Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C 2001 “Moersleutel in auto” dashboard lampje / OBD geen foutcode
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 juni 2022om 17:26 door
liviu2004.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2022 om 20:06 #18469603
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Onze Corsa C uit 2001 heeft een lampje branden “Auto met moersleutel”.
Het is alweer de zoveelste keer dat er iets gaat branden dus even bij de lokale automaterialenzaak een Autolink AL529 scanner gehaald omdat online bestellen op het WWW te lang gaat duren.
Het lampje ging natuurlijk vandaag branden terwijl we morgen ruim 550KM moeten rijden… :applause02:
Ik heb echter geen DTC’s/Foutcodes, wel de melding van het apparaat dat er “iets” mis is met emissie-systeem d.m.v. piepjes én de gele LED die op het apparaatje brand.
Na een aantal keren proberen ging ineens het groene “OK” lampje op de Autolink branden, er is niets veranderd…..
Ik heb voor de zekerheid toch maar aangegeven dat ik DTC’s wil wissen, echter het lampje op het dashboard blijft branden.
Vloeistoffen in orde, auto loopt stationair ~700 toeren, wat volgens mij erg laag is, heeft dat met de noodloop te maken? Ik kan 100km/h rijden.
Ik krijg wel verbinding en kan e.e.a. uitlezen zoals KPA van de MAP-sensor, snelheid en wat andere zaken waar ik de standaard waarden niet van weet.“Wat is er mis?” als iemand op magische wijze het probleem weet hoor ik het graag, echter:
1) Is deze scanner überhaupt geschikt om deze Corsa mee uit te lezen?
2) Kan ik ergens vinden wat “normale” waarden moeten zijn van de auto? Zoals de KPA van de MAP sensor.Alvast vriendelijk bedankt
17 juni 2022 om 20:37 #18469613als het aan geeft dat er een emissie fout is dan moet je denken aan een katalysator lambda sensoren en als het een diesel is kan daar ook nog een roetfilter probleem zijn.
17 juni 2022 om 21:11 #18469622Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18469613]als het aan geeft dat er een emissie fout is dan moet je denken aan een katalysator lambda sensoren en als het een diesel is kan daar ook nog een roetfilter probleem zijn.[/quote]
Het is een benzine auto(maat).
De scanner geeft dit aan ja, volgens het boekje betekent het lampje een elektronisch probleem in het motormanagement.
Een weekje of twee geleden bleef alleen de KM/H teller even op nul steken, wellicht heeft dit met elkaar te maken.Lambda zou ik kunnen meten, toerental op 1500 houden en mag dan niet schommelen, met een multimeter moet ik tussen de 0.1 / 0.9v meten? Ik weet even niet uit mijn hoofd of de scanner dit ook uit kan lezen / of dat de auto het uit kan laten lezen.
17 juni 2022 om 21:25 #18469629Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Oh kijk, blijkbaar meten ze dat wel.
Lambda 1 en 2.O2S11(V) 0.16
O2S12(V) 0.26
Toerental 770
MAP(kPa) 4217 juni 2022 om 21:47 #18469631Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970De “bewerk” knop doet het bij mij niet
*edit* nu dus wel zonder ad-blocker enzoHet systeem met het uploaden van logs is echt waardeloos van dit apparaat, waar ze naartoe worden gestuurd weet ik niet… nouja, heb ik hier het probleem wellicht gevonden? Ik ben geen expert, maar lees dat dit zo dicht mogelijk bij de 0 moet liggen?
Korte termijn brandstof aanpassing Bank 1-sensor 2(%)
99.2% (!!!!!!??????)Dat is toch de tweede lambda sensor
*edit na de katalysator?Sensor 1 zit op 2.3%
Cumulatief is het bij – of + 10% toch al een probleem?
Ik Google ook maar wat…17 juni 2022 om 23:02 #18469634Die apparaaat is als goed als afval.
25 juni 2022 om 10:02 #18470590Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18469634]Die apparaaat is als goed als afval.[/quote]
Kun je ook vertellen waarom? En wellicht welke OPCOM versie een beetje fatsoenlijk werkt voor oudere (Deze Corsa C) / Opels of maakt dat niet zo veel uit?
Blijkbaar zijn er wel DTC’s aanwezig maar kan de AutoLink ze niet uitlezen.
Het vervelende is dat ik dit apparaat in een stenen winkel heb gehaald en geen “recht” heb op een retour, wellicht zijn ze coulant en kan ik het ruilen voor wat anders.Ik heb in ieder geval kunnen vinden hoe je handmatig DTC’s uit kunt lezen (op Youtube).
De hoge STFT van 99,2% schijnt een waarde te zijn “omdat het moet” zodat het protocol niet in de war raakt, ik ben even vergeten wat er ook alweer werd gezegd, iets in de richting van AES / SAE? Nouja, met een STFT van 99,2% valt in principe ook niet meer te rijden (is mij verteld).
Stappen:
1) Steek de sleutel in het contact
2) Druk met je linkervoet de rem in
3) Druk met je rechtervoet het gaspedaal in
4) Draai de auto op het contact (NIET STARTEN)
5) Het lampje gaat knipperen en laat zo de foutcode zienAls je lenig bent mag je stap 2 en 3 ook omdraaien
Ik krijg DTC 1481 en 1483 zien.
Hij laat in principe alle codes zien, en daarna gaat het lampje uit totdat stap 1-5 weer worden herhaald.
1481 : Motor koelvloeistof ventilatormotor relais 1 – foutief
1483: Motor koelvloeistof ventilatormotor relais 3 – foutiefIk moet alleen nog even zoeken waar deze relais precies zitten. Voor zover ik me kan herinneren ging de ventilator wel aan, wellicht was dat alleen op standje 2.
25 juni 2022 om 17:26 #18470632Die apparaat je jeb is helemaal rotzooi.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.