Corsa 1.4 16v stottert

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa 1.4 16v stottert

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Walles

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft een opel corsa b 1.4 16v (x14xe) uit 1998.
      Sinds een half jaar stottert/hapert de auto af en toe.
      Soms stottert hij dagen niet en dan weer erg veel. Hier is tot nu toe geen patroon in te ontdekken.
      Het stotteren kan soms zo erg worden dat de auto stilvalt en een aantal dagen niet meer te starten is.

Het lijkt er op dat het tijdens warm weer erger is dan tijdens koud weer. Daarnaast ruikt de auto ook naar verbrande olie
      (het is volgens mij geen benzine wat je ruikt)

Het volgende is al vervangen:

– krukaspositiesensor
      – bobine

Kan iemand mij helpen?
      Wie kan

KRSA2000
      Deelnemer

Sensor koelvloeistof?

2e-c14nz

Rij je veel lange afstanden? Of veel korte? Ik merk het bij ons wel als we veel korte afstanden, lees 10-15km op een dag een paar weken lang, dat hij minder prettig loopt. We hebben een week geleden een aantal lange stukken gemaakt op vakantie en het verschil is goed e merken. Ofwel even een paar goede stukken op de weg mee rijden wil imo wel iets of wat helpen.

Heks

Heb je hem al is laten uitlezen?
            Gebruikt de auto (veel) olie?

Walles

Temperatuursensor kan ik eens vervangen.
              Het zijn vooral korte ritten, momenteel rijdt ik er niet mee omdat het echt niet te doen is.
              Het is niet dat de auto alleen inhoudt maar hij stottert echt flink.
              Ik heb hem een keer uitgelezen en toen kwam naar voren dat bobine 1 en 2 ‘malfunction’ hadden.
              Dat is de rede dat ik die heb vervangen (door een 2e handse).
              Het olieverbruik vind ik wel hoog. Bij elke beurt moet er wel olie bij terwijl mijn astra x16nzr geen druppel verbruikt.

joop1970
              Deelnemer

Elke beurt wat erbij? Als die beurt 1 maal in het jaar is, is dat geen hoog olieverbruik.

Walles

@joop1970,
                  Dat is inderdaad zo. Ik weet niet precies hoeveel hij verbruikt want ik heb de olie niet zelf ververst de laatste keren. De corsa stinkt wel naar olie (misschien toch benzine) als je even hebt gereden en voor een stoplicht stil staat.
                  Daarnaast verbruikt hij ook teveel benzine (ong 350 km op een tank bij normaal rijden).

Ik ga de temp sensor in ieder geval vervangen. Heb nog een 2.0 16V liggen en die sensoren zijn hetzelfde.
                  Iemand trouwens nog interesse in een 2.0 16V?

Walles

Heb de weerstand van de temp sensor gemeten en die klopt wel.
                    650 ohm als de auto na het rijden een uur stil heeft gestaan in de zon.
                    Mijn astra geeft 600 ohm als hij warm is.
                    Een koude sensor (20 C) geeft 1760 ohm.

Ik vervang hem dus niet omdat ie volgens mij goed is en de c20xe een andere stekker heeft.

Walles

Net even gereden en hij stottert heel erg en viel uiteindelijk uit waarna hij niet meer te starten is.
                      Bougies zijn droog.

Uitgelezen geeft volgende foutcodes:

0412 Secundaire luchtinblaasklep A injuiste werking
                      0352 Bobine B onjuiste werking
                      0351 Bobine onjuiste werking
                      0105 Absolute druksensor inlaat(map) onaannemelijk signaal
                      0115 Koelvloeistof temperatuur sensor geen of onjuist signaal

0412, komt waarschijnlijk doordat ik met contact aan aan de gasklep heb gezeten
                      0352, en 0351 zouden kunnen duiden op defecte ontsteking
                      0105, komt omdat ik de map sensor heb losgehaald met contact aan
                      0115, komt omdat ik de temp sensor stekker heb losgehaald met contact aan

Blijft dus wederom de bobine/ontsteking over. Bobine is al vervangen, rest nog niet.
                      Iemand suggesties?

Walles

De corsa rijdt weer als een trein!
                        Het probleem was de massa van de stekker die naar de bobine gaat.
                        De massa kabel had veel te veel weerstand, waarschijnlijk draadbreuk in de kabelboom of slecht contact naar het massapunt.
                        De pulsen van de ecu kwamen wel goed binnen (scope gemeten) en de voeding was ook goed.
                        Extra draadje gelegd van de stekker naar de massa van de accu en nu is alles verholpen.

Topic gesloten…

wim-v6
                        Deelnemer

Das mooi..

Willem

BlackDevil

Nooit verbindingen loshalen of vastklikken als er spanning op staat, zoals bij contact aan. Spanningspieken kunnen de onderdelen om zeep helpen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.