Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic
- Dit onderwerp bevat 2,052 reacties, 200 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 augustus 2017om 23:00 door chriske.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2008 om 09:34 #17301924
staat er wel op hoor silverball, ………is één van de meest uitgebreide sites die er zijn m.b.t.ombouw…….
21 augustus 2008 om 09:39 #17301925Originally posted by silverball
Ik heb dat hele corsa-novatuning ook bekeken. staat er alleen niet op.Alleen een klein stukje over een spacer van 3,5cm dik met 2 gaten.
BRON: Corsa-NovaTuning.nl:
StabilisatorstangspacerBij een 2.0 8v gaat de stabilisatiestang niet passen doordat de bocht van het uitlaatspruitstuk in de weg zit.
Door spacers te monteren tussen de trekstang en de stabilisatorstang op de voorste 2 klemmen is dit probleem enigszins te verhelpen.
Bij een volledige veeruitslag van de voorwielen zal de stang echter nog steeds tegen het spruitstuk aankomen.Spacers zijn 35mm hoog en er zijn lagere bouten nodig.
Spacerkit is ook leverbaar via M-tech.
Op onderstaande foto zie je de spacer.
Dus ja het staat er wel op..Weet wel wat we op onze eigen site hebben staan :vertag
En koker is sterk genoeg…
Wij rijden er al jaren mee. maar je kunt er ook 1 maken van alu… wat je zelf wilt..21 augustus 2008 om 10:03 #17301926Ok, laat ik dan maar beginnen met het volgende. De CNT-Site is echt goed gemaakt en duidelijk ook. :) Heb ook met veel plezier alles gelezen. De ombouw van mijn auto is echter door een beunhaas gedaan die niet echt oog heeft gehad voor detail. En hij heeft ook niet gewerkt volgens de methode die op CNT staat.
De eerste keer dat ik het las had ik ook het stukje over de spacer gelezen, alleen als ik het goed begrijp monteer je die tussen de twee stangen. Precies waar die gemonteerd zou moeten worden loopt mijn stuurbekrachtigingspomp tegen de stangen en dat zorgt voor heel hinderlijke resonantie ed. Er klopt wel meer niet helemaal aan de motorinbouw, zo was bijvoorbeeld ook de beugel voor de dynamo verbogen waardoor de snaar scheef op de poelie liep…
Maar goed, de plaats die ik bedoel is waar die stangen vooraan bij de aansluiting op de carosserie (3 boutjes) vast zitten. Op dit fotootje zie je de bovenkant van die 3 bouten, op die horizontale balk. (ik weet t, schaamteloos een link naar een foto op de CNT-site. maar even geen tijd om zelf een eigen pic te schieten)
Ik wil zelf een spacer gaan fabriceren om de complete stang te laten zakken, en voor dat punt gebruik ik liever geen koker maar een stuk massief metaal van 15mm of 20mm dik.
21 augustus 2008 om 11:48 #17301927Originally posted by silverball
Ok, laat ik dan maar beginnen met het volgende. De CNT-Site is echt goed gemaakt en duidelijk ook. :) Heb ook met veel plezier alles gelezen. De ombouw van mijn auto is echter door een beunhaas gedaan die niet echt oog heeft gehad voor detail. En hij heeft ook niet gewerkt volgens de methode die op CNT staat.De eerste keer dat ik het las had ik ook het stukje over de spacer gelezen, alleen als ik het goed begrijp monteer je die tussen de twee stangen. Precies waar die gemonteerd zou moeten worden loopt mijn stuurbekrachtigingspomp tegen de stangen en dat zorgt voor heel hinderlijke resonantie ed. Er klopt wel meer niet helemaal aan de motorinbouw, zo was bijvoorbeeld ook de beugel voor de dynamo verbogen waardoor de snaar scheef op de poelie liep…
Maar goed, de plaats die ik bedoel is waar die stangen vooraan bij de aansluiting op de carosserie (3 boutjes) vast zitten. Op dit fotootje zie je de bovenkant van die 3 bouten, op die horizontale balk. (ik weet t, schaamteloos een link naar een foto op de CNT-site. maar even geen tijd om zelf een eigen pic te schieten)
*foto*
Ik wil zelf een spacer gaan fabriceren om de complete stang te laten zakken, en voor dat punt gebruik ik liever geen koker maar een stuk massief metaal van 15mm of 20mm dik.
ok jij wilt je trekstang laten zakken.
Zou ik niet aan beginnen. Er zit een fout in je motorsteun of in je stuurbekrachtingspompsteun (leuk woord voor galgje).Dus je laat gewoon die trekstangzitten, tussen de trekstang en de stabistang wordt een spacer geplaatst voor je uitlaat.
Die heeft niets uit te staan met sb pomp steun..
De tekeningen staan op CNT. Dus ik zou even de tekeningen erbij pakken en eens gaan meten welke steun er nou niet precies past..
Ik weet niet wara je weg komt. je mag altijd een keer langs komen in ons mooie twente
21 augustus 2008 om 12:13 #17301928Ik kom zelf (globaal gezien) uit de buurt van Alkmaar, das een pittig end weg dus :)
De motorsteun die ik heb lijkt erg op een aangepaste standaardsteun ipv een nieuw gelast model.
Omdat het blok hier wel stevig in zit en ik alleen maar last heb van iets te weinig ruimte onderaan bij de pomp leek mij de handigste oplossing om de stang aan de voorkant dus wat omlaag te brengen, en de auto opnieuw uit te lijnen. Mocht ik me hierin vergissen hoor ik het graag van de ombouw- king: (-en) :wors:wors
21 augustus 2008 om 12:32 #17301929zoals gezegd ik zou het niet doen als het niet nodig is. want dan moet je de andere kant ook doen.
Ik heb wel tekeningen van die spacers (nodig namelijk bij een f28 ombouw)..Maar je motor hangt nu waarrschijnlijk ook niet zoals het hoort…
Vandaar dat ik zeg maak een nieuwe steun of haal deze bij M-Tech..succes
21 augustus 2008 om 12:59 #17301930ik was ook van plan 2 spacers te maken :) zonder symetrie gaat ie volgens mij nooit meer recht sturen :P
Als je tekeningetjes ervoor hebt zou enorm helpen, hoef ik niet zelf te meten :) (alleen even controleren :D )
21 augustus 2008 om 13:21 #17301931Jongens mijn c18nz hangt in de Corsa :D Nu perfect.
Vanochtend bij Pijffers (mooie grote autosloop) wat onderdelen gehaald.
Heb een steun van een tirgra en de steun middenachter van een Corsa Gsi….want die had ik dus een beetje perongeluk van een A corsa (dan klopt de bevestiging naar de schakelstang niet ;), voor de rest leek die het zelfde)Het blokt hangt nu mooi in de motorruimte, zonder spacers!!!!
Zal vanaaf ff wat fotos in mijn topicje zetten:D
21 augustus 2008 om 15:36 #17301932Originally posted by silverball
ik was ook van plan 2 spacers te maken :) zonder symetrie gaat ie volgens mij nooit meer recht sturen :PAls je tekeningetjes ervoor hebt zou enorm helpen, hoef ik niet zelf te meten :) (alleen even controleren :D )
maar nou even niet eigenwijs zijn,
kijk nu eerst even naar die motorsteun..want hij hoort hem gewoon niet te raken.
De weg van de minste weerstand kiezen is niet altijd de beste. Een motorblok wordt namelijk niet voor niets RECHT in een auto gehangen..Ik blijf er dus ook heel stug bij dat het GEEN oplossing is om spacers te maken voor je trekstangen. En volgens mij dient er dan nog iets aangepast te worden. Aangezien je trekstang anders scheef onder de auto zit…
21 augustus 2008 om 15:37 #17301933Originally posted by Fearless
Jongens mijn c18nz hangt in de Corsa :D Nu perfect.
Vanochtend bij Pijffers (mooie grote autosloop) wat onderdelen gehaald.
Heb een steun van een tirgra en de steun middenachter van een Corsa Gsi….want die had ik dus een beetje perongeluk van een A corsa (dan klopt de bevestiging naar de schakelstang niet ;), voor de rest leek die het zelfde)Het blokt hangt nu mooi in de motorruimte, zonder spacers!!!!
Zal vanaaf ff wat fotos in mijn topicje zetten:D
Mooi dat het gelukt is..
Dacht al dat die van een tigra gelijk was..Ook die van een x14xe zou moeten passen..
:thumbup
23 augustus 2008 om 13:38 #17301934jonges nog een paar vraagjes,
wat zijn de verschillen tussen c20xe en x20xev voor het ombouwen in een corsa b?
zijn de motorsteunen e.d. hetzelfde?
waarom x20xev? op die elektronica past mijn lpg-installatie 1:1 op eprom na.
thnx!
27 augustus 2008 om 10:46 #17301935origineel gepost door ErwinP
jonges nog een paar vraagjes,wat zijn de verschillen tussen c20xe en x20xev voor het ombouwen in een corsa b?
zijn de motorsteunen e.d. hetzelfde?
waarom x20xev? op die elektronica past mijn lpg-installatie 1:1 op eprom na.
thnx!
niemand?:(
28 augustus 2008 om 14:42 #17301936moet gewoon passen.
Onderblok is hetzelfde…..
28 augustus 2008 om 14:55 #17301937origineel gepost door sjoerdie
moet gewoon passen.Onderblok is hetzelfde…..
thnx:thumbup
7 september 2008 om 14:16 #17301938origineel gepost door silverball
Vraagje(s)….Zijn er mensen die hun naar 2ltr omgebouwde B Corsa hebben laten herkeuren?
Ik weet hoe het wettelijk gezien zit etc, maar wil graag weten hoe duur zo’n grapje is.Heb op kenteken een C16XE met een C20NE erin nu.. (is wel door een slechte beunhaas gedaan, geen spacers voor gebruikt dus heerlijke resonantie van mn stuurbekr. pomp :( )
En als je m niet laat herkeuren hoe zit dat dan met de APK? gewoon naar een universele garage gaan die toch niet ziet dat er een verkeerd blok in hangt?
Zodra je een ander type blok inbouwd zul je deze moeten aanbieden bij de rdw.
Zelf ben ik een tijdje geleden hierover in contact geweest met de rdw.
En dit is de reactie die ik hierover gekregen heb:Als er een motor met een andere motorcode in een personenauto of bedrijfsauto wordt geplaatst, dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel als de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd. U moet het voertuig bij een keuringsstation van de RDW aanbieden voor een keuring. Na goedkeuring worden het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.
Kentekenkeuring:
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig in gewijzigde uitvoering aan de eisen voor wijziging van de constructie voldoet. Dit is het geval als deze volledig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u het één en ander aantonen door het overleggen van een conformiteitsverklaring of een verklaring van het vermogen van de motor. Deze verklaringen moeten zijn afgegeven door de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Als het voertuig volledig overeenkomt met een typegoedkeuring, dan past de RDW het kentekenbewijs aan.
Beproeving op het TCL:
Als het voertuig niet met een bestaande typegoedkeuring overeenkomt, moet het voertuig een geluidsmeting ondergaan op het TCL (Test Centrum Lelystad).
Als blijkt dat het motorvermogen met meer dan 40% is toegenomen, dan moet het voertuig een weggedragproef ondergaan op het TCL (Test Centrum Lelystad).
De RDW verstrekt een kentekenbewijs als de benodigde beproeving met goed gevolg zijn afgelegd.
Kosten:
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.
Een weggedragtest kost € 290,00.
Dit geld voor alle auto’s vanaf 01-01-1973
Want daarvoor was het nog neit verplicht om een motortype registratie te hebben.
Dit alles volgens de rdw.
Zie hieronder de reaktie van de rdwQuote:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.Om alle verwarring weg te nemen uw vraag is kan ik een andere motor in een oldtimer bouwen zonder problemen met het kenteken.
Als u de ombouw uitvoerd bij een voertuig met een datum eerste toelating van voor 01-01-1973 dit is de datum van de typegoedkeuringen zal dit geen probleem vormen.
Echter zult u wel rekening moeten houden met de maximale aslasten deze worden met een grotere motor vaak overschreden wat niet toegestaan is.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
9 september 2008 om 18:13 #17301939Precies hetzelfde verhaaltje als de RDW mij vertelde :)
Heb na lang beraad (of eigenlijk best kort toen ik onder de auto stond) toch maar besloten om mn motorsteun en stuurbekrachtigingspomp met M-Tech spulletjes vast te zetten. We hebben m op de brug gehad en de pompsteun was door het heen en weer gaan van het blok al verbogen, en de “motorsteun” die er nu zit is op een extreme beun-de-haas manier gefabriceerd…
Spulletjes binnen, morgen daggie vrij… lekker sleutelen :) Khoef iig niet de bekabeling te doen :afro
9 september 2008 om 21:08 #17301940dat mailtje heeft half 2 liter corsa rijdend nederland wel gezien van de RDW.
Ook is het bij iedereen denk ik wel bekend of je moet herkeuren..Maar die keuze blijft bij jezelf.
11 september 2008 om 21:18 #17301941origineel gepost door corsaboy
dat mailtje heeft half 2 liter corsa rijdend nederland wel gezien van de RDW.
Ook is het bij iedereen denk ik wel bekend of je moet herkeuren..Maar die keuze blijft bij jezelf.
Nou heb ik wel geen corsa maar aangezien ik geen antwoord zag staan op de vraag wat het moest kosten om een auto te laten herkeuren heb ik hierop geantwoord.
En voor mezelf zat ik ook met het vraagstuk of het wel mocht wat ik mijn b kadett heb zitten heb ik het verhaal met de rdw opgestart.
Wat ik uit het verhaal opmaak is dat mijn auto omdat ie van voor 01-01-1973 is geen keuring hoeft te ondergaan.Dit kan voor iedereen intressant zijn die een oudere auto wil verbouwen.
En er zijn altijd mensen die het niet weten.
Het is natuurlijk zeer belangrijk om met een goed gekeurde auto de weg op te gaan zeker met betrekking op eventueel schade e.d.Net wat je zelf zegt de keuze blijft bij jezelf.
12 september 2008 om 11:05 #17301942heeft er iemand toevallig nog een tekening van steuen t.b.v f28 in de corsa b?
motor steunen kon ik wel vinden op internet (en copie gemaakt)
maar nu wil ik eventueel ook de f28 erin hangen heb alleen daar nergens iets ovder gevondenmvg jarno
13 september 2008 om 16:57 #17301943heb ik wel liggen moet ik nog inscannen en online zetten
13 september 2008 om 17:37 #17301944toppie als je ook de ombouw naar 2wiel heb zou het helemaal mooi zijn haha
ik zie ze wel verscheinen:wors
15 september 2008 om 15:19 #17301945Boys.
Hebben jullie voor mij foto’s van corsa b’s met turbo?Het liefs met intercooler.
Kan het namelijk nergens vinden en we gaan binnenkort beginnen met n
projectje corsa b turbo :angel dus willen n paar ideetjes opdoen.
Sorry voor de -offtopicgr Steven
15 september 2008 om 19:26 #17301946Er zijn zover ik weet 3 mensen hier op het forum met C20LET in een B corsa.
17 september 2008 om 12:23 #17301947succes met bouwen alvast:vertag
24 september 2008 om 15:46 #17301948Heeft iemand misschien de maten van de motor steunen , en spacers van een c20ne voor een corsa B 1.2 ’94
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.