Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa b 1.5 TD motormanagement
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 november 2013 om 16:19 #17238343
Hallo,
een maatje van mij heeft pas een opel corsa 1.5TD gekocht, super fijne auto, met wat kleine mankementjes.
Toerenteller werkt niet
buiten temp meter werkte niet (al vervangen)
heel veel kapotte lampjes in het interieur, ook allemaal vervangen.
Nu de vraag, het viel mij op dat het motormanagement lampje niet ging branden bij het aanzetten van het contact, ik dacht dat ze die er uit hadden gehaald. lampje zat er gewoon in, maar deed het niet. hadden nog een andere klok liggen, die erin gedaan, werkte het lampje en de toerenteller ook niet. toerenteller zal de dynamo wel zijn, al laad die nog wel bij met 14.2 volt gemeten.
Maar de auto is ook niet uit te lezen! heeft dit te maken met het feit dat het lampje ook niet gaat branden? en misschien dan ook met de toerenteller? als ik in op-com automatic vehicle identification aan klik, gebeurd er niks, kan echter een andere opel wel probleemloos uitlezen.
Als ik met de opcom naar het bouwjaar van deze corsa ga en dan naar engine, zie ik daar de motorcode ook niet tussen staan. is een corsa diesel niet uit te lezen met opcom? mijn astra diesel ging wel goed.Bedankt voor het lezen, en ik hoop op een reactie van jullie!
4 november 2013 om 16:43 #17886019Deze auto heeft helemaal geen motorecu
Daarom brand het lampje niet en kan niet uitgelezen worden
De 1500td is n ouderwetse pompverstuiver motor
4 november 2013 om 17:27 #17886020lekker slim van me! dank voor de reactie! :wors
Past een dynamo van een 1.4 16v op de 1.5 of is dit totaal anders?
4 november 2013 om 17:45 #17886021Blokopbouw is totaal verschillend
En een benzine dynamo heeft geen toerenteller opnemer aanboord4 november 2013 om 18:21 #17886022En je kan diesel dashes niet uitwisselen met benzine dashen ivm andere toerenteller.
4 november 2013 om 19:20 #17886023De diesel heeft ook een vacuumpompje voor de rembekrachtiger op de dynamo zitten, waarbij bij benzinemotoren dat vacuüm op een andere manier wordt gegenereerd.
En de diesel heeft inderdaad geen motormanagement, daarom kun je ‘m ook niet uitlezen. Fantastisch toch? Een auto waarbij je zonder laptop nog iets kunt beginnen. De enige elektronica die erop zit is de gloeicomputer, die ook de, jammergenoeg aanwezige, EGR klep bestuurt en eventueel een startonderbreker. Voor de rest is zo’n diesel heerlijk simpel: Compressie en brandstof = lopen
Wat voor Astra diesel had je?
4 november 2013 om 22:44 #17886024@ Boons605: De 1.5TD heeft GEEN EGR
@ Corsa_GSi: de 1.5TD is ten allertijden uitgerust met een Toerenteller, denk de originele er nog wel inzit.Hier een eigenaar van een 1.5TD 1999
de Isuzu 1.5TD motor heeft geen motorsturing, en is ook GEEN Pompverstuiver (die heeft WEL motorsturing, of mechanische verstuiver bediening (DAF trucks))
Dit is een eenvoudige dieselmotor, met Rotordieselpomp, met Hydraulisch bediende verstuivers (de dieseldruk Drukt de verstuivers open).
Op de Pomp zit een Drukpotje waar de druk van het inlaat op komt, dit is om extra diesel te voeren als de turbodruk hoger wordDit is ook de rede dat mijn 1.5 turbo diesel voor slechts 35 euro van 67pk naar 100pk is gegaan, lekker makkelijk op te voeren.
> Dynamo:
– Let op: Deze dynamo is ALLEEN op de 1.5 en 1.7 Isuzu diesels geleverd
– Er zijn 2 stekkertypen
– Op de Dynamo zit ook een Vacuum pomp, bij het overzetten van de Vacuumpomp dient ook de Keerring overgezet te worden
– Ik heb een COMPLETE dynamo gekocht voor 126 euro, splintertje nieuw of gereviseerd, dat weet ik niet, hoefde de oude niet in te leveren in ieder geval
– Mijn Dynamo was overleden door olielekkage van de Vacuumpomp keerring
– Als de Dynamo niet werkt, doet de toerenteller ook niksBekijk dit topic eens, zo kan je nog een hoop informatie krijgen over deze heerlijke dieselmotor:
Willem
5 november 2013 om 05:37 #17886025Heel erg bedankt voor je reactie. Dat er goed aan gesleuteld kon worden had ik al gezien. Ik vond de rem wat harder aan voelen dan de laatste keer dat ik er in reed. Zal hem een complete dynamo met pomp aanraden. Bestel hem op kenteken zodat we de goede hebben. Deze is dan zeker op te voeren met een brandstof schroef? Zit er dan ook een stationair schroef op? Zal wel is een beetje gaan spelen. Deze auto heeft ook airbags. Zijn die wel uit te lezen?
Is een sport versie, lekker onderstel en goede stoelen!5 november 2013 om 05:39 #17886026@boons605 wrote:
De diesel heeft ook een vacuumpompje voor de rembekrachtiger op de dynamo zitten, waarbij bij benzinemotoren dat vacuüm op een andere manier wordt gegenereerd.
En de diesel heeft inderdaad geen motormanagement, daarom kun je ‘m ook niet uitlezen. Fantastisch toch? Een auto waarbij je zonder laptop nog iets kunt beginnen. De enige elektronica die erop zit is de gloeicomputer, die ook de, jammergenoeg aanwezige, EGR klep bestuurt en eventueel een startonderbreker. Voor de rest is zo’n diesel heerlijk simpel: Compressie en brandstof = lopen
Wat voor Astra diesel had je?
Had een astra g x17dtl. 3 brandstofpompen versleten. ..
5 november 2013 om 16:57 #17886027Update:
Vandaag dynamo met pijn en moeite vervangen. kon er slecht bij..
Ding zit er op is splinternieuw ergens bij een bedrijf in huizen gehaald. Laad nu 13 volt, en toeren teller doet het nog niet. wat nu? waar kan dit aan liggen?5 november 2013 om 20:53 #1788602813volt is te weinig, en kijk of de dynamo een W aansluiting heeft
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
5 november 2013 om 20:55 #17886029@wim-v6 wrote:
13volt is te weinig, en kijk of de dynamo een W aansluiting heeft
Mijne laad met exact eenzelfde dynamo goed 14volt tijdens nagloeien
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
7 november 2013 om 06:14 #17886030Wat bedoel je precies met een w aansluiting?
7 november 2013 om 10:24 #17886031W aansluiting op de dynamo is voor toerenteller.
Als deze niet op de dynamo zit dan zal ie niet werken
Maar als ie vandaan komt waar ik m wegheb zal deze er wel op zitten.
Dan zou de draad van de toerenteller nog wel eens een breuk kunnen hebben
Of je hebt ern benzine teller (tot 7000 toeren).
Of de toerenteller is kapotSent from my toilet :p using Tapatalk
Willem
8 november 2013 om 06:36 #17886032Hallo,
Ik heb een aansluiting voor de toerenteller, heb het ook duidelijk gezegt bij auto-elektronics. naar die aansluiting gaat een groene draad, (toerenteller) en een blauw grijze volgens mij. blauw grijs heeft stroom, groene helemaal niets. kan ik bijvoorbeeld 12 volt op die groene draad zetten om de toerenteller te testen? ik heb een diesel teller, 2 zelfs, omdat we inderdaad dachten dat het aan de toerenteller lag. sloopauto kwam die werkend uit..
8 november 2013 om 17:15 #17886033Geen 12 volt
Deze draad gaat volgensmij via stuurkast rechts in de voetenruimte naar de toerenteller
Maar kan ook rechtstreeks gaan
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
8 november 2013 om 18:18 #17886034Zal morgen of zondag eens kijken. Kan ik hem op de een of andere doormeten? Weerstand op de draad ofzo?
Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
8 november 2013 om 19:16 #17886035Draadbreuk controleren
Sent from my VOORGLOEI en DIESELFILTER VERWARMINGS MODULE using Tapatalk
9 november 2013 om 19:05 #17886036Toerenteller zit rechtstreeks op de dynamo.
Draadbreuk, verkeerde teller.
Willem
Sent from my Tube Tixopalt using Tapatalk
5 december 2013 om 06:06 #17886037Alles geprobeerd, niets werkt. Nieuwe dynamo misschien ook stuk? Laad ook mar 13,3 volt bij.. Bij mn 1.7d wel aan de gang gekregen. Nieuw stekkertje was voldoende!
Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
5 december 2013 om 16:14 #17886038Lastig, denk toch draadbreukje ergens.
Mijne laad tijdens nagloeien op 1200 toeren 14volt
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
6 december 2013 om 10:14 #17886039Hou er rekening mee dat het systeem een tijd blijft doorgloeien… Dus kan wel kloppen dat je een tijdje die 13.3 (hangt ook van batterij af) blijft zien tot het relais omschakelt (hoor je aan een klik rechts onder het handschoenkastje)
Dus starten, even op temp laten komen en dan nog eens meten (of rondje rijden)
Bij mij vroeger bleef die hangen op 12.8 en ging na omschakeling naar 14.5Normaal moet je op de groene kabel binnen een meetbare puls krijgen (lage voltage, niet constant). Deze loopt trouwens ook naar het TID (middendisplay) dus daar kan het ook al zitten.
Ik heb zo problemen gekregen na het inbouwen van een MID om die puls om te zetten maar heb uiteindelijk het nu niet meer verkrijgbare M-Tech systeem gekocht voor mijn 0-400m tijden te zien.
In elk geval succes en hou ons op de hoogte als je de oplossing hebt gevonden :thumbup6 december 2013 om 18:38 #17886040Stationair zal ie net over de 13volt zitten tijdens nagloeien,
Vergis je niet in het nagloeien.
Na iedere start doet mijn 1.5TD dit 6 minuten lang.
Zowel warm als koud.Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
7 december 2013 om 08:31 #17886041hij laad inderdaad wel goed bij, hij gloeit inderdaad nog meer dan 5 minuten na, als ik de multimeter met wat gepriegel gelijk opde stekker zet voor de toerenteller meet ik wel een spanning.. maar direct achter de stekker niet meer, zal wel in het stekkertje zitten. zijn nieuwe stekkers bij de dealer te krijgen? en iemand evt een onderdeelnummer?
7 december 2013 om 20:38 #17886042Welke stekker, op de Dynamo???
Die zou ik dan op een Sloperij halen, en dan netjes over solderen, of de stekker even nakijken..Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.