Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B koud hoog golvend stationair
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2013 om 15:35 #17255984
Een vriendin van mij heeft een vreemd probleem met haar Corsa B 1.2 uit 2000.
Als de motor koud is, gaat het toerental naar rond de 2000 (schommeld tussen 1800 en 2200). Dit gaat weg als ze een paar keer het gas intrapt. Wat ik er al aan gedaan heb is het gasklephuis schoongemaakt, luchtmassameter bekeken (mooi schoon, weinig aan te zien) en de stationair toerental regelaar vervangen. Die zag er slecht uit en leek wat hakkelig te reageren.
Nu met de nieuwe doet hij het echter nog steeds.
Weet iemand wat dit kan zijn?7 maart 2013 om 16:58 #18113961Een Corsa B 1.2 16v?
Heb het ook gehad. Ging bij mij de lamdasonde kapot, even later de luchtmassameter.
Als je rijdt, schokt hij dan ook extreem bij gas geven en gas loslaten? Dan is het vrijwel zeker de luchtmassameter.
Hij hoort dan eigenlijk een motormanagement lampje aan te geven maar dat deed ie bij mij alleen voor de EGR klep, welke wel in orde was.7 maart 2013 om 17:49 #18113962Ja maar is zo raar dat hij het dus alleen koud doet. Warm loopt hij eigenlijk gewoon erg netjes..
7 maart 2013 om 18:03 #18113963Klopt bij warm is het over ja maar schokt hij ook in stads verkeer bij gas beweging? Dan zal die dat warm ook doen.
9 maart 2013 om 15:51 #18113964Nee hij heeft warm nergens last van. Hij doet het alleen bij steenkoud starten en dan is het ook weg na een paar keer gas geven. Niemand verder iets wat ik evt zou kunnen checken?
10 maart 2013 om 09:38 #18113965hi,
ik heb zelf ook een 1.2 16v uit 2000, als ik hem start op koude motor loopt bij mij ook verhoogd stationair, maar dan eerder 1100/1200 toeren, dit is een automatische shoke, gaat na 1 minuut uit of als je een keer gas geeft! miss dat je hier ergens in moet zoeken..
3 september 2013 om 09:40 #18113966AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vanmorgen soortgelijke problemen met onze Corsa B (X12XE), na het verlaten van een rotonde ineens heel erg inhouden/bokken bij lage toeren. Stationair golvend tussen 1500 en 2000 toeren per minuut. LMM was volgens mij al langer niet super meer: een beetje inhouden deed ie sowieso weleens (vooral bij abrupt veel gas geven) maar dat zou ook aan andere dingen kunnen liggen, stappenmotor ofzo misschien ?
Anyhow: vanmorgen ons wagentje maar bij de garage achtergelaten en een 206’je als leenwagen meegekregen :)
5 september 2013 om 07:37 #18113967AnoniemLid sinds:
1 January 1970Voor diegenen die dit topic via de zoekfunctie ooit nog gaan vinden wellicht:
Wat de garagist nu precies vervangen heeft is me nog niet helemaal helder maar hij sprak over de ‘stationair regelaar’ die de gasklep bedient. Resultaat is wel goed: de auto bokt nu ook bij gewoon gebruik een stuk minder (deed ‘ie bij abrupt gas geven of loslaten).Ik ben er weer blij mee in elk geval :)
5 september 2013 om 14:51 #18113968Dat noem je een gasklepversteller ;)
5 september 2013 om 15:40 #18113969AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weer wat geleerd :) :wub Is dat overigens dan weer wat anders dan de ‘stappenmotor’ die ik hier weleens besproken heb horen worden ? ;)
5 september 2013 om 18:08 #18113970of stappenmotor
5 september 2013 om 18:10 #18113971Nee dat is exact hetzelfde. Het is een spoeltje met een asje er in die lineair beweegt. Dat noem je in de techniek een stappen motor. De stappenmotor kan de gasklep regelen tijdens stationair lopen, zonder stappen motor zou je telkens gas moeten geven om de motor voldoende lucht te geven om te laten blijven lopen.
7 september 2013 om 14:04 #18113972Bij mijn corsa b brandt regelmatig het mm lampje, als ik gas geef blijft hij uit en als ik gas loslaat gaat hij branden en slaat de auto over/auto gaat bokken/inhouden..
Nu heb ik de auto uitgelezen en de apparatuur geeft het volgende aan: ”Stationair- toerentalregeling”.De vraag is, is het nu bij mijn corsa ook een kwestie van stappenmotor/gasklepversteller vervangen?
:thumbup7 september 2013 om 15:17 #18113973AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zoals hier ook al gezegd: ja. Bij mij bleeft het lampje overigens continue aan en de symptomen waren wat anders, maar dat zegt niet alles ;)
7 april 2015 om 13:14 #18113974Heren,
Even een oud topic opgegraven uit de archieven, ik lijk namelijk last te hebben van hetzelfde probleem…
Bij koud starten maakt de motor flink toeren, zo tussen de 1500 en 3000, dit is soms een paar keer een dot gas, soms duurt het een minuutje.
Binnen het afgelopen jaar heb ik al diverse sensoren vervangen (lmm, gasklepsteller, krukassensor), maar ik heb dus het idee dat er nog eentje gaar is.
Waar moet ik gaan zoeken?
Ik krijg geen mm-lampje, en als ik hem uitlees staan er dus ook geen foutcodes.
Ik heb zelf de neiging om het te zoeken bij de temperatuursensor, want hij lijkt het vaker/erger te doen als het koud is buiten. Er staan op het forum ook verhalen over de nokkenassensor en lambdasensor. Maar ze allemaal vervangen is toch wel een kostbaar grapje.Ik hoor graag wat jullie denken!
Byjugo
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.