corsa b ontsteking probleem

Forumindex Forums Techniek Overige motor types corsa b ontsteking probleem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247210
    BlasterNL
      Lid sinds:
      6 October 2012

      Goede middag

      Ik heb een probleem met de ontsteking van een corsa b 1.4 uit 98.
      Motor loopt redelijk tot goed ,maar slaat over ,motorstoring lamp blijft branden.
      Ik heb met een stroboscooplamp de ontsteking gecontroleerd ( dis-bobine ), wat opvalt is dat bij cilinder 1 en 2 de stroboscooplamp even snel knippert bij cilinder 3 en 4 gebeurd dit op halve snelheid ( op het oog ).
      Mijn vraag is , is er hier sprake van een onjuiste aansturing of licht het aan de dis-bobine?

      Groet Jan

      #18001374
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        als je MM lampje blijft branden ff uitlezen via op-com, knippercode of de dealer

        en vandaar uit kun je verder kijken wat er stuk is…

        #18001375
        marco_tds
          Lid sinds:
          13 May 2012

          Ecu ?

          #18001376
          BlasterNL
            Lid sinds:
            6 October 2012

            dank jullie voor de reacties

            uitlezen met op-com gaat zsm gebeuren en laat jullie meer weten .

            Groet Jan

            #18001377
            corsaboy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              ff uitlezen,
              waarschijnlijk bobine stuk.

              dingen willen nog wel eens kapot gaan..
              Moet gewoon terug te zien zijn in de storings historie

              #18396954
              Rik R4
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 June 2012

                Even dit onderwerp oprakelen. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Astra F met 1.6 SZR motor met dis module. Alleen bij mijn Astra brandt er geen motorstoringslampje. Dus bij cilinder 1 en 2 2x zoveel vonken als bij cilinder 3 en 4. Wat is de oorzaak van het probleem? Dis module stuk? Ik las in de Haynes dat er twee bobines in de module zitten. De ene stuurt 1 en 2 aan en de andere stuurt 3 en 4 aan. Lijkt mij voor de hand liggen dat de module dus stuk is.

                #18397142
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Het werkt volgens een wasted spark principe, maar zoals je omschrijft is onjuist. 1 en 4 ontsteken tegelijk. Dus in jou geval zou ik eerder denken slechte bougie kabels.

                   

                  wasted sp

                  #18397461
                  Rik R4
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 June 2012

                    Dankjewel voor je reactie! Duidelijk plaatje. Hoe kan het dan dat bij mijn Astra cilinders 1 en 2 het dubbele aantal vonken krijgen in vergelijking met 3 en 4? Ik heb de stroboscooplamp op iedere bougiekabel gehad en dit viel me dus op. De bougies zijn nieuw (ik weet dat nieuwe ook stuk kunnen zijn) en de bougiekabels ook. Ik heb nog kabels gewisseld maar dat gaf geen verschil. Waarom ik in de eerste plaats ging zoeken in het ontstekingscircuit is dat ik ploffen hoor in de uitlaat bij stationair en verhoogd toerental. Direct na het starten loopt de motor mooi regelmatig maar na ongeveer 15 seconden komt het ploffen in de uitlaat. Misschien toch een sensor die verkeerde info krijgt of doorgeeft? Vorig jaar heb ik de egr klep schoongemaakt en sindsdien weinig km gemaakt. De stationairversteller heb ik nog niet schoongemaakt. Dat wordt de volgende klus.

                    Misschien is het verstandig om de auto uit te laten lezen. Ik vertrouw het motorstoringslampje namelijk niet. Kan het zijn dat die is doorgelust? Alvast bedankt voor jullie hulp.

                    #18398669
                    Rik R4
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 June 2012

                      Vandaag even wat meer onderzoek kunnen doen en ik ben erachter gekomen dat de inlaatspruitstukpakking lekt. Remmenreiniger erop gespoten tijdens het draaien en hij ging meteen mooier lopen zonder ploffen. Ik heb weer wat te doen.

                      Ik snap nog steeds niet dat 2 bougies dubbel vonken ten opzichte van de andere 2. Misschien weer een ander probleem of toch gerelateerd aan de pakking?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.