Forumindex › Forums › Techniek › Technisch archief › [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:42 #17206159
Voor de kale motor hoeft alleen de carterpan en de motorsteunen omgezet te worden om deze in de auto te krijgen. De bouten van het carter hebben bij een 2.4 M8 ipv. de gebruikelijke M6, het beste kun je voor deze bouten bij gebruik van een stalen carter uiteraard M8 nemen en dan imbus (binnenzeskant) dit ivm. de beschikbare ruimte.
Vergeet niet de peilstok om te bouwen naar achter de motorsteun, op die plek zit dus geen gat en dus ook geen aluminiumprop, hier moet dus geboord worden, dit is het beste als je opbouwend boort, dus van 4 naar 8 en dan weer naar 12 en uiteindelijk boor 13,5. het gat wat overblijft moet dus weer afgedicht worden, aangezien de carterdruk gering is kan een goed klemmende dop gebruikt worden, beter is een soort vorm van afdichten die klemmend in het gat zit zoals de aluminium prop. De peilstok geleiding over zetten is beter, maar geen vereiste, wel, natuurlijk de goede peilstok gebruiken die bij het carter hoort.
Ook moet de aanzuigbuis omgebouwd worden, zorg dat die goed vast zit en voorzien is van een deugdelijke afdichting.Voor het injectie-systeem zijn er iets meer aanpassingen:
Was de auto al een …E uitvoering dan hoeven er geen steuntjes voor het luchtfilter gemaakt te worden, ook hoeft geen groot rond gat aan passagierszijde van het schudbord motorruimte gemaakt te worden.De keus om het originele mototronic-systeem te gebruiken is niet ongebruikelijk, maar wel wat ingewikkelder dan het gebruik van een 2.0E of 2.2E systeem. Naast dat kan je het originele spruitstuk van een 2.4 niet klakkeloos gebruiken in een Ascona / Manta / ..enz. dit omdat het spruitstuk te hoog is.
Andere zaken die een rol spelen:
– Het raadzaam je er bewust van zijn dat eigenlijk de filterbak van een Omega (Frontera) veel groter is en ook de standaard uitlaat is dikker (+/- 60mm) gebruik van een sportuitlaat (55-58mm) of Groep A (63mm) is dus geen gek idee.
– Stel je wil geen gat in je motorkap en dus moet er een ander spruitstuk gekozen worden, de luchtbuis van een 2.2 is dan iets makelijker om te gebruiken in combinatie met het mototronic-systeem, eentje van een 2.0 kan, maar is niet raadzaam, sowiso moeten er plaatjes op de bouten om het spruitstuk goed te klemmen, maar de kans is groot dat er op den duur valse lucht bij komt. Gebruik van een luchtbuis van een 2.5E of 3.0E is mogelijk, deze moet ingekort worden, de handigste plek is gewoon tussen de middelste en de laatste 2 buizen, waar maakt niet veel uit, ook de smalle van de latere types 2,5E kan gebruikt worden. Gebruik van een mototronic systeem kan hierbij maar vergt wel kleine aanpassingen, de injectorrail moet eigenlijk weg en de injectoren moeten dmv. Slangen aan de injectiekringloop bevestigd worden. (kringloop zoals bij een 2.0e of 2.2e) gebruik van de overdrukventiel van 2.0E of 2.2E wat dan ook maakt geen verschil.Mototronic: in de kabelboom zit ook al een stuk van de basis bekabeling van de auto (buiten het motormanagement-systeem) de meeste draden daarvan wijzen zichzelf wel uit zoals de kabel voor de motortemperatuur, de rest is wat lastiger, een weetje is dat kleuren voor contact. Starten, brandstofpomp, ontsteking,…..enz. goed gelijk zijn gebleven in de jaren dat Opel elektrische schema’s maakte. Verder is het belangrijk dat alle componenten van het systeem aanwezig zijn dus kies je hiervoor moeten alle componenten aanwezig zijn want er is erg veel verschil in de gebruikte systemen en voor je het weet zit je met een onderdeel wat dus enige werking in de weg staat. Is hij niet compleet, dan is het beter om te kiezen voor een ander injectiesysteem zoals die van 2.0E of 2.2E. Vergeet dan niet ook een krukaspoelie te gebruiken van een 2.2E of 2.0E
2.0E LE-jetronic: Het aansluiten van het systeem aan de rest van de kabelboom is vrij simpel, het gaat hier om 4 draden, 3 zitten op een drie-polige stekker, 1 zit nabij de computer.
-zwart; contactstroom en kan op de zwarte draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden.
– Zwart/rood; contact/start-stroom, deze kan aangesloten worden op de zwart/rode draad bij de startmotor.
-Blauw; dit is de draad voor de benzinepomp, deze zou je nog kunnen beveiligen met een zekering (20 Ampére).
-groen (nabij computer); deze kan op de groene draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden of desnoods op de groene kabel die bij het 2.0E systeem nabij de de bobine of toerenteller die uit de bestaande kabelboom komt.2.0 / 1.9 L-jetronic; de aan te sluiten draden + kleur e.d. is gelijk, echter de loop van de kabelboom kan anders zijn, ik meende dat de loop via de voorkant richting de rechterzijde van de auto nar het injectiesysteem was.
2,2E LE-jetronic: Het aansluiten van het systeem aan de rest van de kabelboom is vrij simpel, het gaat hier om 4 draden welke allen op 1 vier-polige stekker zit.:
-zwart; contactstroom en kan op de zwarte draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden.
– Zwart/rood; contact/start-stroom, deze kan aangesloten worden op de zwart/rode draad bij de startmotor.
-groen; deze kan op de groene draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden of desnoods op de groen kabel die bij het 2.0E systeem nabij de computer uit de bestaande kabelboom komt.
-Blauw; dit is de draad voor de benzinepomp, deze zou je nog kunnen beveiligen met een zekering (20 Ampére).In het geval dat het een carburateur-versie is alwaar de motor in komt zijn er een paar extra zaken:
– luchtfilter moet ondersteund worden en op rubbertjes staan, dit vanwege eventuele storingen die kunnen optreden aan de luchthoeveelheidsmeter.
– aan passagierszijde in het schudbord moet een groot rond gat gemaakt worden, de computer van het injectiesysteem moet droog en in de passagiersruimte hangen.
– 2 brandstofleidingen moeten getrokken worden, een toe- en een afvoer.
– in het geval dat een injectietank verkrijgbaar is dan is aansluiten vrij simpel, de Ascona’s hebben nog een tank van een “S” uitvoering met 2 aansluitingen, echter deze tank heeft geen schot evenals de normale carburateur tanken en de motor zal dus in scherpe bochten bij een kwartvolle tank kunnen gaan inhouden.
Dit is op te lossen met een buffertankje, deze moet dus tussen tank en brandstofpomp geplaatst worden, zorg wel dat dit tankje lager ligt dan de reguliere tank of net zo laag.
De retour kan evt. ook op die tank aangesloten worden.
– omdat een carburateurversie vaak voorzien is van een ontsteking met contactpunten is de bobine spanning vaak te laag (9,6V) dit moet bij dit type ontstekingen welke bij de 2.2 horen 12V zijn. In de kabelboom zit aan de zwarte draad een sectie doorzichtige draad wat men ook wel weerstandskabel noemt, deze moet er tussen uit of uitgesloten worden, deze draden gaan vaak naar voren voorbij het punt waar de bobine zit, dus je kan een nieuwe draad trekken (zwart) of de weerstandskabel er uit halen, gezien het punt waar hij vaak zit kan je ook de zwarte draad ook direct richting de bobine trekken.
Let wel op! In oudere types zitten er vaak meerdere zwarte draden en dat is de ommanteling voor de optie “mistlampen / verstralers” wees er bewust van dat het de draad is die je zoekt en nodig hebt.Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn:
– Stel de 2.4 komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten van een 2.0, 2.2…enz. passen zonder niet alleen de bouten van een 2.4 passen er in of CIH types (sommige OHC) na 1988, er bestaan bouten van en 2.4 met een P op kopse kant, dit is geen Pasbout, slechts een merkteken aangebracht door boutenfabrikant, een pasbout moet gemaakt worden, bij onderzoek is gebleken dat er geen passende bout is.
-krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken.
– voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.Stationair toerental afstellen van 2.0E systeem
Dit systeem heeft verder geen beperkingen en moet gewoon op de punten op de voorste krukaspoelie en het distributiehuis afgesteld worden, echter een systeem uit een Rekord, Monza of Senator kan een stationair toerental regeling op de ontsteking hebben, dit is al zo bij de jongere 2.0S motoren van Rekord. Is dat zo dan moet eerste de stationaire regeling afgesloten worden, dit kan door de beide stekkers in elkaar te steken. Na het afstellen dus weer de stekkers in de regelkast drukken.Stationair toerental afstellen met 2.2 injectiesysteem.
De 2.2 motor is voorzien van 2 systemen, deze systemen eisen een andere manier van afstellen dan bij een 2.0E systeem.
Systeem 1; hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.
Systeem 2: hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental afstelling niet in elkaar, hierbij moet je de gasklep-stekker los nemen en alle 3 aansluitingen met elkaar verbinden, als dat klaar is kan de ontsteking dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de verbindingen uit de stekker halen die bij het gasklephuis zit en de stekker terug plaatsen.23 januari 2006 om 11:33 #17327486effe een vraagje henk.de 2,0 s of E koppelingsplaat is die niet te klein voor de 2400?heb het zelf ooit mee gemaakt dat hij hem dan door de koppeling trekt.beter kun je die van een 2200 of 3,0 E pakken deze zijn groter en dat zal natuurlijk ok bij een 2500 zo zijn.en of het van een diesel [record]ook groot genoeg is weet ik niet.
maar een 2,0 vliegwiel met koppeling lijkt me bij een 2400 wat te licht:hmmz23 januari 2006 om 11:46 #17327487D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.
1 februari 2006 om 17:34 #17327488Bij goed gebruik is een 2ltr koppeling op een 2.4 te klein neem er dan een van 3E.
25 mei 2006 om 21:09 #17327489en als je de koppeling neemt van een 3.0 welk vliegwiel kan je dan monteren met welke bak
25 mei 2006 om 21:13 #17327490VLIEGWIEL VAN EEN 2,2 OF 2,5 OF 3,0.HET DUNNE DAN
WEET ALLEEN NIE MEER OF ER VERSCHIL IN VERTANDING ZIT VAN DE KOPPELINGSPLAAT [PRISEAS]VAN EEN 2,2 EN 3,0
OMDAT DEZE EEN ANDERE BAK HEBBEN MAAR DAT WEET HENK WEL25 mei 2006 om 21:43 #173274913.0 met 5-bak (265) heeft een grove vertanding, net als de 2.8 4-bak (262)van commodore of de 4-bak(264) van de monza/senator.
Je kan in dat geval beter op zoek naar eentje van een 2,5ltr als je een getrag 240/242 gebruikt, die diameter is iets kleiner dan de 3.0 maar gelijk aan de 2.2 en die hebben beide dezelfde diameter als de originele van de 2.4.
26 mei 2006 om 07:36 #17327492dus als ik het goed begrijp
een vliegwiel van een 2,5 maakt het nog uit of hier een automatenbak aan heeft gehangen
de koppeling van een 3.0 past ook het druklager dan in een getrag 240/242
en dan een getrag bak 240/242 er aan26 mei 2006 om 11:56 #17327493Origineel gepost door roberto1977
dus als ik het goed begrijp
een vliegwiel van een 2,5 maakt het nog uit of hier een automatenbak aan heeft gehangenJa, want een automaat heeft geen vliegwiel, maar een starterkrans.
de koppeling van een 3.0 past ook het druklager dan in een getrag 240/242
en dan een getrag bak 240/242 er aandat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, er zijn een paar verschillen, dacht dat het qua diameter geen probleem zou moeten zijn.
26 mei 2006 om 16:03 #17327494maar wat zou jij adviseren heb op dit moment een 2.4
er zit ook het originele vliegwiel op
ik heb gekeken naar een 2.2 bakmaar nogniet tegen gekomen26 mei 2006 om 17:26 #17327495Je moet even weten dat de Getrag 240 in CIH uitvoering in zowel de 2.0E als de 2.2E en de 2.5S/E allemaal dezelfde overbrengingen hebben.
Een aparte 2.2 bak die dus anders zou zijn is dus een fabeltje, de overbrengingen zijn ook zelfs gelijk aan die van een 1.8S en ook bij de 2.3D uitvoering (de Getrag 242)
Als je dus een bak achter die 2.4 wil hebben met het originele vliegwiel moet je dus ook weer de originele bak gaan gebruiken met originele drukgroep e.d., in dat geval moet je ook je tussenas aanpassen (in het manta gedeeltes zijn wel een aantal topics daarover)
26 mei 2006 om 17:52 #17327496ik heb nog een compleet motorblok staan
het is een 2.0e met een getrag 240 5 bak er bij
dus dan kan ik van die het vliegwiel erop zetten en dan de koppeling van een 2,226 mei 2006 om 18:32 #17327497Ja op de bak e.d., nee op de koppeling: die is namelijk groter.
26 mei 2006 om 20:18 #17327498dus dan kan ik beter een 2.0 e koppeling erop zetten
zo ja kan dat dan het vermogen dan wel aan26 mei 2006 om 20:54 #17327499Al eerder is daar een uitspraak over gedaan:
Origineel gepost door henk 400rr
D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.Het kan wel, maar beter is een ietwat grotere te nemen, ik heb d’r geen problemen mee, maar er personen die er wel problemen mee hebben, licht wat aan de rijstijl misschien.
27 mei 2006 om 17:49 #17327500nou begrijp ik iets niet eerst zeg je nee op de koppeling van een 2.2 en dan zeg je dat ik beter een iets grotere kan doen dan een 2.0 dus dan kom ik weer op een 2.2 uit als ik het goed heb
27 mei 2006 om 19:46 #17327501Ja, maar met alleen een koppeling ben je er niet, je moet dus ook een vliegwiel hebben geschikt voor een 2.2E koppelingsplaat/drukgroep en het vliegwiel van een 2.0E is te klein daarvoor.
Dus:
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.0E
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.2EEn niet doorelkaar.
27 mei 2006 om 21:38 #17327502oke hij is nu helemaal duidelijk dus ik kan dan beter op zoek gaan naar een 2.2 vliegwiel
28 mei 2006 om 11:05 #173275032,5 ltr 6-pitter heeft dezelfde als een 2.2
30 mei 2006 om 18:27 #17327504maar dan moet er wel een schakelbak aan hangen of niet
hoe kan ik trouwens zien of ik een 2.2 vliegwiel heb31 mei 2006 om 15:01 #17327505past zo’n 2400 ook voor een vierbak van een 1600 s?
31 mei 2006 om 18:13 #17327506Ja, afmetingen van het koppelingshuis is gelijk.
31 mei 2006 om 18:16 #17327507Origineel gepost door roberto1977
maar dan moet er wel een schakelbak aan hangen of niet
hoe kan ik trouwens zien of ik een 2.2 vliegwiel hebDaar moet een koppelingsplaat op passen met een buitendiameter van 230mm.
1 juni 2006 om 16:09 #17327508Origineel gepost door henk 400rr
Ja, afmetingen van het koppelingshuis is gelijk.en welke koppeling heb ik daar bij nodig, gewoon de normale van een 1600 of een van 2400?
?
gr1 juni 2006 om 17:40 #17327509Dan moet je even het voorafgaande verhaal doornemen maar in het kort:
-gebruik je de complete koppeling van een 2400 (Omega dus) dan moet je de bijbehordende bak gebruiken, R25 is dat geloof ik.
-gebruik je een andere bak, zo’n ouwe gietijzeren met schakelstangen (4-bak) of 5-bak Getrag 240 dan moet je de daarbijbehordene complete koppeling met vliegwiel dus gebruiken die bij die types bak horen.
Voor gebruik van een 3.0 ltr. 5- of 4-bak gelden weer andere sets.Dat komt namelijk omdat de koppelings (inclusief vliegwiel) niet alleen anders is maar ook veel dikker dan de rest, zeker moet je niet kleiner gaan dan een 2.0E koppeling.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.