Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B GSI distrubutie riem zelf vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2012 om 22:43 #17244737
Hey mensen,
Ik heb een vraag zou ik persoonlijk zelf de distrubutie riem en de waterpomp zelf kunnen vervangen bij mijn Corsa B GSI ?
Heb het zelf nog nooit gedaan maar ben wil het wel graag leren maar niet dat ik me hele blok sloop of iets.Heeft iemand ook een site waar ik de goeie maat distrubutie riem kan vinden en waterpomp? is de corsa b 1.6 16v GSI X16XE? blok uit ’97
gr, maikel
25 januari 2012 om 22:49 #17966614Kan je beter met iemand doen wat er wel verstand van heeft, kijk en leer zeg ik altijd.
25 januari 2012 om 22:51 #17966615Ja kan ook, Maar wat zou het prijs verschil zijn tussen de garage en zelf denken jullie?
25 januari 2012 om 22:53 #17966616Garage telt tussen de 250 en 400,- .
25 januari 2012 om 22:54 #17966617En de distrubutie riem zelf kost? heb namelijk op veel plekken gezocht maar wil graag zeker weten dat het ECHT de goeie is
25 januari 2012 om 22:56 #17966618Dat durf ik niet tezeggen wat een riem en waterpomp kost voor een 1.6 16v.
Effe antwoord afwachten van een ander forumlid die het wel weet.
25 januari 2012 om 22:59 #17966619Is goed toch bedankt alvast!
@astraTD wrote:
Dat durf ik niet tezeggen wat een riem en waterpomp kost voor een 1.6 16v.
Effe antwoord afwachten van een ander forumlid die het wel weet.
25 januari 2012 om 23:09 #17966620AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zou inderdaad ook de 1e keer even kijken. heb het zelf ook nog nooit gedaan, maar ga er zonder ervaring echt niet aan kloten bij mn 1.6SI.
25 januari 2012 om 23:10 #17966621Misschien heb je hier wat aan.
http://www.heuts.nl/b2c/hbase/OP/46/7″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.heuts.nl/b2c/hbase/OP/46/7/VKMA%2005150″ onclick=”window.open(this.href);return false;
25 januari 2012 om 23:17 #17966622Complete kit, riem/pomp/spanrol, inclusief alle pakkingen aan de kop (koppakking, inlaat, uitlaat, nokkenas keerringen, klepsteelrubbers, etc) heb ik ongeveer 150 euro voor betaald incl transport vanuit duitsland.
Anyway, distributie vervangen is een koud kunstje zodra je weet hoe het moet en waar je op moet letten.
Als je het in je uppie gaat doen, zou ik sowieso even een nokkenas-slot op de kop proberen te tikken. Draper (engels merk) heeft slotjes die je tussen de tandwielen steekt, gemaakt uit een blokje gekleurd aluminium. Kosten geen ruk. (10tje incl transport vanuit engeland)
Zo’n ding scheelt gewoon een hoop in de zin van het niet meer nodig hebben van een paar extra handen.Verder is een torxdoppenset aan te raden. Opel maakt een hoop aan het motorblok vast met bouten waar een uitwendig torxprofiel op zit.
En uiteraard een inbus set. De spanrol heeft een spanmechanisme die je los kan zetten met een nummer 6 inbus sleutel (wel een lange hevel/pijp op je sleuteltje zetten, dus ook sterk spul kopen!)Kijk vooral rond op Ebay voor dit soort dingen. Dat scheelt gewoon enorm. Gereedschap uit engeland is altijd wel lekker geprijsd en goede kwaliteit. Er zitten daar veel meer hobby bob’s als hier, dus gereedschap verkoop gaat daar veel harder, dus meer fabrikanten, meer concurentie, lagere prijzen.
Ze hebben daar (in engeland) ook prima boeken over hoe je je auto open sloopt en weer in elkaar zet. De boeken van Haynes zijn b.v. goed leesvoer.
Dus, als advies: reparatiedelen uit duitsland, boeken en gereedschap uit engeland. Scharrel rond op ebay en zorg voor een Paypal account.
25 januari 2012 om 23:59 #17966623Moet je bij heutz die KIT pakken of nog meer?
@astraTD wrote:
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.heuts.nl/b2c/hbase/OP/46/7″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.heuts.nl/b2c/hbase/OP/46/7/VKMA%2005150″ onclick=”window.open(this.href);return false;
En dankjewel allemaal dan zou ik dus voor ongeveer 150 euro excl. gereedschap klaar zijn?
26 januari 2012 om 06:15 #17966624Sowieso zou ik beginnen met, zoals al gezegd werd, een goed boek met duidelijke omschrijvingen en afbeeldingen, c.q. illustraties. En dan goed inlezen en alles bestuderen. Zonder fatsoenlijke documentatie en kennis van alle relevante details is de kans 99% dat je inderdaad je blok om zeep helpt. Niet verstandig om er zomaar aan te beginnen zonder dat je ECHT weet wat je doet.
26 januari 2012 om 10:58 #17966625maikel, ik zou het echt niet zelf doen…. laat t doen door iemand die er verstand van heeft want er kan zoveel mis gaan he, je riem 1 tandje verkeerd zetten kan je hele blok al slopen, kleppen krom ect…
een riem is een redelijk grote reparatie…. heb ooit van me vectra 1.6 16v de riem met spanrol en waterpomp vervangen, en dat is niet zo 1 2 3 gedaan hoor… nokkenassen moet je vastzetten ect….26 januari 2012 om 11:10 #17966626Riem vervangen is niet erg ingewikkeld.. En 1 tandje verkeerd zal die niet door stuk gaan enkel slecht lopen. Is ongeveer een half uurtje werk met juistje gereedschap. je heb 3 inbus of torx nodig voro los en vastzetten van de waterpomp. Een torx voor spanrol en torxdoppen voor de looprollen. Blok op bdp zetten blokeren van de nokkenassen en dan even riem eraf en nieuwe erop. Spanrol vastzetten op 8nm net vorobij het streepje klaar..
Enkel bij een vakgarage is het zo gaat de riem stuk breekt hij.. vergoeden zij het repareren van je blok anders is het je eigen pakkie an.
26 januari 2012 om 11:31 #17966627@Haasje17 wrote:
Riem vervangen is niet erg ingewikkeld.. En 1 tandje verkeerd zal die niet door stuk gaan enkel slecht lopen. Is ongeveer een half uurtje werk met juistje gereedschap. je heb 3 inbus of torx nodig voro los en vastzetten van de waterpomp. Een torx voor spanrol en torxdoppen voor de looprollen. Blok op bdp zetten blokeren van de nokkenassen en dan even riem eraf en nieuwe erop. Spanrol vastzetten op 8nm net vorobij het streepje klaar..
Enkel bij een vakgarage is het zo gaat de riem stuk breekt hij.. vergoeden zij het repareren van je blok anders is het je eigen pakkie an.
Zoals je het zegt klinkt het vrij simpel idd, maar voor iemand die nog nooit een distributieriem gedaan heeft, kan het aardig lastig zijn. En een tandje verkeerd kan al nare gevolgen hebben. Als je het nog nooit gedaan hebt, zou ik eerst bij iemand gaan meekijken, voordat je er aan begint.
26 januari 2012 om 11:37 #17966628Niet zomaar zelf aan beginnen.. Als je het nog nooit gedaan hebt ist gewoon k*t werk.
26 januari 2012 om 11:53 #17966629als je hulp moet hebben laat maar weten. gr’s
26 januari 2012 om 12:56 #17966630Blok is geen vrijloper, dus als je wat verkeerd doet, dan is het gelijk einde verhaal.
26 januari 2012 om 16:52 #17966631@Haasje17 wrote:
Riem vervangen is niet erg ingewikkeld.. En 1 tandje verkeerd zal die niet door stuk gaan enkel slecht lopen. Is ongeveer een half uurtje werk met juistje gereedschap. je heb 3 inbus of torx nodig voro los en vastzetten van de waterpomp. Een torx voor spanrol en torxdoppen voor de looprollen. Blok op bdp zetten blokeren van de nokkenassen en dan even riem eraf en nieuwe erop. Spanrol vastzetten op 8nm net vorobij het streepje klaar..
Enkel bij een vakgarage is het zo gaat de riem stuk breekt hij.. vergoeden zij het repareren van je blok anders is het je eigen pakkie an.
zoek jij werk?
ik ben namelijk op zoek naar n monteur die 16v riemen in n half uurtje kan,dan hou ik er nog wat aan over :p26 januari 2012 om 17:13 #17966632@Haasje17 wrote:
Riem vervangen is niet erg ingewikkeld.. En 1 tandje verkeerd zal die niet door stuk gaan enkel slecht lopen. Is ongeveer een half uurtje werk met juistje gereedschap. je heb 3 inbus of torx nodig voro los en vastzetten van de waterpomp. Een torx voor spanrol en torxdoppen voor de looprollen. Blok op bdp zetten blokeren van de nokkenassen en dan even riem eraf en nieuwe erop. Spanrol vastzetten op 8nm net vorobij het streepje klaar..
Enkel bij een vakgarage is het zo gaat de riem stuk breekt hij.. vergoeden zij het repareren van je blok anders is het je eigen pakkie an.
En hoe lang denk jij dat een garage garantie geeft op de dis vervanging?
ik denk niet lang eerlijk gezegt ;)26 januari 2012 om 18:18 #17966633Zoals haasje al zegt, het is niet bijster spannend, en er zit redelijk wat speling tussen je kleppen en zuiger hoor. Wij hebben ook een keer een foutje gemaakt, dat de uitlaatnokkenas 3 tanden te vroeg stond. Blok liep gewoon goed. Had alleen wat weinig compressie!
Als je het voor de eerste keer doet is het spannend werk, maar met een uurtje hebben wij hem ook wel klaar! gewoon koppie erbij houden.Maar voor iemand die het het voor het eerst moet doen, zonder enige informatie en goede gereedschap is het NOT DONE! Dat gaat je een grote kans van mislukking opleveren!
Greetz,
27 januari 2012 om 20:14 #17966634@waltwalt500 wrote:
@Haasje17 wrote:
Riem vervangen is niet erg ingewikkeld.. En 1 tandje verkeerd zal die niet door stuk gaan enkel slecht lopen. Is ongeveer een half uurtje werk met juistje gereedschap. je heb 3 inbus of torx nodig voro los en vastzetten van de waterpomp. Een torx voor spanrol en torxdoppen voor de looprollen. Blok op bdp zetten blokeren van de nokkenassen en dan even riem eraf en nieuwe erop. Spanrol vastzetten op 8nm net vorobij het streepje klaar..
Enkel bij een vakgarage is het zo gaat de riem stuk breekt hij.. vergoeden zij het repareren van je blok anders is het je eigen pakkie an.
En hoe lang denk jij dat een garage garantie geeft op de dis vervanging?
ik denk niet lang eerlijk gezegt ;)Ik heb toch wel een paar keer meegemaakt bij het loslopen van de distri binnen termijn (een 40.000km op 60.000 als termijn), dat de schade gewoon gerepareerd is door een betreffende garage…
Willem
27 januari 2012 om 20:26 #17966635Klopt alleen distributie riem en pomp alleen zou ik niet vervangen.
Je moet altijd de riem,spanrol,en geleiderollen plus waterpomp vernieuwen.
Kunt niet het risico lopen door iets niet te vervangen dat ie stuk loopt.
want dan heb je kleppen krom en wie weet nog meer en dan moet de kop eraf en kop revisie doen.
En dan heb je kans dat ie olie kan gaan gebruiken etc.
En binnen half uurtje zul je niet halen neem maar aan van mij.27 januari 2012 om 20:31 #17966636Ik doe er liever een half uur langer over als een ander, dan dat het ergens een keer fout gaat…
Willem
27 januari 2012 om 20:37 #17966637klopt beter zekere voor onzekere en zeggen kan het in half uurtje :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.