Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1993 verwarmingsproblemen na bijvullen koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2011 om 15:17 #17241089
Goedemiddag,
Ik zit met een klein probleem, ik heb van alles gedaan alleen wat in deze topic staat:
Koelvloeistof Corsa B 1995
Waarom vorige week kwam mijn vrouw thuis met een zeer koude handen en melde mij dat de kachel het niet deed.
Daarop heb ik het een en ander bekeken, het bleek dat de Koelvloeistof een zeer laag nivo had berijkt (de voorraad was leeg) en ben naar de shell chop (het is zondag) gegaan en heb een standaard fles (rodekoelvloeistof) gekocht deze ging er volledig in…Heb de tips opgevolgd om alles te ontluchten, zo als in de andere topic staat vermeld.
Maar nu wordt de kachel nog steeds niet warm… wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik doen om dit op te lossen?Sorry, maar ben helemaal nieuw op dit forum.
Groet,
Bernard4 september 2011 om 17:23 #17914989Ik zou eerst eens nagaan of er ergens een lek is. Dat je koelvloeistofreservoir zo goed als leeg is, is alvast geen goed teken. Als bij volledige koelvloeistofvoorraad de verwarming toch nog koud blijft, dan is mogelijk je thermostaat kapot en geblokkeerd in open toestand. De koelvloeistof wordt dan te vroeg gekoeld en verwarmt niet meer of te langzaam.
4 september 2011 om 17:50 #17914991Bedankt voor je antwoord, ik heb nu nog even een paar keer gekeken en kan geen (nog niet) een lek vinden….
het vloeistofnivo is nog steeds het zelfde als na het bij vullen, maar hoe kan ik de thermostaat controleren en waar is deze geplaatst? Kan ik deze ook zelf makkelijk vervangen…..Ik ben handig en heb een technische opleiding, alleen nog weinig aan auto’s gesleuteld en wil met deze auto ervaring op gaan doen!
4 september 2011 om 22:04 #17914992voel eens voorin waar je de voeten plaatst of het daar vochtig is, want dan is je kachel lek.
koelvloeistof kan ook als je een lekke koppakking hebt via de cilinders verbranden, of komt bij je olie terecht.
Zie je bij koude motor luchtbellen borrelen in je reservoir dan is je koppakking lek.5 september 2011 om 05:56 #17914993@angelg7 wrote:
– voel eens voorin waar je de voeten plaatst of het daar vochtig is, want dan is je kachel lek.
Gecontroleerd en het is droog bij het voeten einde zowel op de matten als onder de matten
– koelvloeistof kan ook als je een lekke koppakking hebt via de cilinders verbranden, of komt bij je olie terecht.
Olie stand van morgen gecontroleerd en deze is normaal
Zie je bij koude motor luchtbellen borrelen in je reservoir dan is je koppakking lek.
Heb ik vanmorgen gecontroleerd, geen borrelen in het reservoir heb ook even de dop eraf gehad om dat de controlerenHet vloeistofpeil is nog steeds hetzelfde als toen ik deze gisteren heb bij gevult.
Mijn vrouw gaat vanmorgen naar baby zwemmen en dan gaat zij alles even in de gaten houden, natuuurlijk neemt ze even een extra deken mee voor de kleine!
Heeft iemand nog andere tips?
Weten jullie ook waar de tempratuursensor is geplaatst en hoe ik deze kan controleren?5 september 2011 om 07:51 #17914994Corsa-B 1993 is een Corsa-B zonder airco, dus er zitten ook geen Klepjes tussen de kachelradiateur die kunnen blijven hangen.
Als deze niet warm word, word de motor niet warm of zit de kachelradiateur verstopt.
Ik zie in je onderschrift Corsa-B 1.1 Swing, maar die 1.1 motor moet nog uitgevonden worden, tis een 1.2 (C12NZ) motor.
Willem
5 september 2011 om 08:51 #17914995@wim-v6 wrote:
Corsa-B 1993 is een Corsa-B zonder airco, dus er zitten ook geen Klepjes tussen de kachelradiateur die kunnen blijven hangen.
Als deze niet warm word, word de motor niet warm of zit de kachelradiateur verstopt.
Ik zie in je onderschrift Corsa-B 1.1 Swing, maar die 1.1 motor moet nog uitgevonden worden, tis een 1.2 (C12NZ) motor.
Willem
Dankje wel Willem, het is inderdaad een 1.2… en zonder airco. :shock:
Maar mijn vrouw belde net dat de auto niet boven de 90 graden uit komt, gisteren had ik dat hij tussen de 90 en 100 stond en biede keren geen kachel…. wat is wijsheid?? Tevens blijft het kloefvloeistof op nivo!
Ze heeft nu z’n 65km gereden.Kan ik de kachelradiateur zelf schoonmaken en ligt het dan niet meer aan de temprateursensor?
5 september 2011 om 09:05 #17914996Controleer of de kachel radiateur niet verstopt zit, daar ga ik wel vanuit.
dat ie boven de 90 en zelfs richting de 100graden ging is omdat je niet reed waarschijnlijk…
als je rijdt heb je rijwind koeling en daalt de temperatuur..
dat heeft verder weinig met niet warm worden van de kachel; te maken.
willem
5 september 2011 om 09:45 #17914997Tja, nu komt mijn volgende vraag natuurlijk waar is deze geplaats?
en moet ik dan het hele koelvloeistofsysteem leeg maken of kan ik de slang losnemen en dan de vloeistof opvangen, en als ik dat zo lees op het forum: wel nieuwe bij vloeistof bijvullen en niet de oude hergebruiken.5 september 2011 om 11:39 #17914998Slang los en opvangen, slangen verdwijnen achter de motor het schutbord binnen.
Verstoppen van de kachelradiateur gebeurt vaak door het verzuimen (van veelal garages) van het vervangen van de koelvloeistof, waardoor de boelo dicht corrodeerd.
Spoelen wil wel helpen.
Willem
5 september 2011 om 18:44 #17914999Willem,
Super bedankt voor je adviezen, heb nog even een broer van en vriend gevraagd en die heeft het een en ander aangewezen waar alles zat.
IK kan bij hem morgen tegen een goede prijs vloeistof halen.. ( hij werkt bij een schade bedrijf)
Wij zagen ook gelijk dat elke klemmen vervangen moeten worden dat neem ik dan gelijk mee!
Ik laat het morgen avond wel weten hoe het is afgelopen…O ja, nog een vraag hoeveel liter gaat er in het hele vloeistofsysteem van de corsa?
Want ik ga het hele systeem leeg halen en dan weer vullen en ontluchten ed ed.6 september 2011 om 12:49 #17915000liter of 5 a 6 is voldoende..
Willem
6 september 2011 om 18:22 #17915001Yipie :-D :-D
Het is gelukt, alleen heb ik veel werk gehad om de slangklemmen los te krijgen deze waren zo verroest dat ik heel voorzichtig de klemmen over de slang heb moeten duwen. Daarna alles schoongemaakt en de tuinslag gepakt om de kachel door te spoelen. Wat een rotzooi kwam daar uit, heb net zolang door gespoeld dat er weer water uit kwam. Daarna alles weer gevuld en daarna laten draaien en gelijk voelde ik het in de corsa warm worden. Wel een erg mooi gevoel dat het gelukt is nu op naar het volgende want mijn handrem is bijna geen handrem meer!Willem erg bedankt voor jou adviezen.
6 september 2011 om 21:38 #17915002trommels los, en de boel controleren en eventueel vervangen…
Willem
7 september 2011 om 14:33 #17915003Goed dat je het zelf opgelost hebt! Scheelt zoveel geld… ;) En is altijd een goed gevoel.
Je kan die kabel vd handrem misschien nog wat stellen. Loopt vanuit je handrem via 1 kabel naar je achteras. Daar splitsen ze zich in 2 kabels naar beide wielen.
Ergens op je achteras bij die splitsing vindt je daar een lange bout die je kan stellen.
Misschien helpt dat nog. anders achter de trommel in de rem even de voeringen bekijken en eventueel iets opstellen naar buiten.7 september 2011 om 14:55 #17915004De trommels zijn vorig jaar al eens gecontroleerd en toen melde de garage dat de kabel vervangen zou moeten worden maar dat is iets wat later kon zij hij….. maar nu ga ik er zelf even naar kijken.
Bedank ieder geval voor jullie adviezen zal als het wat mooier weer even weer naar kijken, maar mijn vrouw is nog steeds erbij anders had ze vandaag 130km in de koud moeten rijden nu niet hahaha
27 november 2011 om 10:26 #17915006Het is mij gelukt om de handrem aan te passen, bedankt voor jullie tips!
Mare ja, ik blijf problemen houden met de warmte in de auto.
De kachel doet het prima als de temparatuur buiten boven de 8 graden is en als het onder de 8 graden is en de auto stil staat. Als de auto rijd is de tempratuur matig in de auto. Weet iemand wat het probleem kan zijn? De ventilator slaat wel aan maar de temparatuur van de auto blijft laag en dus niet naar de 90 graden. Wat moet ik doen?27 november 2011 om 10:36 #17915007Thermostaat controleren en zonodig vervangen. Deze zal waarschijnlijk in de open-stand geblokkeerd zijn, waardoor de motor al meteen na het wegrijden wordt gekoeld en de motor zijn bedrijfstemperatuur slechts heel langzaam bereikt.
27 november 2011 om 10:56 #17915008@BlackDevil wrote:
Thermostaat controleren en zonodig vervangen. Deze zal waarschijnlijk in de open-stand geblokkeerd zijn, waardoor de motor al meteen na het wegrijden wordt gekoeld en de motor zijn bedrijfstemperatuur slechts heel langzaam bereikt.
Deze is toch geplaatst in de radiator?
ene waar kan ik deze aanschaffen?27 november 2011 om 11:06 #17915009Nee, thermostaat zit niet in de radiateur. Bij de 1.2 moet volgens mij ook de distributieriem eraf om de thermostaat te vervangen. Thermostaat is verkrijgbaar bij de Opel-dealer of via http://www.duparts.nl.
27 november 2011 om 11:09 #17915010Ligt aan welke 1.2, bij de 8klepper zit ie inderdaad achter de dsitributie, en bij de 1.2 16V voor op het blok.
Willem
27 november 2011 om 11:25 #17915005Haha, is de 4e in een paar dagen tijd die ik zie met verstopte kachelradiateur :D
het is geen slecht idee om preventief je blok te spoelen voordat je er problemen mee krijgt
vaak kun je er van uit gaan dat als een auto de 10 jaar is gepasseert
er aardig wat bagger in het koelsysteem zit
die bagger is niet bevorderlijk voor de levensduur van oa de waterpomp en thermostaat
vaak als een sterk vervuilde motor goed is gespoeld
loept hij meteen rustiger en natuurlijk koelerGr. Mario
27 november 2011 om 12:00 #17915011Hé Mario,
Zoals je ziet is mijn probleem met de kachel wel opgelost, de voeistof is nog steeds prima van kleur.
Is het verstandig om nog een het hele systeem nog eeens door te spoelen of is het bijna wel zeker dat de thermo het heeft begeven?
O ja, ik heb pech heb een 8 klepper en als ik toch een thermo nodig heb kan het ook met een tweede hands of is het toch echt verstandig om een nieuwe te plaatsen.27 november 2011 om 12:07 #17915012Werking thermostaat kun je ook als volgt controleren: auto ca. 10 minuten stationair warm laten draaien en tijdens het warmdraaien regelmatig voelen aan de slang die van de thermostaat naar de radiateur loopt. Deze mag pas warm worden bij ca. 90 graden. Dan gaat normaliter de thermostaat open. Wordt de slang beduidend eerder warm, dan staat de thermostaat voortdurend open.
Ik zou geen 2e hands thermostaat kopen. Gaat ie vrij kort daarna weer kapot, dan heb je weer dezelfde klus.
27 november 2011 om 12:16 #17914990@BlackDevil wrote:
Werking thermostaat kun je ook als volgt controleren: auto ca. 10 minuten stationair warm laten draaien en tijdens het warmdraaien regelmatig voelen aan de slang die van de thermostaat naar de radiateur loopt. Deze mag pas warm worden bij ca. 90 graden. Dan gaat normaliter de thermostaat open. Wordt de slang beduidend eerder warm, dan staat de thermostaat voortdurend open.
Ik zou geen 2e hands thermostaat kopen. Gaat ie vrij kort daarna weer kapot, dan heb je weer dezelfde klus.
Nou dat haal ik niet eens, de moter word geen 90 graden… behalve na een tijd rijden en dan stil te staan. Stationair wordt deze erg moeilijk 90 graden en dan wordt de ventilator ook niet aangestuurd dus daardoor koelt de moter ook niet snel af.. Ik denk toch echt dat de thermo defect is….. ik wil dit allemaal wel zelf vervangen neem gelijk de distributieriem mee.
Maar ik haal er wel een vriend van mij bij, deze is automonteur!Mocht ik het fout hebben hoor ik dat graag.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.