Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B C20Xe, zenuwachtig op de weg met hard/snel optrekken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2011 om 16:36 #17231331
Al een tijd zit ik met het probleem dat mn Corsa zo machtig zenuwachtig op de weg is, met hard optrekken.
Met het overschakelen naar een hogere versnelling (wat ik zeer flot doe om snel te zijn) trekt ie me best in het stuur.Als je dat niet gewend bent is dat niet fijn.
Ik heb de auto 2 keer opnieuw uitgelijnd, dat is prima verder. De wielen staan wat schuin voor het snellere bochtenwerk
Mijn onderstel:
Tectuning Schroefsetje (goedkope set)
Gsi onderstel dus dikke stabstang.
M-tech bussen overal
Stabalistatiebeugel onder de auto (op de bouten van de draagarmpjes)
Zelfbouw stang tussen de achterste schokdempers.
185/55-15 (wat binnenkort 195 50 word)De aandrijfassen zijn de std corsa gsi assen met nexia homokineten aan de binnenkant.
Is dit nou het fenomeen Torque steer?? Want dan zou een deelbare as met lager aan het blok toch beter zijn?
Ik ga binnenkort heel de auto aanpakken en daarbij wil ik ook dit “probleem” aanpakken.
Ik ga nieuwe topmounts monteren op de schokdempers voor,
achterop onder de achteras plaats ik een extra stabi.stang
En ik vet mn voorste m-tech bussen weer in, omdat ze met ver inveren iets kraken.
Ook komt er een stabalisatiestang boven op de schokdempers, deze moet ik zelf fabriceren want met die motorcarbjes past er niets wat er zo te koop is.Ik heb verder ook geen speling nergens op dus ik hoop dat ik met bovenstaande dingen het een stuk minder zal worden.
Maar dan nog, hebben meerdere mensen hier last van? is het weg met de deelbare aandrijfas?
Als dat zo is dan ga ik andere assen monteren.
19 januari 2011 om 16:48 #17801225ja dit heeft mn huidige corsa, net toevallig nog gevoeld toen de buurjongen met zn clio 182pk dacht sneller te zijn. Met de vorige paarse was het erger, had ook meer pk maar ook stuurbekrachtiging. Zonder stuurbekrachtiging heb je wel veel meer gevoel wat de auto psies doet.
19 januari 2011 om 17:00 #17801226Stuurbekrachtiging heb ik er ook op zitten, had ik niet vermeld.
Wat voor aandrijfassen heb jij op je corsa?
19 januari 2011 om 17:15 #17801227deze ombouw heb ik niet gedaan, maar vond ze erg dus dus denk corsa gsi assen met andere kineet erop…
19 januari 2011 om 17:19 #17801228Ik denk idd als je een gedeelde as erop zet, dat je al een stuk van dat nerveuze gedrag kwijt bent
19 januari 2011 om 17:34 #17801229Torque steer heb je denk ik snel door. dan trekt je stuur gigantisch na 1 kant als je veel gas geeft.
Koppel stuur is de invloed van de motorkoppel over de stuurinrichting voor een aantal front-wheel drive voertuigen. Bijvoorbeeld tijdens maximale acceleratie het stuur kan trekken naar een kant, die kan storend zijn voor de chauffeur. Dit veroorzaakt ofwel een sleepkracht gevoel in het stuurwiel, of anders de auto bocht van de beoogde pad. Als het koppel te sturen effect is direct gerelateerd aan het motorkoppel mogelijkheden, dit probleem wordt meer en meer duidelijk met een hoog vermogen motoren met een krachtig koppel in het lage toerental.
Koppel stuur kan worden verward met stuur terugslag .Stuur terugslag heeft betrekking op de scherpe en snelle bewegingen van auto’s stuur een wiel als de voorwielen geconfronteerd met een aanzienlijke obstructie of onvolkomenheid in de weg. Het bedrag van de terugslag is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk de hoek van de botsing met de obstructie of onvolmaaktheid, gezondheid en stijfheid van het voertuig dempers , en de snelheid van het voertuig, evenals de aard van de stuurinrichting wordt gebruikt en de mechanische voordeel .
Stuur terugslag kan worden verward met het koppel sturen .is letterlijk vertaald vant internet.
Torque steer is wel op te lossen met een sper-diff is aleen redlijk dure oplossing
19 januari 2011 om 17:42 #17801230Het is eigenlijk alle kanten op wat ie dan doet. Net of die heel licht wordt van voren en makkelijk zwabberen gaat.
Stuur moet je dan goed vast houden zeg maar anders kan het fout gaan.Wat heb ik allemaal nodig voor die Calibra deelbare as?
19 januari 2011 om 20:58 #17801231Je kan het proberen op te lossen met een deelbare as of een sper.
Alhoewel een veerpootbrug (voorzijde bovenkant) ook al helpt.Heb zelf de dikke assen van MTech met de 2.0 homo’s, Bilstein B16 schroefset, powerflex rubbers en GSi onderstel (logisch was al GSi standaard) en daarbij nog een Quaife sper erin.
Ding blijft bij volgas in zijn 1 en 2 flink trekken.
Dit zelfs met (semi) slicks eronder.Dit ga je ook nooit geheel oplossen, alleen verminderen. :hmmz
En ja een goede sper helpt zeker, omdat je dan het vermogen naar het wiel met grip stuurt en dus niet 1 band staat op te branden.
19 januari 2011 om 21:12 #17801232Een sperr is voor mij voorlopig nog niet te betalen :P Ik wacht ook op een speciale aanbieding wat dat betreft :P
De bovenste veerpootbrug ga ik binnenkort afmaken en dan kan ik nog eens bekijken wat ie dan doet
Mn topmounts op de schroefset mogen ook wel eens vervangen worden. 1 zie je mooi in het midden staan, de ander er wat uit. Dus 1 zoiezo slechter.
19 januari 2011 om 21:26 #17801233jij hebt m-tech bussen.. zijn dan geen pu bussen?
dat is leuk voor op straat, maar op het circuit (wat jij ook doet) kan je beter met nylon bussen rijden.
ik heb het probleem ook, bij mij komt dit volgens mij omdat ik met een zeer korte bak rij
3900 toeren in de 5 met 120 km per uur..
dus :
nylon bussen,
2 delige aandrijfas,
toplagers
sper,19 januari 2011 om 21:28 #17801234maar een gedeelde as kost je ook ff wat.
je zult een op maat gemaakte as moeten vinden.tot op heden ken ik er nog maar1 die ze voor de juiste prijs kan leveren.
:D19 januari 2011 om 21:31 #17801235Jah m-tech meuk, had ik ooit is van matthijs overgenomen.
Ze zijn hard, en heb daar verder ook nog niet echt problemen mee. Ze maken de boel lekker stug iig.
En heb er ook geen last van dat je de voorwielen makkelijk van voor naar achter drukt, wat je met originele rubbers wel hebt.Is een nylon bus dan zoveel harder als een pu bus?
Zal binnenkort eerst eens die toplagers en die veerpootbrug gaan doen. Goedkoopste klap zeg maar.
Deelbare aandrijfassen wil ik ook nog een keer maar dat zit er voorlopig niet in (niet nieuw iig)
Mischien heeft iemand een leuke aanbieding voor me?19 januari 2011 om 21:45 #17801236corsaboy kan je wel de speciale as voor de deelbare leveren ;)
enne, mijn corsa a met c20let trekt ook,maar dat is maar 1 kant op, zwabbert dus niet… en dat komt door t lengte verschil in assen
stabi stang boven
stabi stang onder ( tussen de draagarmen )
stabi stang tussen de trekstangen ( gsi )
mpech pu bussen rondom
weitec schroefset
quaife sper ( zonder wel meer last )en dat met 260pk en 420nm
gsi asjes met nexia kineten19 januari 2011 om 21:48 #17801237editje….
Heb een aandrijfas geregeld met lager en overig gedeelte.
Ga de buitenste as los slijpen en laten lassen op mn originele as.
Goedkoopste oplossing. Hoop dat het werkt:thumbup20 januari 2011 om 05:53 #17801238hoe staat de uitlijning? Hoeveel negatief camber heb je? en belangrijjker, hoe staat de caster? 0graden of zelfs negatieve caster is ook zeer nadelig voor rechtuitstabiliteit.
Dit is ook het probleem waar ik met mijn A’tjes tegen aan loop.20 januari 2011 om 06:25 #17801239[rquote=1846657&tid=140861&author=Fearless]editje….
Heb een aandrijfas geregeld met lager en overig gedeelte.
Ga de buitenste as los slijpen en laten lassen op mn originele as.
Goedkoopste oplossing. Hoop dat het werkt:thumbup[/rquote]de corsa as is vele malen dunner dan een 2.0 as.
begin nou niet te beunen. krijg je spijt van. doe het goed en anders niet.helemaal met je aandrijfassen…
20 januari 2011 om 08:27 #17801240[rquote=1846800&tid=140861&author=folkyc20xe]hoe staat de uitlijning? Hoeveel negatief camber heb je? en belangrijjker, hoe staat de caster? 0graden of zelfs negatieve caster is ook zeer nadelig voor rechtuitstabiliteit.
Dit is ook het probleem waar ik met mijn A’tjes tegen aan loop.[/rquote]CASTER controleren, folkert heeft mijn auto afgesteld, en ik ben er heel erg tevreden mee :thumbup
Het andere wat je inderdaad zou kunnen doen is de rubbers van de topmounts een schop geven.
Heb je de frontbalk verstevigd, zo niet controleer deze dan eens op scheuren.
Iets totaal anders, heb je de motorsteunen ook aangepakt ?
20 januari 2011 om 10:26 #17801241Motorsteunen is ook nog een goed plan inderdaad Freek :)
Hielp bij mij ook alweer een boel.
En Freddy Cane heeft nog voor weinig setjes verstevingsplaten voor de frontbalk te koop :P
Bij het plaatsen van mijn schroefset heb ik ook alles vervangen incl. lagers etc., maar echt veel merk je daar niet van.
20 januari 2011 om 11:13 #17801242Kijk ook eens naar de hoek van je aandrijfassen. Als de auto erg ver;laagt is en dus heel erg laag staat dan heb je er meer last van als dat je as bijna recht staat.
Persoonlijk vind ik het niet prettig om met heel erg veel camber te rijden wordt de auto erg nerveus van en je hebt een veel hogere banden slijtage aan 1 kant (binnenkant). Zoveel meer grip in de bochten krijg je er niet door, hij tilt namalijk sneller je binnenste wiel op en daardoor begint die eerder te spinnen (lees je band op roken).
Zet ze maar eens tussen 0 en -1 graad dat is meer dan genoeg. Bij accelereren staan je wielen dan recht op het wegdek.
Dan nog een beetje toespoor zodat je wielen recht komen te staan bij het remmen. Dempers lekker stug afstellen en je auto stuurt een stuk beter.20 januari 2011 om 11:27 #17801243Pfff daar zeg je wat…..zal eens ff het vorige uitlijn rapportje er bij zoeken. Heb ze wel iets schuin staan maar heel veel is dat niet.
Ik heb een adres in de buurt die aandrijfassen doet. Heb daar een aandrijfas van een Dodge pickup liggen waar een nieuw kopje op moet voor de kruiskoppeling. normale assen heeft die vent ook wel eens gelast en gebalanceerd.
Maar weet nog niet precies hoe of wat ik zal doen verder met die aandrijfassen…
De auto is verder niet verstevigd met verstevigingsplaten, binnenkort gaat de bumper er af om een oliekoeler te plaatsen dus kan ik dat ook aanpakken.
Heb de motorrubbers volgegoten met dat pu hars. Dat was niet zo mooi gelukt. Het spul wou niet uitharden en bleef zachtrubberachtig.
Daar wil ik nu mee langs de landbouwmechanisatiebedrijf hier in wezep. Kijken wat hun daar in kunnen gieten. Heb op het werk nog een set rubbers liggen die ik daar voor gebruiken kan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.