Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.4i 16V uit ’99, uitvallen bij koppelen + remm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2013 om 07:28 #17254488
Hey toppers,
Ik loop de laatste tijd tegen een probleempje aan met m’n corsa,
Als ik rij en ik ben aan het koppelen en het remmen, als ik dat tegelijk doe dan valt ie direct uit.
Dit is vaker bij een koude motor, maar ook bij een warme motor.
Op stadswerk, maar ook op 80 wegen, en dan valt meteen alles weg, je stuurbekrachtiging, remdruk.. Dus in een bocht is het vrijwel gevaarlijk. Niet fijn dus! Ik denk, voordat ik de opel dealer er mee lastig val, vraag ik het even aan jullie.. Wat kan dit allemaal zijn, en is dit makkelijk zelf te verhelpen. Ik ben geen leek, en heb de tools en de werkplek ervoor om het zelf te doen. Dus, kom maar op met suggesties!Alvast bedankt! :thumb
15 januari 2013 om 07:43 #18096200Lijkt op een probleem met de stappenmotor. Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer. Als je auto uitvalt, is vanzelf de stuurbekrachtiging weg, omdat de servopomp niet meer wordt aangedreven. Ook valt dan de rembekrachtiging weg, omdat er geen onderdruk van de motor meer is.
16 januari 2013 om 19:49 #18096201Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!
17 januari 2013 om 05:46 #18096202Ik zet ook mijn geld in op de stappenmotor. ;)
17 januari 2013 om 06:27 #18096203@Zakdoekje wrote:
Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!
@BlackDevil wrote:
Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer.
Heb je dat ook al geprobeerd? Daarmee begint elke diagnose: uitlezen. Als er ook maar iets fout zit in je motormanagement, dan geeft het motormanagementlampje dat aan. En dat weet je waar je gericht moet zoeken.
17 januari 2013 om 06:46 #18096204Hier nog een die zegt dat het de stappenmotor is
ik zou alleen het hele gasklephuis een opfrisbeurtje geven
dit is de grootste kwaal van de x14xe
en zou gelijk even de egr afdoppen als je daar toch bezig bentstaat vast ergens een how to van
wil je iets meer ruimte om te werken
kun je een goede krik onder het blok zetten, beetje opdrukken
linker motorsteun los en laten zakken
dan komt het blok een beetje naar voren en kun je overal makkelijker bijsuc6 :thumb
17 januari 2013 om 07:57 #18096205@BlackDevil wrote:
@Zakdoekje wrote:
Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!
@BlackDevil wrote:
Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer.
Heb je dat ook al geprobeerd? Daarmee begint elke diagnose: uitlezen. Als er ook maar iets fout zit in je motormanagement, dan geeft het motormanagementlampje dat aan. En dat weet je waar je gericht moet zoeken.
Ja, maar het motormanagement lampje brand niet. Dus ik denk niet dat daar een fout in zit.
En zo is het een week niets, en dan weer 3x per dag.. Ik vind het maar raar. Ik was naar brezan, een automaterialen shop hier in de buurt, en die kon me vertellen dat het de ontstekingsmodule was, aangezien hij zovaak hoorde van het opel corsa model die ik heb, dat dit kwaaltje op kwam dagen.. En dat het dan daaraan lag.
Ik wil graag zekerheid hebben wat het precies is, voordat ik geld ga besteden aan onderdelen en me tijd erin steek om dingen schoon te maken of te vervangen.17 januari 2013 om 09:04 #18096206niet te veel naar verhalen luisteren, heb ik ook eens gedaan en ik was €300 lichter en nog steeds een stotterende motor :swear
eerst uitlezen, dan verder kijken, en dan evt onderdelen uitwisselen…
ga je klakkeloos alles vervangen zonder uit te lezen ga je uiteindelijk opzoek naar de spelt in een hooiberg….17 januari 2013 om 09:08 #18096207Daarom zeg ik ook, ik wil eerst 100% zeker weten wat het is, voordat ik wat vervang of me tijd erin steek :thumb
En die gasten daar ken ik al een tijdje, dus die zouden me dat niet zeggen omdat ze perse willen dat ik geld uitgeef daar.. Haha.17 januari 2013 om 09:08 #18096208gasklephuis schoonmaken kost niets
en je hebt er bij een x14xe altijd profijt van
hoort bij deze motoren bij onderhoud ;)17 januari 2013 om 09:11 #18096209:thumb
17 januari 2013 om 09:18 #18096210Ik ga kijken of ik binnenkort wat tijd vrij kan maken op het gasklephuis schoon te maken, en een week of 1/2 aankijken of ie t nog doet.
Bedankt, jullie horen nog van me! :D
19 januari 2013 om 10:31 #18096211Ik zou ook denken aan een massakabel die loskomt bij remmen.
Heb dit probleem ook een keer gehad en na dagen zoeken was het de massakabel in de kofferbak die soms los kwam bij remmen.wouter
19 januari 2013 om 20:08 #18096212Ik heb zojuist ondervonden dat het alleen bij het koppelen is en het remmen een bijzaak is. Dus bij het remmen kan het niet liggen.
Ik heb ook gekeken waar mijn gaskleppenhuis + stappenmotor zitten .. En dat is nog niet 1 2 3 zo los te krijgen! Aangezien dit lekker weggefrommeld zit onder het inlaat spruitstuk.19 januari 2013 om 20:20 #18096213Ik begin nu ook te denken dat het de stappenmotor is inderdaad. Ik heb ook een losse stekker gevonden onder mijn inlaatspruitstuk en een nieuwe topic geopend hierover. Even kijken of iemand hier iets van weet.
21 januari 2013 om 08:52 #18096214@Zakdoekje wrote:
Ik heb zojuist ondervonden dat het alleen bij het koppelen is en het remmen een bijzaak is. Dus bij het remmen kan het niet liggen.
Ik heb ook gekeken waar mijn gaskleppenhuis + stappenmotor zitten .. En dat is nog niet 1 2 3 zo los te krijgen! Aangezien dit lekker weggefrommeld zit onder het inlaat spruitstuk.stappenmotor zit ook in het gasklephuis verwerkt
en het is indd een :swear klusje
maar hier ligt je probleem29 maart 2013 om 10:33 #18096215Hey.. Even een update!
Het probleem bestaat nog steeds.. Ik heb vanochtend de vrienden van me bij brezan weer opgezocht.. Gaven me 40 euro korting.. Top!
Heb het volgende gekocht :5 liter 5W 40
Oliefilter
Brandstof filter
Een benzine reiniger.. Voor alle kleppen etc.
En een olieruimte reiniger..Even een goeie schoonmaak beurt geven dat blok! Als het probleem dan nog bestaat kan het slangetje van de MAP sensor ook nog een scheur inzitten wat dit eifeltje ook kan veroorzaken.. Ik hou jullie op de hoogte :)!
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
29 maart 2013 om 15:29 #18096216tja degene die me apk heeft gedaan zegt dat ik een boordcomputer heb en dat hij er een fout uit heeft gehaald
maar ken em nergens vinden de aansluiting
maar ik heb het als ik stil sta dan draait hij net de lage toeren en dan valt hij uit en start dan moeilijk29 maart 2013 om 15:44 #18096217Ja.. Gewoon in stationair modus om het zo te benoemen.. Dat heb ik dus ook.. En aangezien het niet altijd is.. Kan er mechanisch niets stuk zijn.. Wel vuil.. Dus dat ga ik oplossen door hem te reinigen.. Als het dan nog aanhoudt moet het iets elektronisch zijn.. Ik zou je map sensor eens nakijken. Zeker het proberen waard.. Als je geen map sensor heb dan heb je een LMM.. Die geven vaak ook storingen bij corsa’s.. Of ze zijn vies..
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
26 april 2013 om 06:48 #18096218Even een update!
Slangetje van de MAP sensor was verrot.. Heb hem vervangen. Ondanks dathet probleem bleef bestaan…liep hij een stuk rustiger en stiller stationair.
Heb me tank leeg gereden, en petrol cleaner 3 van wynn’s erin gegooid.
Daarna volgetankt.. en mee gaan rijden. Dit spul moet inwerken op de kleppen en is pas te merken na nog een tank leeg te hebben gereden.2 dagen daarna me auto naar binnen gereden in onze loods.. Flush erin gegooid.. 15-20 minuten stationair laten draaien en afentoe wat gas geven, zodat het goed werd doorgepompt.
Motor uit, opgekrikt en op de as steunen (veiligheid voor alles:-)). Als eerste brandstof filter gedaan, beetje rommelen met de klemmetjes maar binnen 10 minuten was dat klusje gepiept. Daarna bak onder me blok, plug losgedraaid en de zwarter dan zwarte olie weg laten lopen. Zwarter dan koffie! (Het was dus zeker nodig). Rustig gewacht, daarna me oliefilter eruit gedraaid met een speciaal soort ketting. De olie die hier nog in zwom ook in de bak laten vallen.
Ik lag er nu toch onder dus meteen het 1 en ander ff schoon gemaakt.. en de nieuwe oliefilter erin gedraaid. Plug er terug in met een nieuw ringetje erop en de olie bijgevuld..
Nu – 26 april.. sinds 4 april nergens meer last van gehad qua stotteren, uitvallen o.i.d. loopt als een zonnetje!
Groeten!
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.