Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.4 sport – versnelling kraakt bij achteruit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2013 om 17:14 #17254222
Hoi!
Vandaag moest ik bij de benzinepomp een stukje achteruit. Bij het schakelen naar z’n achteruit maakte de versnelling een krakend/knarsend geluid.
Voor m’n gevoel had ik de koppeling volledig ingetrapt.
Sindsdien heb ik het iedere keer met in z’n achteruit zetten dat krakende geluid, wat ook ontstaat als je niet goed ontkoppelt.
Verder schakelt de Corsa perfect, het is alleen met de achteruit.
Enig idee wat dit kan zijn? Is het schakelmechanisme versleten?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Robert
7 januari 2013 om 13:05 #18092039Ik heb net gebeld naar de garage en zij zeggen dat het waarschijnlijk de drukgroep is.
Vinden jullie dat de symptomen overeen komen met een kapotte drukgroep?
Het is alleen met de achteruit, zouden bij een kapotte drukgroep de andere versnellingen ook niet moeilijk moeten gaan?
Groeten,
Robert
7 januari 2013 om 13:24 #18092040Probeer eerst eens de koppelingskabel opnieuw af te stellen. Dat kan al verbetering brengen. En gelijk ook eens even het peil van de transmissieolie checken.
7 januari 2013 om 17:40 #18092041Bedankt voor de tip!
Gaan we eerst dat is proberen.
Groeten,
Robert
7 januari 2013 om 19:06 #18092042Zet je ‘m in de achteruit terwijl je nog naar voren rolt? Dan is het volgensmij niet zo gek dat ie knarst => Achteruit is niet mee gesynchroniseerd of zoiets. Ik heb het ook; tenzij ik stil sta….
Als het ook gebeurt vanuit stilstand is het wel vreemd….
7 januari 2013 om 19:46 #18092043Hmm zou kunnen wijzen op een paar kromme tandjes op de versnelling, hoeft niet, kan inderdaad ook de kabel even afstellen zijn! Ik zou gewoon een nieuwe kabel steken :) zo duur zijn ze niet volgens mij (ik werk met VW maar dit is vaak ook het probleem bij deze auto’s, dus zou bij de corsa misschien ook wel zo kunnen zijn?)
8 januari 2013 om 17:32 #18092044@jeroenk wrote:
Zet je ‘m in de achteruit terwijl je nog naar voren rolt? Dan is het volgensmij niet zo gek dat ie knarst => Achteruit is niet mee gesynchroniseerd of zoiets. Ik heb het ook; tenzij ik stil sta….
Als het ook gebeurt vanuit stilstand is het wel vreemd….
Hoi Jeroen,
Nee Corsa stond helemaal stil, en het wordt nog vreemder… het is nu weer helemaal weg! Hij schakelt weer net zo soepel!
@darknight2003 wrote:
Hmm zou kunnen wijzen op een paar kromme tandjes op de versnelling, hoeft niet, kan inderdaad ook de kabel even afstellen zijn! Ik zou gewoon een nieuwe kabel steken zo duur zijn ze niet volgens mij (ik werk met VW maar dit is vaak ook het probleem bij deze auto’s, dus zou bij de corsa misschien ook wel zo kunnen zijn?)
Hoi darknight2003,
Bedankt voor de tips. Ik ben gisteravond met de Corsa naar de garage gereden en het probleem heeft zichzelf volledig opgelost. Ik had geen tijd om zelf een en ander te checken, dus bij de garage neer gezet en die hebben de Corsa vandaag tegen het licht gehouden. Niets te vinden.
Ze hebben ook de transmissie olie gechecked en de koppelingskabel iets beter afgesteld, zoals BlackDevil heeft voor gesteld.
Ik hoop dat het weg blijft!
Robert
8 januari 2013 om 17:35 #18092045hier een beschrijving hoe je m zelf kunt stellen, is een wekje van niks, en behoort normaal bij iedere servece uitgevoerd te worden:
let even op, linksom moet zin rechtsom:
8 januari 2013 om 17:45 #18092046@wim-v6 wrote:
hier een beschrijving hoe je m zelf kunt stellen, is een werkje van niks, en behoort normaal bij iedere servece uitgevoerd te worden:
let even op, linksom moet zijn rechtsom:
Hoi Wim!
Bedankt! Met handleiding en plaatje :D super! Ik ben er normaal ook voor om het eerst zelf te proberen.
Voortaan ga ik het zeker zelf doen, ziet er inderdaad vrij eenvoudig uit!
Robert
9 januari 2013 om 09:22 #18092047Mooi dat het is opgelost. Mijne heeft na 138.000 km nog steeds de eerste koppeling. Laatst ging die ook wat stroef, net als het schakelen. Kabel opnieuw afgesteld en transmissieolie bijgevuld. Peil stond onder minimumniveau. Schakelt weer perfect.
Volgens mij geeft de handleiding aan dat je ca. 3 seconden moet wachten voordat je in achteruit schakelt. Dat voorkomt ook ‘tandjes poetsen’.
9 januari 2013 om 18:11 #18092048Ja super dat het weg is! Bij mij is de koppeling vervangen toen ik de Corsa heb gekocht, dat is nu 3 jaar geleden.
Ik heb nu wel gelijk een schakelmechanisme revisie setje besteld bij M tech. Mocht het zich nog voor doen dan wil dat er in zetten, want ik vind dat het schakelen af en toe erg losjes gaat.
Bedankt voor alle tips!
Robert
9 januari 2013 om 18:16 #18092049Zou het er sowieso inzetten, schakelt een stuk strakker daarna. Zeker een aanrader! Beetje geklojo om erbij te komen en wel even je pook vastzetten met een pinnetje!
10 januari 2013 om 17:29 #18092050Hoi Joop,
Ik geloof graag dat het een gedoe om het gemonteerd te krijgen. Wat is het doel van de pook vastzetten met een pinnetje? Hoe doe ik dat precies?
Robert
10 januari 2013 om 18:52 #18092051Je pookhoes kun je omhoog trekken, aan de linker kant van de pook zitten 2 gaatjes. Die moet je boven elkaar houden en een pin oid erdoorheen steken. Zo kun je, als het hele schakelsysteem los is geweest, de pook weer kalibreren.
12 januari 2013 om 16:21 #18092052Bedankt! Ik had er denk ik zelf niet opgekomen.
Nog aanvullende tips?
Ik heb al hier op het forum en op internet gezocht, geen how-to over te vinden.
Groeten,
Robert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.