Corsa C aandrijfashoes vervangen – Versnelingsbakolie?

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C aandrijfashoes vervangen – Versnelingsbakolie?

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    prince
    Deelnemer

Leden,

Aangezien de linkeraandrijfashoes aan versnellingsbakzijde gescheurd is, moet ik deze vervangen. Ik heb een originele hoes (GKS/Spidan) besteld en ga deze maandag monteren.
      Ik heb al wat gezocht maar kan niet echt een bevredigend antwoord vinden.
      Mijn vraag is nl of er versnellingsbakolie (F17) uit komt lopen als ik de aandrijfas eruit trek??

Verder heb ik wel het een en ander gevonden hoe ik de as uit elkaar haal en het tripode gedeelte los haal, maar misschien is er hier iemand die het stap voor stap kan uitleggen.

Alvast bedankt!!

BlackDevil

Kan je wel een beschrijving geven aan de hand van de Corsa B, zal in principe hetzelfde zijn als voor een C.

Als je de aandrijfas eruit trekt, loopt inderdaad de versnellingsbakolie eruit. Je kunt dit grotendeels voorkomen door de auto iets hoger op te krikken aan de kant waar je de as loshaalt. Dan loopt er slechts een beetje uit. Dus even een opvangbak eronder zetten.

Voor de rest is het simpel: aandrijfas uit elkaar halen, hoesklemmen los, oude hoes eraf, oud vet uit je homokineet halen / schoonmaken, nieuw vet in je homokineet persen, nieuwe hoes met klemmen erop en alles weer in elkaar zetten en monteren.

Ik zou gelijk van de gelegenheid gebruik maken om de versnellingsbakolie geheel af te laten en nieuw op te vullen.

prince
        Deelnemer

Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik krik hem inderdaad zo hoog mogelijk op aan één kant in ieder geval. Maar de bakolie verversen is niet zo simpel aangezien ik dan ook de pakking ed van het carter moet vervangen.

Verder moet ik niet de homokineet, maar het tripode gedeelte (versnellingsbakzijde) uit elkaar halen. wilde eigenlijk weten of iemand tips hiervoor heeft.

Thx!

prince
          Deelnemer

Nog niemand gelezen die hier ervaring mee heeft??

Martijn17

aandrijfashoes eerst in het warmwater leggen word tie soepel van :D

prince
              Deelnemer

Hoi,

Bedankt voor de tip, maar dat is bij deze originele hoes niet nodig. Ik haal de as uit elkaar.

jojonopel
                Deelnemer

Om de hoes kant bak te vervangen moet er evengoed de homokineet eraf, langs daar kan je de nieuwe hoes erop schuiven !!

prince
                  Deelnemer

Bedankt voor je reactie,

Maar bakzijde zit geen homokineet maar een tripodekoppeling. Deze moet eraf en uit elkaar en daar zoek ik nog tips voor.

Alvast bedankt!

jojonopel
                    Deelnemer

@prince wrote:

Bedankt voor je reactie,

Maar bakzijde zit geen homokineet maar een tripodekoppeling. Deze moet eraf en uit elkaar en daar zoek ik nog tips voor.

Alvast bedankt!

Je begrijpt me niet goed !
                      Je moet de homokineet aan de wielkant eraf halen en de hoes ervan,
                      dan eventueel het balansgewicht eraf, en dan kan je over de as de nieuwe hoes
                      kant bak erover schuiven !!

prince
                      Deelnemer

Hoi,

Ok dan begrijp ik nu in ieder geval wat je bedoelt;)
                        Maar das alleen maar lastiger en meer geknoei dacht ik zo. Wat dat betreft kan ik dus beter de tripode koppeling eraf halen aan de bakzijde dacht ik zelf…

prince
                        Deelnemer

JOJONOPEL,

Ik heb nu begrepen wat je bedoelt met het feit dat de homokineet eraf moet………

Heb vandaag de ashoes vervangen en kwam erachter dat de tripode koppeling dus niet te verwijderen is bij deze aandrijfas.
                          Dus inderdaad eerst de hoes en homokineet wielzijde eraf en dan langs die kant de nieuwe hoes voor de bakzijde schuiven… Dan weer in elkaar zetten en klaar is kees.

Alsnog bedankt voor de aanwijzing :)

Er kwam trouwens geen bakolie uitgelopen, omdat ik hem redelijk schuin had gezet.

Extra info: Bij de Opel dealer hier gebruiken ze geen ‘originele’ klemmen meer voor de ashoezen, maar grote slangklemmen die je dus gewoon vast kunt draaien. Zij hebben hier betere ervaringen mee dan de gewone klemmen. Ik stond hier wel even raar van te kijken, maar het werkt goed! Nu hopen dat beide ashoezen goed dicht zijn ;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.