Corsa B 1997 Motorstoring

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1997 Motorstoring

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    gtcz19dth
    Deelnemer

He allemaal,

Mijn naam is Maurice ik ben 19 jaar en woon in Tiel.

Ben sinds kort in het bezit van mijn eerste auto een Corsa B 1.4 16v Sport (X14XE) .

ik heb tot nu toe 3000 km probleemloos in mijn corsa rond gereden

nu heb ik sinds vorige week een versterker + subwoofer ingebouwd
      en nu merkte ik tijdens het afstellen van de versterker met draaiende motor dat de motortempratuur snel oploopt tot 100110 graden
      ook hoor ik de ventilator voor heel kort inschakelen en die schakelt dan weer een paar minuten uit

tijdens het stationair draaien gaat mijn motorstoringslampje ook branden en merk ik wel op dat de motor onregelmatig stationair loopt hij komt soms boven de 1200 toeren en zakt dan vervolgens weer naar 900 toeren

als ik vervolgens de motor uitzet en weer start om verder te rijden zakt de tempratuur weer naar de 95 graden en blijft het motorstoringslampje uit en na een paar minuten verschijnt het motorstoringslampje weer

verder merk ik niet echt dat de motor inhoudt ofzo

nu wou ik kijken of ik de storing kan uitlezen doormiddel van de paperclip methode viewtopic.php?f=133&t=159056

alleen nu kwam ik erachter dat mijn zekeringkast anders is ik heb zegmaar geen contactpuntje in de geel omcirkelde circkel

iemand enig idee of ik deze auto zelf kan uitlezen of moet ik dit laten doen .
      gr maurice

BlackDevil

X14XE kun je zelf uitlezen door pin 5 en 6 te verbinden met een paperclip. Volgens mij is je stappenmotor vervuild.

gtcz19dth
        Deelnemer

hee bedankt voor je reactie wat is pin 5 en welke is pin 6 ik vind alleen fotos’s van a / b et cetera

BlackDevil

De diagnosestekker van de X14XE heeft meer contactpins dan de stekker op de foto in je link. Pin 5 en 6 zitten in de eerste rij van de stekker, van onderen geteld.

gtcz19dth
            Deelnemer

ik heb het net even geprobeerd hij knippert eerst 10 keer vervolgens knippert hij 5 keer

daarna weer 10 keer daarna weer 5 keer

wat houdt dit in ?

gr maurice

gtcz19dth
              Deelnemer

ik heb er even een video van gemaakt ik hoop dat iemand even wilt kijken .

http://www.youtube.com/watch?v=02Z94yBWr08″ onclick=”window.open(this.href);return false;

gr maurice

Klopper

Stappenmotor vervuild of defect. Deze even schoonmaken en je kan weer door :)
                  Code is P0505 ;)

gtcz19dth
                  Deelnemer

kan ik wel gewoon blijven rijden zonder dat ik schade aan de motor aanricht

en is deze klus makkelijk zelf te doen ? ik heb even op het forum gezocht maar kon zo 123 ook geen howto of dergelijke vinden

zoals ik al zei het is m’n eerste auto en heb er zelf niet echt veel verstand van.

en iets van forte een engine cleaner of iets dergelijks kan dit het probleem ook verhelpen ?

De Auto rookt naar mijn idee ook aardig en verbruikt trouwens Ook Aardig wat Benzine vanaf dat ik de auto heb (oktober 2012 )
                    ik Rij gemiddeld 350/400 KM op een volle tank
                    met een redelijk normale rijstijl
                    af en toe een keertje doorhalen maar regelmatig rij ik ook gewoon 100/110 op de snelweg

en als ik sochtends weg rij dan draait hij stationair ook een hoop toeren het lijkt net alsof het gas blijft hangen de auto rijdt als het ware vanzelf de eerste 1.5 km

hebben jullie hier ook een verklaring voor ?

of heeft dit allemaal met hetzelfde probleem te maken ?

EdGSI

Dat verbruik heeft niet veel met de stappenmotor te maken.

De rest wel.

Stappenmotor zit op de gasklep.

Heb je een mantzel powerbox erop? (Dan kom je gemakkelijk bij de gasklep) Anders is het best een kut klusje :D

BlackDevil

Stappenmotor vermoedde ik al. Is wel even een werkje om erbij te komen.

Verbruik is inderdaad hoog, maar ligt in de winter sowieso altijd iets hoger. In de zomer rij ik met mijn Sport ca. 600 km op 1 tank als ik normaal rij.

@mauricee93 wrote:

en als ik sochtends weg rij dan draait hij stationair ook een hoop toeren het lijkt net alsof het gas blijft hangen de auto rijdt als het ware vanzelf de eerste 1.5 km

hebben jullie hier ook een verklaring voor ?

De eerste ca. 2 minuten na (koude) start loopt de motor in verhoogd toerental doordat de secundaire luchtpomp extra lucht inblaast om de lambda/katalysator snel op temperatuur te krijgen. Dit is normaal.

Is jouw Corsa een automaat? Die ‘kruipen’ bij koude start nogal en lijken dan volledig uit zichzelf te rijden. Dit effect wordt nog eens versterkt doordat de extra lucht wordt ingeblazen.

gtcz19dth
                        Deelnemer

mijn motor is helemaal origineel

en hij heeft gewoon een handbak

ik kom net terug van de garage hun hebben hem uitgelezen
                          en zijden stationiar regelaar

de reparatie kosten liggen rond de €150

opzich valt dit nog mee maar het is toch weer een tegenvaller.

Klopper

Heb je hem daar nu ook achter gelaten? Of mocht hij weer mee naar huis?

joop1970
                            Deelnemer

De eerste ca. 2 minuten na (koude) start loopt de motor in verhoogd toerental doordat de secundaire luchtpomp extra lucht inblaast om de lambda/katalysator snel op temperatuur te krijgen.

Ook zonder de pomp heeft hij een verhoogd toerental. ;)

Ik weet neit hoe handig je zelf bent maar het is niet meer dan een kwestie van schoonmaken. 150 euro zal voornamelijk in de arbeid zitten, een nieuwe stappenmotor is haast nooit nodig.
                              Vraag anders eens rond op het forum (ik weet niet waar je woont?) of iemand je erbij kunt helpen, scheelt allicht weer wat.

gtcz19dth
                              Deelnemer

ik heb de auto weer mee naar huis genomen

ik heb verder nog nooit aan een auto gesleuteld dus zal m’n god niet weten wat er moet gebeuren
                                ik woon in Tiel

inmiddels heb ik al een aanbod gehad om eventueel langs te komen ! iedereen alvast bedankt voor zijn hulp

(Klopper ik heb je privebericht beantwoord.)

gtcz19dth
                                Deelnemer

diezelfde middag afgelopen zaterdag kon ik nog terecht bij klopper :thumb

na het een en ander bekeken te hebben wist klopper al waar hij wezen moest en stond ik er aandachtig bij te kijken ;)
                                  na het een ander uit de weg te halen kwam hij bij het gaskleppenhuis uit en daar bleek de rubberen slang van het gaskleppenhuis dicht gemaakt te zijn met een of andere kit :???: bedankt garage…. dat hebben we toen maar even voor lief genomen en zijn toen vervolgens verder gegaan om de stappenmotor schoon te maken hij zag er niet eens zo vuil uit.

toen kwam alles langzaam aan weer op zijn plek en merkte we tot mijn verbazing dat er bijna geen koelvloestof meer in het reservoir zat
                                  dus besloten we wat koelvloeistof bij te vullen en tot onze verbazing zeek alle koelvloeistof onder de auto door .

en vervolgens bleek de auto ook nog eens niet te willen starten toen hebben we de kabels nog een keer nagekeken dit zat allemaal goed
                                  dus zijn we maar gaan kijken of de auto nog wel vonkte en toen kwamen we er achter dat de bougies dreven in de olie :???:
                                  vervolgens na wat friemelen hoorde klopper ineens een klik en wist mij meteen te vertellen dat die klik van de bobine afkwam
                                  en gelukkig starte de auto daarna weer vervolgens heb ik op marktplaats een koelvloeistof tankje gevonden wat we gelukkig nog even gauw konden ophalen in de buurt dus de koelvloeistof lekkage is gelukkig weer opgelost
                                  uiteindelijk zijn we hier de hele middag/ deel van de avond mee bezig geweest
                                  en bij thuis komst bleek het resultaat ook nog eens een flinke tegenvaller
                                  ik stond weer even stil en het motorstoringslampje ging weer aan hoor…
                                  en hij begon weer 1500 toeren stationair te lopen
                                  dus dat was nogal zuur
                                  we hebben vervolgens besloten
                                  om binnenkort eerst de rubberen slang te gaan vervangen
                                  mischien dat het probleem zich veroorzaakt door valse lucht.

En verder gaat klopper me nog helpen met het vervangen van de pakking om de olie lekkage te verhelpen en we gaan meteen nieuwe boegies plaatsen

kortom klopper hartstikke bedankt!! ookal is het probleem nog niet verholpen
                                  anders had ik nu zoiezo al diep in mijn buidel mogen tasten kwa uurloon en materiaal en de garage had natuurlijk meteen een nieuwe stappenmotor besteld en nog wat uurtjes opgeschreven..

Klopper

Sodejuu, wat heb ik een rauwe klauw daar op de foto :P
                                    Temperatuurprobleem was nu in ieder geval duidelijk…

gtcz19dth
                                    Deelnemer

afgelopen zaterdag weer bezig geweest met klopper
                                      met deze keer een beter resultaat ;)

we hebben eerst de kleppendekselpakking vervangen en nieuwe bougies geplaatst vervolgens
                                      de gasklep slang vervangen wat ook de oorzaak was van de motorstoring
                                      de slang was aan meerdere kanten gescheurd en de garage vond het blijkbaar niet nodig om hem te vervangen kitten kan ook :wtf

het motortje loopt nu een stuk beter draait netjes stationair en de motortempratuur stijgt ook niet meer zo als voorheen de koelfan slaat netjes aan en laat de motor weer netjes zakken

ik hoop ook dat het verbruik wat zakt de auto verbruikte op de vorige tank gemiddeld 1:9 :???:
                                      ik zal hier binnenkort op terug komen .

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.