Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B – Automatische transmissie olie verversen
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 december 2018om 17:18 door Malina.
-
AuteurBerichten
-
29 maart 2017 om 00:04 #18341300
Over het verversen van de automatische transmissie olie lees ik positieve ervaringen.
Hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?
Flushen schijnt beter te zijn dan slechts de olie te verversen, dit is lastig tot niet zelf te doen zonder speciale apparatuur toch?30 maart 2017 om 14:12 #18341364Heeft iemand al een keer het filter vervangen?
Nummer 15 in de bijgevoegde afbeelding met de volgende artikelnummers: Opel 703478 / GM 90444592.Moet voor het vervangen van het filter de transmissie eruit of kan het filter worden vervangen door slechts de auto op een brug te zetten?
4 april 2017 om 11:43 #18341568Bij het flushen vervangen ze alle olie en het filter (als het goed is).
Je kan ook gewoon de olie eruit laten lopen en dan weer afvullen met verse olie.
Dat laatste hebben CarloAstra en WimV6 voor mijn Astra F 1997 automaat gedaan.Versie ATF is altijd goed voor een bak, ook al zegt Opel dat het nooit vervangen moet worden.
4 april 2017 om 14:26 #18341583Ik heb van de week de olie bekeken en deze is niet meer mooi rood.
Nog niet zwart maar wel dus bruin.
Dus ik wil zeker de olie verversen.Het leeg laten lopen zal mij wel lukken.
Gewoon de olie plug nummer 7 losdraaien?En dan na het leeg laten lopen weer terug schroeven met een nieuwe ring (8)?
Vullen gewoon via de peilstok tube?
Maar is het filter zelf ook redelijk te vervangen of is dat onbegonnen werk?5 april 2017 om 11:31 #18341646Is er trouwens ook een ‘level plug’ ik kon deze namelijk niet vinden.
5 april 2017 om 15:18 #18341664Meten doe je met de peilstok die op je bak zit, tenminste bij mijn Astra en Vectra, met draaiende motor.
De peilstok heeft 2 zijden, een warme en koude olie kant, afhankelijk hoe warm de olie op dat moment is moet je de juiste zijde nemen.5 april 2017 om 17:32 #18341669[quote quote=18341664]Meten doe je met de peilstok die op je bak zit, tenminste bij mijn Astra en Vectra, met draaiende motor.
De peilstok heeft 2 zijden, een warme en koude olie kant, afhankelijk hoe warm de olie op dat moment is moet je de juiste zijde nemen.[/quote]
Dat is inderdaad de manier van meten. Met als toevoeging dat de auto horizontaal staat.
6 april 2017 om 12:10 #18341698Heb begrepen dat de auto horizontaal dient te staan.
Olie aftappen.
Plug terug draaien met nieuwe ring.
Bijvullen met dezelfde hoeveelheid olie als is afgetapt.
Daarna auto starten, rem ingedrukt houden en plus minus 3 seconden in elke transmissie stand zetten en daarna weer in P zetten.
Dan de auto 3 minuten stationair laten draaien.
Vervolgens de temperatuur van de olie meten (bijvoorbeeld met tech).
Uitlezen temperatuur olie, dient tussen de 85 en 95 oC te zijn.
Indien er een olie controle bout is dan deze opdraaien (heeft deze AF13 niet zover ik kan zien).
Indien er olie uitstroomt laten stromen, als het gaat druppelen dicht draaien.
Anders waarde aflezen van de peilstok en eventueel bijvullen.Het filter vervangen is onbegonnen werk zoals ik kan zien, daarvoor moet de hele transmissie eruit worden gehaald.
6 april 2017 om 13:11 #18341700Klinkt als een goede procedure :)
6 april 2017 om 15:51 #18341704Liefst met bedrijfswarme transmissie
6 april 2017 om 18:24 #18341709[quote quote=18341704]Liefst met bedrijfswarme transmissie
[/quote]
Bedankt, die was ik vergeten erbij te zetten.
Olie aftappen met bedrijfswarme transmissie ;)6 juni 2017 om 13:13 #18344279Ik wil deze week eindelijk de olie verversen.
Maar ik heb begrepen dat een deel achterblijft.
Is er een mogelijkheid om dat eruit te halen met een pompje bijvoorbeeld?
Of hebben jullie andere tips?7 juni 2017 om 00:54 #18344313Toevoeging op hierboven: de transmissie olie in de koppelomvormer, hoe kan ik die er ook uit halen?
7 juni 2017 om 11:33 #18344321Ja dat kan, dan moet je de bak uitbouwen en de koppelomvormer leeg laten lopen.
7 juni 2017 om 11:42 #18344322[quote quote=18344321]Ja dat kan, dan moet je de bak uitbouwen en de koppelomvormer leeg laten lopen.
[/quote]
Excuses voor mijn onduidelijkheid.
Of het zonder uitbouwen kan bijvoorbeeld met een pompje ? ;)7 juni 2017 om 18:51 #18344343Wat is de zwarte cap met nummer GM 90 375 851?
Er staat in de documentatie dat het de cap van de transmissie case is, maar wat is dat?
De schroef met inbus 10 mm is toch de drain plug?9 juni 2017 om 21:22 #18344439Iemand een idee?
11 juni 2017 om 16:57 #18344512De zwarte cap heb ik zojuist losgemaakt.
Het is in ieder geval niet de drain plug ;)16 juni 2017 om 11:46 #18344709Maakt het volgens jullie uit of je de originele GM olie gebruikt of is een andere olie met dezelfde specificaties afdoende?
23 juni 2017 om 13:37 #18345025Volgens mij gaat er ATF Dexron2 in.
26 juni 2017 om 10:59 #18345116[quote quote=18345025]Volgens mij gaat er ATF Dexron2 in.
[/quote]
Gaat er inderdaad in :)
Heb de olie binnen en volgende week zal de automaat gespoeld worden.
Voor het spoelproces is er bij 5 liter inhoud 2 liter extra nodig.27 juni 2017 om 14:43 #18345161Voor het kompleet spoelen van een automaten bak heb je mogelijk wel meer olie nodig. Dit afhankelijk van de vervuiling in de bak.
27 juni 2017 om 19:46 #18345178Ja, dat is mij ook medegedeeld.
Twee liter in deze situatie.
Heb voor de zekerheid nog een extra liter voorhanden.6 juli 2017 om 11:11 #1834554330 november 2018 om 21:23 #18362110Goedenavond Marcin,
Heb jij misschien de maat van de afdichtring voor mij,heb overal gezocht maar vind het niet en ik wil ook mijn automaat olie verversen.
Alvast bedankt voor jou hulp.
Met vriendelijke groet,
Albert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.