[COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A

Forumindex Forums Techniek Technisch archief [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17327510
    mrah
      Lid sinds:
      17 June 2006

      Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
      – Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.

      #17327511
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Origineel gepost door mrah
        Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
        – Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.

        Ja, de aansluitmaat op de bak en motor zijn exact gelijk, maar je zit wel met het verschil van bouten, wellicht als de 2400 ook ene automaat is dat dit opgelost kan worden dmv. de plaat, dat weet ik verder niet.

        een 1900 kop kan er wel op, raadzamer is om een wat groter kopje te kiezen en een 2.0 kop zou dan wat gunstiger zijn, daarbij zijn de aansluitmaten van de spruitstukken hetzelfde, maar de kleppen zijn weer een slagje groter, je kan (als je handig bent en connecties hebt) ook proberen de kleppen van de 2400 kop in die van een 2.0 kwijt te raken, redelijk kostbaar klusje maar verder zijn er dan geen restricites in vermogensverlies e.d.

        Wordt dat te duur dan zou ik voor een 2.0 kop gaan.

        #17327512
        mrah
          Lid sinds:
          17 June 2006

          Wat bedoel je precies met verschil van bouten?

          Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?

          Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?

          zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?

          Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.

          Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.

          Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.

          #17327513
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Origineel gepost door mrah
            Wat bedoel je precies met verschil van bouten?

            Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?

            de draad van beide vliegwiel/omvormer bouten in de krukas is beide M10, maar van de 4-cil.versie’s 1600 t/m2200 is de draad fijner, die van een 2400 krukas is weer groffer.

            Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?

            Eigenlijk geen idee, het lijkt me van wel maar heb het nog nooit bij de hand gehad, gooi ze altijd weg omdat ik altijd schakelbakken monteer, koop je er eentje die ooit een schakelbak gehad heeft, let dan wel op, die hebben een priseasnaaldlager in de krukas zitten, de automaat versie heeft dat niet en denk ik ook niet nodig.

            zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?

            Nee, wel van een 2.0 en 1900, de 2200 en de 2400 hebben een andere aansluiting en plaats van de paspennen, de inlaatpoorten zitten namelijk veel hoger en bij de 2400 is dat verschil weer groter.

            Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.

            ze zijn ietsjes wijder en de klep ietsjes groter, hiermee krijg je ene betere doorstroming en dat hij minder snel een dood punt krijgt, de motor heeft normaal nog grotere kleppen en het verschil tov de 1900 is forsw te noemen, je krijgt dus dat de motor bij de hogere toeren in gaat houden, bij een 2.0 kopje en 2.0e nokkenas zit dat rond de 5500 omw/min. doe je een kop met nog kleinere klepjes dan komt die grens waarschijnlijk eerder. Het best is natuurlijk de originele kop te gebruiken, maar dat betekend ook weer ander spruitstuk e.d. en in jouw geval kan dat vanwege de gasombouw en omdat je dat wil behouden weer extra kosten emt zich meegeven.

            Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.

            Zelf weten, het is jouw feestje, ik geef alleen aan wat het advies is.

            Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.

            uiteraard moet je die kanalen daarop aanpassen, lijkt me nogal logisch.

            Succes verder.

            #17327514
            mrah
              Lid sinds:
              17 June 2006

              Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee!

              #17327515
              koert517
                Lid sinds:
                1 July 2004

                wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??

                en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?

                en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.

                vr gr sjoerd

                #17327516
                boyanka
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 June 2005

                  Origineel gepost door koert517
                  wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??

                  en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?

                  en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.

                  vr gr sjoerd

                  10W40 is voorgeschreven,ik dacht iets van 3,5 liter.ik pak altijd de bougie’s met vier van die geleidertjes er op.

                  #17327517
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    10W40 voorgeschreven voor zo’n CIH lijkt me niet echt logisch, ik zou eerder 15W40 nemen, maar goed als je het zegt zal het wel zo zijn.
                    Persoonlijk vind ik het wat aan de dunne kant.

                    [*edit*] even nagekeken op een paar sites van olieboeren en inderdaad, 10W40 wordt aanbevolen, sommigen zelfs nog wat dunner al zou ik dat niet direct aanraden met de meeste 2.4’s ivm de kilomterstanden.
                    Van Castrol bijv. wordt geadviseerd in1e instantie 15W/40, daarna 10W/40

                    Vulling bij manta/ascona/kadett-C en GT (staal) carters is 3,5 liter zonder filter en 3,8 met filtervervanging.

                    Ik gebruik altijd de standaard bougie’s, werkt altijd goed.

                    Die met die vier geleidertjes zijn dacht ik VW-golf Bougie’s, daar heb ik ook ooit een setje van gekregen.

                    #17327518
                    koert517
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      dus gewoon 15w40 olie van castrol is wel goed zeggen jullie

                      en met standaard boegies wat bedoel je daar mee? in de zin van wat voor typenummer? bv ngk b8hs

                    9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.