Corsa B – X1.5DT – Temperatuurprobleem

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – X1.5DT – Temperatuurprobleem

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    eee900

Beste allen,

De temperatuur van mijn Corsa was altijd goed. De temperatuur was op de snelweg eigenlijk altijd 90 graden de afgelopen weken (in de file liep het soms een beetje op). Ineens plotseling gisteren, nadat ik een aardige ritje had gemaakt (100km) de auto geparkeerd, niks aan de hand met de temperatuur. Rij ik een paar uur later weg loopt de temperatuur gestaag op richting de 100 graden terwijl de auto eigenlijk altijd heel constant is op +- 90 graden. Ik gebruik de auto voor 90% op de snelwegen voor grotere afstanden (60 – 150 km enkele reis), ritjes korter dan 20 km eigenlijk nooit.

Nu heb ik een paar dingen gecontroleerd:

+ Verwarming werkt niet meer (kachel wordt niet meer warm, al was er vanmorgen heel kort wel wat temperatuurstijging, toen de temperatuur ook eventjes op 90 bleef staan);
      + Koelvloeistofreservoir is steeds leeg na bijvullen;
      + Toen de motor nog warm was heb ik voorzichtig de dop van het koelvloeistofreservoir los gedraaid, waardoor de koelvloeistof wat in het systeem zit, door het drukverschil, terug het reservoir in kwam, waardoor het reservoir (met de minimale aanvulling van vanmorgen) tot boven de helft gevuld raakte. Direct daarna zakte de vloeistof weer terug het systeem in. In december heb ik het reservoir gevuld tot 50%, maar dat was ook snel het systeem in verdwenen. Echter tot gister nooit problemen met de temperatuur gehad en een werkende kachel.
      + Ik heb geen witte rook of wat dan ook gezien bij de auto. Ook de binnenkant van de olie-dop (waar je de motorolie kan bijvullen) gecontroleerd, maar ook daar geen witte aanslag of vervuiling.
      + Na mijn ritje vanmorgen om de temperatuur op te laten lopen de auto op de parkeerplaats nog een paar minuten laten draaien, maar geen sporen onder de auto van lekkende koelvloeistof.

Iemand suggesties wat ik nog eventueel zou kunnen testen en wat het probleem zou kunnen zijn. Is het bijvoorbeeld wijs om er nog meer vloeistof in te gooien en kijken of het op een bepaald moment wel in het reservoir achter blijft?

Zelf zit ik te denken aan dat er of een verstopping in het systeem zit of, waarschijnlijker, dat de thermostaat niet meer werkt.
      Deze thermostaat zit achter de distributieriem heb ik begrepen.. wat best klote bereikbaar is..

Alvast bedankt voor de hulp!

corsa14slow
      Deelnemer

kvs pomp kapot?
        thermostaat kun je makkelijk achter komen: worden de slangen van en naar de radiateur warm? tegelijkertijd of snel achter elkaar? zoja thermostaat defect.

eee900

Nog een keer geprobeerd, koelvloeistof er in tot het streepje en een rondje rijden. De verwarming deed het nu weer goed en de motor blijft koel op 90 graden, ook bij 130 km/h. Wel is het reservoir weer helemaal leeg gezogen bij thuiskomst.

Motor warm op de parkeerplaats aan laten staan en voorzichtig het reservoir bijgevuld met een klein laagje. Gas gegeven terwijl de auto stil staat en het volgende gebeurd:
          + Niks te zien of te ruiken (anders dan diesellucht) bij de uitlaat qua uitlaatgassen, ook geen vloeistof onder de auto, maar het reservoir is wel weer leeg gezogen.

Betekend dit dan toch dat het wordt verbrand in de motor maar dat het niet zichtbaar is in de uitlaatgassen? Of is mijn koelsysteem helemaal leeg en wordt die steeds aangevuld (ik heb geen idee hoeveel daar in totaal in zit). Ik gebruik “blauwe” koelvloeistof.

wim-v6
          Deelnemer

als je lek naar de verbrandingsruimten hebt, dan word de koelvloeistof meestal het tankje uit gedrukt, zeker als je een keer gas geeft.
            Lekt de waterpomp niet gewoon hard (meestal bij warme motor niet te zien omdat de KVS al verdampt is voordat het de grond raakt??

als je je neus in het koelvloeistof potje hangt, ruik je dan verbrandde diesel door de geur van de KVS heen??

Willem

eee900

Ik heb inmiddels alles gecontroleerd en niks kunnen vinden. Ik heb het er even geleden met een bekende over gehad die veel van auto’s weet en samen de Opel handleiding er ven bij gepakt om te bestuderen hoe het koelsysteem rond gaat en op basis daarvan eigenlijk alles gecontroleerd. Niks kunnen vinden, waardoor er vermoedelijk een heel klein lekje ergens zit waardoor het heel langzaam weg loopt of weg lekt.

Ik heb toen het risico genomen om de koelvloeistof stug bij te blijven vullen nadat deze iedere keer leeg gepompt was na een ritje (bijgevuld bij een koude motor). Uiteindelijk, nadat ik ongeveer 2,5L erin heb gedaan, blijft de koelvloeistof nu wel in mijn reservoir na een rit. Daarom mijn vermoeden dat er waarschijnlijk een heel klein lek in zit waardoor het systeem heel langzaam leeg is gelopen. (Ik heb de auto sinds oktober, dus ik ken nog niet alle kwaaltjes en de volledige geschiedenis).

Bedankt voor de tips in ieder geval!

robert_corsa

Pak een aansteker er houd je pijl stok in de vlam.
                Begint de pijl stik te knetteren dan zit er KV in je moterkap.
                Dus een lekke kop.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.