Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa 1.4 2007 Vocht bij bougies
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2015 om 09:20 #17271189
Beste forummers,
Ik ben nieuw hier op dit forum, dus zal me gelijk even voorstellen: Mijn naam is Quintin. Ik ben een man van 25 jaar oud uit de omgeving Nijmegen. Heb geen professionele achtergrond ten aanzien van auto’s maar vind het hobbymatig vooral heel leuk om mee aan te rommelen. Probleem is wel dat ik in een appartement woon zonder garage en met beperkt gereedschap dus sleutelen is jammer genoeg niet heel praktisch voor mij.
Nu dan over naar de auto: Ik heb een Opel Corsa 1.4 uit 2007. Heeft net iets meer dan 130.000 km gereden en sinds kort (of al voor wat langere tijd misschien wel) komt er vocht bij de bougies. Er zijn een aantal aandachtspuntjes bij de auto, die ik hier verder niet zal bespreken, behalve dat ik vind dat de auto best veel olie en ook benzine verbruikt. Gemiddeld verbruik, bij redelijk rustig gebruikt, is 7,5 l/100 km. Met zomerbanden is dit normaal gesproken 6,7 – 6,8 l/100 km volgens de boordcomputer. Olieverbruik was op zijn slechts bijna 1 liter per 1500-2000 km. Auto heeft in december een beurtje gehad en het olieverbruik is daarmee erg sterk teruggedrongen (vriendin is nooit zo strict geweest in het onderhoud van de auto, nu we net samen wonen kan ik het autootje wat meer liefde geven ;) ). Nog geen exacte meting kunnen doen, maar hij verbruikt veel minder maar nog steeds wel wat.
Het probleem: De eerste keer had ik geen idee wat er aan de hand was. De auto begon te bokken en te stoten, verloor vermogen en kreeg het bij meer toeren soms wel terug (heb niet lang getest uiteraard). Duidelijk was dat er op 3 cilinders rondgetoerd werd, maar onduidelijk waarom. Omdat het zondagavond was in een dorpje waar mijn moeder woont heb ik de ANWB gebeld. Die hebben de bobine eraf gehaald en de ruimte daaronder schoon geblazen met een compressor en vervolgens met wat ‘wonderspray’ de boel bespoten en weer in elkaar gezet. De daaropvolgende rit van 100 km geen probleem meer gehad. Zo snel mogelijk een vriend naar laten kijken (wel een monteur) en die kon eigenlijk niks vinden. Heeft voor de zekerheid de afwatering van de panavan schoongemaakt en de O-ring van de olievuldop vervangen omdat er mogelijk condens hier vandaan kon komen. Hij gaf zelf al aan dat het waarschijnlijk geen verschil zou maken, maar voor de zekerheid. We hebben de auto een paar dagen prima gebruikt, maar afgelopen zondag deed de auto weer hetzelfde. Heb zelf de bobine er afgehaald, al het vocht en de rommel weggehaald die ik kon vinden en ik schrok aardig van de rommel / roest die om de bougie heen ligt. Was me eerder in het donker niet opgevallen. Durfde ook de bougies er niet uit te halen omdat die zooi dan in de cilinders zou kunnen vallen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Overigens deed de auto het weer prima nadat ik de boel wat schoon had gemaakt en weer in elkaar gezet had.
Hoe ontstaat het: Het probleem lijkt te ontstaan wanneer er een lange rit is gemaakt (150-200 km in beide gevallen) en vervolgens een paar uur stil heeft gestaan (2-4 uur). Dezelfde lange rit lijkt niet uit te maken wanneer de auto daarna een hele nacht rust krijgt, of je bijvoorbeeld voor het tanken de motor uitzet en daarna gauw weer verder rijdt (het is pas 2x voorgekomen, dus kan dit nog niet met 100% zekerheid zeggen). Weersinvloeden lijken er niet echt te zijn. Het heeft bij de eerste rit geregend (zachtjes) bij de tweede rit helemaal niet (ook de voorgaande nacht niet). Het is allemaal recent, dus het was ook niet extreem warm of extreem koud.
Het ‘vocht’ wat ik aantref is niet veel. Een paar kleine drupjes. Het lijkt water te zijn maar ook ietwat vettig (gezien de mooie kleine ronde druppels). Omdat het maar in zo geringe mate aanwezig is, is moeilijk te zien wat nu de eigenlijke kleur van de verontreiniging is, maar het lijkt gewoon doorzichtig (als water).
De problemen zijn recent, maar gezien de staat van ‘kamers’ waar de 3e en 4e bougie in zitten lijkt het al langer te spelen. Deze zijn van binnen helemaal roestig en viezig, waar de kamers van de 1e en 2e bougie netjes schoon zijn en mooi metaalkleurig. Merk hierbij op dat ik de bougies nummer als volgt: Ik sta voor de auto onder de motorkap, van links naar rechts tel ik op. Helemaal links is 1, helemaal rechts is 4.Sorry voor de lange post. Maar ik wil het probleem graag zo duidelijk mogelijk beschrijven en hoop dat iemand me hiermee kan helpen? Ik ben bang dat als ik de garage het laat uitzoeken dat ik dan een nieuwe bobine / bougies (misschien niet helemaal verkeerd) en nog meer andere rommel krijg die niet het probleem zijn maar wel veel geld kosten. En heeft iemand een tip voor een goede Opel garage in omgeving Nijmegen? Liefst waar veel goede recensies en tevreden klanten vandaan komen ;)
Bedankt alvast!
Quintin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.