Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Controle lampje SIGNUM 1.8 XE i ECOTEC
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2008 om 11:01 #17207318
In mijn wagen gaat steeds een controle lampje branden(oranje lampje met motorteken er op) . Na enkele weken gaat het vanzelf weer uit.
Ik heb dit al enkele keren laten nakijken. Het resultaat van het uitlezen van de boordcomputer was: LAMBDA SONDE 1 & LAMBDA SONDE 2. Het probleem is dat de garagist zelf niet weet of het de sensoren zijn die stuk zijn of dat deze effectief een fout geven door een andere oorzaak. De prijs van de sensoren is ronde de 140EUR/stuk. Ik vind dit nogal veel om allebij te laten vervangen als men niet zeker is dat dit de oorzaak is.
Weet iemand hier meer over? Zou het eventueel kunnen dat het verbruik hierdoor vrij hoog ligt? 9.5l/100km bij normaal rijden? Voor de rest rijdt de auto prima en is er niet direct een probleem merkbaar?14 juli 2008 om 17:34 #17415795is de Luchtmassameter niet defect, aangezien ineens 2 lambda sensoren storing geven??
Willem
14 juli 2008 om 19:08 #17415796Misschien wel, ik zou het niet weten. Wat ik wel merk is dat de motor bij vertrek een beetje inhoudt, vooral wanneer deze koud heeft.
Is er geen manier om dit te weten te komen of het de luchtdebietmeter is? Wat doet dit ding precies?14 juli 2008 om 21:43 #17415797deze meter neemt de hoeveelheid en lucht volume dat de motor in ademt.
Willem
15 juli 2008 om 07:23 #17415798Eén van de mogelijkheden zou volgens de garage ook de EGR klep kunnen zijn.
Als ik alles moet laten vervangen vooraleer de fout is gevonden kan ik beter een nieuwe auto kopen.
Ik kan er niet bij dat er geen betere diagnose kan worden gemaakt in de Opel garage over wat de juiste oorzaak is.
Luchtmassa meter, Lambda sonde 1 & 2, EGR klep, Katalisator, nokken detectie,…??
Ondertussen al 4x binnengeweest zonder resultaat.
Men reset de boordcomputer en na enkele dagen (weken) staat de fout er terug op.15 juli 2008 om 18:48 #17415799raar verhaal, ook omdat het niet direct terug komt
hebben ze al gereden met de computer aan de auto??
Willem
15 juli 2008 om 19:05 #17415800Nee, ze hangen gewoon de PC eraan wanneer de auto stil staat. Ze loggen dan de fouten die er in boordcomputer zijn opgeslagen.
Dit is meestal LAMBDA SONDE 1 & 2.
In het begin ging het lichtje na enkele dagen weer uit. Momenteel is het al weken aan het branden en gaat het blijkbaar niet meer uit.
Ik ga op het eind van de week is naar een andere Opel garage (de derde ondertussen) in de hoop dat die iets meer ontdekken. Ik zou het jammer vinden dat ik de motor stuk zou rijden. Het is tenslotte een dure auto en rij er zeer graag mee. Voor de rest kan ik niks dan goed vertellen over de auto.14 december 2008 om 18:35 #17415801Ondertussen al vele keren laten nakijken. De fout duikt steeds weer op.
Lambda sondes, luchtmassameter,… hebben ze individueel allemaal nagekeken. Deze blijken perfect in orde te zijn.
Heb wel gemerkt dat wanneer ik rij met een aanhang wagen de fout veel vaker opkomt.
Ook als het koud en smog weer en de verwarming, blazers, lichten,… staan op is de kans dat het lichtje gaat branden groter.
Zou het niks te makeen hebben met een voedingsprobleem (spanningsval??)…..
Ik weet het ook ni meer. De auto op zich blijft normaal rijden maar bij koude motor houdt hij eventjes in.
Misschien zijn er ondertussen nog mensen die te maken hebben met dit probleem. Grtzzzzzzzz14 december 2008 om 18:50 #17415802ja dat zou kunnen.
je zou een extra massakabels aan de motor kunnen maken.
het is ook een bekend probleem van de Z18XE motor, die slechte massa.
ikzelf heb al vaker massakabels aan de motor gemaakt bij de Z18XE:
Willem
19 februari 2010 om 20:54 #17415803..:cry..vervolg.
Ruim een jaar verder en het lampje komt nog steeds regelmatig op. Ondertussen is er een extra massa-motor kabel en zijn de 2 Lambda sondes vervangen geweest. ook de accu is fonkelnieuw maar allemaal zonder resultaat.
Heb gedurende die tijd enkele dingen met zekerheid opgemerkt. Het probleem duikt het vaakst op bij smog weer (koud, nat) en wanneer er een aanhangwagen getrokken wordt. De computer geeft nog steeds afwisseld fouten op Lambda sonde 1 & 2.
Iemand nog tips?16 maart 2010 om 20:48 #17415804kortsluiting in de stekkerdoos van je trek haak?
liggen de lambda sonde 1 & 2 niet op een manier waardoor er water in het stekkertje kan komen?
ben zelf niet bekend met uw type auto althans de looks en interieur van insignia wel maar motorisch kennis niet
maar wellicht heeft u iets aan mijn ingeving16 maart 2010 om 20:51 #17415805origineel gepost door svdk20
kortsluiting in de stekkerdoos van je trek haak?
liggen de lambda sonde 1 & 2 niet op een manier waardoor er water in het stekkertje kan komen?
ben zelf niet bekend met uw type auto althans de looks en interieur van insignia wel maar motorisch kennis niet
maar wellicht heeft u iets aan mijn ingevinghet gaat hier om een signum:thumbup
16 maart 2010 om 22:01 #17415806Bedrading trekhaak is al nagekeken. Ik denk meer dat het iets te maken heeft met verandering van de uitlaatgassen bij het trekken van een aanhangwagen.
Doch, zonder aanhangwagen komt de melding soms ook voor.
De lambda sondes meten dus wel degelijk een afwijking in de gassen.
Vreemd gedoe.
Tijdens het rijden merk je van deze foutmelding niets. Ondertussen al 145.000km op de teller zonder problemen. Ik denk dus niet dat het veel kwaad kan. Het is natuurlijk altijd beter dat er een oplossing voor te vinden is.21 maart 2010 om 00:02 #17415807Defectcodes met betrekking op lambdasignalen zijn vaak te wijten aan een slechtwerkende luchtmassameter.
Een dealer die dit kan meten is een goeie de enige remedie is om deze te vervangen voor een exemplaar van een goed draaiende auto of voor een waarvan je zeker weet of die goed is,
Veel problemen zelfs nieuw stuk in de doos.
Deze zeer gevoelige componenten zij erg gevoelig voor vochtige lucht.Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat de voet van de egr klep was kromgetrokken waardoor ook storingen op het lambdasignaal naar voren kwamen.
21 maart 2010 om 00:40 #17415808Mja of ze vergeten hem er gewoon weer in te zetten na het vervangen van je flexibele deel. Maar dat merk je wel, dan horen ze je van 6 straten verder aankomen.
22 maart 2010 om 19:56 #17415809Quote:origineel gepost door opeltechniek
Defectcodes met betrekking op lambdasignalen zijn vaak te wijten aan een slechtwerkende luchtmassameter.Deze is ook al nagekeken en zelfs vervangen geweest door een nieuwe, …doch zonder resultaat. Enkele weken later ging het lampje weer aan. Wanneer ze nieuw in de doos al kunnen defect zijn, gaat het natuurlijk nog moeilijker worden. Ik zie mijn dealer nog niet direct een hoop van deze dingen beginnen testen. De fout komt dan ook niet meteen op.
:hmmz…..? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.