Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.7d wordt heet op snelweg
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2013 om 08:46 #17259615
Goedendag,
Nieuw hier op het forum ondanks al jaren in het bezit van een probleemloze Corsa B 1.4 16v
Nu heeft mijn vriendin sinds een half jaar ook een Corsa B (1.7D) Deze heeft echter een probleem:Sinds dat het wat warmer werd, werd ook de motortemperatuur warmer, niks ernstigs, bleef onder de 100C, maar kwam voor het eerst aan t licht bij een (met volgeladen auto) trip in heuvelachtig gebied, waar de temperatuur boven de 100C uit wilde komen.
Nu zijn we net terug van vakantie naar Z-France en nu werd het probleem duidelijk veel erger en lijkt te zijn toegenomen. Eerst heuvelop(met +- 100km/h) prima en dan heuvelaf(met minder gas) ineens richting het rood schieten om heuvelop weer terug richting 100C te gaan. Verwarming aan hield de temperatuur gelukkig weer op acceptabele waarden.
Nu echter valt er ook op een vlakke weg terwijl de buitentemp. >22C nauwelijks boven de 100km/h te rijden en gaat hij voorbij de 100C het wordt iig erger en hij wordt sneller warm bij lagere snelheid dan eerst. (of het komt door de hoge temp. buiten?)
Auto heeft bij aanschaf(6mnd terug) grote beurt en verse koelvloeistof gehad(helder roze) en waterpomp is in orde, pompt goed reservoir door(kookt niet), verbruikt geen koelvloeistof en geen witte afscheiding in de olie.
Zou het de thermostaat of radiator blok zijn of iets anders?
Overigens start hij sinds kort ook slechter, sloeg altijd na 1 tel aan en nu soms 2 keer doorstarten waarna even een rookpluim
30 juli 2013 om 09:15 #18163400Wat voor kleur heeft de betreffende rookpluim?
30 juli 2013 om 09:20 #18163401Niet heel erg op gelet, niet roetzwart iig, meer grijs volgens mij. Je rook hem ook
30 juli 2013 om 09:48 #18163402Voel eens of de radiateur heet wordt?!
Ik zelf zou een slecht opengaande thermostaat vermoeden…
30 juli 2013 om 09:57 #18163403Alles wordt heet radiator en slangen..
Ben zelf wel enigszins handig, vervangen vd thermostaat moet zelf wel lukken. (nog een nieuwe pakking nodig?)
moet er nog iets anders aan gebeuren daarna, temp. sensor oid?30 juli 2013 om 13:26 #18163404@boons605 wrote:
Wat voor kleur heeft de betreffende rookpluim?
Even gecheckt en het is lichtgrijs.
Alleen dus bij het aanslaan vanuit koude (naja hoe “koud” is het nu..) start30 juli 2013 om 14:27 #18163405Mijn CDX had laatst ook een koelprobleem, hoewel thermostaat, waterpomp en de rest in orde waren. De temperatuurmeter stond tijdens het rijden ver naar rechts en ook viel me op dat de ventilator pas bij 105 graden C aansloeg. Heb toen de radiateur met perslucht doorgeblazen, thermoswitch gereinigd en nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Vanaf dat moment blijft de wijzer tijdens het rijden netjes rond de 94 graden staan en de ventilator slaat nu bij 100 graden aan.
Dus dat zou je ook eens kunnen proberen. Hou wel die rookpluim in de gaten. Als dat erger wordt kan het een aanwijzing zijn dat de koppakking aan zijn einde is en er in het motorblok koelvloeistof weglekt die dan als rookpluim zichtbaar wordt.
30 juli 2013 om 19:54 #18163406Omdat je er al verse koelvloeistof in hebt gedaan (of laten doen) zal het koelsysteem wel redelijk schoon zijn.
Misschien even goed laten ontluchten en evt thermostaat vervangen.2 augustus 2013 om 19:01 #18163407Vervang je radiateur maar, ik weet hier alles van, een mede Corsa diesel rijder (Corsa-B 1.5TD, zit eenzelfde radiateur in).
Deze gaan vaak verstopt zitten (kwaal dus), deze kost je de kop niet, moest voor een Nissens vervangings radiateur 55 euri aftikken.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.