Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2015 om 20:32 #17273159
Ik heb een Corsa D 1.3 CDTi 16_V ecoFLEX,
Ik dacht dat deze met een elektrisch servostuur werkte.Nu door het volgende twijfel ik hier aan: De stuurbekrachtiging begon sporadisch al eens uit te vallen. Dit begon steeds erger te worden. echter was hiervan geen melding op het dashboard.
Nu heb ik onderaan in de motor ruimte een kabel gevonden die gewoon doorgebrand was.
Deze heb ik hersteld en het probleem met het stuur leek opgelost. Helaas is het vandaag dan toch weer begonnen en valt de bekrachtiging weer vaak weg. Nu krijg ik hier wel een melding van op het dashboard. Had dit dan toch met de stuurbekrachtiging te maken?
Waar deze sensor ook naar toe gaat, het is mee aangedragen op de riem van de motor. En er loopt een dikke buis uit die over gaat in een stevige darm (die stevig zit vast geperst) waar dus volgens mij wel wat druk op kan zitten. (toch geen elektrische servo?)
15 augustus 2015 om 20:48 #18293639Dat lijkt mij meer op een aircopomp, heeft ie airco?…maar die kabel die je laat zien hangt gewoon tegen de uitlaat aan die moet je zoiezo vernieuwen en anders leggen anders fikt ie geheid weer door..
15 augustus 2015 om 20:49 #18293640foto vanaf bovenkant van de gehele motor zou !ik! t beter kunnen zien ;)
15 augustus 2015 om 21:12 #18293641Ja hij heeft airco, hoewel deze wel niet veel meer geeft :p (laat ik volgende week bijvullen)
De kabel is hersteld en heb ik uiteraard een andere kant laten lopen ;)
Deze foto is niet van de mijne maar exact zelfde model.
Ik veronderstel dat je zoekt naar een dop om de hydraulische olie bij te vullen? Die heb ik zelf ook niet gevonden en daarmee gingen we er van uit dat het elektrisch was.
Het was echter zeer vreemd dat het probleem een volledige dag weg was toen de kabel hersteld was.
Onder het dashboard zie ik een stuurkolom die er zo uit ziet.
De component met K3 op is dacht ik de elektrische motor.
15 augustus 2015 om 22:01 #18293642Dat lijkt idd op een elektrische stuurbekrachtiging, hier ben ik echter totaal niet bekend mee(ben al 13 jaar uit het autovak) maar die foto van onder af waar de kabel van kapot is zeg ik iig dat het de aircopomp is, misschien kun je de storing uit laten lezen? Ik weet niet waar je woont heb wel een opcom om uit te lezen maar kan er verder waarschijnlijk weinig aan doen, of beter gezegd , ik sleutel liever aan mijn eigen spullen :thumb
16 augustus 2015 om 13:10 #18293643Ik denk nu ook wel dat het idd elektrisch zal zijn, bedankt.
Ik heb een obd2 meter maar krijg daarmee helaas niet meer uit dan sensor data, fout codes wilt deze mij helaas niet geven (was nu ook een goedkoop ding ;) )
Ik zou graag langskomen om uit te laten lezen, helaas ben ik zelf van belgië en zal het daarvoor waarschijnlijk te lang rijden zijn :p
Ik las wel iets van een manier om de code’s uit te lezen door rem en gas in te houden, contact aan te zetten en dan te tellen hoeveel keer de motor indicator oplicht. Ga dat zo eens proberen.16 augustus 2015 om 13:27 #18293644Obd is niet meer als een diagnose apparaat, België is idd wat ver, nou ja t is geen wereldreis maar dat ding wat ik heb is goedkoper dan de benzinekosten die jij krijgt :thumb
En codes uitlezen via gaspedaal en rem? Dat gaat mij zelfs te ver…. ;) Waar is die goeie ouwe uitleesmanier met een splitpen :cry :thumbup16 augustus 2015 om 20:06 #18293645Is de kabel dan weer doorgebrand?
Inderdaad is elektrische bekrachtiging, indien probleem daarmee zou het EPS lampje op je dash wel moeten branden.
Foutcodes uitlezen kan als het goed is ook door gas en rem in te trappen en sleutel in 1e stand te zetten. Knipperend lampje geeft dan 1 voor 1 cijfers weer. In totaal is het per foutcode 4 cijfers.16 augustus 2015 om 21:04 #18293646@ MarkVectra93
Weet ik, maar om 1 of andere reden wilt de mijne de codes zelf niet lezen :???:@ SimpleFace
Ne hoor, ik heb de herstelde kabel langs een andere weg laten lopen zodat dit niet meer kon gebeuren.
Wel voor het herstellen van die kabel had ik veel last van de stuurbekrachtiging die wegviel. Meestal kwam die direct weer terug, of in slechtste geval moest ik de motor uit- en weer aanzetten.
En nadat ik de kabel had hersteld. Heb ik een dag geen problemen gehad, dan de 2de dag moest ik door kasseien rijden en begonnen de problemen weer. Vreemd genoeg kwam er nu wel de melding van de stuurbekrachtiging op het dashboard.Ik heb de methode met gas en rem induwen geprobeerd maar kreeg geen codes terug. Als de stuurbekrachtiging weer inschakelt verdwijnt de melding wel telkens.
26 augustus 2015 om 11:35 #18293647Heb de foutcodes uitgelezen,
B2810 – *(Steering wheel controls Entertainment Circuit Malfunction)
(08) – Not presentC0545 – *(Steering Wheel Torque Sensor Malfunction)
(1F) – Not presentC0545 – Steering Torque Sensor Plausibility Error
(08) – Not present
De herstelde kabel bleek dus inderdaad van de airco te zijn, dit heeft dus niets meer met het stuur te maken.
Eergisteren heb ik geen enkel probleem gehad met het stuur, gisteren heb ik echter niets anders dan problemen gehad… Meerder keren (ongeveer 6x) is de stuurbekrachtiging uitgevallen en (bijna elke keer) van zelf weer aangesprongen, dit op een rit van slechts 5km. Zelfs op een recht stuk kwam dit eens niet terug, bij het uitzetten en opnieuw aanzetten van de motor was dit wel weer opgelost.6 september 2015 om 21:28 #18293648Ik heb ondertussen zelf de stuurkolom vervangen.
Gekocht via eBay en laten overkomen van VK, (kwam uit een afgeschreven 2014 Corsa D met 2.000 mijl op de teller)
Alles werkt weer zoals het hoort. Heeft me 95€ gekost.
Moet juist mijn stuur nog eens laten uitlijnen. Dat staat nu ongeveer 45graden naar links10 september 2015 om 14:52 #18293649Bedankt voor de oplossing :thumb en fijn dat het gemaakt is king: king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.