Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 2,053)
  • Auteur
    Berichten
  • #17301349
    Saiko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 June 2005

      Nippeltje nr. 2 is dus voor de vacuumslang naar de drukregelaar.
      Ik zal mijn bevindingen terugkoppelen hier

      Thnx dude :)

      #17301350
      Saiko
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 June 2005

        Yep dat is er ook een zo te zien. Is dit jouw auto? en zo ja … merk je uberhaupt een verschil sinds je hem gemonteerd hebt?

        #17301351
        robbyrood
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 February 2006

          Was!!!mijn Manta ooit, inmiddels R.I.P.
          met toerbo, dus ik had hem ook nodig.
          Werkte wel.
          Eerste Manta die ik had die een beetje door kon gassen.
          Pakte veel soepeler op.

          #17301352
          Saiko
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 June 2005

            Honza thnx.
            Kun je mij vertellen waar het actieve koolfilterschakelaartje zit?

            #17301353
            Saiko
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 June 2005

              Verder nog wat concrete vragen over het kleppendekseltje:

              – Is het zo dat Y op 3 aangesloten?
              – Waar komt X op uit?


              – Waarom zijn de twee gekleurde ruimtes gescheiden van elkaar?
              – Ik mag aannemen dat je in het groene gedeelte olie giet via de dop. Het rode gedeelte zit aangesloten op een mondstuk wat via een klein rubberen slangetje naar een pijpje in het onderblok gaat. De twee ruimtes zien er ook heel anders uit, rood is vies en vol met losse deeltjes, terwijl groen vrij gaaf is.
              Wat is de exacte functie van het rode gedeelte, waar normaliter een plaatje overheen zit?

              #17301354
              freek corsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 December 2004

                doorlaat van de carter-dampen naar de inlaat.

                #17301355
                Saiko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 June 2005

                  Prima, en die dampen behoren uit te komen in het gasklephuis, of bedoel je met inlaat het inlaatspruitstuk zelf?

                  Kort gezegd, waar gaan de twee aansluitingen op het plaatje precies naartoe?

                  #17301356
                  freek corsa
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 December 2004

                    3 moet inderdaad op Y

                    Ik heb het anders gedaan, ik heb Y afgedopt en 3 aangesloten op een catchcan tankje.

                    #17301357
                    Honza
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Actieve koolfilter zit in je rechter voorscherm tbv benzinetankdampen.

                      Naar het schakelaartje lopen 2 slangetjes, eentje vanaf t koolfilter en eentje vanaf de gasklep dus.
                      Hij zit aan de bestuurderskant van het inlaatspruitstuk, zo’n beetje onder de brandstofrail, er zit ook een stekkertje aan.

                      X gaat naar het inlaatspruitstuk, vlak onder de gasklep.
                      Hier zit dingie met 3 aansluitingen, eentje voor X.
                      De andere 2 gaan koelvloeistofslangen aan, eentje naar de kop en eentje naar het tankje.
                      Ik heb dit hele ding eraf gehaald en een (Ik geloof) een M10 of M12 imbus boutje erin gedraait.
                      Koelvloeistof slang direct vanaf de kop t tankie in.
                      En X afgesloten aan t kleppendeksel…

                      Ik heb tussen Y en 3 een catchtankie.

                      Een brandstofdrukregelaar moet je niet zomaar monteren en gaan afstellen. Of je moet precies weten welke waarde je moet hebben, maar beter is om alles op de bank af te stellen.
                      Te rijk schiet niet op, en te arm al helemaal niet…
                      Stationair boeit niet zo, dat regeltie wel af, t gaat juist om vollast…

                      #17301358
                      freek corsa
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 December 2004

                        Nog even iets anders.

                        als je bijvoorbeeld een C14NZ corsa wil ombouwen naar een C16SE of een C20NE of een C20XE dan kun je een pomp van een 1.6, 1.8 of een 2.0 ECOTEC pakken, die pompen leveren genoeg benzine om omgebouwd te worden in een orginele corsa tank.

                        Als er meer uitleg nodig is vraag er dan maar om.

                        Ik heb het net zelf gemaakt en het werkt perfect.

                        #17301359
                        freek corsa
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 December 2004

                          Origineel gepost door Honza
                          Actieve koolfilter zit in je rechter voorscherm tbv benzinetankdampen.

                          Naar het schakelaartje lopen 2 slangetjes, eentje vanaf t koolfilter en eentje vanaf de gasklep dus.
                          Hij zit aan de bestuurderskant van het inlaatspruitstuk, zo’n beetje onder de brandstofrail, er zit ook een stekkertje aan.

                          X gaat naar het inlaatspruitstuk, vlak onder de gasklep.
                          Hier zit dingie met 3 aansluitingen, eentje voor X.
                          De andere 2 gaan koelvloeistofslangen aan, eentje naar de kop en eentje naar het tankje.
                          Ik heb dit hele ding eraf gehaald en een (Ik geloof) een M10 of M12 imbus boutje erin gedraait.
                          Koelvloeistof slang direct vanaf de kop t tankie in.
                          En X afgesloten aan t kleppendeksel…

                          de koelvloeistof slang van je kop ( dat kleintje ) kun je ook afdoppen, dat heb ik gedaan.

                          #17301360
                          Honza
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            Origineel gepost door freek corsa
                            de koelvloeistof slang van je kop ( dat kleintje ) kun je ook afdoppen, dat heb ik gedaan.

                            Ja kan :) maar dan moet ik hm ook op me tankie afdoppen haha.

                            Bij de A zit er meestal geen 3e aansluiting op t tankie denk ik, dan ist idd netter om af te sluiten…

                            #17301361
                            freek corsa
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 December 2004

                              klopt :D

                              #17301362
                              Saiko
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 June 2005

                                Tot voor zover bedankt heren. Ik ga zo ff deze info lezen, maar als eerste reactie op Honza’s opmerking over het afstellen van de drukregelaar:

                                Ik heb de motor overgenomen met de powerboostvalve erbij, deze was rijdend en al de ochtend dat ik de motor kocht. Ik mag dan aannemen dat ik niets hoef te veranderen en de zaak gewoon kan laten zoals het is.

                                #17301363
                                Honza
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Origineel gepost door saiko
                                  Tot voor zover bedankt heren. Ik ga zo ff deze info lezen, maar als eerste reactie op Honza’s opmerking over het afstellen van de drukregelaar:

                                  Ik heb de motor overgenomen met de powerboostvalve erbij, deze was rijdend en al de ochtend dat ik de motor kocht. Ik mag dan aannemen dat ik niets hoef te veranderen en de zaak gewoon kan laten zoals het is.

                                  Er vanuit gaande dat hij toen goed stond, hoef je (Lees: mag je) niets te veranderen nee :)

                                  Beste is, als het blok loopt, even op een vermogensbank t CO te controleren, of hij over het hele gebied netjes verloopt.
                                  Maar als je zeker weet dat de vorige eigenaar de boel al goed had afgesteld, hoeft het niet, maar t kan nooit kwaad, heb je gelijk een mooie uitdraai! :thumbup

                                  #17301364
                                  Saiko
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 June 2005

                                    Ja precies, ik zal zoiezo een vermogensbank opzoeken om te meten hoeveel power mijn B’tje heeft. Honza, waar kan ik volgens jou een betrouwbare vermogenstest laten uitvoeren, en eventueel de auto goed laten afstellen?

                                    #17301365
                                    Honza
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Origineel gepost door saiko
                                      Ja precies, ik zal zoiezo een vermogensbank opzoeken om te meten hoeveel power mijn B’tje heeft. Honza, waar kan ik volgens jou een betrouwbare vermogenstest laten uitvoeren?

                                      Rica, te Wateringen, is niet zo ver ook.

                                      Of FCG (http://www.freddycane.com) Kan je evt een keer een dagje combineren met een Drachten Street Legal night :)

                                      Zijn vast nog wel een paar goede, maar ook slechte haha

                                      #17301366
                                      5chaap2k
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        doe maar gewoon freddy saiko.. die legt tenminste ook de resultaten van de run uit, en je kunt meteen door naar de strip…

                                        rica heeft een splinternieuwe bank door waterschade maar nog steeds dezelfde jonge dude die de runs doen en dan krijg je gewoon je blaadje en is het weg daar..

                                        #17301367
                                        Saiko
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 June 2005

                                          Mooi, bedankt voor de heads up.
                                          Thnx mates.

                                          Ik begrijp nu de functie van een catchcan. Je kunt dus de carterdampen naar een catchcan ventileren, daar waar het in de standaard situatie direct weer, via het gasklephuis, de motor ingaat. De catchcan ‘verschoont’ de lucht die weer de motor in wil.

                                          Origineel gepost door freek corsa
                                          3 moet inderdaad op Y

                                          Ik heb het anders gedaan, ik heb Y afgedopt en 3 aangesloten op een catchcan tankje.

                                          Freek, betekent afgedopt dat je Y helemaal hebt afgesloten?
                                          Zo ja, dan ventileer je 3 naar die catchcan, en wat gebeurd er vanaf de catchan? Gaan de dampen vanaf daar de lucht in?

                                          #17301368
                                          freek corsa
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 December 2004

                                            ja klopt.

                                            precies zoals je het nu zegt, vanaf het kleppendeksel naar je catch-can, en vanaf je catch-can gaat het zo de lucht in ( dus niet op je gasklep aansluiten )

                                            en dat groote gat op je gasklep kun je gewoon helemaal afdichten. ( ik heb er een slang op met een dikke bout erin met daar omheen 2 slangklemmen.

                                            #17301369
                                            Saiko
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 June 2005

                                              Helder, thnx.

                                              – Ik heb er tijdens het eten nog even over nagedacht. Is het niet beter dat je de slang tussen y en 3 erop laat, omdat de lucht dan sneller onttrokken wordt uit de motor. Het wordt er dan zeg maar uitgezogen in plaats van dat het eruit geduwd moet worden, wat weer energy kost?

                                              Ik zat zelf aan het volgende te denken: kun je niet tussen y en 3 een catchcan installeren die puur de lucht verschoont en de vuile deeltjes opvangt, maar dat die catchcan toch een slang heeft die de verschoonde lucht doorvoert naar aansluiting 3 op het gasklephuis?

                                              #17301370
                                              Honza
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Origineel gepost door saiko
                                                Helder, thnx.

                                                – Ik heb er tijdens het eten nog even over nagedacht. Is het niet beter dat je de slang tussen y en 3 erop laat, omdat de lucht dan sneller onttrokken wordt uit de motor. Het wordt er dan zeg maar uitgezogen in plaats van dat het eruit geduwd moet worden, wat weer energy kost?

                                                Ik zat zelf aan het volgende te denken: kun je niet tussen y en 3 een catchcan installeren die puur de lucht verschoont en de vuile deeltjes opvangt, maar dat die catchcan toch een slang heeft die de verschoonde lucht doorvoert naar aansluiting 3 op het gasklephuis?

                                                Zo had ik het :)

                                                Catchtankie verschoont verder nix, maar vangt alleen de niet-dampen op. Dus olie en smurrie. (Trek maar eens de carterontluchtingsslang los van een blok) De dampen verdampen de lucht in, of dus het inlaatspruitstuk in.

                                                Beter is als de dampen en zooi uit het carter gezogen worden etc, en een onderdruk in het carter is beter dan teveel druk. Het ‘grovere’ spul wordt opgevangen, dampen worden verbrand.

                                                Bij een goed blok mag de boel gewoon de buiten lucht in.

                                                Is maar net wat iemand wil, verschillende mensen hebben verschillende meningen hier over :)

                                                #17301371
                                                Dirk
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 January 2005

                                                  Bij een goed blok mag de boel gewoon de buiten lucht in.

                                                  voor de apk dus niet ;)

                                                  #17301372
                                                  Honza
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Haha. Dan niet nee :P

                                                    Maar je kan ook je catchtankie kopen adhv wat je wilt, sommige hebben 2 aansluitingen en zijn luchtdicht, zoals de mijne is…

                                                    Of met 1 aansluiting en een aansluiting voor een filtertje, of de dop is al voorzien van een ontluchting…

                                                    Of men maakt zelf iets :)

                                                    #17301373
                                                    mayhem
                                                      Lid sinds:
                                                      13 June 2006

                                                      Origineel gepost door freek corsa
                                                      Nog even iets anders.

                                                      als je bijvoorbeeld een C14NZ corsa wil ombouwen naar een C16SE of een C20NE of een C20XE dan kun je een pomp van een 1.6, 1.8 of een 2.0 ECOTEC pakken, die pompen leveren genoeg benzine om omgebouwd te worden in een orginele corsa tank.

                                                      Als er meer uitleg nodig is vraag er dan maar om.

                                                      Ik heb het net zelf gemaakt en het werkt perfect.

                                                      astra 16v pomp past ook

                                                    25 berichten aan het bekijken - 976 tot 1,000 (van in totaal 2,053)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.