corsa b eco tec??

Forumindex Forums Modellen Corsa corsa b eco tec??

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249978
    John Opeltje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 October 2011

      hallo

      die nieuwere corsa b type met eco tec zijn dat een beetje goede motoren?
      wil meschien zo iets aan schaffen,
      maar zie hier op het forum best vaak van lmm kapot en snel olie verbruik enzo??
      of zijn de oude corsa b blokken toch beter??

      Mvg John,

      #18041000
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Denk dat je beter de oude niet-ecotec blokjes kan hebben.

        #18041001
        tamiya
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 October 2011

          Welk type ecotec blok wil je? De volgende ecotec blokken zijn geleverd in de Corsa B:

          X10XE 1.0 12V 973 cm³ 3-in-lijn 55 pk 1997 – 2000
          X12XE 1.2 16V 1.196 cm³ 4-in-lijn 65 pk 1998 – 2000
          X14XE 1.4 16V 1.389 cm³ 4-in-lijn 90 pk 1994 – 2000
          X16XE 1.6 16V 1.598 cm³ 4-in-lijn 106 pk 1994 – 2000
          C16XE 1.6 16V 1.598 cm³ 4-in-lijn 109 pk 1993 – 1994

          Over de verschillende motorblokken is genoeg informatie te vinden via de zoekfunctie. Olielekkage, dat is afhankelijk hoe de vorige eigenaar de auto heeft behandeld(onderhoud, rijstijl etc).

          Heb zelf een X12XE, ben ik zelf erg te spreken over. Het klopt dat de luchtmassameter wel eens defect wil gaan, maar als dat alles is wat je weerhoud ;)

          #18041002
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Wat voor Ecotec hebben we het over?
            1 liter en 1,2 liter of 1,4 en 1,6 liter?

            1,0 en 1,2 zijn in de regel behoorlijk bulletproof. Ze zijn ook voorzien van een distributieketting ipv riem, dus die hoef je in princiepe nooit te vervangen.
            De 1,4 en 1,6 liters staan bekend om olie verbruik. Vaak zit dat in de zuigerveren en klepsteel rubbers, en dat is best kostbaar om te laten repareren.

            edit: Tamiya, de C16XE is geen Ecotec ;) Maar is wel praktisch gelijk aan de X16XE, maar dan zonder EGR klep en SAI.

            #18041003
            John Opeltje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 October 2011

              bedankt voor alle reactie’s
              ik zat te denken aan de 1.4 16v maar als ik het zo allemaal lees enzo dan zit ik te twijfelen dat ik dan de 1.2 16v pak,

              maar is de 1.2 16v een stuk pittiger als de 1.2 8v??
              ik weet wel dat ze 20 pk meer hebben maar is dat goed te merken??
              of is het zo van ja is wel merkbaar maar niet echt?

              want wil namelijk wel wat snellers want rij nou een 1.2 8v maar dat is echt slecht :thumbdown
              een 3 cilindertje is nog sneller :hmmz echt domste uitvinding ooit!!

              John

              #18041004
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dan zou ik kiezen voor een X14XE of X16XE (gsi)

                #18041005
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Idd, als je voor tempo gaat, is een X14XE of X16XE toch wel het blok om te nemen.
                  Helaas hebben ze zo hun issues, met name het oliezuipen. Niet dat dat dodelijk is voor het blok trouwens, maar sommige zuipen zo hard dat het een vermogen aan olie kost. (1 liter op 1000km soms)
                  Zoek er eentje met een lage kilometerstand, dan loop je het minste risico. Maar zet wel vast wat geld aan de kant voor een blok revisie.

                  Wat misschien nog een veel beter idee is, is kijken of je een 2 liter ombouw modelletje kan vinden.
                  De 2.0 8v (C20NE) zit 115PK in en 170nm, en is daarmee ongeveer de klasse van een X16XE.
                  Plus dat dat een nagenoeg onverwoestbaar blok is.
                  De 2.0 16v (C20XE) is ook leuk, maar kost meestal wat meer. Zit wel 150PK en 200nm in.

                  #18041006
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Oliezuipen issue komt veelal door niet goed warmrijden en toch planken.
                    Dus ook met lage km stand kan dat alsnog voorkomen. Eignelijk moet je gewoon 1ste eigenaar hebben bij voorkeur iemand die gewoon altijd heel rustig rijd. (opa oma modelletje)

                    #18041007
                    joop1970
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 September 2010

                      Daar kwam die van mij vandaan, helaas zijn daar de kleprubbertjes weer een beetje gaar van. Met starten af en toe een wolkje uit de uitlaat. Niks van carterdruk of iets dergelijks.

                      #18041008
                      BlackDevil
                        Lid sinds:
                        4 January 2009

                        De X14XE 16V is een top blok. Rij de mijne nu 13 jaar en nog steeds geen sprake van olieverbruik. Ga je goed met de motor om, dan heb je er lang plezier van. Het werd al gezegd: eerst goed warmrijden en dan pas het gas erop.

                        #18041009
                        John Opeltje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 October 2011

                          ja dat klopt ook idd lichter ook wel aan hoe je er mee omgaat!
                          ondanks dat mijn 1200tje sloom is heb ik er toch nog wel schik mee :thumbup
                          ma het duurt niet lang voordat er wat anders komt haha

                          John,

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.