Forumindex › Forums › Techniek › Technisch archief › [COPY] Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:41 #17206158
Groot probleem want die is er niet en moet bij gebruik van een vliegwiel van 2.0E , 2.2E, 2.5E of zelfs 3.0E wel aanwezig zijn.
Het probleem is dat zo rond ’87-’88 de pasbout vervallen is en niet in de jongere motoren voor komt, ook is daarbij de draad veranderd, dit was M10x 1 en nu m10x1,25.
Dit probleem is op 3 manieren op te lossen
– of je draait (of laat draaien) een busje die dus de ruimte opvult tussen bout en vliegwiel.
– Pasbout laten maken; hiervoor zijn pasbouten in de handel, echter is daar de kop te hoog en als je ze vlakker maakt dan kun je niet genoeg aantrekkingsmoment uitoefenen om de bout vast te zetten, deze moet dus sowiso met loc-tite (blauw) vast en dus voor schroefverbindingen die ooit weer los moeten kunnen komen.
– derde manier is dus een snijmoer kopen (zo rond de €35,-) en op een oude pasbout van een 2.0 of 2,2 (bijv.) de draad op te snijden tot de gewenste maat, dit heeft een soort risico, je moet dus de draad goed recht snijden en om het vast te zetten met Loc-tite (blauw) is verder geen probleem. Proefondervindelijk heeft bewezen dat zelfs deze moeren met de gewenste Nm’s vast gezet kunnen worden. Bouten van andere motoren hadden een moment van 60NM, de 2.4 heeft een wijziging gekregen en moet met 70Nm vastgezet worden.2 januari 2006 om 17:57 #17327481ff vraagje dus,
ik heb nu een 2.4 waar ik een 2.0e vliegwiel op wil zetten.
als ik met een bout van die 2.4 in een montagegat van m’n 2.0 vliegwiel prik dan zit er echt bijna geen speling op (0.1/0.2 mm hoogstens) hier kan ik dus nooit fatsoenlijk een busje voor draaien?
hoe lossen jullie dit dan op?2 januari 2006 om 18:50 #17327482ik heb er een moer opgedraad en vervolgens in de draaibank afgedraaid en nu zit hij precies.maar ik heb niet het gat vd pasbout gepakt maar een vd grotere gaten.effect is het zelfde.
2 januari 2006 om 19:06 #17327483maarja, als dat ding sowieso al met 0.1 of 0.2mm speling zit, is het dan perse noodzakelijk om nog een busje te draaien?
of is het echt de bedoeling dat die bout er met een vaste passing inklemt?2 januari 2006 om 19:20 #17327484ja,zet de bouten er allemaal maar eens in en niet vast dan voel je de speling als je aan’t vliegwiel draaid.dan weet je gelijk wat voor opdonders dat ding krijgt.
1 augustus 2006 om 19:53 #17327485ik heb èèn gat in het vliegwiel groter geboord en daar een bus voor gedraaid deze ingelijmd met locktyd verwarmt en erin laten krimpen die komt niet meer los
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.