Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › controlelampjes blijven branden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2010 om 10:52 #17216484
hallo
vectra ingeruild corsa b 1996 1.4 gekocht
het probleem is als ik de motor uitzet en de sleutel eruit trek
gaan de controlelampjes zachtjes branden.
ik heb hem uit laten lezen maar geen storingen,
wie weet wat dit kan zijnalvast dank
Wyb
21 januari 2010 om 12:12 #17597458Lekstroom die via de lampjes aarding zoekt.
Trek eens om beurten de zekeringen er uit en als het probleem weg is, even in het boekje kijken waar de zekering van is.
Waarschijnlijk heeft die stroomgroep dus ergens een slechte aardig (slechte verbinding naar massa via chassis). Dan weet je waar je het moet zoeken.21 januari 2010 om 13:57 #17597459maar als het contact uitgeschakeld is krijgen verbruikers toch geen stroom?
kan het niet aan het contactblokje op het contactslot liggen .
zodra ik de motor start gaat alles gewoon uit en werkt
alles naar behoren21 januari 2010 om 14:35 #17597460Oh jawel hoor, er zijn zat onderdelen die gewoon stroom krijgen als de sleutel er niet in zit. Waarom gaat anders je interieurverlichting aan als je de deur open doet? ;)
En ik weet niet of je bijvoorbeeld een centrale deurvergrendeling of alarm hebt, maar die werken ook zonder dat de sleutel in het contact zit. Je stereo is vast ook wel enigzinds modern. Die gebruikt ook een klein beetje stroom wanneer je auto uit staat want hij moet de FM frequentie voorkeuzes onthouden (of het nummer waar je was op je CD of MP3tje). Er is genoeg te bedenken wat stroom krijgt als de wagen afgesloten en geparkeerd staat.
En dat alles werkt naar behoren zegt verder weinig. Als het inderdaad een lekstroompje is zoals ik verwacht, kan het heel goed zijn dat de aarding dan ineens door een ander onderdeel begint te lopen, of via meerdere delen. Dan wordt het zo zwak dat je de lampjes niet meer ziet oplichten.
Elektriciteit zoekt altijd het pad van de minste weerstand.
Zodra jij de wagen start veranderd er van alles in het elektrische schema van je auto. Er gaan schakelaars en relais om, stroom begint te lopen door onderdelen die eerder uit stonden en stroom stopt met lopen door onderdelen die eerder aan stonden, etc etc.
Het kan zelfs zo zijn dat het foutieve (lekkende) onderdeel zelf een schakeling ondergaat en de lekstroom op een andere manier begint weg te voeren zodra je de auto hebt gestart.21 januari 2010 om 16:45 #17597461ook je contactblokje kan een veroorzaken zijn.
zoals McKaamos zegt ga eerst eens zekeringen trekken…als de lampjes dan nog niet uitgaan is het probleem iets lastiger op te sporen…
maar is altijd wel te doen hoor..en zoals gezegd heel veel zaken worden er niet geregeld hoor door het contactslot…
zelfs je ecu staat altijd onder spanning…zijn echt veel componenten die via de zekeringkast rechtsreeks spanning verkrijgen…
22 januari 2010 om 08:46 #17597462oke
dan ga ik zekeringen trekken -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.