Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa b 1.6i x16xe. Plotselling motor problemen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2015 om 21:27 #17274487
Zoals titel al zegt heb ik ineens motor problemen.
Zal beetje schetsen hoe het ging.
Zaterdag wouden we even boodschappen doen met de corsa. Er wordt niet vaak in gereden maar nooit problemen ermee als we rijden. Broertje wou in zijn 2e versnelling wegtrekken omdat als motor koud is 1e versnelling soms lastig doet. Ineens begon de motor te bokken en stotteren.
Hij had geen power en klonk als een impreza dus denk 1 cilinder minder die mee werkt.
Toen we na boodschapppen de auto weer starte was pribleem ineens weg. Dus wij zoiets van prima. Maar tijdens rijden kwam het weer.
Naja wij hadden zoiets van kijke later wel moesten eerst wat andere dingen doen.
Savonds de corsa weer gepakt om toch te testen en hij deed niks raars. Hebben hem netjes warmgedraaid en paar keer doogetrokken en echt geen vuiltje aan de lucht.
Nou savonds bij broer geweest en snachts weer naar huis, starten ging opzich goed maar ja hoor inderweg 3 cilinders en bokken stotteren enz.
Sinds die nacht draait hij dus niet goed meer.
Dus ik dacht net laten we even paperclip methode doen en uitlezen… hier werd ik niet zo blij van..
Lijst van fouten :
0400 Exhaust gas circulation valve
0412 Secondary solenoid valve n/a
0110 Intake Air Temperature Sesnor (ATS) n/a
0351 Ignition coil 1 and 4 n/a
0352 Ignition coil 2 and 3 n/a
0335 Crank sensor n/a
1405 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/aIk vind het nogal wat storingen die zomaar uit het niks komen…
Dus nu mijn vragen, kan het zomaar dat al deze storingen/defecten zomaar kunnen komen uit het niets of moet ik ergens anders kijken ?
Zal even de auto beschrijven, hebben de hele interieur op stoelen en dashboard eruit gehaald. Isolatie enz.
Dus ecu ligt nu bloot, en komt best wat vocht in de auto. Kan dit een probleem zijn of zijn de ecus daar tegen bestand?Wat we recent hebben gedaan aan auto is dat er een nieuwe rechts achter paneel ingelast is. En ervoor is volledige uitlaat van spruitstuk tot demper vervangen door sportex systeem.
Edit :
Betreft een x16xe met een mantzel die in september 2014 erop gezet is. Egr is afgedopt, secundaire pomp is foetsie en volledif uitlaatsysteem van sportex van begin tot eind.
7 december 2015 om 22:25 #18303961Eerst wissen en dan verder kijken.
Ik denk dat alleen de p1405 je oorzaak is.
Deze veroorzaakt op haar beurt de p0400 weer.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 december 2015 om 22:31 #18303962Okee dus effe accu nachtje eraf en opnieuw beginnen?
Enne de egr is afgedopt. Die error stond er al langer in.
Kan deze nog steeds problemen veroorzaken dan ookal afgedopt ?8 december 2015 om 07:18 #18303963P1405 hoort hij alsnog niet te geven.
Deze storing kan raar lopen van de motor veroorzaken.
Deze storing komt als de klep zelf niet goed functioneerd of als de stekker er niet op zit.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 december 2015 om 08:09 #18303964Okee dan gaan we als eerste de egr eraf halen en schoonmaken zodat hij weer werkt. Stekker zit aangesloten dus dat is probleem niet.
Bedankt voor snelle reageren. Ik schrok nigal van de lijst storingen dacht we zijn fucked…
Hebben even wat werk te doen dus :)11 december 2015 om 14:37 #18303965Hebben egr eraf gehaald. Deze weer het klepje gangbaar gemaakt. Accu een nacht eraf gehaald. En toen ik auto starte deed hij nog heel even raar maar trok na paar seconde recht. En sindsdien geen vuiltje meer aan de lucht. Helaas motormanagement lampje wel weer aan maar dat is al zo sinds de mantzel. Gaat altijd gelijk aan nadat de motor van verhoogt stationair naar normaal stationair springt.
Naja eerst kang warm laten draaien. Toen even gereden en gaat weer als een speer. Geen enkel stottertje of inhouden gehad. Draait weer super, en trekt weer zoals altijd makkelijk door. Zodra ik gereden had erna even laten staan, geen rookje uit de uitlaat enz. Ding draait weer zoals verwacht.Nu een andere vraag, toen we de problemen hadden keken we naar de bougies maar deze zijn wittig uitgeslagen. Wat ik me kan herrineren is wit staat voor arm lopen toch ? Deze bougies zijn samen met mantzel geplaatst september 2014. Als hij nou arm loopt hoe verander je dit ? Moet dat dmv chippen of ?
11 december 2015 om 14:51 #18303966Wat voor bougies zitten erin?
11 december 2015 om 16:09 #18303967Ngk BKR6EK zit er nu in. Had eerst BKR5EK in zitten voordat er een manztel op ging.
12 december 2015 om 23:23 #18303969Helaas probleem is weer terug. Moet storingen nog uitlezen maar vrees ergste.
Zou ik er goed aan doen een andere egr erop te zetten?
Of kan bijvoorbeeld zon egr simulator van ebay ook ?http://m.ebay.nl/itm/02-EGR-Cheater-Simulator-Opel-Vauxhall-X14XE-X16XEL-X16SZR-X16XE-X16SZR-Z16XE-/171079593944Zag deze voorbij komen. Zou dit werken is het goedkoper dan nieuwe egr.
12 december 2015 om 23:53 #18303960Als het temperatuur afhankelijk is kan het ook een (half) defecte bobine zijn (dat is het ooit in mijn Z18XE geweest), maar ik geloof dat wat je beschrijft meerdere oorzaken kan hebben.
Krukas sensor net zo.
Witte aanslag op de bougies zou een clue kunnen zijn, maar ik weet niet zeker. Ik laat het verder graag even aan anderen over daar iets over te zeggen. Die witte aanslag heeft trouwens niets met bobine of krukas sensor te maken denk ik, dus ga het maar niet gelijk in die twee richting zoeken, en kijk eerst naar de herkomst van die aanslag.
13 december 2015 om 09:12 #18303968X16xe bougies zijn vaak wit aangeslagen
13 december 2015 om 11:59 #18303970Okee dan is dat dus niet zo een probleem.
Maar iemand ervaring met egr simulatoren. Heb namelijk het idee dat de egr niet goed meer is. Haddennhem hoed schoongemaakt. Maar klepje bleef toch beetje hangen. Aangezien ikngeen mogelijkheid zag de egr op te maken, hebben we gewoon heel veel remmenreiniger erin gespoten totdat er helder uitkwam ipv zwart van de roet.
Maar rare is dat vrijdag hij het goed doet(alleen eerste paar sec na starten was even iffy) daarna geen vuiltje aan de lucht. Zaterdag gaat mn broertje mn zis ophalen en bij starten was het al raak. Maar na minuut ofzo begon hij beter te lopen ennhij zei ook tijdens rijden geen probleem.
Toen kwam hij aan bij mn zus. En tijdens het stilstaan gelijk onregelmatig lopen. Hij had motor uitgezet en opnieuw aangezet, maar het onregelmatig lopen bleef, op terug weg is het ook niet meerr weggegaan.
Zal zsm even de storingen uitlezen, maar heb wel een idee wat te verwachten..13 december 2015 om 15:26 #18303971Heb hem net uitgelezen :
1405 Exhaust Gas Re-circulatie (EGR) klep n / a
0400 Uitlaat gas circulatieklep n / a
0412 Secundaire magneetventiel n / a
0351 Bobine 1 en 4 n / a
0352 Bobine 2 en 3 n / a
0110 Inlaatluchttemperatuur sesnor (ATS) n / a
0335 Crank sensor n / aDus is weer zelfde rijtje als eerst.
13 december 2015 om 20:55 #18303972Nieuwe egr erop en gelijk afdoppen (of sloop exemplaar)
13 december 2015 om 21:28 #18303973Ja dacht inderdaad hetzelfde. Kan ook weinig ervaringen vinden met zon egr simulator.
Zag op fsrsopelwebshop voor 80 euro. Dan nog even een afdopplaat maken/kopen. Moet er nou wel of 1 gat in de afdopplaat zitten ? Las ergens dat als er hellemaal geen gat in zit dit schadelijk kan zijn ?13 december 2015 om 22:05 #18303974Moet zonder gat de pakking. Schadelijk is niet waar.
13 december 2015 om 22:47 #18303975Okee rhnx voor de info. Ga erachteraan en zal laten weten als alles erop zit hoe het ervoor staat.
13 december 2015 om 22:54 #18303976Als je egr op dop plaats wel zorgen dat de plunjer kan bewegen.
14 december 2015 om 07:34 #18303977Die beweegt naar binnen bij een x16xe dus vandaar ook de dichte pakking.
15 december 2015 om 19:59 #18303978Egr is binnen, en krijg deze week ook mn afdopplaatje binnen via ebay.
Heb de accu eraf getrokken zodat alle storing codes gewist zijn. Wat is de aangeraden methode om erna de ecu zich te laten inleren ? Lees verschillende dingen als in 5min stationair, 5min verschillende toeren rijden in alle versnellingen, of bv paar minuten 2000rpm draaien. En zo zijn er nog meer methodes. Maar welke werkt het best/ is de enigste die werkt ?16 december 2015 om 21:17 #18303979Aansluiten en rijden doe ik altijd, gaat goed.
17 december 2015 om 14:29 #18303980Alrighty then, denk dit weekend eronder mikken. Fingers crossed dat alle storingen verder uitblijven.
Btw is het slim om meteen een flinke rit te maken of juist paar korte ritten?20 december 2015 om 16:37 #18303981Is het gelukt? Zou mooi zijn als dat het euvel was en je nu van de storingen af bent.
20 december 2015 om 17:28 #18303982Helaas heb ik mijn afdopplaat nog niet binnen. Komt uit duitsland. Hoop deze week binnente krijgen en op te lossen.
25 december 2015 om 08:42 #18303983Donderdag avond samen met zwager de egr erop gezet. Icm afdopplaat. Starten ging even goed maar toch kleine stotter erin. Toch maar rondje gaan rijden, en trok na oaar seconde weg en is niet meer teruggekomen. Hebben ritje van iets van 120km gedaan. Betjes warmgereden. Niet lopen trappen eerst 60km. Erna paar keer doorgetrokken. Maar geen enkele stotter. Helaas wel meteen weer na verhoogde stationair naar normaal stationair overschakelen een motormanagement lampje. Moet nog uitlezen.
Maar hebben ook de auto tijdens de rit even geparkeerd en later opnieuw gestart maar deed ie flawless.
De oude egr zat hellemaal vast… terwijl we hem juist gangbaar gemaakt hadden.. klepje kreeg ik niet meer ooen geduwd met de hand zo vast. Naja op het oog lijkt het gefixed te zijn. Maar miet nog even uitlezen en ook bij koude start zien of hij weer normaal werkt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.