[Corsa B] Welke speakers en hoe aan te sluiten?

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie [Corsa B] Welke speakers en hoe aan te sluiten?

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250844
    thijsd
      Lid sinds:
      22 May 2011

      Ik heb ongeveer een jaar geleden een versterker en subwoofer in mijn corsa B laten inbouwen. Deze bevallen mij erg goed en nu heb ik besloten om ook de standaart speakers te vervangen. Ik heb niet veel ervaring met audio inbouwen en vandaar dat ik wat vraagjes heb en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

      Om te beginnen zal ik zeggen wat er nu in de auto zit:

      Aftermarket radio: Sony MEX-BT3900U
      Speaker impedance: 4 – 8 ohms
      Maximum power output: 52 W × 4 (at 4 ohms)

      Versterker: JBL GTO752
      Subwoofer: JBL GTO1214

      Nu heb ik de volgende vraagjes:

      1. Als ik de front speakers wil vervangen moet ik dan ergens op letten? (Het lijkt me wel). Stel dat speakers de volgende spec’s hebben: Vermogen: 60W RMS / 180W max Impendantie: 2 ohm Kan ik deze dan rechtstreeks op mijn radio aansluiten, of moet ik dan een versterker hebben? En zo ja, waar heeft dit dan mee te maken?

      2. Als ik een versterker nodig heb voor de speakers, Kan ik dan mijn huidige versterker gebruiken? (Indien nodig heb ik foto’s van hoe het is aangesloten)

      3. Ten slote welke speakers raden jullie aan? Mijn budget hangt rond de 100 euro voor de front speakers.

      Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en indien ik iets vergeten ben of heel doms heb gezecht, zeg het dan maar :P

      Thijs

      #18050533
      Powercorsa
        Lid sinds:
        26 October 2007

        1. Geen aanrader, in de specificaties zie je staan 4-8 Ohm. Houd dit aan anders kan het schade opleveren aan je versterker in de radio.
        Maak het niet te gek met het RMS vermogen, een speaker van 60 Wrms kan zowel op de radio als op een losse versterker aangesloten worden.
        2. Nee, de GTO752 is een 2-kanaals versterker. Deze zal al gebrugt zijn aangesloten op je woofer. Hierdoor heb je geen kanalen meer over om boxen op aan te sluiten.
        Een optie is om een mono block aan te schaffen en deze op de woofer aan te sluiten. Je houd dan de GTO752 over om je voorboxen te versterken.
        3. Hangt helemaal van jou af, zou zeggen ga eens luisteren bij een audio zaak om zo te kijken wat jezelf mooi vind :thumbup
        Vergeet niet om speakerringen mee te nemen in het budget, deze heb je nodig om je speakers te kunnen monteren ;)

        #18050534
        thijsd
          Lid sinds:
          22 May 2011

          @Powercorsa wrote:

          1. Geen aanrader, in de specificaties zie je staan 4-8 Ohm. Houd dit aan anders kan het schade opleveren aan je versterker in de radio.
          Maak het niet te gek met het RMS vermogen, een speaker van 60 Wrms kan zowel op de radio als op een losse versterker aangesloten worden.
          2. Nee, de GTO752 is een 2-kanaals versterker. Deze zal al gebrugt zijn aangesloten op je woofer. Hierdoor heb je geen kanalen meer over om boxen op aan te sluiten.
          Een optie is om een mono block aan te schaffen en deze op de woofer aan te sluiten. Je houd dan de GTO752 over om je voorboxen te versterken.
          3. Hangt helemaal van jou af, zou zeggen ga eens luisteren bij een audio zaak om zo te kijken wat jezelf mooi vind :thumbup
          Vergeet niet om speakerringen mee te nemen in het budget, deze heb je nodig om je speakers te kunnen monteren ;)

          1. Het was een voorbeeldje :) Dezelfde speakers met 4Ohm zouden het dus wel goed moeten doen?
          2. Als het op de radio kan heeft dat mijn voorkeur op het moment :) Scheelt me weer kabels trekken :+)
          3. Ik wist dat ik speakerringen nodig had, En ik had al een keer advies gehad van iemand over merken. Wat hij mij kon zeggen is dat Fusion speakers slecht zijn, JBL’s waren wel goed maar klinken soms schel verder noemde hij merken als Infinity, Boston en Rockford Fosgate, maar die kosten volgensmij nogal wat :P

          Huidige manier van aansluiten:

          (Gaat naar de SUB)


          (Komt van de radio)

          #18050535
          Powercorsa
            Lid sinds:
            26 October 2007

            1. 4 Ohm levert geen problemen, dan kan je het zonder meer aansluiten op je radio mits het Rms vermogen niet te extreen wordt gekozen.
            2. Zie 1 ;)
            3. Fusion is idd niet erg veel maar ja voor dat geld wat wil je ;)
            JBL kan inderdaad erg schel klinken, MTX heeft ongeveer dezelfde klank.
            Boston zou ik persoonlijk niet nemen er zijn zat andere merken voor een leuk budget
            Infinty valt met de prijs mee, echt afhankelijk welke serie je hebt (reference of kappa)
            Zo is het net ook met Rockford, je hebt goedkope lijnen maar ook hele dure.

            Vraagje wie heeft dit voor je afgesteld, persoonlijk zeg ik namelijk dat de sub veel te hoog doorspeeld. Het puntje wat bij freq staat, staat voor 80 Hz, nu staat de sub ruim over de 100 Hz te spelen wat eigenlijk meer voor je speakers bedoeld is.

            #18050536
            thijsd
              Lid sinds:
              22 May 2011

              @Powercorsa wrote:

              Vraagje wie heeft dit voor je afgesteld, persoonlijk zeg ik namelijk dat de sub veel te hoog doorspeeld. Het puntje wat bij freq staat, staat voor 80 Hz, nu staat de sub ruim over de 100 Hz te spelen wat eigenlijk meer voor je speakers bedoeld is.

              Het bedrijf wat hem heeft ingebouwt. Wat raad jij aan voor instellingen dan? :)

              #18050537
              Powercorsa
                Lid sinds:
                26 October 2007

                rond de 80 Hz, en dat hangt een beetje af van je speakers.
                Als je de woofer te ver laat spelen dan wordt de belastbaarheid minder, en kan de woofer beschadigen.
                Maar aangezien je er al een tijdje mee draait en ondervermogen hebt, zou ik zeggen lekker laten staan. ;)

                #18050538
                robert_corsa
                  Lid sinds:
                  16 May 2009

                  je kunt zelf horen hoever je die instelling omhoog moet schroeven,
                  is wel een beetje versterker afhankelijk. heb altijd hertz en audiosystem gehad, die stelde ik rond de 60 af.
                  maar nu een phoenix gold, die staat rond de 90.

                  je hoort vanzelf wel wanneer die een lelijke klank gaat geven, of wanneer die over zijn nek gaat.

                  back on topic:
                  ik zit met het zelfde probleem. heb zelf een redelijk oude JVC 2 kanaals gekregen, die zou 150watt max zijn. dus denk 2×75 op 4 ohm
                  Wil er zelf een compo set in de voordeuren gaan plaatsen, dit wel met een setje dynomat o.id
                  Het is afhankelijk van wat voor muziek je draait
                  jij heb jbl, dus je zal veel hardcore draaien, jbl beukt gewoon lekker, en gaat niet echt bijzonder diep.
                  ik zou een compo set van jbl kiezen in dat geval.

                  houd je meer van meerdere soorten muziek, zou ik gaan voor hertz.
                  dit ga ik ook doen. vind het een fijn merk, goeie prijs kwaliteit, en klinkt gewoon goed.

                  weet er iemand wat de inbouw maten zijn? ook handig voor de topic starter, mijn gaten in de deur zijn ovaal voor de speakers namelijk.

                  #18050539
                  FreakNasty
                    Lid sinds:
                    19 September 2012

                    Het is afhankelijk van wat voor muziek je draait
                    jij heb jbl, dus je zal veel hardcore draaien, jbl beukt gewoon lekker, en gaat niet echt bijzonder diep.
                    ik zou een compo set van jbl kiezen in dat geval.

                    houd je meer van meerdere soorten muziek, zou ik gaan voor hertz.
                    dit ga ik ook doen. vind het een fijn merk, goeie prijs kwaliteit, en klinkt gewoon goed.

                    Dit is natuurlijk altijd persoonlijk. En verschil per merk. Hoewel ik je gedachte wel deel. JBL is behoorlijk schel en blikkerig. Zo ook MTX en instap Rockford.
                    Boston is er bijna niet meer in NL.
                    Hertz een allround speaker, met een volle bas, maar wat geboost mid.
                    Focal is levendig en sprankelend met veel detail in de stem en hoge tonen. Goede stevige bas, wel wat minder als Hertz.
                    Focal heeft weer mijn voorkeur.

                    Grtz

                    #18050540
                    EdGSI
                      Lid sinds:
                      13 August 2011

                      Focal heeft zeer goed geluid
                      JBL hard maar minder goed

                      Ik heb zelf nu Zeus (power from the Gods)
                      300watt max, 150 rms volgens mij.
                      Zeer goed geluid en gaat nog hard ook. 80€ media markt Duitsland

                      #18050541
                      joop1970
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 September 2010

                        Kijk inderdaad eens naar focal (wel 2e hands dan) dat klinkt echt heel erg lekker.

                        #18050542
                        FreakNasty
                          Lid sinds:
                          19 September 2012

                          Waarom 2e hands? Focal heeft al een composet voor 129,-. De IS165.

                          #18050543
                          FreakNasty
                            Lid sinds:
                            19 September 2012

                            @robert_corsa wrote:

                            houd je meer van meerdere soorten muziek, zou ik gaan voor hertz.
                            dit ga ik ook doen. vind het een fijn merk, goeie prijs kwaliteit, en klinkt gewoon goed.

                            weet er iemand wat de inbouw maten zijn? ook handig voor de topic starter, mijn gaten in de deur zijn ovaal voor de speakers namelijk.

                            Op deze site staan veel Hertz speakers in de aanbieding.
                            http://www.acr-helmond.nl/shop/aanbieding.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Er zijn speakerringen voor een Corsa met een 13cm en 16,5cm gat. Met de 13cm speaker heb je meer inbouwdiepte, omdat je dan net buiten de ronding van het ovale gat valt.
                            De ringen zijn ongeveer 2 cm hoog, Dus die bespaar je weer in de diepte. Ik zou het raam naar beneden doen en dan met een rolmaat meten van het gat tot het raam.

                            #18050544
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Die kan je ook nieuw kopen idd. Vind persoonlijk de duurdere series een stuk beter klinken. Hertz is ook niet verkeerd, een sub is daarbij wel nodig. Geven niet heel veel laag uit zichzelf.

                              #18050545
                              FreakNasty
                                Lid sinds:
                                19 September 2012

                                Klopt, de duurdere Focal series klinken ook mooier, maar dat is meestal met alles ;)

                                #18050546
                                joop1970
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 September 2010

                                  Dat is inderdaad waar, vandaar dat ik zei kijk eens 2ehands ;)

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.