Corsa B 1.4 valt zo nu en dan uit

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1.4 valt zo nu en dan uit

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    CorsaB1.4
    Deelnemer

Goeiemorgen!

Tijd geleden voor mij op het forum, ik heb inmiddels weer een Corsa B uit 1994. :happy02:
      Heb er nu alleen af en toe een probleem mee.

Heel af en toe valt de Corsa in zijn 1 of 2 uit met het optrekken, dit gebeurd dan ook meteen 2 of 3 keer achter elkaar. Ik kan hem dus wel direct weer starten. Voor de rest loopt hij als een zonnetje, heb ik geen vermogen verlies en stottert hij niet. Wel als ik mijn gas loslaat tijdens het rijden bokt hij wat en als ik het gas weer indruk, dan reageert hij ietwat vertraagd en gaat hij weer als vanouds.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Dacht zelf misschien de brandstoffilter?

Stationair draait hij overigens 100%.

Alvast bedankt!

Jasper98
      Deelnemer

Misschien een wat vuil gasklephuis of een ontstekingsprobleem. Een verstopt brandstoffilter kan ook, maar dat zou permanent zijn en een filter wat bijna verstopt zit geeft vaak problemen bij hogere toerentallen.

Groet,

Jasper

CorsaB1.4
        Deelnemer

Bedankt voor je reactie! Is het mogelijk om zelf het gasklephuis te reinigen? Heb wat rondgezocht, maar kan niks vinden.

Auto net overigens uitgelezen, krijg alleen code 12. Dus dat was prima.

Jasper98
          Deelnemer

Jawel, is goed zelf te doen. Vervuiling van de daadwerkelijke gasklep valt vaak mee omdat het een singlepoint injectiesysteem is (d.w.z. dat de gasklep door de benzine/luchtstroom redelijk goed schoon gehouden wordt). Wat wel nog een vuil kan worden is de stelmotor voor het stationair toerental, wat voor vreemde stroringen/gedragingen kan zorgen. Zit aan de voorkant van het gasklephuis met twee schoefjes vast.

Op deze webpagina van mijn website over oude telefoons (dat is een andere hobby van mij…) staat een pdf’je waarin de werking van het inspuitsysteem wordt uitgelegd. Misschien heb je er wat aan.

Groet,

Jasper

CorsaB1.4
            Deelnemer

Bedankt voor je reactie Jasper98. Allemaal gelukt!

Nu het volgende probleem.. Ik wilde vanmorgen wegrijden, maar hij startte niet meer. Nu merkte ik wel afgelopen 2 dagen dat hij ineens wat moeilijker startte, duurde 3 à 4 seconde dat hij aansloeg. Vanmorgen start hij dus helemaal niet meer. Hij doet zijn best, ik hoor de startmotor ook gewoon rondgaan, maar niks. Hij is ook de instellingen van de radio verloren en als ik mijn lampen aandoe met starten, gaan deze uit.

Er zit een accu in uit 1994, dus ik dacht meteen dat deze vervangen moest worden omdat hij overleden is. Of kan het ook nog wat anders zijn?

Bedankt!!!

Jasper98
              Deelnemer

Als ik het zo lees denk ik dat je inderdaad toe bent aan een nieuwe accu. Als de accu die er nu inzit echt al 23 jaar oud is, is dat een flinke prestatie trouwens.

Groet,

Jasper

CorsaB1.4
                Deelnemer

Misschien wel handig om te vermelden trouwens: ik heb de radio vervangen afgelopen vrijdag… Het is wel heel toevallig dat de accu nu in een keer leeg raakt. Radio is echter normaal aangesloten, dwz geel op rood en rood op geel, zodat hij de voorkeuren onthoudt. Radio gaat wel gewoon uit als de sleutel uit het contact is.

Jasper98
                  Deelnemer

Als het geheugen van de radio niet onthouden wordt, moet je de gele en rode draden met elkaar kruisen.

Groet,

Jasper

CorsaB1.4
                    Deelnemer

Ja precies, dat heb ik. En de radio doet het ook perfect, maar ik vroeg me meer af of de radio dan niet teveel stroom trekt waardoor de accu leeg kan zijn :)

Jasper98
                      Deelnemer

O, verkeerd gelezen. Ik weet niet wat voor een radio je erin gezet hebt, maar een standaard unit zonder mega versterker in de kofferbak moet sowieso goed gaan. Zolang de radio ook gewoon uit gaat als je de sleutel uit het contactslot trekt is dat ook goed. Een standaard dynamo is trouwens 55 ampère (laadstroom).

Verder kun je langs de automaterialenzaak rijden en even vragen of ze de accu voor je willen doormeten.

Groet,

Jasper

CorsaB1.4
                        Deelnemer

Er zit een nieuwe accu in. Startte meteen en doet niet moeilijk met starten. Nu maar hopen dat het zo blijft. Kan ik ook merken dat de Dynamo kapot is als hij steeds moeilijker gaat starten?

Ook heb ik gelezen dat je de Minpool los kan halen als de motor loopt, om te testen of de dynamo genoeg stroom levert. Klopt dit?

Jasper98
                          Deelnemer

Als de laadspanning te laag is blijft na het starten het acculampje op de dashboard branden. Je kunt het ook meten, simpelste manier is gewoon met de voltmeter op beide accupolen. Als je echt problemen hebt met de laadspanning kun je nog meer metingen doet (dat heet een V4-meting). Ik heb wel eens in de garage meegemaakt bij een X12XE Corsa B dat de dynamo uit de lagers was gelopen, dat gaf zoveel weerstand via de multiriem dat de startmotor de motor amper rond kreeg.

Met lopende motor de minpool losmaken beveel ik niet aan, ik heb wel eens verhalen van anderen gehoord waarbij computers overleden waren. Je kunt naar mijn idee beter de laadstroom meten met een stroomtang o.i.d.

Groet,

Jasper

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.