Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › corsa a tr oldtimer: technische vragen lijst voor de kenners
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 juni 2011 om 20:27 #17237247
goeie dag corsa rijders,
Ik rijd sinds kort een corsa a tr uit 85.
Wil die langszamer hand gaan opknappen.er moeten nog heel wat dingen aan gebeuren, maar verwacht dat het wel moet gaan lukken.
zit met enkele punten die sowieso nagekeken moeten worden:
-het is een 1.2S 8v, met ohc op de kleppen deksel. kan ik hier gewoon euro 95 in gooien?
-benzine meter werkt niet, tenminste, hij spookt, waar kan ik dit aan liggen? en hoe te maken?
-hij loopt vrij hoog in de toeren als hij stationair draait. nu weet ik dat je dit kan regelen. maar is er ergens een filmpje gemaakt, zodat ik kan horen hoe zo’n blokje hoort te lopen?
-zodra de koppeling los is, hoor ik een zoement geluid onder de moterkap, onder het rijden hoor je het ook. Dus zou denken dat het met de drukgroep o.i.d. te maken heeft, of toch iets anders? is er mee door te rijden? of simpel te vervangen?
-verder start hij wel in 1 keer, bij warme moter. nu met een koude start s’ochtend dan trek ik de shook helemaal uit, starten, met een rookpluimpje, en dan loopt hij op 1 pootje te weinig. wanneer ik wegrijd loopt hij weer goed. waar kan dit aan liggen?
-remmen en sturen gaat zwaarder dan normaal (vader heb er in gereden, heeft vroeger een kadett d gereden met de zelfde moter.verder heb ik hem vandaag even goed schoongemaakt van binnen en buiten, heeft hier en daar een plekje, maar goed, ben er verder wel blij mee :angel
11 juni 2011 om 20:37 #17874397Zou zowiezo zonde zijn om een TR in de pser te duwen………
Zeker gezien het feit dat je gewoon niet moeilijk moet doen over een blokje, die dingen zijn voor een appel en een ei te koop in goedlopende conditie.
Op een Corsa in deze staat moet je zuinig zijn, zeker als het een Oldtimer is, voor de reparatie/onderhoudskosten hoef je het niet te laten.
12 juni 2011 om 07:43 #17874398was ook niet van plan hem weg te doen. heb een stalling, dus kan hem er zo in duwen.
daarnaast heb ik nog een astra:Deerst mag de specilist er technisch naar kijken, zodat ik weet wat ik er aan kan doen.
dan kan ik dat fixen, met misschien enige hulp hier en daar.medio kerst kan die dan de stalling in, en kunnen we gaan lassen.
12 juni 2011 om 16:13 #17874399even een kleine verandering in onderwerp:P wie kan mijn vraagjes beantwoorden?
12 juni 2011 om 16:21 #17874400over die benzine meter de vlotters in corsa zijn gewoon ruk, heb mijne al meerdere keren vernieuwd steeds na een paar maanden begint het weer.
dat zoemende geluid zal het druklager wel zijn,
over het sturen? wat voor banden maat zit eronder? uitlijning wel goed??
12 juni 2011 om 16:23 #17874401-het is een 1.2S 8v, met ohc op de kleppen deksel. kan ik hier gewoon euro 95 in gooien?
-benzine meter werkt niet, tenminste, hij spookt, waar kan ik dit aan liggen? en hoe te maken?
-hij loopt vrij hoog in de toeren als hij stationair draait. nu weet ik dat je dit kan regelen. maar is er ergens een filmpje gemaakt, zodat ik kan horen hoe zo’n blokje hoort te lopen?
-zodra de koppeling los is, hoor ik een zoement geluid onder de moterkap, onder het rijden hoor je het ook. Dus zou denken dat het met de drukgroep o.i.d. te maken heeft, of toch iets anders? is er mee door te rijden? of simpel te vervangen?
-verder start hij wel in 1 keer, bij warme moter. nu met een koude start s’ochtend dan trek ik de shook helemaal uit, starten, met een rookpluimpje, en dan loopt hij op 1 pootje te weinig. wanneer ik wegrijd loopt hij weer goed. waar kan dit aan liggen?
-remmen en sturen gaat zwaarder dan normaal (vader heb er in gereden, heeft vroeger een kadett d gereden met de zelfde moter.na mijn weten kun je er gewoon euro 95 in gooien.
benzine meter zal ik bij je tank zoeken, als ik me niet vergis zit die onder je achter bank, hoe of wat weet ik verder niet, maar daar zit je flotter als het goed is in.
weet niet als jij een toerenteller er op hebt? dan zal ik hem afstellen op 900 toeren stationair.
zoement geluid is waarschijnlijk je drukgroep ja, hoe is je koppeling? moet je hem ver op laten komen voordat ie gaat rollen? dan zal ik de hele hap vervangen.
deze weet ik niet :P
remmen en sturen kan zo veel zijn, mijn corsa had ook geen stuur bekrachtiging, heb er smallere wielen op gegooit en het stuurde veel lichter, ook de banden spanning doet al veel qwa sturen.
remmen weet ik zo niet, maar niet elke auto remt het zelfde,hoop dat je hier wat mee kan, en je zult nog vast wel meer antwoorden krijgen;)
12 juni 2011 om 17:10 #17874402bedankt voor je antwoorden.
koppeling is verder goed, pakt halverwege op.heeft geen toerteller, tis een 85er.
woensdag gaat de tr naar de garage, maar wil graag al wat dingen voor zijn.
heb wel eens iets gehoort over loodvervanger, en volgens mij pa staat de 1.2 S voor super.
12 juni 2011 om 17:26 #17874403is het geen 1.2s ohv ipv ohc?
af en toe een beetje loodvervanger kan geen kwaad, zolang je geen kat monteer :hmmz
13 juni 2011 om 08:15 #17874404het is een ohc.
dan tank ik hem van de week met euro 95.
bedankt voor jullie reacties.13 juni 2011 om 18:33 #17874405De S staat voor een scherpere nokkenas Je had N en S motoren. Een N kan zelfs op 91 lopen. Een S-je draait ALTIJD op 98, want hij levert iets meer vermogen. Je kan echter om en om 98 en 95 tanken, dat kan geen kwaad. Dan blijf het gehalte van de benzine altijd rond de 96 a 97 hangen. In 1985 ging Opel over op hardere klepzetels, echter wanneer precies in dat jaar verschilt per motorblok. Heb je een kop die goed is voor loodvrije benzine, dan moet er een P in de kop geslagen zijn.Staat die er niet dan, dan voor de zekerheid om de zoveel tijd (om de 2 a 3 tankbeurtjes) loodvervanger erin gooien. Ik gebruik altijd Shell Millennium, maar er zijn ook andere merken.
Het blokje heeft een carburateur met handchoke. Laat hem eens goed reinigen en weer netjes afstellen. Die dingen verlopen nog wel eens door de tijd heen. Hoogstwaarschijnlijk is dan ook het starten op 3 pitten ook verdwenen. Daarnaast kan het geen kwaad, om de contactpuntjes, condensator, verdelerkap, rotor, en de bougies eens te vervangen. En misschien de bougiekabels ook eens. Dan heb je alles van de ontsteking vernieuwd (op de bobine na, maar die werkt, of werkt niet. Benzine filtertje wisselen is ook geen luxe.
Het rare gedrag van de benzinemeter kan de vlotter zijn, maar het kan ook een massa probleempje zijn. Geoxideerde aansluitingen geven soms rare overgangsweerstanden. Echter, slechte ontluchting, omdat de slangen poreus c.q. verteerd zijn kan ook bijdragen tot het probleem. Sowieso heel verstandig, om alle benzineslangen en ontluchtingsslangen te inspecteren op lekkage en te vervangen. Het kan allemaal al 26 jaar oud zijn. Kost je de kop niet que kosten.
Het autootje heeft geen stuurbekrachtiging, dus bandenspanning speelt een grote rol het stuurgedrag. Daarnaast doet de breedte van de band ook een duit in het zakje. Ik dacht, dat een 1.2 TR standaard op 155/70-13 T bandjes werd afgeleverd. Bredere bandjes geeft, zeker bij parkeersnelheden, een zwaarder stuurgedrag.
Veel succes met de TR, die worden zeldzaam.
13 juni 2011 om 23:05 #17874406tankmeter probleem zit hem echt in de vlotter . de corsa hatch heeft een vlotter bovenin de tank zitten onder de achterbank , de tr zit achter in de zijkant van de tank boven de achteras en blijkbaar geeft deze constructie meer krachten op de vlotter en gaan ze sneller stuk .
Ik rijd nu met mijn TR met 1.3S blok al 2 jaar puur op loodvrij en zonder problemen . Enige nadeel is dat je koppakking eerder kapot kan gaan , maar ja die kosten heb ik in die 2 jaar al terugverdiend door geen dure loodvervanger te hoeven kopen .
stationair toerental kun je regelen met de gaskabel ( onder dat groene lipje ) of door middel van de CO schroef te verstellen .Toerenteller is makkelijk te installeren in de auto aangezien alle bedrading voorbereid in de auto ligt ;) Groene draad vanaf je bobine ligt in je kabelboom tot ongeveer 15 cm voor de stekker van je tellerbak , daar zit hij dubbelgevouwen in je draadboom getaped ;)
de banden onder een TR zijn standaard 135-80-R13 , ik heb nu 185-55-R15 er onder liggen met een waarde van ET39 en ik vind dit lichter sturen dan de standaard fietsbandjes , maar ja dat kan per auto verschillen ivm uitlijning , wielstand enz. enz.
14 juni 2011 om 06:12 #17874407De oudere Opelblokjes kunnen goed tegen loodvrije benzine, maar voorkomen is beter dan repareren (vooral als je het uit moet besteden, want uurloon). En zo duur is een flesje oodvervanger nou ook weer niet. Ik doe minimaal een half jaar met een flesje.
14 juni 2011 om 10:58 #17874408@rinus de boer wrote:
De oudere Opelblokjes kunnen goed tegen loodvrije benzine, maar voorkomen is beter dan repareren (vooral als je het uit moet besteden, want uurloon). En zo duur is een flesje oodvervanger nou ook weer niet. Ik doe minimaal een half jaar met een flesje.
Alle OHC opel motoren kunnen tegen ongelood benzine. Het is ook onzin dat de koppakking eerder kapot gaat.
OHV Motoren uit de kadett-c zonder een * in de motorcode kunnen wat slechter tegen ongelood. Maar dat zegt niet dat ze er niet tegen kunnen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.