Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa b C14se houd in en stotterd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2014 om 09:07 #17268298
Goedendag,
Sinds een jaar rijd ik een Corsa b C14se uit 97′. En dat met veel plezier.
Maar als sinds dat ik heb kocht liep hij niet helemaal lekker. Als je hem startte liep hij eerst een tijdje met 1200 toeren, en als je een stootje gas gaf bleef hij een tijdje veel toeren maken voordat hij laaaaangzaam weer terugzakte naar stationair. Nadat de accu een keer los was geweest (ECU reset?) was dat probleem verholpen. De vraag is alleen voor hoe lang.
Maar het probleem van inhouden en stotteren is er nog steeds. Als ik rustig accelereer merk ik dat hij slecht reageert op de input van mijn gaspedaal. Dit is te verhelpen door kortstondig meet gas te geven. Daarna is het inhouden voorbij. Maar rijd ik nu rustig op een 80 weg met 2000-2500 toeren dan hikt hij contstant. Zomaar kleine schokjes, en dat zonder enige regelmaat. Trap ik m nou eens flink op zn staart en jaag ik m boven de 3000 toeren, dan is er van dit alles niks aan de hand.Wat kan het zijn?
Bougies zijn prima..
Bougie kabels? enigszins oud volgens mij
Brandstof kwestie? Filter? Pomp? (Moet je die pomp horen bij inschakelen van het contact?)
Valse lucht ergens?Alle hulp is welkom! Het begint langzamerhand vrij irritant te worden namelijk..
Bij voorbaat dank!
Lourens
27 september 2014 om 10:17 #18254925Bougiekabels kun je eens doormeten als je een multimeter hebt. Inwendige weerstand van de kabels moet tussen de 3 en 20 kilo-Ohm liggen. Er kan ook sprake zijn van een verstopt benzinefilter door achterstallig onderhoud.
27 september 2014 om 11:41 #18254926Bougiekabels zal ik zometeen eens doormeten. Achterstallig onderhoud zal denk ik meevallen. Als ik de vorige eigenaar mag geloven was dat nog niet lang voordat ik m kocht gebeurd. Dus zeg een goed jaar geleden.
Ik zat zelf nog te denken om gasklep, inlaatspruitstuk en alles daar omheen eens grondig te reinigen
27 september 2014 om 15:07 #18254927Bougiekabels doorgemeten. Waardes varieerden per kabel tussen de 2,6 en 5,5 kilo-Ohm. Gasklep zag er schoon uit (beetje bruinige aanslag her en der, wat is dat?) Verder heb ik nog niet gekeken. Zometeen een ritje maken en als het dan nog niet verholpen is, wat vrij waarschijnlijk is, dan volgende week verder zoeken
27 september 2014 om 21:19 #18254928Hoe zit het met de brandstofpomp? Hoor je die normaal gesproken als je het contact aanzet? Ik begin te neigen naar een brandstofprobleem….
29 september 2014 om 07:16 #18254929Brandstofpomp zoemt bij inschakelen contact. Dit hoor je bijna niet. Het beste even achterbank neerklappen, bekleding terugklappen en zwart plastic deksel bij de pomp eraf nemen. Dan kun je het wel horen. Of even meten of er wel 12V bij de pomp komt.
29 september 2014 om 07:29 #18254930Okee bedankt!
Bank had ik al eens weg geklapt om te luisteren maar toen niks gehoord. Zal ook het zwarte deksel eens weghalen.
Ook wil ik toch zn brandstoffilter eens nakijken. Waar zit dat ongeveer?
Bvd!!29 september 2014 om 08:30 #18254931AnoniemLid sinds:
1 January 1970@corsalou wrote:
Okee bedankt!
Bank had ik al eens weg geklapt om te luisteren maar toen niks gehoord. Zal ook het zwarte deksel eens weghalen.
Ook wil ik toch zn brandstoffilter eens nakijken. Waar zit dat ongeveer?
Bvd!!Brandstof filter zit net voor het rechtsachterwiel gesitueerd. Effe onder de auto kijken en je ziet er zo’n “blikvormig” ding hangen, dat is ‘t em ;)
29 september 2014 om 08:55 #18254932Aha! Die moet wel te vinden zijn! Dank voor de reactie!
29 september 2014 om 13:37 #18254933Gevonden en zojuist vervangen..
29 september 2014 om 13:43 #18254934Stottert nog steeds of is het beter nu?
29 september 2014 om 15:24 #18254935Heb net een stuk gereden. Het is wel verbeterd maar nog niet helemaal weg. Het oude filter was van GM en daar kwam zo veel troep uit toen ik m leeg liet lopen dat ik bijna denk dat dat nog t filter is wat er vanaf de fabriek op zit.:o
Morgen nog eens naar de pomp kijken.
29 september 2014 om 16:18 #18254936Benzinefilter wordt vaak vergeten. Dient elke 2 jaar te worden vervangen.
29 september 2014 om 16:52 #18254937Ja dat blijkt.. te zien aan de substantie die er uit kwam was het geen overbodige vervanging in ieder geval..
30 september 2014 om 12:41 #18254938Zojuist achterbank en bekleding weggeklapt, en geluisterd of ik de pomp kon horen, hoorde niks. Stekker er af getrokken en multimeter er op; hij krijgt gewoon spanning. Starten met de stekker er af doettie niet dus dat betekend dat de pomp wel “iets” doet. Kan het zijn dat zo’n pomp maar half werkt? Hoe kom je daar achter? En zit er aan die pomp ook nog een filter o.i.d.? En zo ja, hoe krijg ik die pomp eruit? Want ik zie zo 1,2,3 niet hoe dat nou zit ;) bvd!!
30 september 2014 om 13:51 #18254939Kan zijn dat de pomp door slijtage een verminderd toevoervermogen heeft of dat het filter onderaan de pomp verstopt zit. Pomp kun je helemaal uitbouwen en dan zie je dat het filter er aan de onderkant op zit geklikt.
Om de pomp uit te bouwen:
– metalen vergrendelingsring op het pompdeksel verwijderen;
– deksel afnemen.De pomp zit vastgeklikt in zijn behuizing. Aan de bovenkant zie je 3 plastic ringetjes uitsteken. Door deze alle 3 tegelijk samen te drukken naar het midden ontgrendel je de pomp en kun je hem naar boven toe eruit trekken.
De pomp maakt normaliter een licht zoemend geluid. Kan zijn dat er toch iets mis mee is en bij een bepaald toerental te weinig benzine wordt aangevoerd met hikken tot gevolg.
30 september 2014 om 13:55 #18254940Dank voor de snelle reactie!
Heb zojuist het deksel er afgehaald en nogmaals geluisterd, zelfs toen hoorde ik niks.
Filter en pomp eruit halen is de volgende stap maar dat is voor de volgende keer aangezien ik de auto nu weer nodig heb, en mijn tank bijna vol zit. Tis denk ik verstandig eerst de tank bijna leeg te rijden ;)
17 november 2014 om 20:51 #18254941Probleem verholpen! Naar de opel testdag geweest en het resultaat was een lekke pakking tussen inlaatspruitstuk en blok. Deze afgelopen weekeinde vervangen en hij loopt weer als n zonnetje! Hij loopt weer netjes op 4 cilinders en de hikjes zijn er ook uit. De pakking die er uit kwam was dusdanig hard dat hij meteen brak als hij iets verbogen werd.. deze is er dus ook niet in 1 stuk uitgekomen.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Lourens
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.