Corsa B – Slot achterklep

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – Slot achterklep

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    eee900

Beste allen,

Meestal kan ik alles vinden op het forum, maar nu zal ik toch eens een vraag stellen.

Ik heb een CORSA-B; X1.5DT uit 1998 zonder centrale deurvergrendeling en ik heb het volgende probleem:

Wanneer ik mijn achterklep van het slot probeer te halen kan ik heel vaak mijn sleutel van verticaal (op slot) niet naar horizontaal draaien (open). Tot 1,5 maand geleden had ik nergens last van, maar sinds die tijd is het verslechterd. Soms lukte het openen van het slot nadat ik een tijdje probeer de sleutel steeds naar rechts te draaien en ondertussen de knop achter elkaar in druk, maar laatste tijd wordt het steeds slechter en lukt het me ook niet meer op deze manier om het slot te openen.

Ik heb begrepen dat het slechter wordt wanneer je sleutel wat krom zou zijn, maar die is gewoon netjes recht en werkt zonder enkel probleem op beide deuren. Helaas heb ik maar één sleutel dus ik kan het niet testen met de reserve sleutel.

Klinkt dit bekend bij iemand en weet iemand een oplossing om mijn slot weer werkend te krijgen zonder dat het al te duur wordt (de dealer zal het vast zo kunnen oplossen voor dealer-prijzen).

midnight black
      Deelnemer

Slot een keer smeren goed smeren. Of de sleutel is aan het slijten maar dat is meer een Ford/Toyota kwaal

chunx102

Sleutel kan inderdaad versleten zijn… probeer eens een sleutel na te maken, kost bij de sleutelboer iets van 5 eur. Met deze kan je uiteraard niet starten tenzij je geen startonderbreker(transponder/chip) in je originele sleutel hebt. Als de sleutel ook niet werk, dan zal het waarschijnlijk de cilinder slot zijn

tamiya
          Deelnemer

Probeer eens je reservesleutel.

robert_corsa

slot goed insmeren.
              eerst wellicht even schoonpuiten met remmenreinig. vaak zit er veel splijpsel in van het slijten

joop1970
              Deelnemer

Probleem heb ik ook een keer gehad, bleek dat er intern een stukje plastic af was gebroken.

eee900

Bedankt voor de tips!
                  Slotolie heb ik gisteren direct al geprobeerd. In eerste instantie geen resultaat, later wel wat makkelijker, maar dat kan ook toeval zijn want soms doet ie het wel ineens een paar dagen. Binnenkort maak ik even de sleutel bij en probeer ik het slot eens leeg te spuiten zodat ik zeker weet dat ik alles geprobeerd heb. Ik laat het weten als ie het weer goed doet voor de volgende lezer.

Aapje

Als het slijtage op de sleutel is, heeft kopieren van de sleutel geen zin he… Dan kopieer je de slijtage mee ;)

De reserve sleutel proberen.

chunx102

Hij heeft één sleutel

Maar de sleutels worden tog niet letterlijk gekopieerd? De (drie)hoek-vormige puntjes blijven tog mooi scherp? Ik heb mijn sleutel meerdere keren laten kopieren voor de klapsleutel. Ze waren allemaal mooi scherp als je je vinger erdoorheen haalde, en bij de ‘oude’/originele waren alle punten een beetje glad

eee900

Opgelost, althans, voor nu.

De sleutel heb ik laten kopiëren, maar dat loste inderdaad het probleem niet op. Vervolgens heb ik de binnenkap verwijderd om het slot te kunnen zien, om te bestuderen hoe het werkt zeg maar. Goed gekeken naar de onderdelen die bewegen, of zouden moeten bewegen en het volgende gedaan:

Voor de volgende die hier problemen mee heeft, kijk even naar onderstaande foto. Aan de hand van de foto leg ik het uit wat voor mij werkte.

Op de foto zie je de ronde cilinder in plastic zitten (groene pijl). Aan de cilinder zit een palletje wat mee draait wanneer je de sleutel omdraait (rode pijl). Op foto 1 zie je deze “op slot”, op foto 2 in de “open” stand. Tijdens het testen zag ik dat dit palletje vaak bleef vastzitten tegen een ander stuk plastic wat niet beweegt. Ik heb het daar nu, zoals op de foto’s te zien is, helemaal met vaseline ingesmeerd zodat het soepeler over elkaar heen glijd. Nu probeerde ik het plastic van de cilinder af te krijgen, maar het ringetje binnen de oranje pijl is moeilijk te verwijderen. Nu zitten er kleine gaatjes vlakbij de oranje pijl, waar je van binnen wat kunt zien bewegen. Ik ga daar dan nog extra slotspray naar binnen spuiten zodat het zeker weten soepel loopt aan alle kanten.

Paars is een palletje wat bij het indrukken van de knop wordt verplaatst, waardoor de klep los komt uit het slot.

Foto 1

Foto 2

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.