Corsa C probleem

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C probleem

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Ken

Dag mensen,

Ik wil jullie graag om advies vragen. Ik heb in Juli een Opel Corsa C gekocht uit 2002 met een motorinhoud van 1 liter.

Nadat de koopovereenkomst was gesloten en de auto betaald was, kreeg ik op de snelweg terug naar huis een indicatie van het motor management lampje te zien. In eerste instantie brandde deze constant, echter na een aantal kilometers begon deze zelfs te knipperen. (kritieke toestand, emergency loop?) Toen ik de auto wilde inspecteren merkte ik op een parkeerplaats dat ik in een laag toerental ineens geen remdruk meer had. Ik ben toen met de auto terug naar deze garage gegaan en deze heeft toen het probleem voor me onderzocht door middel van remmenreiniger op het motorblok te spuiten om eventuele lekken te kunnen constateren. Na inspect bleek dat er een gat gebrand/gesmolten was in het inlaatspruitstuk.
      Het inlaatspruitstuk heeft de garage toen kostenloos vervangen en de storing was verholpen. Men vermoedde dat het probleem kwam door de EGR, deze is dan ook afgedekt met een plaatje.

Nu 4 maanden verder (en een lange reis gehad naar Oostenrijk) begint de auto weer dezelfde kenmerken te vertonen als bij de eerdere gebreken toen ik de auto net kocht. Echter brandt dit keer het management lampje niet (tot op zekere hoogte). Bij het rijden houdt de auto in, ik kan maximaal nog maar 30 km/u rijden en hoe langer ik er mee rijdt, hoe slechter de auto begint te lopen, als ik de motor een 10 minuten laat afkoelen dan kan ik voor ongeveer 2 minuten redelijk rijden (zo heb ik de auto uiteindelijk thuis gekregen) Het brandstof verbruik is ongeveer 3 keer zo hoog als voorheen. Ik merk ook dat de motor verzuipt. Stationair laten lopen is geen enkel probleem. Als ik blijf doorrijden gaat de EGR vanalles bijregelen, stationair toererntal wisselt dan ineens van 600 R.P.M naar 1500 R.P.M en uiteindelijk begint het MM lampje weer te knipperen.

Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is dat er zomaar een gat in het inlaatspruitstuk geraakt en nu vermoedelijk weer voor de 2de keer? Ik weet dat het inlaatspruitstuk van plastic is, maar ik vind dit behoorlijk onlogisch.

Heeft iemand adviezen voor mij en een mogelijke verklaring voor het gat in het inlaatspruitstuk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Greets,

Ken

wim-v6
      Deelnemer

Als de EGR is afgedopt met een plaatje zal die niks meer kunnen doen.
        meestal is dit de Luchtmassameter die kapot is..

gat in het inlaat spruitstuk?? kan door verkeerd mengsel of terugslag zijn..

Willem

Ken

Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed hoor lekt er lucht weg langs het uitlaatspruitstuk (achter het hitteschild) Je kunt dit ook voelen als je je hand er boven houdt.
          Morgen even het hitteschild demonteren om te kijken of ik iets kan zien. Gelukkig komt het geluid van voren (uitlaatspruitstuk) waarbij ik vermoed dat het inlaatspruitstuk nog intact is en hopelijk is er geen defect aan de katalysator.

robert_corsa

Gat in je inlaat? Die zijn van gietijzer toch?
            Nog nooit van gezien of gehoort.

hoeveel heeft het blokje gelopen?
            uitlaat spruitstuk gaat zelden tot nooit kapot. Enkel het flexibel stuk na je kat wil wel eens scheuren.

Ken

Spruitstuk is van kunststof, zonder twijfel. Blokje heeft 141k km gelopen. Ik zal eens kijken of er iets mankeert aan het flexibele stuk.

wim-v6
              Deelnemer

Kunstof inderdaad..

hoe dat kan blijft een raadsel kom je niet achter, maar lijkt op een motor die knap te arm gedraait heeft.

Willem

Ken

Hoi allemaal,

Ik denk dat het defect gevonden is. er zit een behoorlijke scheur in het uitlaatspruitstuk. De scheur zit voor de lambdasonde. Kan het zijn dat de lamdasonde de computer bijregelt zodat er extra brandstof word ingespoten waardoor de motor haast verzuipt zodra je gas geeft? Stationair lopen gaat namelijk wel nog, maar zodra je gas geeft dan verdwijnt al het vermogen.

Ik hoor hier verschillende verhalen over.

Opeltje17
                  Deelnemer

Ja dat kan heel goed, je lambdasonde zorgt voor het benzine lucht mengsel, zodra er dus een scheur in je spruitstuk zit meet hij andere waardes, en past het motor mengsel daarop aan.

Wat in dit geval niet goed is omdat hij een verkeerde waarde krijgt door de scheur in je spruitstuk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.