Corsa-b Project

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa-b Project

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250586
    Black-Out
      Lid sinds:
      29 April 2012

      Hallo mensen,

      Sinds een tijdje ben ik bezig met mijn eigen opel corsa-b. Het is niet zo een indrukwekkend project, maar ik doe het meer voor mezelf omdat ik er een hoop van kan leren. Ik ben 19 en zit ook nog op school, volg een motortechnische opleiding in Den Haag en moet nog ongeveer 1 jaar tot ik mijn niveau 4 diploma heb behaald.

      De corsa heb ik gekocht toen er al een C16SE motor uit een Astra-f sedan in lag. Ik heb de mogelijkheden bekeken en qua kosten valt dat mee:

      > ander nokkenasje
      > andere chip erin zetten
      > blok helemaal kaal maken en alles checken en zo nodig vervangen
      > krukas, drijfstanglagers, zuigerveren, distributie en beetje de basisdingen

      De C16SE heeft standaard 75kW, 100/101Pk dus is wel leuk ten opzichte van 850kg (gewicht weet ik niet zeker). Maar met een ander nokkenasje en alles zit ik rond de 125/130Pk en zou ik mee kunnen rijden in de DSL en meer hoef ik ook nog niet. Sommige vroegen: Waarom geen grotere motor uit een calibra ofzo, maar dat doe ik omdat je dan veel meer moet aanpassen qua assen, versnellingsbak en een hoop veranderen een de carrosserie en chassis. Vooral ook omdat ik nog op school zit rolt het geld niet altijd mijn kant op en hoop met dit ook weer een hoop kilometers te kunnen rijden.

      Verders haal ik twee semiet slicks voor als ik ga racen, ook heb ik het interieur voor een deel eruitgehaald, alleen mijn dashboard niet en twee stoelen. Van de buitenkant ziet het er niet uit, heb een paar duiken en een slechte motorkap en achterklep. Ik heb er wel aan zitten denken om alles op te laten knappen, maar denk niet dat dat het waard is.

      Foto’s zijn hier te bekijken: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.246602372123443.54990.100003210459083&type=3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      Het is allemaal niet zo heel speciaal of zo, maar vindt het wel leuk om te posten, ben ook wel benieuwd wat mensen ervan vinden.. ;)

      #18047941
      richardschaeks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2008

        <3 de c16se blokjes:) heb ook een b gehad met een c16se, is wel leuk speelgoed:) verbruik viel toen ook reuze mee:) lichtervliegwiel doet wonderen bij die motoren trouwens:)

        veel plezier en succes ermee!

        #18047942
        max
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Daar ben je toch erg leuk bezig.
          Pas op, rijden in DSL is erg verslavend, snel wil je naar CSL en dan nog sneller.
          Lichter maken werkt altijd erg goed, je kan daar erg ver gaan.
          Kan de foto’s helaas niet zien daar ik niet op Facebook ben.

          Kleine aanvulling echter;
          Een C20NE lepel je zo in een B, zonder aanpassingen aan je chassis, sterker nog bij een B hoef je nooit iets aan te passen aan je chassis. Dat is alleen bij een Corsa A.
          Een C20NE met een dieselvliegwiel+koppeling hang je zo achter de originele F13 of F15 bak. Daardoor dus ook geen andere bak en assen.
          Dat betekent alleen een andere motorsteun die je nodig hebt.
          Tank-pomp is al aangepast daar je met een C16SE rijdt.

          Zie http://www.corsa-novatuning.nl/nl/PartsB8vF13.htm&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

          Een C16SE is leuk en rijd ook fijn maar je mist 1 ding, koppel. Dat heeft een 2.0 simpelweg meer.
          Als je voor de revisie van de C16SE gaat betekent dat dat je op dat moment niet kunt rijden.

          Makkelijker is dan een C20NE te halen en die op te bouwen. C20NE’s kosten echt niet de wereld.
          Alles dan in alle rust voorbereiden en dan de motor ombouwen, daar je zelf monteur bent is dat dan makkelijk en snel te doen en je leert er veel van.
          Blok demonteren, kop laten vlakken, d- riem en waterpomp vervangen, kleppen schoonmaken en verder alles wat nodig is. Misschien kun je op school nog veel dingen doen, zoals kleppen inslijpen, of honen en vlakken. Vraag aan een leraar of het mogelijk is het als voorbeeld mee te nemen. Zo kun je eventueel geld besparen.

          Voordeel van de C20NE is dat hij redelijk goedkoop te vinden is, qua opbouw gelijk aan een C16SE en de onderdelen ook gelijk/goedkoper zijn qua prijs als de C16SE. Daarbij levert hij als 15 PK meer en heeft ook meer koppel, 170Nm ipv 132Nm. Dat verschil merk je wel degelijk.
          Doe je in de C20NE nog zuigers van een 20SEH dan gaat je koppel en vermogen nog meer omhoog.
          Al met al zie ik persoonlijk de C20NE als een betere basis om mee te beginnen dan een C16SE aan te pakken.
          De kosten blijven eigenlijk gelijk.

          Rij maar eens mee in een C20NE dan voel je het verschil met de C16SE. Of je ziet het tijdens een race.

          #18047943
          Black-Out
            Lid sinds:
            29 April 2012

            In ieder geval bedankt voor ale tips etc. :thumb

            Toch ben ik van plan de C16SE te houden, het is mijn eerste auto en wil nog niet te gek starten. Mede omdat ik doordeweeks, wat ik al eerder verteld heb, nog op school, nog mijn andere hobby (muziek) heb en er dus een hoop tijd in gaat zitten. Het lijkt me al tof om mee te kunnen rijden in de DSL, maar geloof wel wat je zegt, je wil steeds sneller! Maar dat misschien voor de toekomst! :ass

            En net wat je zegt, koppel ga ik wel missen, maar heb nog geen flauw benul van wat die 30Pk (ongeveer) met me corsa doet, omdat ik nu 100 heb zeg maar. Al met al vindt ik het leuk om te doen en leerzaam.

            Ben toevallig vandaag, na mijn officiele werktijd verder gegaan aan de corsa, althans, ik ben nog steeds opzoek naar een c16se krukas, of in ieder geval een die er in past!? Heb er een uit een C16NZ blok gehaald maar de maten zijn toch niet helemaal 100% hetzelfde, als ik de kruktap (weet juiste benaming niet), waar me drijfstang om me krukas heen zit, meet scheelt het rond de 0,2 mm.. Weet jij toevallig of dat op te vangen is met andere drijfstanglagers? Ik ga namelijk me drijf en krukaslagers ook vervangen.

            anders moet ik op zoek gaan naar een c16se onderblok of krukas..

            #18047944
            max
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Is die andere Krukas dan kapot?
              Welke is dunner, de SE of de NZ? Mischien verkeerd gemeten of de krukas is al een keer geslepen.

              #18047945
              Black-Out
                Lid sinds:
                29 April 2012

                @max wrote:

                Is die andere Krukas dan kapot?
                Welke is dunner, de SE of de NZ? Mischien verkeerd gemeten of de krukas is al een keer geslepen.

                De NZ is dunner.. Maar hij is nog niet geslepen, die Astra is van mijn baas geweest en hij zou het anders wel weten. ;)

                #18047946
                Dr.Ed
                  Lid sinds:
                  9 October 2011

                  Heb nog wel een c16xe krukas voor je liggen. PM maar als je er belang bij hebt.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.