Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B dynamo probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 april 2010 om 14:13 #17220276
Goedemiddag,
Na wat zoeken op het forum heb ik helaas nog niet echt een antwoord voor mijn probleem gevonden, vandaar dit verhaal:
Het volgende is aan de hand:
Na de koude winter wilde mijn Corsa B met 1.5 TD uit 1996 niet goed meer starten; probleem: Accu leeg. De oorzaak lag bij mijn radio die een week op stanby-stand had gestaan.
Vervolgens de accu opgeladen en weer kunnen rijden. Laadspanning van de accu was toen nog ongeveer 14 Volt. Wat volgens de werkplaatshandleiding voldoende moet zijn.Toen diende het volgende probleem zich aan: Wanneer de lichten aanstaan, wordt de dashboard-verlichting steeds minder fel, alsof er ergens iets veel stroom wegtrekt. Nog maar eens een keer de laadspanning gemeten bij 3000 tpm. Deze was tot mijn schrik nog maar 12,3 Volt. Ook is het zo dat de toerenteller bij stationair draaien geen toeren aangeeft en bij een klein beetje gas (+/- 250 toeren extra)
wel.Het lampje van de accu knippert NIET tijdens het rijden en het acculampje brandt constant bij het starten (Integenstelling tot wat in dit topic gezegd wordt; KLIK). Wel heb ik een keer gezien, toen ik door een plas water reed, dat hij wel kort knipperde, zeg 5 keer maximaal.
Is dit een probleem wat zit in de spanningsregelaar of is gewoon de hele dynamo kapot? Deze is 4 jaar geleden ook vervangen, toen knipperde het acculampje, samen met het handremlampje, wel.
Alvast bedankt voor de reacties!
Cees
21 april 2010 om 20:52 #17660133staat de riem strak genoeg??
anders dynamo kapot, of laadstroom relais kapot.
Willem
21 april 2010 om 23:33 #17660134Welkom in mijn wereld!
3 weken terug tijdens het rijden, begon opeens het lampje van de accu te branden samen met die van de handrem. Ik denk dat ding is kapot, dus verbruikers uit en rustig naar huis gereden. Multimeter erbij, blijkt de spanning juist veel te hoog te zijn als je toeren maakt, haalde 16+ volt.
Ik had nog een 2e dynamo liggen, die overgezet -> deed helemaal niks. Ik beide dynamo’s opengehaald, potentieel werkende onderdelen bij elkaar geraapt en 1 dynamo van gemaakt -> deed ook niks.
Op de sloop een gehaald, ingebouwd -> laadde maar 4 volt stationair, bij 5000 toeren kwam hij niet boven de 10 uit -> (&^%@#@#^%!!!!!!!
Terug naar de sloop, dynamo omgeruild voor een andere en weer ingebouwd –> dynamo laadt wel normaal (14,3 volt), maar het acculampje blijft ook branden.
Zelfbekrachtiging van de dynamo doet erg vreemd, en als je bij stationair draaien de kachelventilator en achterruitverwarming aanzet gaat de dynamo zo zwaar lopen dat je hoort dat de motor harder begint te werken om te kunnen blijven draaien.
Vermoedelijk dus weer een gare dynamo, heb weer een andere meegekregen op de sloop om te proberen. Ga ik morgen of overmorgen dus mee aan de gang. Om simpel van te worden..Maar zoals je al leest, is een kwaaltje van de dynamo’s die bij de isuzu diesels worden gebruikt in opels.
22 april 2010 om 13:21 #17660135Bedankt voor de reacties.
Net even de riem nagekeken, deze staat bij mijn weten strak genoeg: dwz ik kan de riem een klein beetje draaien in z’n lengte richting en bij gas geven loopt de poelie van de dynamo mooi mee. Ook piept hij niet, zoals ie vorig jaar, net voor de beurt wel deed.
Vervolgens, met een warme motor, nog een keer de spanning over de accupolen gemeten bij 3000 tpm. Daarbij gaf de multi-meter 13,9 volt aan. Stationair geeft ie 12,7 volt aan.
De toerenteller doet het nu gewoon normaal als ik aan het rijden ben. Alleen bij stationair draaien geeft ie (nog steeds) nul toeren aan.Laadstroom relais: Dit is toch het gele relais aan de rechterkant bij de passagierskant? Er zit ook nog een groene, die is, dacht ik, voor het voorgloei-circuit.
Hoe kom ik erachter of het relais kapot is? Gewoon een nieuwe erin en kijken wat de toerenteller doet? Of is er een methode om dit te meten.22 april 2010 om 18:40 #17660136niuewe dynamo’s zijn ook niet zo duur hoor!
heb net een nieuwe onder mijn astra gezet. weet je tenminste zeker dat hij goed is!22 april 2010 om 19:46 #17660137als je de oude inlevert krijg je hier ook wat voor terug ;), scheelt toch weer een beetje.
Teller wordt ook opgelost, deze krijgt gewoon te weinig stroom/spanning om te functioneren. Heb hetzelfde meegemaakt ;)
22 april 2010 om 20:25 #17660138een diesel krijgt het toerensignaal vanaf de dynamo
dus een gare dynamo is een rare toerenteller22 april 2010 om 20:27 #17660139Klopt, een nieuwe dynamo ben ik al tegengekomen voor rond de 130 euro. Op de sloop zijn ze waarschijnlijk de helft????
Probleem met een nieuwe, is het erin zetten van de dynamo. Mijn Corsa heeft namelijk stuurbekrachtiging en die pomp zit er recht boven, geloof ik. Ik weet niet hoe ik die het beste kan verwijderen. Is dat gewoon het ding los schroeven en de olie opvangen? Daarna dynamo vervangen, stuurbekrachtigingspomp terug en de olie er weer in?
23 april 2010 om 06:50 #17660140Zou ik niet doen, dan moet je namelijk ook ontluchten.
Kan er er anders niet van onderaf bij?23 april 2010 om 21:23 #17660141dynamo moet je van onderaf vervangen.
24 april 2010 om 08:10 #17660142als je slim bent draai je een balk van de ophanging los. op die manier kun je de dynamo er precies tussen door wrikken. is wel krap maar heb dit zelf al 2 keer gedaan. idd, isuzu dynamo’s zijn bagger maar kosten ook geen drol. vergeet niet om de bouten van de ophanging weer goed vast te zetten. desnoods met wat locktite.
24 april 2010 om 09:21 #17660143Bedankt voor de tips!
Zo meteen de Corsa eens even van onderen bekijken en zien of het mij gaat lukken.
De nieuwe dynamo: op de sloop halen of bij revisie bedrijf? En wat mag zo’n dynamo op de sloop kosten?
24 april 2010 om 17:15 #17660144Had te veel te doen vandaag dus net pas onder de Corsa kunnen kijken.
Ik ben tot de conclusie gekomen het wel moet lukken om hem er onderuit te krijgen met één grote MAAR:
Kan de vacuümpomp losgeschroefd worden van de dynamo zonder alle leidingen los te halen? Of moet dit dan ook weer ontlucht worden? Olie komt gewoon van de motor neem ik aan? Hier heb ik dus NUL ervaring mee.Kortom, kan de dynamo eronderuit door de drie schroeven van de vacuümpomp los te schroeven en dan de vacuümpomp te laten ‘hangen’?
24 juni 2011 om 19:24 #17660145heb zelf de corsa B 1.7 diesel. Dynamo inclusief vacuumpomt kost bij winparts 137 euro. Als ik het zo bekijk kan je de pomp er afhalen als de drie boutjes los zijn, maar weet niet of de pomp nog ergens vastgeklemd zit. Het mooie is dat de fabrikant van de nieuwe dynamo een briefje in de doos stop waarop staat dat je het laadstroomrelais moet testen om schade of storing te voorkomen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.