Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › COP bobines ombouw gelukt!!!
- Dit onderwerp bevat 132 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 januari 2018om 09:49 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2015 om 12:25 #17274377
Ik heb wat materialen ingeslagen voor ombouwen naar COP (Coil On Plug) bobines. Heb een en ander even uiteengezet in een tekening:
Het plan is het originele motormanagement en ontstekings-timing (met de bijbehorende klopsensor correctie) te blijven gebruiken. Het signaal zou alleen als je dat direct op de bobines aansluit vier keer te vaak vonken, dus om dat te verdelen wil ik een originele hoogspanningsverdeler ombouwen tot een soort laagspanningsverdeler op basis van vier Hall elementjes. Deze slijten niet en bieden een veel grotere betrouwbaarheid als hoogspanningsverdelers. Iedere cylinder dus een eigen hall effect sensor en bobine, direct op de plug, dus veel lagere RFI en een hogere directere spanning naar de bougies.
Wil vanwege de goede beschikbaarheid en prijs VAG bobines gaan gebruiken, die blijken namelijk goed te passen op dit blok:
Het idee is dus om de laagspanningsverdeler een vrij lange timing te geven, om enkel de cylinderkeuze te maken, en het signaal om echt te vonken blijft zoals het was uit de ECU komen. Op de verdeler blijft dan ook gewoon de nokkenassensor op z’n plek. In de verdelerkap wil ik de vier Siemens Hall elementjes inbouwen, en de vinger aanpassen met een ijzeren uiteinde die door de sleuf in de elementjes beweegt.
Verwacht geen echte performance winsten, maar leek me gewoon leuk om dit eens te maken.
28 november 2015 om 16:37 #18303071Bobines worden trouwens van de 2.0T (07K905715), die schijnen beter te zijn.
28 november 2015 om 16:41 #18303072Je blijft bezig met verbeteringen he :thumb
Ben benieuwd of dat gaat werken.
Anders dan toch maar een vrij programeerbaar ecu-tje er bij op :vertag king:28 november 2015 om 17:40 #18303073Ja, dit is ook in mijn straatje, als electronica engineer. Wat vrij programmeerbaar management betreft, misschien lopen bij onze club alleen minkukels rond, maar al die gasten met megasquirt lopen de motoren al jaren enkel beroerd van. En ik rij liever met m’n vrouw naast me, dan jaren lang met een laptop op de bijrijderstoel.
Mijn motieven zijn ook eerder betrouwbaarheid en zuiniger lopen, dan om er mee te racen.
28 november 2015 om 19:00 #18303074Dat is toch raar? Die dingen moeten zich zelf toch regelen met de wideband lambda erbij aan?
Ik was dat iig niet van plan met de vems, 1x goed instellen en rijden, ik wil dat gepruts liever ook niet namelijk.Verstuurd vanaf mijn SM-T560 met Tapatalk
28 november 2015 om 19:05 #18303075Snap er ook niks van, die gasten doen er allemaal heel geleerd over, maar ondertussen lopen al die dingen ronduit ruk. Slecht starten, prutteldepruttel. Heb zo’n doosje wel eens doorgesoldeerd, en vond de bouwkwaliteit abominabel slecht. Dikke draden direct op de print gebakken, heel veel koude lassen. Enige wat er mee door kon was de buitenkant van het doosje zelf.
28 november 2015 om 23:34 #18303076Ja dat is het nadeel van een megasquirt….
Die solderen ze zelf in elkaar om goedkoop klaar te zijn…daar hoeft dan gelijk ook maar iets fout te gaan en dan zit je.Maar goed…on topic. Jou ombouw naar penbobines met gebruik van de rotor. Zeer benieuwd. Nog niet eerder gezien
29 november 2015 om 08:24 #18303077@Fearless wrote:
Jou ombouw naar penbobines met gebruik van de rotor. Zeer benieuwd. Nog niet eerder gezien
+1
29 november 2015 om 09:33 #18303078Ja, ben ook wel benieuwd, voordeel is dat het ten opzichte van DIS helemaal geen bougiekabels meer heeft. En voordeel is dat op hoge toeren de nauwkeurigheid vele malen beter is dan een vonkverdeler, waarbij het altijd maar de vraag is wanneer exact de vonk over springt (hangt helemaal van de afstand af in de verdeler, overgangsweerstand, spanning, luchtvochtigheid)
Ook wel leuk om het er uit te laten zien alsof er nog gewoon een verdeler op zit. ;) En overweeg de aluminium bougiedeksel te gebruiken als behuizing voor de fets en weerstanden. Dan de verdeler uitboren waar normaal de bougiekabels zitten en een microfoonkabel te gebruiken vanaf iedere Hallgever. Die microfoonkabel de rubber hoedjes van originele bougiekabels, zodat het allemaal nog origineel lijkt.
30 november 2015 om 16:00 #18303079Heb de halgevers getest, en ze doen precies wat ik wil, zolang er een metalen plaatje tussen gehouden wordt staan ze in geleiding. Ik kan dus met een vrij grote metalen vin werken die de cylinder selectie over de volledige 25% van de omtrek op de juiste cylinder houdt, en voor de ontsteking alle gelegenheid geeft om op het exact juiste tijdstip de puls te geven om de bobine te laten vonken.
1 december 2015 om 10:35 #18303080Schema wordt nog iets aan gewijzigd, maar heb de boel werkend. Moet alleen nog kabelboompje knutselen voor het op de auto kan.
Het werkt MOOI!!! king: king:
1 december 2015 om 11:34 #18303081Werkt ie straks ook nog met een ver vroeger er op?
1 december 2015 om 12:15 #18303082Dat is nog het mooiste, je kan gewoon de aansturing naar je huidige bobine gebruiken als signaal. Dan blijven dus alle timing correcties van de ontsteking bestaan.
1 december 2015 om 19:00 #18303083Mechanische vacuumvervroeger kan je ook werkend maken denk ik, maar je moet dan wel de halgevers zeer nauwkeirig plaatsen, de vinger de juiste afmetingen geven voor de juiste duratie en met de strobo er op goed afstellen.
Eerst dit maar eens werkend maken op de xe…
1 december 2015 om 20:07 #18303084:thumbup
Deze ga ik blijven volgen, mooie upgrade voor het geval het standaard systeem de 600pk niet aankan.2 december 2015 om 02:11 #18303085Zo dan, test set-up werkt nu, hopelijk morgen kabelboom bouwen en met een beetje geluk het op de auto testen.
Hier een video:
[youtube:2aluvif4]http://www.youtube.com/watch?v=yka_WukFCIQ[/youtube:2aluvif4]De bobines hebben dus twee enable pinnen nu met mijn schema er aan vast, de een kijkt naar welke cylinder de verdeler kiest, de andere kijkt naar de originele puls vanuit de ECU. Een vonk komt enkel als aan beide voorwaarden is voldaan.
In de video zet ik dus de verdeler even hard op cylinder 1, dat is de enige uitgang waar ik even een bobine aan had gehangen, zolang het lampje die cylinder aanwijst kan ik pulsen, zoals de ECU dat normaal zou doen. Hiervoor pak ik gewoon de uitgang van de ontstekingsmodule, wat nu naar de bobine gaat.
Ben trouwens nog even een stapje verder aan het denken dat het wellicht eenvoudiger kan nog allemaal, want in de tests ontdekte ik dat de bobine niet vonkt als de signaal massa los hangt, dus waarschijnlijk kan ik de bobine zelf hard aan massa hangen en enkel die signaal massa schakelen via de hallgevers met heel kleine mosfets. Dit omzeilt ook het probleem dat de bobines op de motor stiekum al massa maken via de metalen schacht die aan de tuit naar de bougie zit.
In elk geval zie ik geen enkele reden waarom dit niet zou gaan werken! king:
4 december 2015 om 11:18 #18303086Toch maar nieuwe, en andere bobines besteld, die iets korter zijn en da, nog goed onder het Lletje passen. Twijfel ook aan deze, aangezien ze niet echt identiek reageren ook. Misschien heb ik zelf met testen wel iets gesloopt hoor, zou kunnen…
Heb ook net connectors binnen gekregen, dus kan een profi kabelboompje maken. Wil wel teflon of silicone draad nemen ivm de hitte.
Na het weekend maar weer verder, komende dagen helaas geen tijd om er mee verder te gaan…
18 december 2015 om 13:44 #18303087De schakeling is inmiddels bij versie drie beland, nu met p-channel mosfets en transistor optocoupler voor aansturing. Je kan met een schakelaar twee gevoeligheden instellen, zodat je vanuit ttl aansturing direct uit de ecu er heen kan, of vanuit de primaire kant van de originele bobine. Dat laatste zou betekenen dat het op elke oudere auto kan. Ik wil dus een rond printplaatje maken die in zowat elke verdeler ingebouwd kan worden, met dwarse vane hallgevers, waar dus gewoon een vlak staalplaatje gebruikt kan worden die je op de originele vinger bevestigd.
Heb ook al een mooie kabelboom gefabriceerd. Het printje voor aansturing is nu nog los, maar wil dat straks allemaal op de ronde print zetten die in de verdeler gaat, zodat er geen doosjes omheen komen. Zo is het straks mogelijk om de looks origineel te houden.
26 december 2015 om 11:59 #18303088Respect!!!! Dit is dikke klasse als je zoiets kan maken. :thumb
26 december 2015 om 12:43 #18303089Thanks! Tja, ik heb weinig tijd gehad de laatste dagen, dus heb het nog niet werkend op de auto helaas.
Zodra het werkt wil ik een professioneel print ontwerp maken en dit voor de liefhebber als kitje aanbieden. Keus uit volledig zelf solderen en kabelboom maken, of plug en play. Moet nog even uitvogelen wat het moet gaan kosten.
26 december 2015 om 15:38 #18303090Dit is alleen voor de 2.8 mototronic dan zo te zien?
Zou dit een wat moderne feeling geven aan de motor denk je uiteindelijk?26 december 2015 om 20:53 #18303091@joop1970 wrote:
Dit is alleen voor de 2.8 mototronic dan zo te zien?
Zou dit een wat moderne feeling geven aan de motor denk je uiteindelijk?Nee, juist voor M2.5, met DIS heb je dit in feite al, en daar zou je volgens mij de bestaande bobine kunnen vervangen voor COP bobines. Uiterlijk gaat het niet om, in tegendeel, ik wil er straks liefst niks van zien.
Het gaat wel degelijk om technische voordelen:
* geen bougiekabels meer
* geen hoogspanningsverdeler en daardoor
* veel betere nauwkeurigheid van ontstekingstijdsstip op hoge toeren
* veel meer hoogspanning, dus kan je van 0.7 naar meer dan 1mm electrodeafstand hanteren op de bougies
* de VW bobines oscilleren heb ik ontdekt, dus het is niet een enkele vonk, maar een soort plasmastraal. Dit werd vroeger bij Ford ook al eens met groot succes gedaan.
* minder RFI (radiofrequente interferentie) waardoor je met dikke audio in de auto al minder piep en fluittonen gaat horen, maar ook de ECU heeft minder last van stoorsignalen, die meer dan eens voor misrekeningen zorgen van signaal sensors (krukas, nokkenas, lambda, LMM)
* geen slijtage meer, want de hoogspanningsverdeler is toch een kwetsbaar onderdeel
* alle verdeling en aansturing gaat in laagspanning, tot vlak boven de bougie
* behoud van sequentiële injectie en ontsteking, wat met veel aftermarket ECU’s niet zomaar het geval is
* veel goedkoper dan een aftermarket ECU en afregeling
* behoud van originele timing, en correcties van klopsensorNadelen:
* kosten
* niet meer origineel
* bobines zitten op een plek met meer hitte, wat de levensduur kan beïnvloeden.Een paar van de voordelen zijn ook zelfs voordelen ten opzichte van M2.8 motoren, hoewel die weer andere voordelen hebben. Volgens zeggen een iets snellere processor, een gaskleppotmeter die dus echt nauwkeurig de positie kan bepalen van de gasklep en niet enkel de uitersten, en de LMM is met hitte film in plaats van hitte draad, wat minder kwetsbaar is.
Desalniettemin worden de M2.8 onderdelen ook alleen maar schaarser en is de verdere werking van M2.5 prima, en ik vond het gewoon een leuke uitdaging om eens te kijken of dit werkend te maken is, en of het in de praktijk merkbare voordelen geeft zien we daarna wel.
26 december 2015 om 21:31 #18303092Ok, dat klinkt wel goed dan haha. Probleem is dat de originele hallgever ook al redelijk schaars word. Ben aan mn laatste begonnen tijdje terug.
In feite bouw jij dus een systeem wat 1 op 1 te swappen is met de het originele systeem en dus ecu? Dat het niet meer origineel is maakt mij persoonlijk weinig uit, motor zit toch al in een corsa.Qua kosten, tsjah een rotor en bougie kabels vernieuwen kost je ook een flinke duit, wat kosten die cop’s /stuk? Euro of 30?
26 december 2015 om 21:59 #18303093Nee, die originele hallgever is prima te krijgen nog hoor, is zelfs een vrij standaard type. Bedoel dan die in de M2.5 verdeler zit, niet de M2.8. DIe ken ik ook verder niet echt, is wellicht ook nog goed te krijgen op component niveau, maar dan moet ik er eens eentje zien.
Die COP’s zijn er vanaf ongeveer 15 euro per stuk, nieuw.
26 december 2015 om 22:55 #18303094Is die nog verkrijgbaar? Dat wist ik dan weer niet :jerry Tijdje gezocht en ik kwam op een siemens sensor uit maar dat was het.
15 euro valt me mee. Ben benieuwd naar het verloop :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.