Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa c1.4nz probleempjes.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 januari 2013 om 09:33 #17254730
Hallo,
Ik post hier voor t eerst. Lees al wel tijdje mee.
Ben sinds kort trotse eigenaar van een opel corsa uit 1995.
Zonder al te veel poespas. Nog strak in zijn vel en nog geen roest
kunnen vinden. Foto komt zeer binnenkort!Maar…
Nu heb ik (waarschijnlijk) een probleem.
Als ik snelweg kilometers maak dan lijkt hij mij nogal
veel te lusten. Zo’n beetje 1:8/1:10. Bij normaal rijgedrag.Is dit normaal?
Nou komt mijn temp. meter ook niet echt de hoek uit onder het rijden. Tikt net de dikke streep aan. Kachel blijft ook lauw. Maar tijdens stationair laten lopen komt dan komt de meter wel de hoek uiteen gaat over de 90 graden. En dan wordt de kachel ook goed warm!
Krijg ook geen mm lampje te zien (doet t wel).
Iemand een oplossing?
Mvg
23 januari 2013 om 09:54 #18099070zal me niks verbazen dat de thermostaat gaar is…
23 januari 2013 om 10:08 #18099069@corsa14slow wrote:
zal me niks verbazen dat de thermostaat gaar is…
Die met het rondje kopje? Waar een enkele draad aan zit met schuif stekker?
En anders welke dan? En waar zit hij ongeveer? Mocht het een andere zijn.Mvg
23 januari 2013 om 10:28 #18099071dat zijn de sensors, de thermostaat zit achter de distributie riem en sluit/opent de doorgang naar de radiateur..
deze kost niet zo veel in aanschaf (€10,- +/-) ik weet niet wanneer de distributieriem voor het laatst is gedaan? want dan kan je deze net zo makkelijk mee nemen, het ligt dan toch al los…23 januari 2013 om 10:33 #18099072even een plaatje van het web geplukt:
23 januari 2013 om 10:38 #18099073De distributieriem is al vervangen door vorige eigenaar. Ligt er net 10k op. Is het mogelijk om de thermostaat te vervangen zonder dat je de riem los haalt?
23 januari 2013 om 11:03 #18099074Ik doe dan meestal de riem op het nokkenaswiel vast tywrappen en dan nokkestandwiel los en dan kan het allemaal net… Wel oppassen dat er onder niks verschiet!
23 januari 2013 om 11:04 #18099075en naderhand timing en spanning van de riem controleren!!
23 januari 2013 om 11:45 #18099076En ik kan niet bij de thermostaat komen zonder t nokkenas tandwiel los te halen?
Doe t namelijk langs de kant van de weg. En qua motoren ben ik nog niet technisch genoeg.
23 januari 2013 om 11:50 #18099077Kort gezegt, nee. Je zult de d-riem moeten mee-wisselen. Want die mag je officieel maar 1 keer opspannen.
23 januari 2013 om 12:35 #18099078als ik op de aangegeven plek kijk, zie ik ook geen blauw stekkertje zitten.
Kan dit kloppen? Iemand een duidelijkere foto?Edit:
Heb hem al gevonden. Onder het gasklephuis op de inlaat. Niet bij de dis riem.
Kan er moeilijk bij komen maar is te doen.mvg
23 januari 2013 om 13:14 #18099079http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/thermostaat/0122554/thermostaat” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit is een thermostaat, en die werkt niet met een stekker
maar doordat metaal uitzet gaat hij open23 januari 2013 om 13:19 #18099080@trashmetal wrote:
http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/thermostaat/0122554/thermostaat
dit is een thermostaat, en die werkt niet met een stekker
maar doordat metaal uitzet gaat hij openHuuu wacht ff. Is dit ook de thermostaat die het motormanagment regelt?
Waardoor hij wss te veel verbruikt?Of is dat die met die blauwe stekker?
ik snap t even niet meer.Iemand een linkje van iets waardoor ik me beter in kan lezen?
mvg
23 januari 2013 om 13:32 #18099081dat ding heet een temperatuur sensor
en die zit achterop je spruitstuk
en is indd met een blauwe stekker ;)23 januari 2013 om 13:40 #18099082Oke.
Wat doet de temperatuur sensor?
En wat doet de thermostaat?
Mijn probleem is dat hij te veel verbruikt. Naar mijn mening..
Aan welke van de twee ligt dat.Hij loopt stationair rond de 900/1000 toeren zowel bij koude start als bij 20/30 minuten gereden te hebben.
Kachel word onder het rijden lauw. En bij stationair gewoon normaal waarbij de temp. meter ook oploopt.Wie o wie helpt me verder?
23 januari 2013 om 13:43 #18099083Ik heb het hele verhaaltje nog eens even goed doorgelezen…
die sensor met de blauwe stekker is de temp sensor, die dus de motor regelt
deze heeft niets te maken met je temp meter
want deze heeft een eigen sensor met een enkele draad op je spruitstukdat je temp meter niet ver uitslaat nu op de snelweg vind ik niet zo raar
het is ook -8 hier op moment
als je stilstaat loopt de temperatuur wel op
dus ik denk niet dat de thermostaat al overleden is
die de koelwatertemp regelt23 januari 2013 om 13:44 #18099084deze gaat het dus om ;)
23 januari 2013 om 13:51 #18099085Oke.
De temperatuur meter komt niet boven dat dikke ( dat u geval als hij in ruststand staat) streepje uit.(zie foto)
http://imageshack.us/photo/my-images/209/corsatempmtr.jpg/
Rode streepje is stand van de wijzer onder het rijden.De sensor (enkele draad) regelt de meter? Die was geoxideerd. Misschien handig
Om preventief te vervangen.
De sensor (blauw) regelt dus het motormanagment. Als die niet goed werkt gaat dus het verbruik ook omhoog?
Ga ik ook preventief vervangen.
En de thermosstaat die regelt dat de motor als hij warm word, gekoeld word met koelvloeistof?Begrijp ik het zo goed?
23 januari 2013 om 13:56 #18099086:thumb
de bedrijfs temperatuur ligt rond de 90 graden en dat wordt ie ook zo te zien
thermostaat gaat open zodra de koelvloeistof in de motor 92 graden wordt
en dan stroomt de koelvloeistof pas door de radiateurbij onze corsa a blijft de thermostaat open staan
en komt ook bij stilstaan niet uit het blauwe gebied
daarom zal de jouwe wel goed zijnzou indd alle contacten even schoonschuren
gebeurt wel vaker dat ze slechter gaan werken door corrosie :thumbup23 januari 2013 om 14:08 #18099087Dank je trashmetal.
Heb even een foto opnieuw geupload. Daar staat de juiste stand van de meter aangegeven.
En als ik de blauwe sensor vervang dan zou t verbruik (als t daar aan ligt) minder worden?Mvg
23 januari 2013 om 14:10 #18099088Indd, dat zou de oplossing moeten zijn :thumbup
de thermostaat zou ik nog even niks aan doen
en even afwachten wat er gebeurd als er normale temperaturen buiten zijn
wel zou je een houten of kartonnen plaat voor de radiateur kunnen maken
dit scheelt enorm in rijwind vangen :thumb23 januari 2013 om 14:13 #18099089Oke Hardstikke bedankt!
Ik ga de sensor vervangen en dan horen jullie meer.
Dank je voor de tip! Ga ik zeker gebruik van maken!23 januari 2013 om 14:15 #18099090Zitten we hier voor, goeie tips :thumb
23 januari 2013 om 14:44 #18099091Hallo,
Nog even één ding.
Nu dat ik de sensoren ga vervangen ga ik ook de koelvloeistof vervangen.
Nu wil ik ook de sensor van de aanjager vervangen. Welke moet ik daarvoor hebben?Mvg
23 januari 2013 om 15:25 #18099092Weet niet hoor, maar de kachel bij mij in alle auto’s bloedheet bij -8c en als ik rij… Dus die thermostaat zou ik niet zo maar op ‘goed’ verklaren.
Meten is weten, effe uitlezen met tech1 want volgens mij geven de sensors echt wel de juist temp door aan de ECU.
Als de thermostaat niet goed functioneert komt de motor nooit op temperatuur/bedrijfstemp. Dus zal de ECU nooit fouten geven voor de kapotte sensoren want hij leest deze niet uit in het koudloopprogramma.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.