Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic
- Dit onderwerp bevat 2,052 reacties, 200 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 augustus 2017om 23:00 door chriske.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2011 om 01:22 #17302224
hallo mede opel vrienden
ik had een vraag :
komt een corsa b uit 1999 met een c20xe door de apk.
in verband met de uitstoot.29 november 2011 om 06:55 #17302225moet geen probleem zijn, mits je m met lambdasensor en kat monteert. maaaaarrrrrrr wil je de motor op kenteken krijgen, wordt dat een duur geintje! Auto’s voor 97 kost het maar circa 50 euro en zijn ze niet zo heel streng. Een auto van na 97 gaat meer richting de 800-1000 euro voor het omkeuren, ivm verschillende tests en dergelijke die ze gaan uitvoeren. En het op kenteken zetten zou ik zeker doen, als je wat veroorzaakt en ze komen erachter dat je een andere (snellere) motor erin hebt, ben je de sjaak.
29 november 2011 om 21:05 #17302226oke bedankt ik weet niet of ik het op kenteken laat zetten
ik heb wel bij de verzekering opgegeven dat er een donormotor in zit7 december 2011 om 16:28 #17302227Vandaag met de corsa bij de APK helaas afgekeurd.
NU is die afgekeurd op een aantal dingen, bij enkele heb ik twijfels of vragen..Wiellager speling linksvoor en rechtsvoor.
Nu heb ik (kwam ik vandaag pas achter) waarschijnlijk assen waarbij ik niet die Losse RVS afstandsring voor MTech wielnaven nodig had. Ik heb deze er wel tussen geplaatst :argue … Nu is die afgekeurd op wiellager speling. Kan dit door deze ringen komen? En zoja, heeft het schade aangericht dat ik hiermee (rustig) naar het apk station ben heen en weer gereden.?Ook heb ik het punt * stuurhuis speling.
Kan dit ook door deze ringen komen?Volgende punt, CO te hoog.
Ik had volgens de keurmeester een CO van bijna 3 (motor was niet koud maar zeker niet warm.)
Nu lees ik in het aanvullende permante Eisen rapport van het RDW:Artikel 39 Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31
december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde.En de tabel:
Nu heb ik geen kat op het uitlaattraject geplaatst naar aanleiding van deze informatie. Geldt voor mij dan niet de regel van 3,5% CO? Lijkt mij namelijk wel.. Auto is uit ’95.
7 december 2011 om 16:34 #17302228co mag je dan idd 3,5% hebben, maar zou eens kijken waar die hoge CO vandaan komt. Even kijken of je uitlaat helemaal dicht is en of je geen valse lucht hebt. Wat heb je met de lambda gedaan?
De stuurhuisspeling, staat er verder nog iets bij? Kan namelijk speling zijn op de stuurkogels, of misschien zit het stuurhuis niet goed vast?
En door die ringen kan er wel speling ontstaan als ze onder te grote spanning staan. Het kwaad is al geschied, dus even lagers vervangen en dan dus monteren zonder ring.
7 december 2011 om 16:37 #17302229Super, dan is dat een puntje minder op mijn lijstje. Inderdaad zat er ook een gaatje in de uitlaat. Dit was waarschijnlijk bij een lasnaad. Toerental is stationair circa 1000 toeren en koppeling in en koppeling uit scheelt ook weer 100 toeren. Daarnaast fluctueert het toerental sowieso al 300 toeren. Ik gok dus op een vieze stappenteller of klopsensor. Maar dit is zaak als die eenmaal legaal is :jerry
Er staat alleen stuurhuisspeling. Verder helaas niets. Maar ik gok (hoop :angel ) op de rvs ringen.
Nieuwe lagers ga ik dan maar even bestellen, kan natuurlijk sowieso nooit kwaad!7 december 2011 om 17:15 #17302230Wat staat er trouwens op je kenteken wat betreft motorcode en dergelijke? Begin wel een beetje te twijfelen over die co waarde. Vraag het anders even in het APK gedeelte.
7 december 2011 om 17:30 #17302231Ik heb standaard een GSi. x16xe dus.
Maar tot 31-12-’95 ben je toch vrij om de kat weg te halen en dus aan de 3,5% te komen?Motor gaat nog op kenteken komen maar ik wil hem eerst apk gekeurd hebben.
7 december 2011 om 17:34 #17302232volgens mij hoef je dan geen viergastest meer te doen als je je kat weg laat, co twijfel ik over wat het dan mag zijn…
7 december 2011 om 19:10 #17302233Ik ga denk ik morgen maar even bellen naar het RDW. Want ik betwijfel of ik met alleen de uitlaat dicht maken onder de 0,5 kom.. Ben wel benieuwd wat hun zeggen, net op de sportschool ook 2 monteurs die beide wat anders zeiden.
De 1 zei namelijk dat er op mijn kenteken nog x16xe staat en dat hierbij een kat verplicht is.Die ander zei dat je de teksten van het RDW juist zo letterlijk mogelijk moet nemen en ik dus GEEN kat hoef te hebben. En zonder kat is de lambda ook niet meer voor emissie maar voor de computer en dus val ik dubbel in de categorie waarbij 3,5% is toegestaan.
Ben dus benieuwd, andere mensen die hiermee te maken hebben gehad bij een corsa a/b c20xe?
7 december 2011 om 21:09 #17302234Tja, de emissiecode op je kenteken is het enige wat telt. Zat er een x16xe blokkie origineel in dan heb je dus een probleem als je het “viezere” c20xe erin geplaatst heb. En dan is dat ook nog eens afhankelijk van het bouwjaar van de auto….
7 december 2011 om 21:37 #17302235emissiecode op je kenteken maakt geen zak uit…
je mag gewoon 3,5% hebben als de KAT EN de LAMBDAsonde NIET zichtbaar aanwezig zijn
als er wel een lambdasonde aanwezig is dan mag je gewoon 4gassen en dan moet je de waardes halengister nog n steekproef op zo een zelfde iets gehad…
als je de auto om laat keuren,dan zal de handelsbenaming alleen maar OPEL CORSA worden, geen GSi x16xe of wat dan ook…
dus wie weet dan welke emissiecode er bij deze auto hoort?emissiecode’s op het kenteken waren maar tot 2006 relatief voor de apk
speling op t stuurhuis is die koppelling tussen stuurhuis en stuurkolom, (binnen in de auto ) stuur mag max 15 graden verdraaien voordat de wielen mee gaan doen, dit ligt zeker niet aan die ringen
wiellagerspeling kan ook niet door die ringen komen, tenzij deze veel kleiner qua diameter zijn dan de homokineet
7 december 2011 om 22:05 #17302236Kan die speling op het stuurhuis dan niet een gevolg zijn van het niet uitlijnen? Wielen staan er echt gevaarlijk scheef onder. Wou het laten uitlijnen maar de auto was te laag voor hun uitlijn apparaat..
Wat betreft de uitstoot kan ik hem dan denk ik dus beter eerst bij het RDW om laten keuren naar 2 liter? Of is het zo dat als de Lambda en Kat weg zijn ik dus inderdaad die 3,5% mag halen? Dan draai ik gewoon een bout in dat gat… of gaan de waarden zonder lambda ook weer omhoog?:P
Dit omkeuren bij het RDW zal wel gaan lukken aangezien ik zelfs nog complimenten kreeg over de nette motorombouw bij het apk station.Maar die Mtech ringen, wat doen deze dan precies? Waarom zijn ze bij de ene as wel en bij de andere niet nodig? Het is maar 3mm. Wat is het gevolg van die 3mm op een as die al lang genoeg is? En hoe kan zeker weten of ik ze wel of niet nodig heb?
Speling om de wiellagers voor, kan dit ook komen doordat die grote moeren op het fusee niet goed zitten? Ze zitten gewoon vast is vast, maar kan dit te los zitten? Lijkt me sterk toch? Bestel sowieso een nieuwe set lagers voor en achter, maar ik ben toch benieuwd hoe ineens alle lagers niet goed kunnen zijn..
8 december 2011 om 07:01 #17302237Dus je hebt je lambda er nog onder zitten? Als je deze eraf haalt moet je even pin 20 (weet even niet welke kleur dat is) aan massa leggen volgens mij. Zo werkte het bij mijn c20ne in ieder geval wel.
8 december 2011 om 09:50 #17302238nee die speling krijg je echg niet weg met uitlijnen…
lambdasonde eruit, bout in t gat, en idd pin20 aan de massa leggen
die ringen zijn alleen nodig als je schroefdraad van je homokineet te lang is, dan krijg je de kineet nooit strak tegen t lager aan
( alleen van toepassing als je met dikke 2l assen en naven rijd )8 december 2011 om 13:44 #17302239al je auto na 1993 is moet je toch verplicht een cat hebben of niet ?
8 december 2011 om 15:39 #17302240welnee
mijn corsa b c20let was van juli 1995
zonder kat en lambda uitgeschakeld gekeurd ( ook bij de rdw, alleen stationair meting )nadat die goedgekeurd was lambda er weer in en rijden maar
kijk op de rdw site de apk boeken maar ff door, word alles in uitgelegd
8 december 2011 om 17:47 #17302241van af welk bouwjaar is het verplicht dan ?
8 december 2011 om 19:25 #17302242in mijn apk boek staat als je t letterlijk leest vanaf 1 juli 2001, dan MOET je 4gassen, al zijn er genoeg keurringsstations die dit niet weten, en als ze t niet zeker weten keuren ze t af…
20 december 2011 om 07:57 #17302243corsa a met de z20let
20 december 2011 om 16:07 #17302244Zo, dat zal helemaal leuk wezen! :jerry Mooi ding.
Vandaag en gister bezig geweest met de corsa. Fusees helemaal los gehaald en de wiellagers op speling laten controleren, die waren nog goed. Dus alles teruggeplaatst zonder spacers en zowel de speling op het wiellager als de speling op het stuurhuis is nu weg…
Weet niet of er iets niet goed vast zat wat nu wel goed zit of dat het de ringen waren!Nu op naar het probleem met de hoge CO en de lekke uitlaat :hmmz
2 januari 2012 om 18:58 #17302245Waarom pin 20 aan de massa.. doe ik niet met apk en je moet rottig bezig zijn om een c20xe boven de 3.5 co te krijgen.
4 januari 2012 om 22:29 #17302246als je pin 20 aan de massa legt kan je je lambda los laten hangen…
mijn c20xe had zonder kat stationair 0,04% en op toeren 0,23….dus ruim binnen de waardes
ff wat anders:
VANAF 1 JANUARI moeten auto’s voorzien van een OBD uitleesstekker ( officieel vanaf 1998 ) uitgelezen worden voor de APK!!!!
als er foutcode’s in zitten betreft de emissie eisen, is dit AFKEUR!!!!uitlezen MOET dan dus mogelijk zijn in de auto, houd hier rekening mee bij evt ombouwen dat je wel t uitleesgebeuren aansluit!!
4 januari 2012 om 22:31 #17302247Rijd een c20xe zonder lamba en kat merkbaar lekkerder/beter
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
5 januari 2012 om 10:21 #17302248@otdh wrote:
als je pin 20 aan de massa legt kan je je lambda los laten hangen…
mijn c20xe had zonder kat stationair 0,04% en op toeren 0,23….dus ruim binnen de waardes
ff wat anders:
VANAF 1 JANUARI moeten auto’s voorzien van een OBD uitleesstekker ( officieel vanaf 1998 ) uitgelezen worden voor de APK!!!!
als er foutcode’s in zitten betreft de emissie eisen, is dit AFKEUR!!!!uitlezen MOET dan dus mogelijk zijn in de auto, houd hier rekening mee bij evt ombouwen dat je wel t uitleesgebeuren aansluit!!
Dan ben ik toch wel benieuwd waarom mijn corsa zo’n hoge CO had.. Met lambda en zonder kat zat ik rond de 3%..
Dat andere stuk, auto’s vanaf 1998 moeten dus uitgelezen worden bij de APK? Dus een auto MET OBD en vanuit 1997 hoeft dus NIET uitgelezen te worden?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.