Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic
- Dit onderwerp bevat 2,052 reacties, 200 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 augustus 2017om 23:00 door chriske.
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2007 om 21:15 #17301349
Nippeltje nr. 2 is dus voor de vacuumslang naar de drukregelaar.
Ik zal mijn bevindingen terugkoppelen hierThnx dude :)
13 augustus 2007 om 21:19 #17301350Yep dat is er ook een zo te zien. Is dit jouw auto? en zo ja … merk je uberhaupt een verschil sinds je hem gemonteerd hebt?
13 augustus 2007 om 21:39 #17301351Was!!!mijn Manta ooit, inmiddels R.I.P.
met toerbo, dus ik had hem ook nodig.
Werkte wel.
Eerste Manta die ik had die een beetje door kon gassen.
Pakte veel soepeler op.13 augustus 2007 om 22:35 #17301352Honza thnx.
Kun je mij vertellen waar het actieve koolfilterschakelaartje zit?13 augustus 2007 om 22:52 #17301353Verder nog wat concrete vragen over het kleppendekseltje:
– Is het zo dat Y op 3 aangesloten?
– Waar komt X op uit?
– Waarom zijn de twee gekleurde ruimtes gescheiden van elkaar?
– Ik mag aannemen dat je in het groene gedeelte olie giet via de dop. Het rode gedeelte zit aangesloten op een mondstuk wat via een klein rubberen slangetje naar een pijpje in het onderblok gaat. De twee ruimtes zien er ook heel anders uit, rood is vies en vol met losse deeltjes, terwijl groen vrij gaaf is.
Wat is de exacte functie van het rode gedeelte, waar normaliter een plaatje overheen zit?13 augustus 2007 om 22:55 #17301354doorlaat van de carter-dampen naar de inlaat.
13 augustus 2007 om 23:03 #17301355Prima, en die dampen behoren uit te komen in het gasklephuis, of bedoel je met inlaat het inlaatspruitstuk zelf?
Kort gezegd, waar gaan de twee aansluitingen op het plaatje precies naartoe?
14 augustus 2007 om 06:35 #173013563 moet inderdaad op Y
Ik heb het anders gedaan, ik heb Y afgedopt en 3 aangesloten op een catchcan tankje.
14 augustus 2007 om 06:36 #17301357Actieve koolfilter zit in je rechter voorscherm tbv benzinetankdampen.
Naar het schakelaartje lopen 2 slangetjes, eentje vanaf t koolfilter en eentje vanaf de gasklep dus.
Hij zit aan de bestuurderskant van het inlaatspruitstuk, zo’n beetje onder de brandstofrail, er zit ook een stekkertje aan.X gaat naar het inlaatspruitstuk, vlak onder de gasklep.
Hier zit dingie met 3 aansluitingen, eentje voor X.
De andere 2 gaan koelvloeistofslangen aan, eentje naar de kop en eentje naar het tankje.
Ik heb dit hele ding eraf gehaald en een (Ik geloof) een M10 of M12 imbus boutje erin gedraait.
Koelvloeistof slang direct vanaf de kop t tankie in.
En X afgesloten aan t kleppendeksel…Ik heb tussen Y en 3 een catchtankie.
Een brandstofdrukregelaar moet je niet zomaar monteren en gaan afstellen. Of je moet precies weten welke waarde je moet hebben, maar beter is om alles op de bank af te stellen.
Te rijk schiet niet op, en te arm al helemaal niet…
Stationair boeit niet zo, dat regeltie wel af, t gaat juist om vollast…14 augustus 2007 om 06:37 #17301358Nog even iets anders.
als je bijvoorbeeld een C14NZ corsa wil ombouwen naar een C16SE of een C20NE of een C20XE dan kun je een pomp van een 1.6, 1.8 of een 2.0 ECOTEC pakken, die pompen leveren genoeg benzine om omgebouwd te worden in een orginele corsa tank.
Als er meer uitleg nodig is vraag er dan maar om.
Ik heb het net zelf gemaakt en het werkt perfect.
14 augustus 2007 om 06:39 #17301359Origineel gepost door Honza
Actieve koolfilter zit in je rechter voorscherm tbv benzinetankdampen.Naar het schakelaartje lopen 2 slangetjes, eentje vanaf t koolfilter en eentje vanaf de gasklep dus.
Hij zit aan de bestuurderskant van het inlaatspruitstuk, zo’n beetje onder de brandstofrail, er zit ook een stekkertje aan.X gaat naar het inlaatspruitstuk, vlak onder de gasklep.
Hier zit dingie met 3 aansluitingen, eentje voor X.
De andere 2 gaan koelvloeistofslangen aan, eentje naar de kop en eentje naar het tankje.
Ik heb dit hele ding eraf gehaald en een (Ik geloof) een M10 of M12 imbus boutje erin gedraait.
Koelvloeistof slang direct vanaf de kop t tankie in.
En X afgesloten aan t kleppendeksel…de koelvloeistof slang van je kop ( dat kleintje ) kun je ook afdoppen, dat heb ik gedaan.
14 augustus 2007 om 06:42 #17301360Origineel gepost door freek corsa
de koelvloeistof slang van je kop ( dat kleintje ) kun je ook afdoppen, dat heb ik gedaan.Ja kan :) maar dan moet ik hm ook op me tankie afdoppen haha.
Bij de A zit er meestal geen 3e aansluiting op t tankie denk ik, dan ist idd netter om af te sluiten…
14 augustus 2007 om 06:44 #17301361klopt :D
14 augustus 2007 om 07:25 #17301362Tot voor zover bedankt heren. Ik ga zo ff deze info lezen, maar als eerste reactie op Honza’s opmerking over het afstellen van de drukregelaar:
Ik heb de motor overgenomen met de powerboostvalve erbij, deze was rijdend en al de ochtend dat ik de motor kocht. Ik mag dan aannemen dat ik niets hoef te veranderen en de zaak gewoon kan laten zoals het is.
14 augustus 2007 om 08:47 #17301363Origineel gepost door saiko
Tot voor zover bedankt heren. Ik ga zo ff deze info lezen, maar als eerste reactie op Honza’s opmerking over het afstellen van de drukregelaar:Ik heb de motor overgenomen met de powerboostvalve erbij, deze was rijdend en al de ochtend dat ik de motor kocht. Ik mag dan aannemen dat ik niets hoef te veranderen en de zaak gewoon kan laten zoals het is.
Er vanuit gaande dat hij toen goed stond, hoef je (Lees: mag je) niets te veranderen nee :)
Beste is, als het blok loopt, even op een vermogensbank t CO te controleren, of hij over het hele gebied netjes verloopt.
Maar als je zeker weet dat de vorige eigenaar de boel al goed had afgesteld, hoeft het niet, maar t kan nooit kwaad, heb je gelijk een mooie uitdraai! :thumbup14 augustus 2007 om 09:14 #17301364Ja precies, ik zal zoiezo een vermogensbank opzoeken om te meten hoeveel power mijn B’tje heeft. Honza, waar kan ik volgens jou een betrouwbare vermogenstest laten uitvoeren, en eventueel de auto goed laten afstellen?
14 augustus 2007 om 09:20 #17301365Origineel gepost door saiko
Ja precies, ik zal zoiezo een vermogensbank opzoeken om te meten hoeveel power mijn B’tje heeft. Honza, waar kan ik volgens jou een betrouwbare vermogenstest laten uitvoeren?Rica, te Wateringen, is niet zo ver ook.
Of FCG (http://www.freddycane.com) Kan je evt een keer een dagje combineren met een Drachten Street Legal night :)
Zijn vast nog wel een paar goede, maar ook slechte haha
14 augustus 2007 om 09:40 #17301366doe maar gewoon freddy saiko.. die legt tenminste ook de resultaten van de run uit, en je kunt meteen door naar de strip…
rica heeft een splinternieuwe bank door waterschade maar nog steeds dezelfde jonge dude die de runs doen en dan krijg je gewoon je blaadje en is het weg daar..
14 augustus 2007 om 09:53 #17301367Mooi, bedankt voor de heads up.
Thnx mates.Ik begrijp nu de functie van een catchcan. Je kunt dus de carterdampen naar een catchcan ventileren, daar waar het in de standaard situatie direct weer, via het gasklephuis, de motor ingaat. De catchcan ‘verschoont’ de lucht die weer de motor in wil.
Origineel gepost door freek corsa
3 moet inderdaad op YIk heb het anders gedaan, ik heb Y afgedopt en 3 aangesloten op een catchcan tankje.
Freek, betekent afgedopt dat je Y helemaal hebt afgesloten?
Zo ja, dan ventileer je 3 naar die catchcan, en wat gebeurd er vanaf de catchan? Gaan de dampen vanaf daar de lucht in?14 augustus 2007 om 16:49 #17301368ja klopt.
precies zoals je het nu zegt, vanaf het kleppendeksel naar je catch-can, en vanaf je catch-can gaat het zo de lucht in ( dus niet op je gasklep aansluiten )
en dat groote gat op je gasklep kun je gewoon helemaal afdichten. ( ik heb er een slang op met een dikke bout erin met daar omheen 2 slangklemmen.
14 augustus 2007 om 17:20 #17301369Helder, thnx.
– Ik heb er tijdens het eten nog even over nagedacht. Is het niet beter dat je de slang tussen y en 3 erop laat, omdat de lucht dan sneller onttrokken wordt uit de motor. Het wordt er dan zeg maar uitgezogen in plaats van dat het eruit geduwd moet worden, wat weer energy kost?
Ik zat zelf aan het volgende te denken: kun je niet tussen y en 3 een catchcan installeren die puur de lucht verschoont en de vuile deeltjes opvangt, maar dat die catchcan toch een slang heeft die de verschoonde lucht doorvoert naar aansluiting 3 op het gasklephuis?
14 augustus 2007 om 19:54 #17301370Origineel gepost door saiko
Helder, thnx.– Ik heb er tijdens het eten nog even over nagedacht. Is het niet beter dat je de slang tussen y en 3 erop laat, omdat de lucht dan sneller onttrokken wordt uit de motor. Het wordt er dan zeg maar uitgezogen in plaats van dat het eruit geduwd moet worden, wat weer energy kost?
Ik zat zelf aan het volgende te denken: kun je niet tussen y en 3 een catchcan installeren die puur de lucht verschoont en de vuile deeltjes opvangt, maar dat die catchcan toch een slang heeft die de verschoonde lucht doorvoert naar aansluiting 3 op het gasklephuis?
Zo had ik het :)
Catchtankie verschoont verder nix, maar vangt alleen de niet-dampen op. Dus olie en smurrie. (Trek maar eens de carterontluchtingsslang los van een blok) De dampen verdampen de lucht in, of dus het inlaatspruitstuk in.
Beter is als de dampen en zooi uit het carter gezogen worden etc, en een onderdruk in het carter is beter dan teveel druk. Het ‘grovere’ spul wordt opgevangen, dampen worden verbrand.
Bij een goed blok mag de boel gewoon de buiten lucht in.
Is maar net wat iemand wil, verschillende mensen hebben verschillende meningen hier over :)
14 augustus 2007 om 20:07 #17301371Bij een goed blok mag de boel gewoon de buiten lucht in.
voor de apk dus niet ;)
14 augustus 2007 om 20:08 #17301372Haha. Dan niet nee :P
Maar je kan ook je catchtankie kopen adhv wat je wilt, sommige hebben 2 aansluitingen en zijn luchtdicht, zoals de mijne is…
Of met 1 aansluiting en een aansluiting voor een filtertje, of de dop is al voorzien van een ontluchting…
Of men maakt zelf iets :)
14 augustus 2007 om 22:28 #17301373Origineel gepost door freek corsa
Nog even iets anders.als je bijvoorbeeld een C14NZ corsa wil ombouwen naar een C16SE of een C20NE of een C20XE dan kun je een pomp van een 1.6, 1.8 of een 2.0 ECOTEC pakken, die pompen leveren genoeg benzine om omgebouwd te worden in een orginele corsa tank.
Als er meer uitleg nodig is vraag er dan maar om.
Ik heb het net zelf gemaakt en het werkt perfect.
astra 16v pomp past ook
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.