Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B op LPG oliedrukverlies en vermogentekort
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juli 2010 om 14:43 #17223061
Ok, Kortgeleden heb ik met een vriend van me de olie van een Corsa B van 2000 (een van de allerlaatste) vervangen.
Het gaat om een X12XE Ecotec blok die op LPG G3 loopt.
Er zat ook en tikje in de motor. Ook het type olie wat er in zat was niet bekend. Om die twee redenen is er een flesje Engine Flush bij in gegooid zodat de oude olie zo goed mogelijk er uit kwam. Tevens zit in de flush ook een klepstoter reiniger om tikken tegen te gaan.De olie die er uit kwam was echt super zwart. Normaal hoor je bij olie in ieder geval een beetje bruin te krijgen op een latex handschoen. Dat bleef dus gewoon hardstikke zwart. Die olie leek mij erg smerig.
Er is (na een kwartiertje laten uitlekken) mooie goud-gele semi-synthetische 10W40 in gedaan en kort daar na was de tik verdwenen.
Op het label van de olie staat ook netjes vermeld dat het geschikt is voor motoren op LPG.Nu is de tik iets terug en de laatste tijd heeft die vriend van me het idee dat de auto sowieso wat vermogen mist. Dat lijkt nu ook iets erger te zijn geworden.
Verder lijkt de oliedruk ook niet geweldig goed te zijn. Met je hand op de olie vul-dop zou je normaal iets druk moeten voelen en een beetje gesputter tegen je hand, maar dat gebeurt nauwelijks.Nu willen we de olie opnieuw gaan vervangen.
Is het aan te raden om weer semisyntheet te nemen of is mineraal of juist volsyntheet beter? En welke dikte is beter om te gebruiken voor een motor op LPG? Gewoon weer 10W40, of b.v. 5W40 of 15W40?Ik heb zelf nog een 5liter jerrycan 5W40 volsyntheet staan en 2x 4liter 10W40 semisyntheet.
1 juli 2010 om 17:16 #17694836origineel gepost door McKaamos
Ok, Kortgeleden heb ik met een vriend van me de olie van een Corsa B van 2000 (een van de allerlaatste) vervangen.================================================
Het gaat om een X12XE Ecotec blok die op LPG G3 loopt.
Er zat ook en tikje in de motor. Ook het type olie wat er in zat was niet bekend. Om die twee redenen is er een flesje Engine Flush bij in gegooid zodat de oude olie zo goed mogelijk er uit kwam. Tevens zit in de flush ook een klepstoter reiniger om tikken tegen te gaan.================================================
De olie die er uit kwam was echt super zwart. Normaal hoor je bij olie in ieder geval een beetje bruin te krijgen op een latex handschoen. Dat bleef dus gewoon hardstikke zwart. Die olie leek mij erg smerig.
> Olie bij LPG motoren welke zwart is is wel HEEEEEEEELLLLLLLLLLLLL lang niet vervangen!!!!
> LPG motoren blijven over het algemeen erg schoon vanbinnen,
– effe een voobeeld: Vectra-B 1.8 16V 2002 170.000km:
– Zoals je ziet, blok is nog GRIJS aan de binnenzijde:================================================
Er is (na een kwartiertje laten uitlekken) mooie goud-gele semi-synthetische 10W40 in gedaan en kort daar na was de tik verdwenen.
Op het label van de olie staat ook netjes vermeld dat het geschikt is voor motoren op LPG.> Voor deze motoren word 5w40 Volsyntheet voorgeschreven
================================================
Nu is de tik iets terug en de laatste tijd heeft die vriend van me het idee dat de auto sowieso wat vermogen mist. Dat lijkt nu ook iets erger te zijn geworden.
Verder lijkt de oliedruk ook niet geweldig goed te zijn. Met je hand op de olie vul-dop zou je normaal iets druk moeten voelen en een beetje gesputter tegen je hand, maar dat gebeurt nauwelijks.> Oliedruk bij deze motoren is dik in orde zolang de distri ketting stilletjes zijn werk doet, als deze gaat rammelen is het foute boel.
> Met de hand op de olievulgat, hoef je HELEMAAL geen druk te voelen, en dit zegt niks over de oliedruk, maar over de motor.
– Hoe meer druk, hoe gaarder de motor!!!
(carterdruk weglekken van Compressie naar oliecarter langs de zuigerveren)
– Spetteren ligt aan de construktie================================================
Nu willen we de olie opnieuw gaan vervangen.
Is het aan te raden om weer semisyntheet te nemen of is mineraal of juist volsyntheet beter? En welke dikte is beter om te gebruiken voor een motor op LPG? Gewoon weer 10W40, of b.v. 5W40 of 15W40?al eerder omschreven 5w40 volsyntheet
Ik heb zelf nog een 5liter jerrycan 5W40 volsyntheet staan en 2x 4liter 10W40 semisyntheet.
Willem
1 juli 2010 om 21:19 #17694837Willem, heel erg bedankt voor de info!
Er zit nu 5W40 volsynth in van Stabil Oil (dochtermerk van Kroon Oil).
Oliefilter is ook vervangen. Die was ook gitzwart ipv geel.Auto kan trouwens ook op benzine rijden en dat wordt soms ook wel eens gedaan.
2 juli 2010 om 18:37 #17694838ja maar daar word de olie niet zwart van, van kleine stukken op benzine rijden..
is gewoon Serieus lang niet onderhouden.
Willem
4 juli 2010 om 10:06 #17694839en dat tikken is geen ratelen? is t erger de eerste paar seconden na de koude start?? Zo ja, denk ik aan ketting…
4 juli 2010 om 11:24 #17694840Nee, is niet erger bij koud.
Sowieso heeft het blokje nog maar 125K gedraaid, dus het lijkt me sterk dat het de ketting zou zijn. Die zou pas problemen mogen geven na 250K en in de meeste gevallen pas ruim na 300K.Inmiddels is het tikken ook weer weg. Naast 5W40 VolSynth is er ook een flesje Wynn’s klepstoter reiniger bij in gegaan.
Trouwens, over tikken in de eerste seconde… dat doen toch bijna alle 90’s XE motorblokken van Opel?
1 seconde ratel en dan is de olie op druk en is de ratel weg.4 juli 2010 om 11:34 #17694841Mijn C16XE heeft nu 174.000 gelopen en begint gelijk te tikken zodra het oliepeil te laag is..
Als je hem netjes afvult met 10w40 of 15w10 is het tikken weg… Heb ook 1x met klepstoter reiniger gedaan.Nu tikt hij heel even als hij koud is, daarna loopt hij super mooi!
4 juli 2010 om 17:01 #17694842origineel gepost door McKaamos
Nee, is niet erger bij koud.
Sowieso heeft het blokje nog maar 125K gedraaid, dus het lijkt me sterk dat het de ketting zou zijn. Die zou pas problemen mogen geven na 250K en in de meeste gevallen pas ruim na 300K.Inmiddels is het tikken ook weer weg. Naast 5W40 VolSynth is er ook een flesje Wynn’s klepstoter reiniger bij in gegaan.
Trouwens, over tikken in de eerste seconde… dat doen toch bijna alle 90’s XE motorblokken van Opel?
1 seconde ratel en dan is de olie op druk en is de ratel weg.helaas hebben deze blokken nogal last van uitgerekte kettingen, ook al bij zeer lage km standen…
wat bedoel je met alle 90’s xe blokken? XE is maar alleen een code die te maken heeft met compressieverhouding, aantal kleppen, type inspuiting, etc.
4 juli 2010 om 20:34 #17694843origineel gepost door OrangeArrow
origineel gepost door McKaamos
Nee, is niet erger bij koud.
Sowieso heeft het blokje nog maar 125K gedraaid, dus het lijkt me sterk dat het de ketting zou zijn. Die zou pas problemen mogen geven na 250K en in de meeste gevallen pas ruim na 300K.Inmiddels is het tikken ook weer weg. Naast 5W40 VolSynth is er ook een flesje Wynn’s klepstoter reiniger bij in gegaan.
Trouwens, over tikken in de eerste seconde… dat doen toch bijna alle 90’s XE motorblokken van Opel?
1 seconde ratel en dan is de olie op druk en is de ratel weg.helaas hebben deze blokken nogal last van uitgerekte kettingen, ook al bij zeer lage km standen…
wat bedoel je met alle 90’s xe blokken? XE is maar alleen een code die te maken heeft met compressieverhouding, aantal kleppen, type inspuiting, etc.
XE blokken, alles wat einidgt op XE en uitgebracht is in de 90’s of late 80’s.
B.v. de C20XE, X25XE, X12XE, etc etc.
Ik weet niet beter dat ze allemaal de eerste seconde ratelen en dan als een katje horen te spinnen omdat de olie eerst even op druk moet komen.Dat van die uitgerekte ketting zal ik even doorgeven, das wel interessant, gezien de olie ook niet geweldig onderhouden blijkt te zijn.
5 juli 2010 om 18:57 #17694844Momenteel word zelfs 5w30 Dextros2 op de motoren gedaan, i.p.v. de eerder genoemde 10w40 of 5w30.
Buiten de dikte van de olie kan je er ook vanuit gaan de viscociteit van de olie er sterk op voorruit gegaan is.
Wat de oliedruk betreft kan je eventueel is proberen om het oliedruk contact te gaan vervangen.
Grtz
6 juli 2010 om 18:15 #17694845XE Blokken:
XE zegt niks meer dan:
X Compressie druk (hoog in dit geval (13 t/m 15bar)
E Electrische Volinjectiede eerste motor met X Code kwam laat in ’85 uit.
De 20XE/J
de laatste XE word nog gebouwd (Z12XEP Z14XEP Z18XER)
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.