Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B 1.4 16v 1999 start niet, geen compressie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 december 2015 om 15:19 #17274540
Gisteren startte mijn trouwe Corsaatje opeens niet meer. Eerst sloeg hij aan en kon ik 3 meter rijden voordat hij afsloeg. Toen ik opnieuw probeerde te starten sloeg hij even aan, draaide heel weinig toeren en sloeg weer af. Daarna wilde hij helemaal niet meer aanslaan. Startmotor draait wel. Dit was is de eerste keer dat het probleem zich voordeed. Het leek mij een brandstofprobleem dus ik heb de brandstofpomp gecheckt en het relais van de brandstofpomp verwisseld en de zekering van de brandstofpomp nagekeken. Deze dingen bleken het probleem niet, hij start nog steeds niet. Is er iemand die in de buurt van Nijmegen woont en bereid is (uiteraard tegen vergoeding) op locatie uit te lezen?
12 december 2015 om 15:22 #18304452Hey naamgenoot. Ik kom uit Ulft vlakbij Doetinchem en heb een opcom. Stuur je 06 even neem ik contact met je op :thumb
(In privebericht)
12 december 2015 om 17:12 #18304453Gedaan!
20 december 2015 om 17:12 #18304454Update: de corsa is uitgelezen. 0 foutmeldingen maar geen compressie in cilinder 2. Overige cilinders 4 bar dus ook niet optimaal. Eerst wat dingen uitgesloten.
Koppakking kan eigenlijk niet. Nooit witte rook gezien, koelvloeistof is olievrij en verliest ook geen koelvloeistof. Zuigerveren ook geen optie. Hij verbruikt serieus nog geen halve liter olie op 10.000 km. Kleppen zijn nagekeken, maar mooi schoon. Tank ook altijd bij bp of Shell dus geen vervuilde benzine als het goed is en ik rijd alleen maar ritjes van minimaal 20 km dus zou ook raar zijn als die vervuild waren. Laatste optie (voor zover ik kan bedenken) is de klepstoters. Hij heeft totdat hij niet meer aansloeg echter altijd netjes gelopen zonder tikken (al heeft hij dat in het verleden wel een keer even gedaan). Ook heeft hij nooit op 3 cilinders gelopen. Het was in één keer over en uit.
Ik weet alleen niet of ik dat moet laten maken. Aan de ene kant lijkt het motortje verder in superconditie, vorig jaar een nieuwe distributie en waterpomp geplaatst, dit jaar krikpunten en voorbalk gelast (niet voor de APK maar preventief) en ziet hij er nog heel netjes uit van binnen en buiten. Aan de andere kant weet ik niet zeker dat het daarna is opgelost en hoewel 190.000 km niet erg veel is weet je toch niet wat er binnenkort weer opspeelt. Maarja de auto naar de sloop brengen kan ik eigenlijk ook niet over m’n hart verkrijgen.
20 december 2015 om 17:29 #18304455Koppakkig geeft niet altijd Rook of Lekkage.
Zo kan de koppakking lekken van cilinder naar cilinder.
Of van cilinder naar olie retour, of van cilinder naar buiten.Ook kan het zijn dat de distributieriem eraf ligt of van tijd staat.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
20 december 2015 om 17:43 #18304456Staat de distributie nog op tijd?
20 december 2015 om 17:54 #18304457Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Distributie is gecontroleerd en staat nog op tijd.
Hmm ok Wim, dan zou dat ook nog kunnen.20 december 2015 om 17:57 #18304458Dan kan wat wim ook al zei de koppakking tussen 1 of meerdere cilinder lek zijn.
21 december 2015 om 04:20 #18304459@Bas Tussengas wrote:
Dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Distributie is gecontroleerd en staat nog op tijd.
Hmm ok Wim, dan zou dat ook nog kunnen.Ik begrijp nooit waarom iedereen altijd er vanuitgaat dat een auto moet gaan Roken hikken of druk in het koelsysteem moet gaan opbouwen.
Koppakking kan er op vele manieren uit.
Het kan overigens ook nog zijn dat de auto koud een kort stukje is verplaatst geweest en dat de klepstoters te veel gevuld zijn door de hogere motoroliedruk en dikkere olie.
(Zeker als er 10w40 / 15w40 olie gebruikt word)
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 december 2015 om 09:34 #18304460Haha, omdat de meeste mensen er de ballen verstand van hebben en via internet wijzer proberen te worden denk ik. Dan zijn dat de symptomen die zelfs voor een leek (zoals ik) goed te herkennen zijn.
Er zit Shell Helix Ultra 5W40 in, dus aan de oliesoort kan het wat dat betreft niet liggen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het probleem niet is. De auto startte die ochtend goed, reed een half parkeervak achteruit en sloeg af. Toen weer gestart, liep slecht en viel vrijwel meteen weer uit. Daarna startte hij helemaal niet meer. Zou die overmaat aan olie in de klepstoters er niet na een dag of 4 moeten zijn uitgelopen? Want ook na 4 dagen startte hij niet. En als het er niet vanzelf uitloopt, wat kan je dan doen om het eruit te krijgen zodat hij weer start?
21 december 2015 om 15:48 #18304461Kan wel een dag duren (afjmhankelijk van de staat van onderhoud en gebruik.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 december 2015 om 17:12 #18304462Helaas met een beetje olie in de cilinders stijgt de compressie opeens behoorlijk. Kennelijk toch een probleem met de zuigerveren. Ik zou het graag laten repareren, maar dat is economisch onverantwoord. Mocht iemand nog interesse hebben in een zeer goede Corsa B koets, hij staat inmiddels te koop:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1003921485-opel-corsa-1-4-i-16v-3d-1999-zwart-motor-loopt-niet.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;Bieden mag, ik verkoop hem liever aan forumleden dan aan een willekeurig ander persoon. Zeker wanneer je van plan bent hem op te knappen komen we er prijstechnisch wel uit.
21 december 2015 om 17:18 #18304463Je kubt ook overwegen een x16xe erin te hangen.. Is goedkoper en sneller dan een revisie of reparatie.. En je hebt een boel reserve onderdelen van een sloop auto…
21 december 2015 om 17:27 #18304464Dat is zeker waar Bart en dat zou ik graag doen, maar ik heb geen ruimte voor een sloopauto en zou de motor moeten laten inbouwen wat ook een hoop geld kost. Bovendien moet ik nog maar afwachten of die motor wel goed is dus daar ga ik niet aan beginnen.
21 december 2015 om 17:34 #18304465Motor met bak overhangen is niet zo moeilijk.. De x14xe en x16xe zijn praktisch de zelfde motoren dus de kabelboom kan blijven zitten voor zover ik weet..
Je zou met een weekendje wel klaar zijn…En bij een goed lopende niet rokende motor een nieiwe distributieriem leggen…
Wellicht dat leden hier je mee kunnen helpen…
21 december 2015 om 17:57 #18304466Zijn hetzelfde
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 december 2015 om 19:24 #18304467Ok dus in principe zou het plug en play zijn als ik een x16xe motor kan vinden?
21 december 2015 om 19:40 #18304468Yep. Die motor zit o.a. in corsas en tigras al heb ik zo mijn twijfel bij de x16xe in de astra F en de vectra B
21 december 2015 om 21:15 #18304469Dat is vaak een x16xel, andere inlaat. Kun je overzetten.
5 januari 2016 om 13:25 #18304470Update:
De dag nadat was gebleken dat met een beetje olie in de cilinders de compressie steeg kwam ik iemand tegen die eventueel interesse had in de carrosserie. Ik wilde hem laten horen wat het probleem was dus draaide de sleutel om en opeens begon het Corsaatje te sputteren. Toch maar even doorgestart en wonder boven wonder sloeg de auto aan. Roken als een gek natuurlijk door de olie in de cilinders, maar na een rondje te hebben gereden en de omgeving van Nijmegen blauw te hebben gezet was de rook weg en bleef de motor keurig lopen. De week erna heb ik er bijna 1500 km zonder problemen mee gereden. Bij koude start had ik alleen het idee dat hij soms iets minder netjes liep dan voorheen, maar het kan ook goed zijn dat ik me dat inbeelde.
Ondanks dat hij het weer goed deed heb ik toch besloten de auto in te ruilen. Mijn vriendin heeft de auto dagelijks nodig om naar haar werk te komen en moet er op kunnen vertrouwen dat hij het altijd doet. Bovendien zijn we de laatste tijd veel meer kilometers gaan rijden. Een andere (jongere) auto was daarom wellicht een verstandigere keuze, maar ik zal wel altijd een zwak houden voor (oudere) Opels.5 januari 2016 om 14:35 #18304471wat heb je nu weer gekocht al sik vragen mag?
5 januari 2016 om 14:58 #18304472Haha, ‘nu weer’, zo vaak wissel ik niet van auto hoor. Het is een Mazda 2 1.5 GT-M geworden uit 2009. Heb uiteraard eerst naar een Opel gekeken, maar ik wilde iets wat leuk reed zonder gedownsizede turbomotor. De Corsa van die tijd had om de een of andere reden nog steeds een 1.4 16v met 90pk. In combinatie met het veel hogere gewicht werd ik daar niet heel blij van. Toch ook maar even gekeken naar de GSi, maar die was nog veel zwaarder waardoor die ook een lichtvoetig karakter mist. De Mazda is met zijn 103 pk en 935 kg eigenlijk gewoon een moderne Corsa B GSi en dat was precies wat ik zocht.
5 januari 2016 om 15:07 #18304473oke nou ja als het een goede beslissing is dan is het goed toch ? maar je verlaat dus dit forum ?? whahahahahahaah (geintje natuurlijk )
5 januari 2016 om 15:18 #18304474Ik geloof wel dat het een goede beslissing is, maar had toch graag mijn Corsa gehouden. Ik vind oude auto’s gewoon leuker. Bovendien was de Corsa naast de E30 toch ook een beetje een hobby-auto geworden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was. Haha, het forum verlaten zal ik niet doen. Ik vind het veel te leuk om te kijken wat andere mensen met hun oude Opels doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.