Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › corsa b gsi riem gebroken, wat nu???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2012 om 19:48 #17251624
hallo,
ik heb een auto gekocht voor onderdelen
het betreft een afgetrapte corsa b gsi uit 1997
met daarin een x16xe
olie was zwart (uitlaat niet trouwens) er zat een open filter op, en stoelen lagen plat:)roest is de corsa ook bekend, en er mankeren nog meer dingen aan.
grootste probleem is dat de riem gebroken is.
de auto ging bijna naar de sloop, heb hem voor een prikkie kunnen kopen, dus hij gaat in onderdelen. (zit genoeg leuks op)mar even over de riem.
als deze breekt houd dat in dat er kleppen krom zijn dacht ik.kan ik, er een nieuwe riem omheen leggen, en hem weer starten? zodat deze loopt?
gaat puur om de ervaring van zo’n ingreep. heb nog nooit een riem vervangen, dit blok is toch al verrot, dus wil wel een gokje wagen.
wat kan er nog meer kapot zijn?alle info is welkom:)
het meeste wat onder de kap hangt is mij vrij onbekend, maar wel leergierig:)blokje heeft trouwens 173.000 gelopen, bij de 155.000 is de riem nog vervangen geweest
22 augustus 2012 om 19:54 #18059034Volgens mij geen vrijloper.. grote kans op flinke schade aan de klepjes.
Zoals je zegt leergierig zou ik het gewoon proberen :thumb
22 augustus 2012 om 19:55 #18059035Als de riem geklpt is is de kan op schade vrij groot, je kan het altijd proberen natuurlijk.
22 augustus 2012 om 20:24 #18059036Ga er maar vanuit dat er kleppen krom zijn.
Kunt er een nieuwe riem opleggen en kijken of je m kunt ronddraaien maar neem maar van mij aan dat er kleppen krom zijn.
16 klepper met deze motoren raken de kleppen de zuiger.22 augustus 2012 om 20:26 #18059037Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.
22 augustus 2012 om 21:05 #18059038Ik denk ook dat de kleppen wel gaar zijn
maar als je wilt oefenen op een distri vervangen gewoon doen :D
als je hem daarna met de hand kan ronddraaien zou ik hem gewoon proberen te starten
mocht ie verder naar de klote gaan is het tenminste niet zo’n ramp :D22 augustus 2012 om 22:11 #18059039Simpele ingreep is het monteren van een x14xe kop + nieuwe riem dunkt mij? (zijn wat makkelijker+goedkoper voorhanden)
22 augustus 2012 om 22:19 #18059040@wagnas wrote:
Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.
Een riem is ook zo gruwelijk duur ;)
En daarbij, als je de kop er af haalt heb je een nieuwe koppakking en een set nieuwe kopbouten nodig, mochten de kleppen toch goed blijken te zijn.
Makkelijkste en goedkoopste is een riem er op en dan een compressietester in het bougiegat draaien (en dan elke cylinder testen met de bougies er verder uit)Maargoed, inderdaad, de kans dat de kleppen krom zijn is vrij groot. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ze niet krom zijn na een geknapte riem.
23 augustus 2012 om 05:17 #18059041Zal goed koper zijn dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.
Riem kost paar tientjes en dan weet je het vlugger dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.23 augustus 2012 om 05:32 #18059042kleppen zijn krom!
het is geen vrijloop motor dus ga er maar gewoon van uit dat er minimaal 8-12 kleppen krom zijn.
zou je een nieuwe distri riem erop leggen zou het zo maar eens kunnen dat de motor gewoon met de hand te draaien is zonder dat hij aanloopt maar lopen zal hij echt niet meer.
23 augustus 2012 om 05:37 #1805904399% kans dat de kleppen krom zijn ja ;) Je kunt toch echt beter de kop eraf halen, ipv een nieuwe riem er op de gok op doen. Tenzij je het blokje toch niet gaat gebruiken, dan zou ik er ook geen moeite insteken ;)
23 augustus 2012 om 09:24 #18059044zoals ik de topicinleiding lees is het in eerste instantie niet eens de bedoeling dat het blokje gebruikt gaat worden
hij wilt oefenen met een db riem opleggenvoor het wisselen van de kop komt iets meer bij als alleen een ander kopje
en een x16xe kop is net zo makkelijk te krijgen, staan hier op de sloop 3 tigra’s met x16xe
om te beginnen moet een 16v kop altijd gevlakt en geperst worden, 8v niet per se
krijg je nog de pakkingen er bij
klepsteelrubbers/klepseals vervangen is dan ook wijs om gelijk mee te doen
deze veroorzaken meestal het olieverbruiken
ook opnieuw inslijpen van de kleppen is wijs om te doen
je hebt ook een kleppentang en momentsleutel nodignormaal vervang je bij de db riem ook de spanrollen waterpomp en multiriem
maar gezien deze er als het goed is niet lang opzitten zou ik er alleen een andere db riem op zetten23 augustus 2012 om 09:51 #18059045Maargoed, om te oefenen om een distributieriem om te leggen, is een kapot blok ook niks. Je hebt geen controle of je het goed gedaan hebt of niet, omdat dat ding toch al kapot is. Dan kun je beter een keer meekijken bij iemand die het vaker doet, op een goed blokje. Ik vind t zonde om een distributieriem en spul te kopen voor een blokje wat toch al kapot is. Of alles vervangen of gewoon er niks mee doen is mijn mening :thumb
23 augustus 2012 om 10:20 #18059046dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien
de markeringen goed uitkomen zit ie goed
dit is je controle, starten is bijzaak in deze23 augustus 2012 om 13:39 #18059047x16xel kop past ook.
c16xe ook.23 augustus 2012 om 15:32 #18059048@trashmetal wrote:
dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien
de markeringen goed uitkomen zit ie goed
dit is je controle, starten is bijzaak in dezeJa maar dan, dan heb je de riem er goed op liggen en kun je alsnog niks met het blok :p Snap dat het om het leren gaat, maar vind het zelf een beetje onzin :thumb
23 augustus 2012 om 15:35 #18059049Riem weer er van af halen en bewaren voor je eigen blok mits de riem het zelfde is. king:
23 augustus 2012 om 15:58 #18059050Ja dat kan nog wel, maar robert heeft volgens mij een x12xe dus dat gaat niet passen ;)
23 augustus 2012 om 16:01 #18059051Ja dat is waar, maar zijn astra is volgens mij ook een 1.6 16kleps.
23 augustus 2012 om 17:33 #18059052pak je toch gewoon een riem van de sloop… tis maar om te leren.. lekker boeiend… hoeft niks te kosten..
23 augustus 2012 om 17:40 #18059033?? riempje kost maximaal 14 eurrie
daarvoor zou ik niet gaan tobben met een sloopauto :D23 augustus 2012 om 17:44 #18059053het is voor een sloop auto… dus wat maak het uit…
23 augustus 2012 om 18:31 #18059054Pak het goed aan en probeer het, mocht je hem netjes aan de loop krijgen heb ik misschien wel een geïnteresseerde. :)
23 augustus 2012 om 19:53 #18059055@trashmetal wrote:
?? riempje kost maximaal 14 eurrie
daarvoor zou ik niet gaan tobben met een sloopauto :D14,- maar? ik heb toen 54,- moeten betalen. moet binnenkort weer vervangen :(
23 augustus 2012 om 20:20 #18059056Zoals andere mensen zeggen is de kans klein dat er niks beschadigd is, of je moet geluk hebben gehad, maar wil je dat zeker weten zal ik toch de kop eraf halen en kijken of er schade is ontstaan toen de riem gebroken is.. En wat betreft de diste. riem verv. zou ik mee wachten en eerst diagnose stellen aan het blok. Vervangen van de riem is zo gebeurd :p
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.