet !
dus hier ben ik nog wel even zoet mee .
maar bedankt voor het mee denken .10 november 2013 om 23:01 #18190700volgens mij is de corsa C 1.3 cdti [ 69pk ] de enige diesel met een ketting , dus geen extra kosten aan distributie riem , als die diesels in verbruik mekaar niet echt ontlopen is dat een puntje wat weer in het voordeel is voor de 1.3 cdti .
11 november 2013 om 07:22 #18190701De kosten die jij daar inschat vind ik aan de lage kant. Onderhoud is moeilijk in te schatten.
Ik denk dat je de volgende gegevens eens op een rijtje moet zetten:
– wegenbelasting voor alle opties
– brandstofkosten voor alle opties
– aanschafprijs voor alle opties
– hoe lang je ermee wil rijden
– restwaarde van vergelijkbare wagens van wat je aan wil schaffen als ze de leeftijd hebben die jouw aan te schaffen wagen heeft als jij er zo lang in hebt gereden als je van plan bent (nu eentje uit 2006 kopen en er 5 jaar mee rijden, kijken naar de restwaarde van eentje van 2001)
– hoeveel kilometers op jaarbasis je nu rijdt
– hoe vaak het echt nodig is om twee auto’s te hebben
– waar laat je het onderhoud doen? Dealer = extreem duur imo
– of het voor die ene vakantie per jaar de moeite waard is een grote auto in bezit te hebben. Mijn ouders huurden voor de vakantie vaak een grote auto.11 november 2013 om 12:52 #18190702@groothuis27 wrote:
volgens mij is de corsa C 1.3 cdti [ 69pk ] de enige diesel met een ketting , dus geen extra kosten aan distributie riem , als die diesels in verbruik mekaar niet echt ontlopen is dat een puntje wat weer in het voordeel is voor de 1.3 cdti .
Het is alleen niet de betrouwbaarste
Willem
11 november 2013 om 22:41 #18190703zou zeggen leg uit waarom hij niet de betrouwbaarste is .
11 november 2013 om 22:45 #18190704kosten berekening klopt , heb verzekering uit gezocht , wegenbelasting en uitgaande van een verbruik van 1 : 20 voor een diesel en mijn huidige benzine wagen loopt 1;12 .
onderhoud gebeurd via de achterdeur bij de dealer , dus dat scheelt een bult en kan zelf ook veel!
maar omdat onderhoud niet is in te schatten , zou je standaard per maand €50,= tot €100,= moeten rekenen.
maar heb daar in de berekening niks voor gerekend !
rijd de auto’s gewoon op en €500,= krijg je altijd wel .
@boons605 wrote:De kosten die jij daar inschat vind ik aan de lage kant. Onderhoud is moeilijk in te schatten.
Ik denk dat je de volgende gegevens eens op een rijtje moet zetten:
– wegenbelasting voor alle opties
– brandstofkosten voor alle opties
– aanschafprijs voor alle opties
– hoe lang je ermee wil rijden
– restwaarde van vergelijkbare wagens van wat je aan wil schaffen als ze de leeftijd hebben die jouw aan te schaffen wagen heeft als jij er zo lang in hebt gereden als je van plan bent (nu eentje uit 2006 kopen en er 5 jaar mee rijden, kijken naar de restwaarde van eentje van 2001)
– hoeveel kilometers op jaarbasis je nu rijdt
– hoe vaak het echt nodig is om twee auto’s te hebben
– waar laat je het onderhoud doen? Dealer = extreem duur imo
– of het voor die ene vakantie per jaar de moeite waard is een grote auto in bezit te hebben. Mijn ouders huurden voor de vakantie vaak een grote auto.14 november 2013 om 17:43 #18190705Waarom bouw je die Astra niet om naar LPG, kost je 1500 tot 2000 euro.
Dan ben je mijns inziens het goedkoopste uit.Daarnaast kan je beter tot volgend jaar wachten met de aanschaf van een kleine auto met diesel, want dan moeten de mensen hier weer MRB voor gaan betalen.
Dan worden ze bij bosjes tweede hands aangeboden en kan je ze zo doende goedkoper kopen.14 november 2013 om 22:29 #18190706ombouwen op gas kan niet uit , volgens de bovag koerslijst is mijn luxe astra van 2005 €3.050,= inruil waard !! dan kan ik er beter 1 op gas kopen , maar een kleine diesel erbij heeft de voorkeur .
het speelt allemaal pas echt volgend jaar , eerder koop ik ook nog niks , misschien dat ze die dieseltjes in het gebruik vanuit denhaag zo duur maken dat benzine straks toch goedkoper is !!14 november 2013 om 23:21 #18190707@groothuis27 wrote:
ombouwen op gas kan niet uit , volgens de bovag koerslijst is mijn luxe astra van 2005 €3.050,= inruil waard !! dan kan ik er beter 1 op gas kopen , maar een kleine diesel erbij heeft de voorkeur .
het speelt allemaal pas echt volgend jaar , eerder koop ik ook nog niks , misschien dat ze die dieseltjes in het gebruik vanuit denhaag zo duur maken dat benzine straks toch goedkoper is !!Succes ermee, ik zit namelijk met hetzelfde probleem vanaf maart 160km/dag. :)
15 november 2013 om 00:24 #18190708ik koop er denk ik een corsa diesel bij van zeg 2002 ofzo dat is het goedkoopste , als je het met 1 auto af kan [ mijn vrouw heeft heeft ook een auto nodig , maar rijd niet zoveel ] zou ik gaan voor een astra diesel .
15 november 2013 om 21:23 #18190709Heb een Corsa-B 1.5TD 1999.
Loopt met vlot rijden en af en toe laagvlieden, na het tunen van 67pk 132nm, naar 100pk 180nm nog 1 op 17 a 1 op 18.
Hij is even vlot als een gsi, maar met 13.000km rijd ik al goedkoper dan de GsiSent from my GT-I8190 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.