Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.7 Diesel start soms niet, spanning valt weg.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2013 om 09:05 #17255140
Beste Opelrijders,
Ik rijd nu ongeveer 2 jaar rond in een Opel Corsa B 1.7 diesel uit 2000. De km-stand is inmiddels 280.000, maar ik wil er nog wel een tijdje mee doorrijden aangezien ik afgelopen jaar 2 nieuwe voorbanden, startmotor, carterpan, v-snaar en complete koppeling heb vervangen. Hij rijdt ook nog best goed. De laatste tijd heb ik echter wat problemen. Soms start hij niet en als hij wel start dan is de eerste minuten de spanning zo laag dat stroomverbruikers niet werken. Ik heb al wat onderzocht maar ik kom er niet uit.
De accu is vervangen en geeft netjes ruim 12V aan als ik de spanning meet. Op de dikke kabel van de dynamo staat ook ruim 12V. Wanneer ik de auto start en hij loopt stationair, zakt de spanning naar 11,3V. Deze spanning meet ik ook op de gloeibougies. Na een paar minuten gaan de gloeibougies uit (ik meet 0V) en is de spanning op de accu en de dynamo ongeveer 14,3V.
Wanneer ik meteen zou gaan rijden dan doen stroomverbruikers (blower, wissers, radio, snelheidsmeter) het niet of nauwelijks. Soms hoor ik ook een relais klikken rechtsvoor aan de passagierskant. Het groene (laadstroom) en gele (gloei) relais heb ik al eens vervangen. Eerst getest met de oude en de auto startte, met de andere ook dus heb ik de oude relais er weer in gezet. Ook heb ik de massapunten van de accu, dynamo en blok opgeschuurd.
Het komt ook vaak voor dat de auto start, vervolgens rijd ik 20 km naar de plaats van bestemming, daarna weer een kort stukje en dan wil ik daar weer starten en dan doet hij niks meer. Na een paar keer starten loopt de spanning van de accu ook gigantisch terug. Dit lijkt me ook logisch. De toerenteller doet de eerste tijd van de rit ook niks en bij sleutel op contact zie ik ook geen laadstroomlampje. (kan natuurlijk ook dat dit lampje stuk is).
Ik verdenk de dynamo van de problemen maar ik weet het niet zeker omdat deze na de voorgloeiperiode wel 14,3V aangeeft, maar moet de dynamo niet in staat zijn om ook bij koude start en de gloeibougies aan, gewoon de benodigde spanning kunnen leveren? Kan het zo zijn dat de spanningsregelaar van de dynamo en daardoor soms de accu leegtrekt? Ik heb graag iets meer zekerheid dat ik meteen het juiste onderdeel vervang, want ik vind het zonde om onnodig geld in deze auto te stoppen.
Groet,
Simon5 februari 2013 om 09:09 #18103671@simon-stu wrote:
Beste Opelrijders,
Ik rijd nu ongeveer 2 jaar rond in een Opel Corsa B 1.7 diesel uit 2000. De km-stand is inmiddels 280.000, maar ik wil er nog wel een tijdje mee doorrijden aangezien ik afgelopen jaar 2 nieuwe voorbanden, startmotor, carterpan, v-snaar en complete koppeling heb vervangen. Hij rijdt ook nog best goed. De laatste tijd heb ik echter wat problemen. Soms start hij niet en als hij wel start dan is de eerste minuten de spanning zo laag dat stroomverbruikers niet werken. Ik heb al wat onderzocht maar ik kom er niet uit.
De accu is vervangen en geeft netjes ruim 12V aan als ik de spanning meet. Op de dikke kabel van de dynamo staat ook ruim 12V. Wanneer ik de auto start en hij loopt stationair, zakt de spanning naar 11,3V. Deze spanning meet ik ook op de gloeibougies. Na een paar minuten gaan de gloeibougies uit (ik meet 0V) en is de spanning op de accu en de dynamo ongeveer 14,3V.
Wanneer ik meteen zou gaan rijden dan doen stroomverbruikers (blower, wissers, radio, snelheidsmeter) het niet of nauwelijks. Soms hoor ik ook een relais klikken rechtsvoor aan de passagierskant. Het groene (laadstroom) en gele (gloei) relais heb ik al eens vervangen. Eerst getest met de oude en de auto startte, met de andere ook dus heb ik de oude relais er weer in gezet. Ook heb ik de massapunten van de accu, dynamo en blok opgeschuurd.
Het komt ook vaak voor dat de auto start, vervolgens rijd ik 20 km naar de plaats van bestemming, daarna weer een kort stukje en dan wil ik daar weer starten en dan doet hij niks meer. Na een paar keer starten loopt de spanning van de accu ook gigantisch terug. Dit lijkt me ook logisch. De toerenteller doet de eerste tijd van de rit ook niks en bij sleutel op contact zie ik ook geen laadstroomlampje. (kan natuurlijk ook dat dit lampje stuk is).
Ik verdenk de dynamo van de problemen maar ik weet het niet zeker omdat deze na de voorgloeiperiode wel 14,3V aangeeft, maar moet de dynamo niet in staat zijn om ook bij koude start en de gloeibougies aan, gewoon de benodigde spanning kunnen leveren? Kan het zo zijn dat de spanningsregelaar van de dynamo en daardoor soms de accu leegtrekt? Ik heb graag iets meer zekerheid dat ik meteen het juiste onderdeel vervang, want ik vind het zonde om onnodig geld in deze auto te stoppen.
Groet,
SimonDoen de blower etc. het wel als je een accu leent van iemand? Kan nog steeds aan de Accu liggen.
5 februari 2013 om 09:34 #18103672Ik heb 2 accu’s. Allebei laten doormeten en getest in de auto. Maar het maakt geen verschil voor het probleem. Een tijdje geleden was het ruim 10 graden onder nul en de auto startte meteen (klein beetje gekuch, maarja hij is ook niet meer nieuw) Ga ik daarna rijden dan heb ik gewoon te weinig spanning om de stroomverbruikers aan te zetten. Na een poosje (als de gloeiperiode voorbij is) dan hoor ik een zacht klikje en doet alles het weer. Dit komt overeen met wat ik aan spanning meet. Alle stroomverbruikers zoals de blower werken goed.
Groet,
Simon5 februari 2013 om 11:22 #18103673Massa probleem!!!!!!
Leg extra massa kabels aan vanaf de Accu – naar de motor en Carroserie, komt vaker voor bij de oudere opels, kabels slijten ook (oxidatie)
Willem
5 februari 2013 om 19:08 #18103674Ik zal eens kijken of ik dit weekend wat extra massakabels kan maken. Als ik op de brug kan, kijk ik ook meteen de massakabel van de startmotor na. Ik ben benieuwd of dit alle problemene oplost, want ik blijf het merkwaardig vinden dat ik tijdens de gloeiperiode slechts 11,3V meet en na het voorgloeien 14,3V wat normaal is.
5 februari 2013 om 22:45 #18103675Gloeien trekt natuurlijk wel lekker wat stroom uit de accu, wat de spanningsval kan verklaren. Maar dit zou na het gloeien over moeten zijn, dus denk ik ergens ook aan een massaprobleem. Checken kan met een startkabel op de – van de accu, en de andere kant op (diverse plaatsen) op het motorblok. Doet de blower e.d. het weer naar behoren, heb je je “massalek” gevonden…..
5 februari 2013 om 22:47 #18103676Houd er wel rekening mee dat het goeisysteem zomaar 30 seconden tot 1 minuut blijft doorgloeien na doven van het lampje.
Lampje is alleen een indicatie dat starttemperatuur is bereikt.
Nadat de motor is aangeslagen gloeit de motor na, voor zomaar 30 tot 90 seconden, om overslaan te voorkomen…
Willem
6 februari 2013 om 08:08 #18103677@wim-v6 wrote:
Houd er wel rekening mee dat het goeisysteem zomaar 30 seconden tot 1 minuut blijft doorgloeien na doven van het lampje.
Lampje is alleen een indicatie dat starttemperatuur is bereikt.
Nadat de motor is aangeslagen gloeit de motor na, voor zomaar 30 tot 90 seconden, om overslaan te voorkomen…
Willem
Als de motor echt koud is (auto langere tijd niet gebruikt) en de buitentemperatuur is onder de 5 graden dan blijft bij mij het gloeisysteem wel een paar minuten (3 a 4) doorgloeien. Tijdens deze periode is ook de spanningsterugval. Als ik geen spanning meer meet op het gloeisysteem, het voorgloeien is dus gestopt, dan is er geen spanningsterugval meer en meet ik op de polen van de accu 14,3V en werkt alles normaal, behalve de toerenteller want die doet het dan soms nog niet goed, alleen bij een hoog toerental. Het voorgloeilampje geeft inderdaad aan wanneer de starttemperatuur is bereikt.
6 februari 2013 om 08:15 #18103678Slipt de V-snaar niet gewoon, zodat de accu onvoldoende word geladen???
De toerenteller krijgt namelijk zijn signaal van de Dynamo.
Willem
14 februari 2013 om 08:33 #18103679Afgelopen zondag de auto opgehaald en met een vol opgeladen accu naar de sleutelplek gereden. Daar nog wat gemeten en een extra massakabel van de min-pool naar de veerpootkolom gemaakt. Daarna deed de auto het 2 dagen goed, maar daarna kwamen dezelfde problemen weer terug zoals hierboven al beschreven. Ondertussen al een nieuwe dynamo besteld. Die was binnen een dag geleverd inclusief een nieuw pompje achterop. Gisteren op de brug de dynamo vervangen en jawel alles werkt weer.
Tijdens de voorgloeiperiode meet ik nu ongeveer 13,8V. Bij auto op contact brandt nu ook weer het laadstroomlampje en dat gaat uit na het starten. Ik heb nu meteen genoeg spanning om alle stroomverbruikers aan te zetten en de toerenteller werkt ook weer zoals het hoort. Nu hopen dat het zo blijft. Het probleem lag dus blijkbaar niet aan de accu, voorgloeirelais, laadstroomrelais of slechte massa, maar aan de dynamo.
Bedankt voor de hulp.
Simon
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.