Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B uit '94 slaat niet aan.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2010 om 12:30 #17223328
Goedemiddag luitjes,
Mijn ouwe trouwe Corsa heeft er sinds enkele dagen geen zin meer in.
Aangezien ik (nog) geen lid ben van de ANWB en ik dat ding ook geen garage in kan rijden, ben ik zelf aan de slag gegaan.Tezamen met mijn Haynes manual ben ik op onderzoek uitgegaan.
Eerst heb ik gekeken of alles netjes ging draaien als ik hem probeer te starten. Dat werkt.Daarna heb ik de bougies, die er al geruime tijd inzaten, vervangen door spiksplinternieuwe exemplaren,
maar helaas, dat mocht ook niet baten.Toen de uiteinden van de bougiekabels op ‘n massa gehouden om te kijken of er wel stroom de bougies bereikt. Slechts 2 van de 4 gaven een “vonk”.
Ik heb de kap van de verdeler nog even bekeken, maar die zag er eigenlijk gewoon prima uit.Kan ik nu de conclusie trekken dat de ontsteking kapot is en vervangen moet worden,
of kijk ik nog ergens overheen (wat wellicht goedkoper/makkelijker te vervangen is)?Toevoeging: Het gaat om een C1.4NZ blokje. De accu is reeds getest en werkt naar behoren.
10 juli 2010 om 12:47 #17697495ik zou zelf eerst is gaan kijken voor nieuwe bougiekabels.
brand je motorstorings lampje??en euh welkom hier op het forum.
vergeet je niet je zelf even voor te stellen in de daarvoor bedoelde rubriek10 juli 2010 om 13:32 #17697496Even de verdelerkap en je bougiekabels vervangen .
Dan heb je meeste kans dat het allemaal weer werkt .10 juli 2010 om 13:42 #17697497Vervang de Toerental sensor maar, dit is meestal het probleem van vonk op 2 bougies.
deze zit in de ontstekingsvoet, deze kan je compleet vervangen door die van een van de sloop.
Willem
10 juli 2010 om 14:02 #17697498origineel gepost door svdk20
ik zou zelf eerst is gaan kijken voor nieuwe bougiekabels.
brand je motorstorings lampje??Ja, dat lampje brandt.
en euh welkom hier op het forum.
vergeet je niet je zelf even voor te stellen in de daarvoor bedoelde rubriekZal ik vanavond even doen :)
origineel gepost door JackM83
Even de verdelerkap en je bougiekabels vervangen .
Dan heb je meeste kans dat het allemaal weer werkt .De ontsteking zelf zie jij niet zo gauw kapot gaan dus?
origineel gepost door wim-v6
Vervang de Toerental sensor maar, dit is meestal het probleem van vonk op 2 bougies.deze zit in de ontstekingsvoet, deze kan je compleet vervangen door die van een van de sloop.Willem
Kunnen die “spontaan” kapot gaan bij het starten?
De dag ervoor heb ik er nog mee gereden en helemaal niets vreemds gemerkt aan de toerenteller namelijk. Die werkte gewoon zoals altijd.Bedankt voor het meedenken iig :)
10 juli 2010 om 20:44 #17697499jupzz
Willem
10 juli 2010 om 21:41 #17697500Ik zal eerst eens testen met andere kabels, maar mocht het toch nodig zijn:
Je hebt het over de ontstekingsvoet. Bedoel je daarmee het stuk tussen de verdeelkap en het blok?
Daar zit de rotor, een afsluitringetje, maar dus ook een sensortje? (Helemaal tegen het blok aan, bij de nokkenas?)Jammer dat ‘t boek geen melding maakt van de plaats (en/of mogelijke problemen/vervanging) van deze sensor.
10 juli 2010 om 21:57 #17697501jupzz, stuk tussen verdeelkap en motorblok.
let daarbij goed op de timing, teken het goed af voor je het los haalt, en monteer de vervanger gelijk aan de oude.
Willem
11 juli 2010 om 23:23 #17697502Even een update:
Zojuist even de onsteking verwijderd. Geen sensor of iets gevonden. De boel zat wel onder de olie, maar dat lijkt me niet het probleem ;) Niks dat aan een draad lijkt vast te zitten in ieder geval.Ik heb inmiddels ook zelf even de bougiekabels getest op ‘t blok en tot mijn verbazing ” vonken” ze alle vier. De auto start echter nog altijd niet.
Het zou nog kunnen dat de bougies inmiddels van het vele proberen een beetje vies zijn geworden, maar dat is dan eventueel een test voor morgen.
Heeft iemand, Willem :wors wellicht nog een idee na deze nieuwe informatie? :)
12 juli 2010 om 15:09 #17697503c14nz,
meest voorkomende problemen:
– defecte ontsteking
– defecte injector
– defecte tempsensordenk dat je injector verstopt zit.
haal je zwart kap van de luchtaanvoer boven de gasklep eraf en kijk of er brandstof ingespoten wordt tijdens het starten12 juli 2010 om 15:50 #17697504origineel gepost door EXXL
Even een update:
Zojuist even de onsteking verwijderd. Geen sensor of iets gevonden. De boel zat wel onder de olie, maar dat lijkt me niet het probleem ;) Niks dat aan een draad lijkt vast te zitten in ieder geval.Ik heb inmiddels ook zelf even de bougiekabels getest op ‘t blok en tot mijn verbazing ” vonken” ze alle vier. De auto start echter nog altijd niet.
Het zou nog kunnen dat de bougies inmiddels van het vele proberen een beetje vies zijn geworden, maar dat is dan eventueel een test voor morgen.
Heeft iemand, Willem :wors wellicht nog een idee na deze nieuwe informatie? :)
De spoel die in de ontstekingsvoet zit IS de SENSOR
als deze onder de olie zit kan je m wegsmijten, omdat dan de isolatie van de spoel af gevreten is door de olie.
Willem
12 juli 2010 om 16:42 #17697505origineel gepost door corsaboy
denk dat je injector verstopt zit.Ik denk het ook.
De enige logische verklaring die nog over was, was dat er geen of niet voldoende benzine werd ingespoten. Nadat ik daar aan heb lopen prutsen werkt de auto weer prima :)Allen bedankt voor het meedenken!
@Willem: aan de kant die ik bedoelde hoort olie, er zit niet voor niets een rubberen seal. Er zat echter wel veeel olie, meer dan op afbeeldingen die ik gezien had.12 juli 2010 om 16:44 #17697506nokkenas woprd ook volledig gesmeerd.
Let op ontsteklings huizen lekken vaker dan je denkt, olie is moordend voor de toerental sensor
af en toe een blik in de verdeelkap kan nooit kwaad.
Willem
12 juli 2010 om 16:51 #17697507Ik zal het onthouden! :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.