Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B: knappen van brandstofpomp zekering:???:
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 september 2013 om 22:12 #17260863
Hallo mede Opel rijders,
Het betreft een:
Opel corsa B
Datum eerste toelating 25-07-1997
1.4i 16v Sport (94 PK)
HandbakVoor mensen die graag in context lezen begin hier V, voor opsomming scroll down:
Oke, het probleem is dus dat constant mijn brandstofpomp zekering eruit springt.
Het gebeurt gewoon spontaan tijdens het rijden, soms na een paar kilometer soms na een paar honderd meter.
Als ik de motor uit zet en de zekering vervang moet ik hem even laten ‘rusten’ (3 tot 6 minuten) voor ik de motor opnieuw start anders knapt hij direct zodra de motor rond gaat.Dus ik denk direct brandstofpomp of relais kapot.
Ik naar de sloop, opzoek naar een corsatje met weinig kilometers.
Pomp uit een Corsa B 1995 1.4i met 101.000 km gehaald.
Ook direct maar het relais erbij meegenomen.
Beide getest en in mijn eigen auto gezet.
Na ongeveer 2/3 km springt weer mijn zekering (ongeveer nummer 15 in 2 dagen)
Met een hand vol geknapte zekeringen toch thuis gekomen.
Mijn 2e brainfart was misschien is er een kabelbreuk, maar dit lijkt mij persoonlijk sterk aangezien het op de rechte vlakke stukken gebeurt en bij drempels/ongelijk wegdek niet opvallend vaker.
(Naar mijn idee gebeurt het trouwens wel vaker bij het loslaten van het gaspedaal)
Mijn vraag is nu, heeft iemand dit probleem eerder gezien of heeft iemand hier ideeën over?Samenvatting:
* Brandstofpomp zekering springt eruit.
* Pomp en relais vervangen.
* Gebeurt opvallend vaker bij loslaten gaspedaal (kabelbreuk onwaarschijnlijk)
* Iemand ideeën?Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt!
Ruben
25 september 2013 om 22:38 #18175650Ik zou toch een kabelbreuk uit willen sluiten.
Je zou even tijdelijk en dus op lelijke wijze, een nieuwe kabel kunnen trekken waar je op de plus kabel eventueel een zekering erin zet.
Edit: welkom op het forum :kewlpics
26 september 2013 om 07:38 #18175651Oké,
Kun je dan ook ongeveer uitleggen waar ik die kabel vandaan leg? En druk ik die dan gewoon op de brandstofpomp? Aangezien er via die stekker (op de dop van de tank) wel een stuk of 5 kabelsnaar bbinnen lopen…
Thnx voor de snelle reactie!
26 september 2013 om 08:38 #18175652Ja dat klopt, er zijn er 2 voor je brandstofpomp (de dikkere) een is een plus de ander een massa de rest van de draden is voor je tankvlotter/meter.
Het beste is om rechtstreeks vanaf je accu een plus draad naar de pomp te trekken (met een zekering er tussen), en een nieuwe massa aan de stekker te maken deze kun je wel ergens kwijt.
Kijken hoelang het zich houdt
26 september 2013 om 08:49 #18175653Oké, ik zal het eens bekijken.
Heb nog wel een extra accu staan zet ik die gewoon op de achterbank scheelde een boel gebrek met kabels.Thnx again
26 september 2013 om 10:05 #18175654Ben benieuwd
27 september 2013 om 07:11 #18175655Houdt er wel rekening mee dat de brandstof pomp van een 8v niet werkt met een 16v motor.
En die zekering knapt niet zomaar, ik denk inderdaad ergens een draadbreuk / kortsluiting.
28 september 2013 om 06:40 #181756568-klepper singlepoint pomp komt inderdaad te kort bij een 16klepper motor.
Willem
28 september 2013 om 23:22 #18175657Had de pomp uit een tigra 1.4 16v gehaald dus zou moeten kunnen.
Heb nog geen tijd gehad om het losse pomp en accu principe te proberen maar kreeg net dit te horen (ga ik morgen even testen)
Meet het volgende Door met een multi/volt meter:
Accu + > accu – =”A”
A = bijv. 12,6
Accu + > brandstofpomp + = 0 (+/-0.2)
(tussen meting accu + > zekering)
Brandstofpomp + > brandstofpomp – = “A”
Brandstofpomp – > massa (lees gordelbevesteging) = 0 (+/-0,2)We shall see.
Zal het resultaat wel even posten.
In ieder geval bedankt voor de reacties.Groet!
29 september 2013 om 20:06 #18175658vandaag het bovenstaande getest.
accu+ > – ≠ 15,7
accu + > brandstofpomp + = 0.5
brandstofpomp + > – = 15.2
brandstofpomp – > massa = 0.2ik zie er persoonlijk niks aparts in.
kan iemand mij zo zeggen wat er nog meer op deze zekering zit? of misschien waar ik dit kan vinden?thnx!
30 september 2013 om 11:15 #1817565915,7v is wel behoorlijk hoog… meestal is het max. 14.7v… voor de rest zie ik ook niet iets opvallend.
30 september 2013 om 11:44 #18175661Ja vond ik ook maar had nog een accu staan en die gaf ook 15,5 dus valt blijkbaar wel mee.
Maar goed… Wat nu? :s30 september 2013 om 12:40 #18175660@Rubenheide wrote:
Ja vond ik ook maar had nog een accu staan en die gaf ook 15,5 dus valt blijkbaar wel mee.
Maar goed… Wat nu? :s15,5V is de laadstroom van je dynamo, niet de spanning van de accu.
Losse accu moet 12V zijn.
30 september 2013 om 13:06 #18175662deze spanning stond op de accu’s als de auto niet loopt. (wel vlak nadat ik hem had uitgezet)
maar weet iemand wat er nog meer gelinkt zit aan deze zekering?30 september 2013 om 13:18 #18175663als jij 15 volt uit je accu krijgt heb heb je een helle byzondere waarschijnlijk een met 7 cellen ipv 6
normaal is een accu 12,7 tot 13 volt als de motor niet looptkoop eerst maar eens een goede meter met de klachten die je nu hebt heb je niks aan deze meter.
er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn je pomp staat op overlijden of je hebt sluiting in je bedrading.of je dynamo geeft te veel spanning waardoor de boel op tilt slaat
30 september 2013 om 14:19 #18175664de meter is er een van goede kwaliteit lijkt me sterk dat het hier aan ligt.
misschien dan inderdaad een probleem met de accu of dynamo.
zoals ik boven vertelde heb ik inmiddels 2 brandstofpompen geprobeerd en het probleem doet zich voor bij beide.
zal vanmiddag nog 1x de beide accus door meten.1 oktober 2013 om 06:45 #18175665Tja, het ligt of aan je meter of dat je verkeerd gemeten hebt. Je kunt gewoon geen 15V meten op een 12V accu, met stilstaande motor.
Als het met draaiende motor is, is 15V alsnog aan de hoge kant en kan de spanningsregelaar van je dynamo kapot zijn. En dan is het best mogelijk dat jouw brandstofpomp het niet zo leuk vindt als er een te hoge spanning op komt.
1 oktober 2013 om 10:25 #18175666normaal gesproken is 14.7v de laad spanning…
2 oktober 2013 om 15:17 #18175667Hallo heren (en dames?),
Inmiddels de accus nogmaals doorgemeten met een andere multimeter (1 aan de dynamo andere los op de achterbank)
Die aan de dynamo (motor uit) 14.25 andere 14.1Ook heb ik de accu op de achterbank doorverbonden (met een zekering van 20 amp. er tussen) Aan de plus en min van de kabels van de brandstofpomp, bij de “deksel” van de tank onder de achterbank.
Even een stukje gereden en hij hiel het wel langer, maar na het nodige toeren maken en laten terugvallen sprong ook deze zekering eruit.
Hierdoor pakt hij weer stroom van de “auto” accu en springt direct de zekering in het zekeringkastje er ook uit.Ik ben er vrijwel zeker van dat de pomp goed is.
Any suggestion?(sloop ofzo? :puke )
Thnx
2 oktober 2013 om 19:53 #18175668Als je de pomp direct aan de Accu hebt liggen, dan kan het alleen de pomp maar zijn….
Willem
2 oktober 2013 om 19:56 #18175669Ja aangesloten aan de stekker dus zit indirect ook op de kabels.
2 oktober 2013 om 19:59 #18175670dan moet je die even achterwegen laten… bij de Volgende test.
Willem
2 oktober 2013 om 20:05 #18175671Gaan we doen.
Gaat dat relais dan niet gek doen?2 oktober 2013 om 20:06 #18175672nee hoor…
Willem
2 oktober 2013 om 20:10 #18175673Oké word dat de test van morgen haha
Thnx voor de tip -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.