Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › COP bobines ombouw gelukt!!!
- Dit onderwerp bevat 132 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 januari 2018om 09:49 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
27 december 2015 om 10:58 #18303095
dit zou idd ook een mooie upgrade voor de mijne zijn!!
28 december 2015 om 11:39 #18303096Word een mooi handeltje als alles blijft werken..
28 december 2015 om 17:01 #18303097Ga vanavond nog even verder er mee, heb net een nieuw printje weer bestukt, en test allemaal goed. Moest nog een kleine wijziging in, blijft lastig om iets te bedenken in een bestaande installatie, zonder alle informatie over hoe bepaalde delen precies functioneren. Als dit werkt zit ik wel weer dichter bij schema 1, wat een stuk simpeler is dan de vorige poging, maar heb er een goed gevoel over.
29 december 2015 om 21:01 #18303098HIJ LOOPT!!!
Maar, er lijkt altijd wel een ‘maar’ met dit project… Het lijkt er op dat de ontstekingsmodule (OM vanaf nu) en wellicht ook de bobine + verdeler in de originele situatie, voor een fase verschuiving zorgen (een vertraging) De ECU houdt hier dus rekening mee en hij loopt hier met signaal direct uit de ECU om hieronder beschreven redenen. Dit signaal is dus nu ‘veel te vlot’ bij de bobines….
Daar lijkt het althans op…
Gisteren heb ik eerst nog getest met het signaal vanuit de ontstekingsmodule (het blauwe en rode draadje wat normaal op de bobine zit) en kreeg het daarmee na lang aandringen lopend, maar heel slecht, leek alsof alles tegelijk vonkte. Kreeg een hoop gebonk en geplof. Het leek alsof de OM uitgang op de rode draad 12V zet en de blauwe pulsend aan massa trekt, maar lijkt toch niet het geval. Na metingen die ik gisteren deed leek het er meer op dat de rode stil staat en de blauwe pulst van 12V naar hoger.. Ik moet dat nog eens op de scope bekijken, maar dan de draden afzonderlijk ten opzichte van de massa van de auto.
Na een hoop gepruts daarmee het signaal vanuit de ECU nog eens gemeten en die pulste wel van nul naar +5V ongeveer. De huidige proto trekt de bobines naar massa via de verdeler (met de hallgevers) en dat gaat ‘globaal’, puur als cylinder selectie, en de plussen van de inputs op de bobines hangen allemaal parallel. Toen ik deze eens direct aan de ECU output hing ging de motor aan, en best redelijk. Het starten ging nog met een paar hikken, dus schijnbaar vervroegt hij te veel. Kreeg dat met de octaanstekker niet goed. Hij corrigeert dat gelijk wel, waardoor hij dan wel start, en stationair goed loopt, rijdt zelfs vrij goed, maar onder belasting houdt hij in. Lijkt alsof hij pingelt dus… Of een van die bobines is rot ofzo, dan kun je ook zo iets krijgen.
De aanpak:
1. De nieuwe bobines proberen, alleen moet ik de pinnen in de stekkers dan weer omsteken, want de pin-out is anders. Ook vonkten deze minder heftig, en dat leek me minder goed, maar deze zijn in elk geval nieuw uit doos. Wel is de schacht korter, waardoor ik de bougies met een kort m4 studje wat moet ophogen aan de bovenkant. Het Lletje past er dan wel weer gewoon op…2. Een fase shift schakeling tussen het signaal. Had vandaag een prachtig werkende schakeling gemaakt al, met een r/c-r/c-r/c fase shifter, en Schmitt-trigger op basis van een NE555 om de blokgolf weer op te schonen. Met een potmeter kon ik zo super netjes de blokgolf ‘opschuiven’ Dit zou mogelijk zeer goed kunnen werken…
3. Kleine kans nog dat de spanning vanuit de ECU met alle inputs parallel onvoldoende was. Deze bobines zijn nogal kieskeurig met de stuur-spanning/stroom, te veel of te weinig en de vonk is gelijk heel veel zwakker. Gisteren was het laat en had ik geen zin meer om de vonk op de auto te beoordelen, maar dat is de volgende ronde natuurlijk simpel te checken.
Hier de eerste start poging:
[youtube:2smw2clo]http://www.youtube.com/watch?v=Lkg_CQFCVl4[/youtube:2smw2clo]En hier de testopstelling, waar ik de bobine inputs op de toongenerator heb zitten, en de verdeler met de hand in positie breng om naar de juiste bobine te vonken. Vond de vonk erg indrukwekkend, echt een soort plasma straal! king:
[youtube:2smw2clo]http://www.youtube.com/watch?v=nzhxTb0uNwA[/youtube:2smw2clo]29 december 2015 om 21:41 #18303099even voelen met je vinger :thumb
29 december 2015 om 21:56 #18303100@Fearless wrote:
even voelen met je vinger :thumb
Hoe? Zo?
[youtube:q6jkc0z4]http://www.youtube.com/watch?v=CkGVMWK10qU[/youtube:q6jkc0z4]
Of zo?
[youtube:q6jkc0z4]http://www.youtube.com/watch?v=TwIvUbOhcKE[/youtube:q6jkc0z4]
30 december 2015 om 13:13 #18303101Haha vette vonk, bougies zullen we iets minder lang meegaan gok ik
30 december 2015 om 19:38 #18303102We zullen zien, het is een standaard bobine zo, dus zal toch wel een redelijke levensduur moeten garanderen. Heb sowieso altijd een setje in de kofferbak liggen…
30 december 2015 om 22:27 #18303103Bougies gaan langer mee met COP ontsteking in verglijking met dis en rotor. En aan de andere kant vinci vernieuwd ze toch elke 5000km
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
3 januari 2016 om 09:58 #18303104Ja, dat komt goed! :jerry
Eerst nog maar eens even goed gaan meten met de scope, kijken wat de faseverschuiving is tussen de ingang en uitgang van de ontstekingsmodule. Of er wel een faseverschuiving is, of dat er iets anders aan de hand is… En of de uitgang niet toch te benutten is op de een of andere manier, dan hoef ik wellicht niet moeilijk te doen met een fase delay schakeling.
3 januari 2016 om 13:10 #18303105@corsaracer wrote:
dit zou idd ook een mooie upgrade voor de mijne zijn!!
Daar hangen we gewoon een DTA aan met een fatsoenlijke MSD DIS bobine ;)
3 januari 2016 om 13:27 #18303106@corsaboy wrote:
@corsaracer wrote:
dit zou idd ook een mooie upgrade voor de mijne zijn!!
Daar hangen we gewoon een DTA aan met een fatsoenlijke MSD DIS bobine ;)
Zo gewoon is dat niet, dat kost grof geld voordat dat helemaal goed en wel is afgesteld, en die fatsoenlijke DIS bobine werkt nog gewoon met ordinaire kabels, dus ook met de nadelen daarvan.
Je moet minstens een S60 kopen om volsequentiële injectie te behouden, de S40 doet alleen semi. En op zich niet een enorm nadeel, maar de ontsteking is ook maximaal wasted spark, en ook niet volsequentieel.
Ga maar effe rekenen, kabelboom, S60 ECU, drie à vier uurtjes op de rollen als het meezit…. €1500 is niks…
3 januari 2016 om 13:51 #18303107Maar op zijn turbo motor beter te fine tunen dan een stock ecu…
Maar goed ga niet discuseren over wat beter of slechter is. Ik rij persoonlijk liever op een s40 dan een stock ecu
3 januari 2016 om 14:07 #18303108Als je dan geld uit gaat geven doe dan geen concessies met wat je al hebt zou ik zeggen, dit is in de jaren 70 al uitgebreid getest. Als je normaal wilt kunnen rijden, en zuinig, dan moet je minstens sequentiële injectie gebruiken. Mij gaat het niet om het er mee racen, maar om betere betrouwbaarheid en nauwkeurigheid, voor een beter rendement.
Hier een stukje uit het boek “Fuel Injection” van Haynes, een boek wat ik hier op de plank heb staan…
Vooral dit:
Dat is groep injectie (semi sequentieel) vergeleken met volsequentieel, waarbij batch injectie (bijv. C20NE) nog buiten beschouwing gelaten is.
43% minder CO, en 28% minder onverbrande benzine is nogal niet niks!! :shock:
Tegen dichte kleppen aan injecteren is gewoon niet zo gezond, ook al loopt het prima, als je er maar minstens genoeg in spuit, met groep injectie spuit je eerst de helft van de benzine tegen een dichte klep, waarbij je gelijk de damp factor om zeep helpt, en dan de volgende helft pas als de klep opent.
Deze stap terug, plus de kosten die je er aan hebt is voor mij onacceptabel, dan liever Motronic er op, ook al is de processor nog zo langzaam, het is betrouwbaar en goed. En wat is nou langzaam?? De motor ontsteekt met ongeveer 33hz/1000 toeren, dat is net over de 200hz bij z’n toerenbegrenzer. Zo snelle processing heb je niet eens nodig…
3 januari 2016 om 14:14 #18303109Maar, weer effe on topic inderdaad, voordat dit een welles nietes wordt voor vrij programmeerbaar management.
-offtopic -offtopic -offtopic
3 januari 2016 om 20:53 #18303110@corsaboy: voor de turbo idd een goed vrij programmeerbare ecu
maar voor het blok wat nu in de corsa hangt is dit een leuke upgrade!!
maar ik hou dit in de gaten Vinci!!!! vind het een erg mooi systeem zo!! :thumbup :thumbup :thumbup
5 januari 2016 om 12:57 #18303111Nog wat metingen gedaan, maar er is geen sprake van een faseverschuiving in de ontstekingsmodule. Er was 1 bobine met een ander geluid, en gezien dat ze niet nieuw waren, of ik deze met testen heb gesloopt kon dit wel eens de oorzaak zijn van het probleem.
Hier gemeten:
De bovenste meting is de uitgang, met de bobine er aan (vandaar de overshoot). Met een weerstand er aan als belasting is het een strakke blokgolf. Dit is de blauwe draad ten opzichte van massa…
De onderste meting is de ingang van de module/uitgang ECU, en die loopt duidelijk 100% in de pas met de uitgang, alleen geinverteerd, maar daar had ik eerder al rekening mee gehouden door gebruik van een P-channel mosfet.Hier de rode draad uit de module naar massa gemeten:
Die staat gewoon stil op 12V, met een klein rimpeltje, door de inductie van de bobine.
5 januari 2016 om 13:08 #18303112ik ben blij dat jij er wel verstand van hebt :thumbup
5 januari 2016 om 15:10 #18303113ik ook!!
5 januari 2016 om 19:48 #18303114Hahaha, voel me vereerd! :thumbup :jerry
Nee, geloof me, voor iemand met verstand van electronica is het wel te volgen hoor. Die scope is net een gewone voltmeter, alleen meet hij over een bepaald tijdsverloop. Hij staat hierboven ingesteld op 10 volt per vakje omhoog, en de nullijn wordt met 1- of 2- aangegeven voor ingang 1 of 2. Je kan dus meerdere punten tegelijk meten. De probes hebben een krokodillebekje voor de massa, en een haakje voor op de draadjes.
Je ziet dus dat de ingang een pulsje van 5 volt maakt, en tegelijk de uitgang een pulsje van 12 volt naar nul volt.
6 januari 2016 om 07:36 #18303115:wors :wors :wors
6 januari 2016 om 22:55 #18303116Net bericht gehad, de nieuwe bobines zijn onderweg. Zijn bij Mister Auto erg betaalbaar, en de laatste versie. Wat nogal uit schijnt te maken, vorige versies hadden geheel in VW stijl nog wel eens wat probleempjes…
Let wel op dat je op 55 cent na niet gaat voor de gratis verzending bij ze, dus doe je er nog een paar bougietjes bij dan betaal je haast niks meer en heb je die alvast op de plank liggen voor de volgende beurt.
6 januari 2016 om 23:08 #18303117mr auto is leuk, maar de duur van verzending is minder. Zelfs als je wel betaald voor het verzenden, of als je voor de vlotte optie kiest
ik haal het nu bij uit duitsland, zijn meestal goedkoper als mrauto en sneller met verzenden, want het hoeft niet uit frankrijk te komen dan ;)7 januari 2016 om 22:27 #18303118Was er met twee dagen, maar inderdaad eerder al eens langer moeten wachten, ondanks dure optie. Daarom ging ik dit keer ook niks extra betalen voor verzending, omdat ik toch geen echte haast had, en werkte dit keer zelfs vlotter uit… Vorige keer hadden ze ook ineens 1 ding niet, terwijl ik juist alles bij een winkel vandaan wou om dubbele verzendkosten te besparen. Dat goed oplossen ho maar. En als je de bestelling na afronding à la minute toch nog zou willen wijzigen bij ze kun je dat ook vergeten, een ‘wijzig bestelling’ knop zou al heel veel beter zijn voor de service beleving…
Nee, ben zeker ook niet gek op ze, maar uit Duitsland was ik dit keer 132 euro kwijt, plus 17 euro verzending, en bij mr. had ik nu voor amper 110 dat inclusief bougies.
Deze bobines zijn overigens duurder dan eerder genoemd bedrag, doordat ze de laatste versie zijn. Eerdere versies kennen problemen, dus raad ik ook eigenlijk af als je dit er voor serieus op wilt gaan bouwen! Die dingen van 15 euro zullen wel weer niet voor niks zo goedkoop zijn…
9 januari 2016 om 18:08 #18303119Zo, heb ben een tweede verdelerkap aan het ombouwen, met een printje er in dit keer. Wel gewoon universeelprint, met allemaal losse gaatjes.
Heb ook met de nieuwe bobines verder getest wat nou de exacte bedoeling is met aansturen, en dat oscillerende is toch niet goed, ook al ziet het er nog zo vet uit. Dit wordt veroorzaakt door te weinig aanstuurspanning. Het moet gewoon met 5 volt, en met 12 volt kan je op de juiste aansturing uitkomen met serieweerstand, en zodra dat op 5volt ‘ landt’ dan vonkt hij gewoon enkel. Verhoog ik dan de weerstand dan zakt de aanstuurspannning naar bijv. 2,5 volt waar hij knetterhard gaat oscilleren, maar is dus niet de bedoeling.
Heb nu een printje er bij gemaakt met 100 ohm power weerstand om de onstekingsmodule op de uitgang te gebruiken, en daarmee te belasten. Onbelast werkt namelijk echt niet. Dan zit er een 7805 op om 5 volt mee te maken, en dat stuur ik door een p-channel mosfetje heen richting de bobine inputs, allemaal parallel.
Het uiteindelijke setje wordt dus een klein zwart doosje bij de bobine, waar je 12v plus, massa, en geschakelde massa aansluit. Er komt ook een input op om eventueel direct uit de ecu te komen, en een output voor alle bobine inputs parallel. Dan een printje voor in de verdeler met de hallgevers, n-channel mosfets, voor het aan massa leggen van de signaalmassa van de met de verdeler geselecteerde bobine, zodat alleen die vonkt.
Tussen het kastje bij de bobine en de verdeler komt een zwarte kabel in de looks van een gewone hoogspanningskabel, en uit de verdeler komen de zelfde soort kabels naar de bobines. Zo blijft het optisch vrijwel gelijk aan een ordinaire hoogspanningsverdeler.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.